Vervagen van de grens afgunst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Vervagen van de grens afgunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 12:28

Al tijden loop ik met de vraag: hoe komt het dat mensen over de grens van afgunst voor je houden en het ronduit in je gezicht zeggen kan vervagen?
Dit komt voort uit een situatie die mijn man en ik samen hebben mee gemaakt.
Een aantal jaren geleden hebben we de jongere broer van mijn man in huis gehad voor een periode van 5 maanden. Dit kwam door een vervelende scheiding die vooral was ontstaan door de houding van hem en de dingen die hij uitspookte dat zij hem uit huis had gezet om rust te krijgen. Iets wat we compleet begrepen van haar kant. Mijn man en ik werken hard, weinig vrije tijd en tijd samen. Iets wat hij goed weet. Hij maakte allerlei beloftes, elke zaterdag mee werken, onderling afspraken gemaakt over het reilen en zeilen om de dingen goed te laten verlopen. Hij heeft al die tijd nooit 1 cent betaald, was ook niet nodig vonden wij want een scheiding kost al genoeg. Heb zijn was gedaan. Bed verschoont, kleding gestreken enzovoorts. Omdat wij veel en hard werken gaan we niet vaak op vakantie of dat soort dingen. Wel geven wij bijvoorbeeld geld uit aan een mooie auto.
In al die 5 maanden heeft hij welgeteld 2x een halve zaterdag en 1x een hele zaterdag meegeholpen met mijn man. Voor de rest had hij altijd wel wat anders of was zwak ziek en misselijk.
Hij weet dus goed wat ons werk inhoudt en wat we doen en laten. Toch kwamen er steeds meer steken onder water, we lieten ze voor wat ze waren.
Toen ik een andere auto kocht kreeg ik een steek van toe maar, ook nog een dure set velgen erbij met winterbanden, het kan niet op.
Toen de vriezer kapot ging hadden gekeken wat is voordeliger, repareren of een nieuwe. Monteur had voorlopig geen tijd dus dat zou betekenen de hele inhoud kon je weggooien. Dus een nieuwe besteld, weer dezelfde opmerking, toe maar het kan niet op.
Met de kerst doen wij kadootjes onder de boom, dus voor hem ook. Weer die opmerking.
Wij waren een keer een avond weg en toen heeft hij op kantoor in de papieren zitten snuffelen. Toen was het klaar voor ons. Het hoge woord kwam er uit, we doen maar waar we zin in hebben, het kan allemaal niet op, geld zat en ga maar door.
Dat je jaloers bent kan ik snappen, dat hebben we allemaal wel een keer, op een goede manier of misschien op een mindere manier. Maar moet je dat zo laten merken?
Ik gun iedereen heel veel maar ook mezelf wel wat. Ben niet te beroerd om klaar te staan voor een ander. Heb ook wel eens jaloezie als iemand tussendoor even een weekje weg gaat, wou dat ik mee kon maar dat wil niet zeggen dat ik het die ander niet gun, groot gelijk dat ze gaan en vooral genieten!

Hoe kan het dat de grens van afgunst zo kan vervagen dat je het moet laten merken? Dat je een ander iets niet gunt? Dat je daar zo makkelijk over heen kunt stappen en niet kunt bedenken ze doen er veel voor, werken hard, fijn voor ze.

Heeft iemand een antwoord op mijn vraag ben daar heel benieuwd naar!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 12:36

Sommigen hebben geen filter meer en menen alles te mogen zeggen. Dat dat pijn doet, jammer dan. Maar owee als het andersom gebeurt. Dan zijn ze de gebeten hond en enorm zielig. Zijn vaak mensen met zeer weinig zelfreflectie.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 12:39

Niet een antwoord, maar nog een vraag in het verlengde hiervan, die ik mezelf vaak stel:
hoe en waarom wordt de stap gezet van ‘ik wil ook graag wat jij hebt/doet/etc. ‘ naar ‘ik gun het jou niet, omdat ik het zelf niet heb/kan/etc.’ ?

