Gelukkig zijn, wat is dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Gelukkig zijn, wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 19:57

Afgelopen week sprak ik met iemand die aangaf niet te weten of die ooit gelukkig is geweest. En toen ik vroeg wat het dan betekent om gelukkig te zijn, konden we eigenlijk niet een eenduidig en concreet antwoord bedenken.

Dus ik dacht: 'Ik laat bokt er eens op los' :D

Wat is 'gelukkig zijn (in je leven)'?
Wanneer heb je dit bereikt?

Ik kan zelf heel gelukkig worden van kkeine dingetjes; een kat aaien op straat, de eerste lammetjes in de lente, krokusjes die doorkomen en zonneschijn, maar dat bedoel ik eigenlijk niet geloof ik.
Of wel, hoort dat ook gewoon bij gelukkig zijn? Het kunnen waarderen van kleine geluksmomenten?

Anyway, wat is 'gelukkig zijn' eigenlijk precies?

verootjoo

Re: Gelukkig zijn, wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:02

Soms heb ik het idee dat mensen de lat heel hoog leggen bij ‘gelukkig zijn’.

Voor mij is het; leven in vrijheid en in goede balans met mezelf. Daarnaast voldoende financiën om te kunnen leven en een dak boven mn hoofd.

En idd genieten van kleine dingen.

Ik geloof dat je van teveel streven ongelukkig wordt, en van bewustzijn in het hier-en-nu gelukkig.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:03

Gelukkig zijn is er voor mij op zoveel vlakken.

Thuis. Mijn gezin, iedereen heeft het voldoende goed. Met nadruk op voldoende want alles wat het geweldig maakt , kan ook weer met een harde crash naar beneden komen.
Gelukkig met dat je naar de winkel kan zonder elke cent om te moeten draaien en er stress van te krijgen.
Ik ben gelukkig met individuen ( deels dezelfde als in mijn huishouden ) met iedereen om je heen. Hoe zij jou behandelen maar ook hoe jij hen behandelt en daar geluk uit krijgt.
Met jezelf. Blij zijn met wie je bent , hoe je jezelf gedraagt en hoe je je voelt.
Maar ook kleine dingens. Een geweldige geur van planten kan even geluk brengen. 3x geen rood stoplicht op eenzelfde weg na elkaar. Een film die je helemaal tot rust brengt . En zelfs een goed wc bezoek dat oplucht.

Geluk zit overal.

Daardoor denk ik vaak aan mensen die het niet zien zitten ( even lastig op het werk / thuis , …) , en probeer ik zodanig te segmenteren om te laten zien hoeveel zaken er zijn om gelukkig voor te zijn.

Mensen zien hun eigen geluk niet altijd. Het is veel vermoeiender voor een brein om het geluk te zien en erkennen dan ongeluk en verdriet/ boosheid.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 20:06

verootjoo schreef:
Soms heb ik het idee dat mensen de lat heel hoog leggen bij ‘gelukkig zijn’.

Ja, dat was ook wat ik zei inderdaad.
Goede toevoeging.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:09

Ik voel me bijna continu gelukkig. Fijn huis, fantastische partner, leuk werk, paard, voldoende middelen om leuke dingen te doen en het allerbelangrijkste: allebei gezond. Veel meer heb ik niet nodig.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:12

Echt gelukkig zijn zit hem voor mij vooral in een gevoel, dat je ergens bent en elke vezel in je lichaam gewoon goed voelt. Voor mij vaak op wandelingen geweest, ergens lopen met niks om je heen behalve natuur en beseffen hoe bijzonder de wereld is. Dan voel ik ook enorm veel energie door mezelf heen stromen en elke ademhaling voelt dan heel intens. Het is moeilijk te omschrijven, maar voor mij is het echt een gevoel en bepaalde energie. Niet zo zeer iets of iemand.

Helaas sinds het overlijden van mijn paard niet meer ervaren, zelfs al kom ik op exact die zelfde plekken of gebeurtenissen, ik "voel" het niet meer.

Wel weer heel hard naar toe aan het werken, kan ondertussen zeker nog wel genieten van de kleine dingen en gewoon waarderen wat er wel is, ben blij met mijn baan, partner, mijn familie en dieren, maar die energiefrequentie ontbreekt.
Echt gelukkig zijn op die manier was voor mij heel bijzonder en nieuw ook om te ervaren een aantal jaar geleden, maar ik denk ook niet dat je altijd gelukkig kan zijn, ik hoop wel weer die energie ooit terug te vinden om die momenten te kunnen ervaren, zodat ik minder op de "automatische piloot en standje het gaat prima" blijf staan.
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 30-11-25 20:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:14

Hangt er wel een beetje van af.

Soms kan ik heel gelukkig zijn van een geweldige dressuurtraining of een fijne wedstrijd. Maar ik kan ook gelukkig zijn van in de wei zitten naar mijn paard te kijken met een klein veulen die om haar heen springt

Ik kan heel gelukkig zijn om samen met mijn dochtertje op de bank onder een kleedje tv te kijken, maar ik kan ook heel gelukkig zijn een avondje weg te zijn met mijn man.

