Ervaren Laplandreizigers om kledingadvies gevraagd!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Ervaren Laplandreizigers om kledingadvies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 13:41

Hoi allemaal!

Ik ga in januari 2027 een reis maken naar Lapland! Ik weet dat ik er heel vroeg bij ben maar ik ben graag voorbereid (en wil graag goede deals kunnen scoren) :+

Qua kleding vroeg ik me enkele dingen af, ik plande om een baselayer (merino) + evt vest (merino) + wollen trui + water/winddichte jas als bovenkleding te dragen. Als onderkleding een onderbroek (merino) + soepele skibroek + evt rijrok.

De bedoeling is om daar te gaan paardrijden (dit is enkel in stap dus de fysieke beweging is beperkt) en om in Rovaniemi de christmas village te bezoeken. Ik schat in totaal een weekje weg te zijn.

Nu dus mijn vragen: in België hebben wij voor outdoorkleding vooral de AS Adventure en de Decathlon, prijzen bij die laatste liggen wel een pak lager. Maar is kleding van de decathlon voldoende of wil je echt die betere merken hebben (icebreaker, mammut, smartwool, ...)? Ik was ook van plan om vinted in het oog te houden na het winterseizoen, daar vind je regelmatig ook wel wat dingen op voor een leuke prijs.

Qua schoenen vraag ik me ook af of ik beter duurdere exemplaren koop of dat die van de decathlon volstaan, of evt van een paardenmerk zodat ik ze later op stal ook nog kan gebruiken.

Als ik het goed heb zijn elektrisch verwarmde kledingstukken (sokken bodywarmer, ...) afgeraden omdat je daar makkelijker in zweet?

Ik ben van nature eerder een koukleum en wil dus graag goed voorbereid zijn.

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en extra tips, hoe stom ook, zijn erg welkom!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 14:30

Ik heb idd van alles gehaald van Decathlon en dat voldeed prima. Bij excursies krijg je bijna altijd nog kleding (overall/laarzen) te leen. Zorg vooral voor goede, warme en waterdichte schoenen waar je lekker op kan lopen. Mijn vriend heeft schoenen van de Decathlon waar hij al 3x mee naar Lapland is geweest. Het is qua prijs goedkoper, maar ze hebben wel echt prima kwaliteits dingen.

Eliana

Re: Ervaren Laplandreizigers om kledingadvies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 15:13

Ik had mijn muckboots aan naar Lapland, en wollen kniekousen. Verder een wollen korte broek ( soort boxer onderbroek) wollen legging. Joggingbroek en daar mijn skibroek overheen op de echt koude dagen.
Afbeelding

BoYo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 18:05

Het advies is vooral om met laagjes te werken zodat je je kunt aanpassen aan de omstandigheden. Hoe kouder, en of bij een lage intensiteit activiteiten, hoe meer laagjes. Google maar eens op het drie lagen systeem.

Je hoeft niet per se de duurste merken te kopen. Het moet je vooral goed passen. Zorg ervoor dat je buitenste kledinglaag, die je beschermt tegen de invloeden van buitenaf, niet te krap zit zodat je voldoende ruimte hebt voor de isolerende kledinglagen eronder.

Zelf zweer ik bij een goede donsjas als extra isolerende tussenlaag. Deze isoleert erg goed in verhoudingen tot zijn gewicht. Oftewel, weegt weinig, maar houdt je warmte erg goed vast. Makkelijk mee te nemen in een rugzak als extra kledinglaag vanwege gewicht en het comprimerende vermogen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 18:55

Ik woon in Lapland.