Heb jij daar ideeën over?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 12:40

Inderdaad weinig zelfreflectie bij je zwager.

Hij geeft zijn geld op zijn manier uit.
Jullie op jullie manier.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 12:46

Je kunt het ook omdraaien? Waarom ga je het gesprek niet aan als iemand eerlijk is? Heb je liever dat iemand achterbaks achter je rug om over je lült?

Is het netter te zeggen dat je jaloers bent, of is het netter om dat te verbergen? Iemand die eerlijkheid hoog in het vaandel heeft, zal dat eerste zeggen, iemand die liever de lieve vrede bewaart het laatste.

Staat uiteraard los van de manier waarop, maar waarom niet eerlijk zeggen wat je dwars zit? Geldt ook over jouw frustratie dat-ie geen flikker heeft uitgevoerd trouwens.

Ik zou zeggen, praat eens met je zwager.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 12:51

Nado schreef:
Niet een antwoord, maar nog een vraag in het verlengde hiervan, die ik mezelf vaak stel:
hoe en waarom wordt de stap gezet van ‘ik wil ook graag wat jij hebt/doet/etc. ‘ naar ‘ik gun het jou niet, omdat ik het zelf niet heb/kan/etc.’ ?

Heb jij daar ideeën over?

Dat is er inderdaad ook zo één.
Als ik die vraag op mezelf zou betrekken zou ik dan meer iets hebben van waarom zou ik dat niet kunnen of hebben. ( heb gelukkig niet snel last van iemand iets niet gunnen) Kan ik dat niet omdat ik de middelen niet heb om het aan te schaffen en waarom heb ik die middelen niet? Kan ik er meer voor werken of kan ik iets laten waardoor het wel binnen bereik komt? Kan ik dat niet omdat ik het nooit geleerd heb of geprobeerd te doen?
Mijn zwager uit mijn voorbeeld ging minder werken, prima als dat kan waarom niet? Eigenlijk kon het niet want de 2e auto moest er daarom uit, hij moest met een brommertje naar het werk daardoor, alle vormen van luxe werden geschrapt. Maar wel klagen dat alles zo duur was en niets meer kon. Wij kunnen makkelijker geld uitgeven omdat we er hard voor werken en bijvoorbeeld geen dure vakanties maken. Het is maar net waar je denk ik je prioriteiten legt. Minder werken en meer vrije tijd betekend vaak ook inleveren op salaris en wellicht daardoor ook andere dingen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 12:53

Ibbel, misschien lees ik je reactie verkeerd, maar ik vind het gek om de afgunst van de zwager te framen als "eerlijkheid". Daarmee impliceer je dat hij een punt had, wat de plank compleet misstaat. TS en man hebben hartstikke veel voor de beste kerel gedaan en zijn vrijgevig tot en met, en krijgen alleen maar afgunstige opmerkingen naar hun hoofd geslingerd.

Ik snap zelf ook niet waarom "ik wou dat ik ook..." bij sommige mensen verandert in vervelende steken onder water. Het getuigt inderdaad van weinig zelfreflectie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 12:58

Ik zie het ook steeds vaker, meestal bij een bepaald type mensen..
Ik denk dat het ook deels aan de tijd ligt waarin we leven. Social media is een grote rioolput geworden van haat en nijd en jaloezie en een plek waar mensen zonder enige consequentie kunnen roepen wat ze willen en zelfs mensen vinden die het nog met hun eens zijn ook. Egoïsme en haat en intolerantie wordt genormaliseerd en zelfs goedgepraat onder 'maar dit is mijn mening en vrije meningsuiting bla bla'..

