Post onvoldoende gefrankeerd: moet ik perse als ontvanger betalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zou jij in mijn situatie doen?

1. Adresgegevens vd afzender doorgeven aan PostNL; daarbij afzender NIETS laten weten
1 (0%)
2. Afzender inlichten / "lastig vallen"
5 (1%)
3. Gewoon zelf betalen, of je nu wel of niet de afzender op de hoogte stelt.
58 (15%)
4. Niets doen, afwachten en het op z'n beloop laten
302 (82%)

Totaal aantal stemmen: 366

JoyCiej007

Post onvoldoende gefrankeerd: moet ik perse als ontvanger betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 16:51

Nou, ik heb hier een beetje een l*llig iets....

Via whatsapp ontving ik een rouwkaart met daarin de uitnodiging voor de uitvaart, met daarbij de verklaring dat de familie geen adres van mij persoonlijk bekend hadden. (Overigens wel die van mijn ouders, die in zelfde dorp wonen... maar die hebben niets gehad).
Ben naar uitvaart geweest, heb bidprentje en misboekje ook meegenomen.
Ik heb de familie gevraagd of ik alsnog de rouwkaart "in het echt, op papier" mocht hebben, dit voor mijn eigen herinneringen én omdat er een grote, mooie foto op de voorkant staat.
Geen probleem.
2 weken later ontving ik de envelop per post, rouwkaart, begeleidend briefje, en het bidprentje (die laatste had ik al).
Top.

Amper een week later viel er een kaartje bij mij op de mat, van PostNL.
Dat ik een poststuk had ontvangen die onvoldoende gefrankeerd was, bleek uit controle, en dat bij hun de afzender niet bekend was. Was gefrankeerd met 1 postzegel nr. 1.
Dus of ik even maarliefst! € 5,45 wilde betalen.

Tsja, beetje l*llig en zuur zo..... het schijnt dat PostNL je niet kan verplichten tot betaling, en ik weet natuurlijk WEL de afzender en gegevens, maar om die familie hier dan achteraf nog mee lastig te vallen na zo'n hectische periode vind ik ook weer zoiets... zie overigens ook dit artikel:
https://radar.avrotros.nl/artikel/post- ... ning-60733
https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/54603 ... te-betalen

(ik ben het er absoluut mee eens dat, wat "een verzoek" blijkt, inderdaad nogal dwingend overkomt, alsof je verplicht bent tot betaling over te gaan).
Ja, uiteraard is het natuurlijk ook mijn probleem niet.... en daar los van, heb ik 2 dagen na die uitvaart nóg een condoleance gehad, maar dit keer (in tegenstelling tot bovengenoemde uitvaart) van een heel jong persoon binnen mijn familie die heel plotseling is overleden..... dan valt daarna zo'n bericht nog extra rouw rauw op je dak.

Ik kan PostNL het adres vd afzender doorgeven zonder dat tegen de afzender te zeggen, en dan lost PostNL het maar op met ze,
Ik kan de afzender een appje sturen met "bedankt voor de rouwkaart, heb 'm ontvangen maar eh.... je hebt onvoldoende gefrankeerd, dus....." of ik laat het nu in eerste instantie even voor wat het is; misschien hoor ik er wel niks meer van.... ik neig naar het laatste.

Wat zouden jullie doen? En hebben meer mensen hier dit wel eens aan de hand gehad, zo ja, hoe liep dat verder af?
PS: ja, € 5,45 is geen wereldbedrag, maar net als iedereen heb ook ik geen geldboompje in de tuin, en ik vind het toch een behoorlijk bedrag voor een poststuk wat verder totaal niet groot of zwaar of speciaal is.

N.B: dan vraag ik mij nog af; als je nou kwaadwillig bent en iemand een "hak" wil zetten of wil treiteren, dan zou je zoiets natuurlijk heel makkelijk bewust kunnen flikken.... enige wat je nodig hebt is een naam en adres. Dan gewoon 1 postzegel plakken en hoppa.....

Edit: niet dat het veel uitmaakt, maar er bestaat ook een min of meer "zakelijke relatie" tussen mij en de familie; er is sprake van een contractuele huur/bruikleen overeenkomst, waar ik dus ieder kwartaal een x bedrag aan ze overmaak.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 02-12-25 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Simbaa

Re: Post onvoldoende gefrankeerd: moet ik perse als ontvanger betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 16:54

Ik ben best op mijn centen gelet op alle kosten tegenwoordig, maar dit zou ik zonder meer gewoon betalen.
Jammer maar helaas.
Alle andere opties zijn me de moeite echt niet waard.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 16:55

het eerste wat ik me afvraag is wat voor rouwkaart er in die envelop zat dat het ruim €5 moet kosten, ik ben wel van de vorige eeuw maar als dat is wat een kaart sturen kost dan snap ik dat er steeds minder post word bezorgd.