Soms wil ik rust om mij heen en soms juist reuring. Soms wil ik mij inspannen of juist relaxen.

En natuurlijk het standaard rijtje, gezondheid, familie, samenzijn, dat is ook geluk

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:15

Gelukkig zijn is voor mij dingen als, ik heb een dak boven m'n hoofd, een leuke baan, dat ik alles kan betalen, een geweldige man, mijn garnalen hobby

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:15

Ik ben door de tijd heen mijn lat ook lager gaan leggen. Ik ben gelukkig als ik mijn rekeningen kan betalen, dingen kan doen die ik leuk vind zonder dat het gezondheidsproblemen oplevert (dus bijv een dagje weg en dagen moet bijkomen) en een warm dak boven mijn hoofd heb. Alles wat ik daarbij toe mag voegen aan leuk werk, fijne vrienden, lieve paarden zijn extra geluksmomenten.

En sinds ik die gedachten gang heb, geniet ik meer van de “extra’s” en voel ik mij nog gelukkiger

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:17

Voor mij zit er denk ik wel een verschil tussen gelukkig zijn en ergens gelukkig van worden. Gelukkig worden kan ik van heel veel dingen, zowel groot als klein. Gelukkig zijn gaat denk ik wel wat verder dan een optelsom van die kleine dingen.

Gelukkig zijn bestaat voor mij in ieder geval uit zorgeloos zijn. En dat betekent dan weer niet dat er nooit tegenslagen zijn, maar voor mij is dat vooral de kennis en het gevoel dat ik, al dan niet samen met de mensen die dichtbij mij staan, in staat ben om ook de tegenslagen aan te kunnen. Maar ook de ruimte en vrijheid om te kiezen wat ik wil, valt voor mij onder gelukkig zijn. Al vind ik die twee ook weer aan elkaar verbonden: omdat ik weet dat ik de vrijheid en ruimte heb om mijn eigen keuzes te maken, maak ik me geen zorgen en voel ik me zorgeloos.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:18

Ik denk dat het een staat van algemene tevredenheid, gerustheid en blijheid is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 20:20

NadjaNadja schreef:
Voor mij zit er denk ik wel een verschil tussen gelukkig zijn en ergens gelukkig van worden. Gelukkig worden kan ik van heel veel dingen, zowel groot als klein. Gelukkig zijn gaat denk ik wel wat verder dan een optelsom van die kleine dingen.

Ja :j
Ik bedoel inderdaad gelukkig zijn in/met het/je leven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:21

Leuk onderwerp om over na te denken.

Geluk is voor mij positief gestemd wakker worden. Geen zorgen over een ziek familielid of ziek dier, geen zorgen over geld, en geen 'ik heb geen zin in mijn werk'.
De dag met een glimlach tegemoet zien. En of dat dan een dag niksen is, of een dag paardrijden, of een dag werken of voor mijn part een dag je huis schoonmaken, gewoon, het idee dat het leven goed is. Niets moet, alles mag. Niets hoeft, zelfs als het wel kán.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:29

denisesilver schreef:

Dat is hem voor mij ook.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:32

Geluk is voor mij ontspanning, plezier en liefde (ook uit vriendschappen). Een tevreden gevoel hebben waarbij je een warm gevoel van binnen hebt en een glimlach krijgt op je gezicht.

Sluit erg aan bij hoe denisesilver t verwoordt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:42

Geluk is voor mij een soort innerlijke rust. Een berusting. Dat ik waardeer wat ik heb en niet onrustig ben omdat ik altijd maar meer wil. Er blijven altijd mensen succesvoller, rijker, knapper en beter dan jijzelf. Geluk is berusten in wie je bent en daar tevreden mee zijn. En het is soms hard werken. Het is soms echt hard werken om gelukkig te blijven zijn. Voor mij is het een werkwoord. Actief bezig blijven om te blijven zien en waarderen wat je hebt. In deze tijd met social media is het zo makkelijk om te verzanden in jaloezie of ‘had ik maar’, spijt om gemaakte keuzes en verloren liefdes en familie. Als ik wil kan ik elke dag nog verdrietig zijn om verlies. Op alle vlakken. Maar ik kies ervoor dat niet te doen. Maar om actief te focussen op dingen waar ik dankbaar voor mag zijn. Die me blij maken. Kleine dingen. Dat helpt me op de rit te blijven en ‘gelukkig’ te zijn.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 21:08

Voor mij persoonlijk is gelukkig zijn een bepaald gevoel. Het gevoel van thuis komen, in het moment kunnen leven, een intense energie krijgen en alles intens voelen. Dat gevoel ben ik kwijt geraakt toen ik mijn allerbeste vriend, mijn hond moest laten inslapen. En dat klinkt misschien ontzettend sullig, maar deze hond was mijn stabiele anker in het leven, een oude wijze ziel noemde ik hem ook wel. Hij wist precies wanneer ik weer eens te ver door ging waardoor ik over mijn grenzen heen ging. Daarnaast ben ik sinds zijn overlijden behoorlijk onrustig innerlijk, als hij er was dan trok dat vrij snel weg.