Ik probeer me niet meer kwaad te maken om zo'n mensen. Als je zo in het leven staat heb je geen leuk leven, eigenlijk heel triest. En als er mensen jaloers zijn op je dan doe je toch iets goed ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 13:01

@soepblik: maar de jaloersheid is een feit, of het nu terecht is of niet, de zwager ís jaloers. En het lijkt erop, als ik de openings post goed lees, dat het TS dwars zit dat die jaloersheid geuit wordt, i.p.v. dat hij het voor zich houdt.

Ik ben het met Ibbel eens dat ik liever heb dat iemand dat uit, dan zich inhoudt, maar het wel denkt en ik het niet weet.

Ik heb liever niet dat mensen doen alsof ze me aardig vinden, maar dat eigenlijk niet vinden. Dan heb ik liever eerlijkheid en een ogenschijnlijke vriend minder, dan dat iemand pretendeert mijn vriend te zijn, maar dat feitelijk ook niet is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 13:02

Ibbel schreef:
Je kunt het ook omdraaien? Waarom ga je het gesprek niet aan als iemand eerlijk is? Heb je liever dat iemand achterbaks achter je rug om over je lült?

Is het netter te zeggen dat je jaloers bent, of is het netter om dat te verbergen? Iemand die eerlijkheid hoog in het vaandel heeft, zal dat eerste zeggen, iemand die liever de lieve vrede bewaart het laatste.

Staat uiteraard los van de manier waarop, maar waarom niet eerlijk zeggen wat je dwars zit? Geldt ook over jouw frustratie dat-ie geen flikker heeft uitgevoerd trouwens.

Ik zou zeggen, praat eens met je zwager.

Ik ga voor eerlijkheid dat is wat ik van een ander ook alleen maar kan waarderen.
Als iemand een keer een opmerking maakt zoek ik er niet direct wat achter, maar als die opmerking vaker volgt gaat dat wel opvallen.
We hebben ook wel gesprekken gehad. Maar hij zag dat heel anders. Hij heeft wel degelijk iets gedaan, iets ja dat klopt maar bij lange na niet wat hij had beloofd. Mijn zwager probeert altijd de schuld op iets of iemand anders te schuiven, hij heeft het nooit gedaan. Dus dan schiet praten ook niet echt op. Mijn man en ik kunnen zeggen dat wij ons aan onze kant van de afspraken hebben gehouden, dat kan mijn zwager niet zeggen, als hij zich daar goed bij voelt prima, ik zou dat niet kunnen. Belofte maakt schuld.
Mijn man vroeg nadat hij bij ons weg was of hij 1 zaterdag mee kon werken, mijn man zal dat niet snel vragen, dat weet hij ook heel goed. Aan het einde van de dag hield hij zijn hand op met de woorden dat zijn zoveel uren dus dat is zoveel €. Dan valt je mond wel open. Net daarvoor was de tank van zijn auto nog volgegooid en had hij mee gegeten hier. Toen waren mijn woorden mag ik het bonnetje van de tank brandstof even dan maak ik ook nog even een schatting van je maaltijd. Toen was de wereld te klein. Dat sloeg nergens op. Dan ben ik er wel klaar mee. Als je zo kortzichtig kunt zijn en wat jezelf al die tijd bent te kort geschoten ondanks je beloftes die hebt gemaakt.... Ik ben niet zo dat er altijd wat tegen over moet staan maar na zo'n periode en dan die opmerkingen voel je je wel gebruikt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 13:06

Marije_jiplover schreef:
@soepblik: maar de jaloersheid is een feit, of het nu terecht is of niet, de zwager ís jaloers. En het lijkt erop, als ik de openings post goed lees, dat het TS dwars zit dat die jaloersheid geuit wordt, i.p.v. dat hij het voor zich houdt.

Ik ben het met Ibbel eens dat ik liever heb dat iemand dat uit, dan zich inhoudt, maar het wel denkt en ik het niet weet.

Ik heb liever niet dat mensen doen alsof ze me aardig vinden, maar dat eigenlijk niet vinden. Dan heb ik liever eerlijkheid en een ogenschijnlijke vriend minder, dan dat iemand pretendeert mijn vriend te zijn, maar dat feitelijk ook niet is.