- Geen katoen
- Laagjes
- Ruim schoeisel
- Ruimzittende kleding
- Wanten zijn beter dan handschoenen
- ’s Avonds douchen en niet ’s ochtends
- Wol is het best als onderlaag, maar synthetisch kan ook prima voldoen
- Je hoeft echt geen heel dure kleding/schoenen te kopen om warm te blijven.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 20:21

Laagjes, laagjes en nog eens laagjes. Ik vind zelf de kleding van Astrid Wild heel erg fijn.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 10:54

Ik vind zelf de rijoverall erg fijn, maar om daar nou helemaal voor zo een rijoverall te kopen... Hier in Nederland heb ik hem niet zo heel vaak aan.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:07

Ik heb een paar jaar terug toen ik in Lapland was een skipak overall kunnen huren. Je bent dan een soort Michelin poppetje haha. Ook qua schoenen heb ik toen Sorells in twee maten groter erbij gekregen. Daar deed ik dan wollen sokken in.

Onder dat pak droeg ik thermo ondergoed (wol). Als ik iets "kouds" ging doen (lees: weinig bewegen) deed ik een joggingbroek over mijn thermo ondergoed aan, en een trui, daarna die overall.

Handschoenen had ik van die dunnere handschoenen waarin ik mijn vingers los kon doen. Daaroverheen wanten, waarbij je vingers bij elkaar zitten. Voor de warmte.

Vooral laagjes laagjes laagjes, een nekwarmer (en soms een sjaal erover, maar die nekwarmer was al genoeg vaak) en een goede muts.

Edit:
Hier is nog een fijn lijstje wellicht :). Dit heb ik gehanteerd (en via deze partij dus dat pak gehuurd): https://laplandtravel.com/nl/clothing/

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:09

Met wanten is het wel prettig als je duim en pink los zijn van de rest voor de teugels. :D Ik noem ze altijd gekscherend wantschoenen. Haha. En daaronder dan paar merinowollen (onder) handschoentjes.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:12

Ik ben dit jaar naar lapland geweest, met -30 is het ook best prettig om van die zelfwarmende plakkers in je handschoenen te doen. Eerst een dun paar handschoenen, plakkers en dan dikke wanten. De rest is allemaal al benoemd

Afbeelding

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:19

Het ligt heel erg aan het weer en wat je gaat doen op dat moment.
Ik heb ik januari +5 gehad en het jaar ervoor -38

Met -38 had ik veel aan. Op een sneeuwscooter tocht van 8 uur had ik thermo ondergoed (lidl), skipully (gebruik in de winter bij de paarden), donsjack, softshell skibroek (scappino), normale winterjas (Diderickson), wolle wandelsokken (Falke, gebruik ik elke winter op stal), schoenen (sorel caribou), wolle onderhandschoenen, dikke wanten, dikke winterjas en skibroek van daar als extra laag.

Terwijl toen ik ging langlaufen had ik alleen thermo kleding, skipully, softshell skibroek, donsjas, dunne sokken en onderhandschoenen aan.

In de meeste plaatsen kan je goede kleding huren voor een week.
Je krijgt schoenen, jas en broek (of een overhal), dikke wanten en soms ook dikke sokken.

Met de warme week had ik die niet nodig. Op de dagen dat ik wat actiefs deed had ik geen thermo kleding aan. Alleen m'n eigen skibroek, skipully en donsjas.

Bij de minder actieve dingen (zoals noorderlicht kijken, rendier sleetochtje) had ik eventueel wel m'n thermobroek aan en ipv donsjas m'n dikke winterjas.

De plakkers die hier boven worden benoemd heb ik alleen gebruikt om m'n telefoon warm te houden. Bij de koude week viel die steeds uit anders, was wel al een telefoon van 5 jaar oud.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:23

Ik was blij dat het niet zo koud was toen ik in winter naar Lapland was. Week ervoor was het -35. Bij ons was het -20 op z'n koudst. Dat was fris zat in het zadel. Hahaha. Ik had idd wollen skisokken, wollen legging, winterrijbroek, wollen t-shirt, wollen longsleeve, vest en daaroverheen een rijoverall. Had een bivakmuts onder mijn cap.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:24

Wij hadden ook max -20 dus dat vond ik ook prima, wij waren ook pas in maart. Maar toen was het in januari -42 geweest.. mij oom woont er toen was het wel goed fris zei hij ;).