Maar het betekend niet dat ik soms wel gelukkig kan worden van de kleine dingen in het leven, zoals een zonnestraal, een goede dag op het werk, andere dieren in mijn omgeving, een goede crossfit training. Ik houd mijzelf bezig, zodat ik niet teveel erover hoef na te denken. Maar het is niet hetzelfde als dat gevoel. En wie weet komt het nog wel terug. En misschien ook niet.

Het is lastig om dat gevoel te beschrijven en misschien klinkt het wel enorm zweverig.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 21:13

denisesilver schreef:

Die vind ik mooi.
Het echte geluksgevoel zijn meer kleine momenten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 21:30

Wees tevree met kleine dingen,
Met een kleine bloem die bloeit,
Met de vogeltjes die zingen,
Met de heldere zonneschijn,
En je zult gelukkig zijn!

Dit versje schreef één van mijn grootouders in mijn poëzie album. Ik heb het altijd onthouden en geloof dat er ook veel waarheid in zit. :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 21:36

journee schreef:
Met een kleine bloem die bloeit,
Met de vogeltjes die zingen,
Met de heldere zonneschijn,
En je zult gelukkig zijn!

Dit versje schreef één van mijn grootouders in mijn poëzie album. Ik heb het altijd onthouden en geloof dat er ook veel waarheid in zit. :)

Mooi journee!

Ik ben echt gelukkig als ik zie dat ons gezin, dochters, schoonzoon en kleinkinderen, heel goed met elkaar is en gezond zijn, dan voel ik me echt rijk <3
Laatst bijgewerkt door chanicha op 30-11-25 21:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 21:39

Geluk is het uit blijven van ongeluk . :D
Geintje maar ook serieus…het gewone alledaagse leven zonder grote problemen is puur geluk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 21:43

Ja, tevredenheid is wat mij betreft het sleutelwoord!

En dan heb je misschien af en toe een echt vreugdevol moment maar niets is permanent aanwezig dus ook het himmelhoch jauchzend en het zum tode betrübt zijn (gelukkig) vluchtig.
Laatst bijgewerkt door mysa op 30-11-25 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 21:45

Ik heb ergens een kaartje liggen met een spreuk van de Boeddha die me nog altijd raakt.

Uiteindelijk, doen maar drie dingen ertoe.
Hoeveel liefde je gaf,
Hoe zachtaardig je leefde,
En hoe elegant je losliet wat niet voor jou was bestemd.

Ik kan me goed voorstellen dat die zaken maken dat je met voldoening terug kunt kijken op het leven. En dat is dan denk ik ook 'gelukkig zijn'.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 21:51

De twijfel of je ooit gelukkig bent geweest, zegt soms dat geluk in je leven vooral stil en vanzelfsprekend was. Zó vanzelfsprekend dat je het vaak pas achteraf herkent.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 30-11-25 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 21:53

NadjaNadja schreef:

Gelukkig zijn bestaat voor mij in ieder geval uit zorgeloos zijn. En dat betekent dan weer niet dat er nooit tegenslagen zijn, maar voor mij is dat vooral de kennis en het gevoel dat ik, al dan niet samen met de mensen die dichtbij mij staan, in staat ben om ook de tegenslagen aan te kunnen. Maar ook de ruimte en vrijheid om te kiezen wat ik wil, valt voor mij onder gelukkig zijn. Al vind ik die twee ook weer aan elkaar verbonden: omdat ik weet dat ik de vrijheid en ruimte heb om mijn eigen keuzes te maken, maak ik me geen zorgen en voel ik me zorgeloos.

Deze slaat voor mij de spijker op zijn kop!

Kan ik gelukkig worden van kleine dingen in het leven, zeker!

Maar gelukkig zijn is voor mij een "next level" en zou ik nu niet zeggen dat ik dat "ten volle benut". Qua gezondheid de afgelopen maanden even niet, qua financiën etc. heb ik dan weer niets te klagen, met een mooi huis en goede baan.

Heeft misschien ook wel weer met dat vergelijken met anderen te maken. Iedereen om mij heen is gesetteld, begint aan, of hebben kindjes. Ik ben nog alleen zonder partner. Ik heb zelf geen kinderwens (dus geen haast), maar dat kan af en toe best wel eenzaam zijn. Vooral als ik een tijdje bij mensen ben geweest en dan alleen thuis kom, wetende dat de rest bij iemand thuis komt, valt dat soms wel zwaar.

Ik denk dat geluk voor mij dan aanvullend ook zit in het kunnen delen van de mooie dingen met iemand waar je echt 100% op kunt bouwen en die er voor je is en vice versa. Ik denk dat ik dat nu met name mis om mezelf te kunnen labelen als gelukkig :j

Mooi onderwerp om zo eens over na te denken!