Is het zeker dat het van die kaart was? Geen andere post ontvangen die zwaarder was?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 16:58

Ik zou het betalen, dan ben je ervan af.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 16:59

Er staat op de PostNL site dat ze ‘ hopen’ dat de ontvanger wil betalen. Dus dan ‘moet’ het niet lijkt me.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 16:59

Ik heb dit soort dingen nog nooit betaald. Bye. Hooguit een herinnering en dan hoor je er nooit meer wat van.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:03

Jij bent de ontvanger en niet de opdrachtgever dus verzender. Je hoeft dus niks te doen en kunt het gewoon op z'n beloop laten. Jij kunt er immers zelf niks aan doen dat er te weinig opgeplakt is.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:03

ikkedus schreef:
Er staat op de PostNL site dat ze ‘ hopen’ dat de ontvanger wil betalen. Dus dan ‘moet’ het niet lijkt me.

Dit
(Geen wonder dat alles duurder wordt daar…)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:04

Ik zou het sowieso gek vinden om dit bij een familie neer te leggen die net een dienbare is verloren en die de moeite hebben gedaan om een kaartje na te sturen op verzoek.

Ik zou het persoonlijk gewoon betalen, als het je echt heel erg dwars zit dan zou ik het met postNL oppakken en de verzender erbuiten laten of kijken wat er gebeurt als je het op een beloop laat.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:04

Ik zou niet betalen. Een normale brief met 2 vellen papier.. wat een rouwkaart ook is lijkt mij.. kost 1 a 2 postzegels a € 1,31 per stuk.

PostNL berekent dus ook extra kosten door.

Jammer voor PostNL..

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:10

Ik zou het absoluut niet verhalen op de nabestaanden. Ik vind het al best attent dat ze er nog aan gedacht hebben je een rouwkaart na te sturen. Ik zou zelf denk ik gewoon betalen, maar het ook prima vinden dat niet te doen als je dat niet wil. Dan maar pech voor post.nl
Sterkte met je verlies, en nog meer met het verlies van je familielid. Ik denk dat dat verwerken meer mindspace verdient dan het druk maken over deze vordering.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:14

Ik heb nog nooit van m'n leven strafport betaald (vroeger hing er dan meteen een kaartje aan de brief geplakt) en heb er nog nooit ook maar iets van gemerkt. Jij bent idd ontvanger, dus geen 'klant' van PostNL. Vroeger stond er op zo'n kaartje iets als: 'we hebben de brief tóch bezorgd, omdat we verwachten dat u de missende porto betaalt'. Ja doei, dan bezorg je 'm maar gewoon niet. Ik ben voor zover ik weet ook niet als 'wanbetaler' geregistreerd waardoor post zonder voldoende postzegels niet meer bezorgd is. Alhoewel, wie weet hoeveel post ik gemist heb hierdoor :))

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 17:16

Dank ieder voor jullie reactie en mening. Ik heb de OP even aangepast;

niet dat het veel uitmaakt, maar er bestaat ook een min of meer "zakelijke relatie" tussen mij en de familie; er is sprake van een contractuele huur/bruikleen overeenkomst, waar ik dus ieder kwartaal een x bedrag aan ze overmaak.

Viljalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:21

Zou het ook nog een mogelijkheid kunnen zijn dat de verzender er niet bij stil heeft gestaan dat er nog kosten in rekening worden gebracht? Wel heel attent je nog een rouwkaart hebt gekregen.

Een vriendin heeft een keer moeten betalen voor een uitnodiging voor een bruiloft omdat de verzender hier niet bij had stilgestaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:22

De helft van de tijd is dit oplichting dus zou niet betalen.

PostNL plakt zulke dingen altijd op het betreffende poststuk. Van briefjes achteraf vraag ik me echt af of dat van PostNL komt :=

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:23

Je gaat over een tijdje nog een keer exact hetzelfde verzoek krijgen, en als je dan ook niet betaalt hoor je er niets meer van. Ze kunnen richting jou ook niets, nog los van het feit dat niemand voor een paar euro gaat procederen. Heb het al een paar keer gehad en het heeft altijd dit riedeltje gevolgd.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:24

Heb het 2 keer gehad. PostNL stuurt wel degelijk berichten achteraf. Die van mij waren al weer paar jaar terug en ook achteraf, en door PostNL geverifieert.

Eigenlijk is het heel simpel. Negeren en niet betalen. Jij hebt geen overeenkomst met PostNL, en men kan niet ongevraagd een dienst verlenen en dan kosten rekenen. Jij hebt niks gevraagd aan PostNL, en dus is het niet jouw probleem dat ze iets in de bus gooien. Ik kan me indenken dat PostNL niet zomaar dingen niet mag bezorgen, maar als PostNL verzekerd wil zijn van betaling, moeten ze dit bij de opdrachtgever regelen (en als die niet te achterhalen is, dus zorgen voor volledige betaling bij afgifte aan PostNL).

Dat PostNL jou een berichtje stuurt is, heel lomp, gewoon hopen dat de gek betaald. Ze hebben nergens recht op. Het feit dat het er zo dreigend staat, is imho ook aardig richting misleiding. Maar ja, wie gaat naar de juiste toezichthouder om te klagen en heeft die tijd om te handhaven? Anyways, PostNL weet dit zelf ook donders goed en er gebeurd dan ook gewoon helemaal niks als je het negeert.