Ik weet dat jaloezie vreemde dingen met mensen kan doen maar wat ik niet snap is dat de grens zo makkelijk wordt overschreden als iemand weet wat je er voor moet doen en laten om bijvoorbeeld die auto aan te schaffen. We hebben er eerlijk hard voor gewerkt en het niet gestolen zoals mijn man en ik vaak tegen elkaar zeggen. Mijn zwager weet dat ook en dan toch die steken geven. Mijn oude buurman zei altijd ik weet wat jullie er voor doen dus ik gun het jullie van harte. Zo kan het ook.
Zoals ik ook al bij Ibbel reageerde kan ik eerlijkheid alleen maar waarderen, ook als de boodschap niet of minder leuk is. Je weet dan wat je aan iemand hebt en waar je staat, houdt de lucht open zeg maar normaal gesproken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 13:08

8nnemiek schreef:
Ik zie het ook steeds vaker, meestal bij een bepaald type mensen..
Ik denk dat het ook deels aan de tijd ligt waarin we leven. Social media is een grote rioolput geworden van haat en nijd en jaloezie en een plek waar mensen zonder enige consequentie kunnen roepen wat ze willen en zelfs mensen vinden die het nog met hun eens zijn ook. Egoïsme en haat en intolerantie wordt genormaliseerd en zelfs goedgepraat onder 'maar dit is mijn mening en vrije meningsuiting bla bla'..

Ik probeer me niet meer kwaad te maken om zo'n mensen. Als je zo in het leven staat heb je geen leuk leven, eigenlijk heel triest. En als er mensen jaloers zijn op je dan doe je toch iets goed ;)

Dat is ook een mooie insteek om er op die manier naar te kijken.
Social Media kan veel kapot maken als ik dat zo om me heen zie ben ik met je eens!
Ik ben niet kwaad op het feit dat mijn zwager zo in elkaar steekt, hij is zo en we weten dat hij altijd een zondebok zoekt om alles weer recht te praten. Het grappige is dat ik van te voren tegen mijn man kan zeggen o dat en dat gaat de verklaring worden van hem waarom het zo gelopen is en eigenlijk klopt dat altijd wel. Ik ben ook zeker niet boos of iets op hem want dat is het niet waard om zo lang negatief er mee rond te blijven lopen. Soms vraag je je gewoon iets af, dan ben ik wel eens benieuwd naar het antwoord.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 01-12-25 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 13:09

Wat maakt het dat deze houding je kwetst. Je hebt er immers hard voor gewerkt, voor je spullen. Je hebt niemand tekort gedaan.
Laat de houding van je zwager bij hem. Het is niet van jou.

rien10

Re: Vervagen van de grens afgunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 13:10

Wat mensen van mij denken, deert mij niet.
Er zijn twee mogelijkheden;
1) wat er gezegd wordt is niet waar. Dus hoef ik me er niet druk om te maken, want het is niet waar.
2) het is waar. Dus hoef ik me niet druk te maken want de waarheid mag gezegd worden.

Geeft veel rust, deze houding.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 13:11

Maar als je zelf weet dat je er hard voor gewerkt heeft, wat maakt het dan uit dat iemand anders jaloers is?

Laat dat dan van je af glijden, trek het je niet aan.

Je kunt een ander niet veranderen, wel hoe je zelf reageert op gedrag van anderen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 13:14

rien10 schreef:
Wat maakt het dat deze houding je kwetst. Je hebt er immers hard voor gewerkt, voor je spullen. Je hebt niemand tekort gedaan.
Laat de houding van je zwager bij hem. Het is niet van jou.

