NadjaNadja schreef:Voor mij zit er denk ik wel een verschil tussen gelukkig zijn en ergens gelukkig van worden. Gelukkig worden kan ik van heel veel dingen, zowel groot als klein. Gelukkig zijn gaat denk ik wel wat verder dan een optelsom van die kleine dingen.
Gelukkig zijn bestaat voor mij in ieder geval uit zorgeloos zijn. En dat betekent dan weer niet dat er nooit tegenslagen zijn, maar voor mij is dat vooral de kennis en het gevoel dat ik, al dan niet samen met de mensen die dichtbij mij staan, in staat ben om ook de tegenslagen aan te kunnen. Maar ook de ruimte en vrijheid om te kiezen wat ik wil, valt voor mij onder gelukkig zijn. Al vind ik die twee ook weer aan elkaar verbonden: omdat ik weet dat ik de vrijheid en ruimte heb om mijn eigen keuzes te maken, maak ik me geen zorgen en voel ik me zorgeloos.
Deze slaat voor mij de spijker op zijn kop!
Kan ik gelukkig worden van kleine dingen in het leven, zeker!
Maar gelukkig zijn is voor mij een "next level" en zou ik nu niet zeggen dat ik dat "ten volle benut". Qua gezondheid de afgelopen maanden even niet, qua financiën etc. heb ik dan weer niets te klagen, met een mooi huis en goede baan.
Heeft misschien ook wel weer met dat vergelijken met anderen te maken. Iedereen om mij heen is gesetteld, begint aan, of hebben kindjes. Ik ben nog alleen zonder partner. Ik heb zelf geen kinderwens (dus geen haast), maar dat kan af en toe best wel eenzaam zijn. Vooral als ik een tijdje bij mensen ben geweest en dan alleen thuis kom, wetende dat de rest bij iemand thuis komt, valt dat soms wel zwaar.
Ik denk dat geluk voor mij dan aanvullend ook zit in het kunnen delen van de mooie dingen met iemand waar je echt 100% op kunt bouwen en die er voor je is en vice versa. Ik denk dat ik dat nu met name mis om mezelf te kunnen labelen als gelukkig
Mooi onderwerp om zo eens over na te denken!