Dat jij de gegevens van de afzender weet is leuk, maar die doorgeven mag wettelijk niet zonder toestemming van die mensen zelf (dat is een stukje AVG die, jawel, ook voor particulieren geld). Dat zou ik dus nooit doen. Sowieso zou ik niet zomaar gegevens van mensen doorgeven zonder toestemming, ook niet aan vrienden of kennissen, maar binnen zogenaamde "huiselijke kring" zijn de wettelijke regels wat soepeler. Dus dat even daar gelaten.

Nabestaanden zou ik hier ook niet om lastig vallen. In andere omstandigheden zou ik er wellicht op wijzen (met de vraag "kan het kloppen") als dat gepast kan, maar in dit geval hebben die wel genoeg aan hun hoofd denk ik. Maar uiteindelijk is het PostNL z'n probleem. Die moet zorgen dat hun systeem zo geregeld is dat ze betaald worden. Maar ja, bemande postkantoren zijn zo duur...

Betreft jouw edit, je relatie tussen jou en je familie maken hier weinig uit. Jij blijft geen opdrachtgever en jouw relatie met de opdrachtgever heeft geen toepassing op de relatie tussen jou en PostNL, noch op die tussen de opdrachtgever/verzender en PostNL.

kimberly1995 schreef:
Ik zou niet betalen. Een normale brief met 2 vellen papier.. wat een rouwkaart ook is lijkt mij.. kost 1 a 2 postzegels a € 1,31 per stuk.

PostNL berekent dus ook extra kosten door.

Jammer voor PostNL..
Volgens mij is er wel een speciale regel voor rouwkaarten. Die worden namelijk ook op bijv. maandag bezorgt en krijgen prio om altijd de volgende dag te komen. Kan zijn dat die daarom meer kosten dan "normale" post. Maar hoe dan ook is dat gewoon niet de ontvangers probleem.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 02-12-25 17:30, in het totaal 3 keer bewerkt

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:26

Ik betaal nooit. Enerzijds principe, het is niet mijn fout en anderzijds omdat PostNL er al jaren een zooitje van maakt. Kreeg er deze week een binnen dat een pakket te laag gefrankeerd zou zijn. Onbekend welk pakket en of ik even bijna 11 euro wilde betalen. Nope…..

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:28

Gnome schreef:
Ik heb dit soort dingen nog nooit betaald. Bye. Hooguit een herinnering en dan hoor je er nooit meer wat van.

Dit. Het is een verzoek en geen verplichting dus jammer voor Postnl hoor. Mss krijg je er nog een en als je die ook niet betaald hoor je er niks meer van hoor

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:28

Is er door postnl niet een fout gemaakt? Als er een postzegel op zit dan is het toch gewoon goed gefrankeerd? Ik zou het lekker laten, vooral omdat je dus niet alleen de frankering zou betalen maar ook de strafport. Lijkt me niet zo nodig. En veel goodwill heeft PostNL bij mij niet meer over dus ook in dat opzicht voel ik me niet zo bezwaard.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:31

rouwpost is niet duurder dan gewone post volgens de site van postNL

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:32

Geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken dit bij een rouwende familie neer te leggen. Een beetje medemenselijkheid is op dat moment zeker op z’n plaats en het gaat om kleingeld en geen grote bedragen.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:38

Polly schreef:
rouwpost is niet duurder dan gewone post volgens de site van postNL
Ah, dat wist ik niet zeker (vandaar ook "kan zijn"). Zag PostNL er eerlijk gezegd wel voor aan om voor die service wat extra's te vragen. Dan is dat netjes dat ze dat niet doen, dus die krijgen ze van mij :j . Maar de rest van mijn bericht blijft staan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:49

Je hoeft dit niet te betalen. Je krijgt dan nog enkele malen zo'n betaalverzoek en daarna stopt het. Ik heb ooit ongevraagde en onvoldoende gefrankeerde post van iemand gehad die ik helemaal niet wou hebben, en daar zat dan ook nog forse strafport op ook! Nee dank je. Ik heb niets betaald en er ook niets over gezegd tegen de afzender.(Er stond trouwens geen afzender op de enveloppe dus PostNL had hem zelf niet kunnen retourneren.) Als ik post zou krijgen die ik wel graag wilde hebben en die door de afzender per ongeluk ondergefrankeerd zou zijn, dan zou ik wel betalen (en het ook vertellen aan de afzender waarschijnlijk, ligt aan de omstandigheden.)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:54

Niks mee doen, kliko in met dat briefje.
Misschien komt er nog 1 herinnering, die op dezelfde plek deponeren en je hoort er nooit meer iets van.

Natuurlijk niet, maar dan ook echt niet bij de familie neerleggen.... Die hebben genoeg aan hun hoofd.

Dan moet PostNL er maar iets anders op verzinnen om dit te voorkomen.