Toen kwetste het uiteindelijk even wel, waarom? Omdat hij als geen ander weet wat we er voor doen en laten. Dat juist hij het je dan niet gunt. Nu kwetst het me niet meer, kan er op een bepaalde manier om lachen. Maar wat toen zeker wel kwetste was dat hij zijn eigen broer die zo voor hem klaar heeft gestaan zo heeft laten barsten. Mijn man zal het niet snel zeggen dan zit het hem wel hoog maar heeft het uiteindelijk wel duidelijk gemaakt.
Ik ben gewoon benieuwd naar wat het maakt dat de grens zo kan vervagen dat mensen denken/vinden dat ze afgunst kunnen laten blijken.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 01-12-25 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 13:15

Je kunt zijn gedrag niet veranderen. Zelfreflectie heeft niet iedereen helaas, hoe oneerlijk dat ook kan voelen.
Ik zou afstand nemen van hem, want dit kost je alleen maar energie.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 13:16

Marije_jiplover schreef:
Maar als je zelf weet dat je er hard voor gewerkt heeft, wat maakt het dan uit dat iemand anders jaloers is?

Je kunt een ander niet veranderen, wel hoe je zelf reageert op gedrag van anderen.

Het doet me nu ook niets meer, de vraag kwam alleen weer naar boven toen vanmorgen het onderwerp over afgunst en jaloezie naar boven kwam bij de koffie op een verjaardagsvisite. Daar had ook niemand een antwoord er op, vandaar dat ik de vraag hier stel. Ik heb alleen een voorbeeld gesteld van een situatie die we zelf hebben mee gemaakt en eigenlijk niet die afgunst hadden verwacht.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 13:19

Ik zie eigenlijk in de hele OP dat jullie je 5 maanden lang aan elkaar geërgerd hebben. Zwager aan 'dat jullie in weelde zwelgen' en jullie 'dat-ie geen fluit uitvoert/zich niet aan afspraken houdt'.

Wat ik in het hele verhaal mis, is na 2 zaterdagen niet volgens afspraken werken direct aan de belt trekken en zeggen, joh, dat was niet de afspraak. Dan was die afgunst van hem misschien ook eerder geuit, op een 'beschaafdere' manier. Nu heeft het 5 maanden lopen broeien en is het ontploft doordat-ie in jullie papieren heeft lopen snuffelen.

Had niet gehoeven als je eerder het gesprek was aangegaan, imo.

Maar ik bespeur wat conflictvermijdend gedrag, denk ik... Vandaar dat ik zei, wat heb je liever, openheid of 'het is sjieker om net te doen alsof er niets aan de hand is'. Je wilt zelf, proef ik, liever de etiquette van 'schone schijn' ophouden. En dan is het een schok als een ander dat niet doet, dat snap ik.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 13:29

Ibbel mijn man zoekt dat liever niet op. En omdat er elke keer wel wat was waardoor hij niet kon had mijn man eerst zo iets van laat maar. Ik red me wel.
Ik heb wel elke keer dingen gezegd als hij zich niet aan andere afspraken hield. Zo had hij met regelmaat een andere scharrel via tinder, prima maar niet onder ons dak. We hadden geen zin in elk weekend een vreemde aan de ontbijttafel, wellicht ouderwets maar hij wist dat hij dat beter in een hotel kon doen of bij de dame in kwestie. Net als andere afspraken met de boodschappen en avondeten e.d. Dat sprak ik ook wel met hem uit als ik hem zag. Niet altijd even leuk maar om de lucht helder te houden wel het beste. We hebben niet direct op de opmerkingen gereageerd nee dat klopt, bij de eerste denk van je van hoor ik dat goed zou hij dat echt zo hebben bedoeld? Maar als er dan meer volgen gaat het wel opvallen.
Na 5 maanden ging hij weg omdat hij ging samen wonen met zijn nieuwe vriendin. Het snuffelen in de papieren hebben we direct uitgesproken nadat ik er de volgende dag achter kwam. Toen kwam de opmerking ook van zijn kant jullie hebben geld zat, dat mag je vinden maar geld wat op naam van het bedrijf staat kan je niet altijd privé leuk uitgeven wil je je bedrijf gezond houden. Plus dat het hem niets aangaat wat er zakelijk voor middelen zijn en privé. Wat hem aangaat is wat we af hebben gesproken. Niets meer en niets minder. Je weet dat als je ergens tijdelijk gaat wonen dat er afspraken worden gemaakt om gedoe te voorkomen. Als je dan zelf met beloftes komt prima, dat je van gedachten veranderd kan ook gebeuren maar praat er over, je bent tenslotte een volwassen man.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 01-12-25 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 13:33

