Via whatsapp ontving ik een rouwkaart met daarin de uitnodiging voor de uitvaart, met daarbij de verklaring dat de familie geen adres van mij persoonlijk bekend hadden. (Overigens wel die van mijn ouders, die in zelfde dorp wonen... maar die hebben niets gehad).
Ben naar uitvaart geweest, heb bidprentje en misboekje ook meegenomen.
Ik heb de familie gevraagd of ik alsnog de rouwkaart "in het echt, op papier" mocht hebben, dit voor mijn eigen herinneringen én omdat er een grote, mooie foto op de voorkant staat.
Geen probleem.
2 weken later ontving ik de envelop per post, rouwkaart, begeleidend briefje, en het bidprentje (die laatste had ik al).
Top.
Amper een week later viel er een kaartje bij mij op de mat, van PostNL.
Dat ik een poststuk had ontvangen die onvoldoende gefrankeerd was, bleek uit controle, en dat bij hun de afzender niet bekend was. Was gefrankeerd met 1 postzegel nr. 1.
Dus of ik even maarliefst! € 5,45 wilde betalen.
Tsja, beetje l*llig en zuur zo..... het schijnt dat PostNL je niet kan verplichten tot betaling, en ik weet natuurlijk WEL de afzender en gegevens, maar om die familie hier dan achteraf nog mee lastig te vallen na zo'n hectische periode vind ik ook weer zoiets... zie overigens ook dit artikel:
https://radar.avrotros.nl/artikel/post- ... ning-60733
https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/54603 ... te-betalen
(ik ben het er absoluut mee eens dat, wat "een verzoek" blijkt, inderdaad nogal dwingend overkomt, alsof je verplicht bent tot betaling over te gaan).
Ja, uiteraard is het natuurlijk ook mijn probleem niet.... en daar los van, heb ik 2 dagen na die uitvaart nóg een condoleance gehad, maar dit keer (in tegenstelling tot bovengenoemde uitvaart) van een heel jong persoon binnen mijn familie die heel plotseling is overleden..... dan valt daarna zo'n bericht nog extra
Ik kan PostNL het adres vd afzender doorgeven zonder dat tegen de afzender te zeggen, en dan lost PostNL het maar op met ze,
Ik kan de afzender een appje sturen met "bedankt voor de rouwkaart, heb 'm ontvangen maar eh.... je hebt onvoldoende gefrankeerd, dus....." of ik laat het nu in eerste instantie even voor wat het is; misschien hoor ik er wel niks meer van.... ik neig naar het laatste.
Wat zouden jullie doen? En hebben meer mensen hier dit wel eens aan de hand gehad, zo ja, hoe liep dat verder af?
PS: ja, € 5,45 is geen wereldbedrag, maar net als iedereen heb ook ik geen geldboompje in de tuin, en ik vind het toch een behoorlijk bedrag voor een poststuk wat verder totaal niet groot of zwaar of speciaal is.
N.B: dan vraag ik mij nog af; als je nou kwaadwillig bent en iemand een "hak" wil zetten of wil treiteren, dan zou je zoiets natuurlijk heel makkelijk bewust kunnen flikken.... enige wat je nodig hebt is een naam en adres. Dan gewoon 1 postzegel plakken en hoppa.....
Edit: niet dat het veel uitmaakt, maar er bestaat ook een min of meer "zakelijke relatie" tussen mij en de familie; er is sprake van een contractuele huur/bruikleen overeenkomst, waar ik dus ieder kwartaal een x bedrag aan ze overmaak.
. Maar de rest van mijn bericht blijft staan.