Vanuit jou voel ik ook een bepaalde verwachting die je had naar hem toe in de tijd dat hij bij jullie woonde. Jullie hebben veel voor hem gedaan en kregen daar weinig voor terug. Hij deed er zelfs af en toe nog een schepje bovenop. Ik ben gestopt mezelf af te vragen waarom mensen zo in elkaar steken en me er druk over te maken. Het is wat het is, dan neem ik afstand.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 13:40

meggiemeg schreef:
Marije_jiplover schreef:

Het doet me nu ook niets meer, de vraag kwam alleen weer naar boven toen vanmorgen het onderwerp over afgunst en jaloezie naar boven kwam bij de koffie op een verjaardagsvisite. Daar had ook niemand een antwoord er op, vandaar dat ik de vraag hier stel. Ik heb alleen een voorbeeld gesteld van een situatie die we zelf hebben mee gemaakt en eigenlijk niet die afgunst hadden verwacht.

Dan is er dus geen vervaagde grens, maar een onbegrepen jaloersheid.

En tja, mensen zijn om de meest uiteenlopende dingen jaloers. Terecht of niet terecht, daar kun je over discussiëren.

Maar het gras is altijd groener bij een ander, zelfs als men weet hoeveel tijd en energie iemand anders in zijn grasveld steekt, kan dat gewoon jaloezie opwekken.

En jaloezie uiten vind ik geen grens die vervaagd is, en zou ik zelf alsnog beter waarderen dan dat iemand mooi weer speelt naar mij maar achter mijn rug hartstikke jaloers is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 13:41

Zwager is dus een banketstaaf, die zijn van alle tijden

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 13:43

Het enigste wat ik van hem verlangde was dat hij zich aan de gemaakte afspraken hield. Ons huis was zijn huis op dat moment zeg maar. Hij kon pakken wat hij wilde, nam de boodschappen mee die hij graag wilde. Je wilt toch graag dat iemand zich prettig voelt, de reden waarom was al naar zat waarom hij een ander onderdak zocht zeg maar.
Maar heb er wel veel van geleerd, mijn man ook. Heb wellicht wel te veel verwacht toen. Ik verwacht in eerste instantie niet veel meer behalve dan de afspraken nakomen zeg maar die je samen hebt gemaakt. Als er dan spontaan andere dingen uit voorkomen prima, als dat dan veranderd ook goed maar geef dat aan. Ga dan geen stommetje spelen of andere smoezen verzinnen om er onderuit te komen.
Je laatste zin probeer ik ook steeds meer na te leven noviceh, afstand is soms het beste.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 13:45

Marije_jiplover schreef:
meggiemeg schreef:

Dan is er dus geen vervaagde grens, maar een onbegrepen jaloersheid.

En tja, mensen zijn om de meest uiteenlopende dingen jaloers. Terecht of niet terecht, daar kun je over discussiëren.

Maar het gras is altijd groener bij een ander, zelfs als men weet hoeveel tijd en energie iemand anders in zijn grasveld steekt, kan dat gewoon jaloezie opwekken.

En jaloezie uiten vind ik geen grens die vervaagd is, en zou ik zelf alsnog beter waarderen dan dat iemand mooi weer speelt naar mij maar achter mijn rug hartstikke jaloers is.[/quote]
Ik ben ook zeker voor eerlijkheid, alleen snap ik het niet gunnen ergens niet.
Afgunst en jaloezie is dan voor velen hetzelfde als ik het zo lees?