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:26

Kijk de aflevering 'sami-land' terug van reizen Waes, erg leuk om te zien. Noem je het ook geen Lapland meer (is een scheldnaam voor de originele inwoners), maar Samiland :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:33

Een mooie blunder van mij... Ze hadden het er over laponie en er was wat Frans dus ik dacht ze hebben het over La Pony als in de zin van de pony. _O-

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:00

druppeltje schreef:
Kijk de aflevering 'sami-land' terug van reizen Waes, erg leuk om te zien. Noem je het ook geen Lapland meer (is een scheldnaam voor de originele inwoners), maar Samiland :)

Dat is afhankelijk van waar je heen gaat. In Finland heb je de provincie Lapland. Die komt lager dan de plaatjes als.je op Samenland zoekt.
Ik ben dus in Fins-lapland geweest, zonder in het deel van de Sami te zijn geweest. Oke daar ben ik ook wel geweest, maar niet alleen maar.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-25 07:44

Bedankt voor al jullie tips!

Wat me wel opvalt is dat veel mensen spreken over een donsjas/niet super dikke jas als buitenlaag. Maar is dat dan warm genoeg?

Ik heb even bij mijn pluszus aangeklopt die ooit eens een skireis had gemaakt. Ik heb dus al een skibroek, wanten, woolpower muts, nekbeschermers/losse kraagjes, en heel veel sokken. Die moet ik dus allemaal niet meer aanschaffen!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 08:28

Jester_ schreef:
Ik ben dit jaar naar lapland geweest, met -30 is het ook best prettig om van die zelfwarmende plakkers in je handschoenen te doen. Eerst een dun paar handschoenen, plakkers en dan dikke wanten. De rest is allemaal al benoemd

[ Afbeelding ]

Haha ik dacht wat doe jij met mijn foto... :')

Afbeelding

Wij hadden niet superkoude temperaturen in Lapland. Ik had goed ingeslagen qua thermospullen en je krijgt inderdaad bij veel excursies een pak te leen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 08:51

Een rijrok is altijd een goed idee omdat de warmte van het paard eronder blijft hangen. Had ik in IJsland ook

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 10:29

Roosch schreef:
Jester_ schreef:

[ Afbeelding ]

Haha ik dacht wat doe jij met mijn foto... :')

[ Afbeelding ]

Wij hadden niet superkoude temperaturen in Lapland. Ik had goed ingeslagen qua thermospullen en je krijgt inderdaad bij veel excursies een pak te leen.

Hahaha wat leuk!! Op hetzelfde paard een rondje gedaan :')

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 15:52

Wij zijn dit jaar naar Lapland geweest (niet paardgereden, wel diverse excursies gedaan). Thermo-ondergoed, bivakmuts en handschoenen kwamen van de Decathlon. Skibroek en dikke jas van mijn man kwamen van de Lidl, mijn broek en jas kwamen van Vinted af. Laarzen van mijn man van de Decathlon, die van mij ergens uit Duitsland. Zo'n muts met oorflappen konden we lenen (lekker warm). Nergens geïnvesteerd in superduper kwaliteit, want zo vaak zullen we geen gebruik maken van die spullen. En alle spullen hebben het prima gedaan. Via het excursiebedrijf kregen we ook nog een overall te leen, die we de hele reis mochten gebruiken, ook buiten de excursies om.

Vraag jezelf dus eerst af hoe vaak je de spullen die je speciaal voor die reis koopt gaat gebruiken. En ga overeenkomstig shoppen. Tweedehands kun je ook echt wel aardig wat vinden. Veel plezier alvast!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 08:23

Kleine update!

Ik kocht voor mezelf twee gebreide truien van 100% merinwol, die ik ook prima in het dagelijks leven kan gebruiken. Ik deed op een bepaald moment mijn kast open en merkte dat ik maar 1 warme trui had. Bij dezen dus leuk geshopt en meteen voor dagelijks gebruik als voor lapland!

Dan ging ik winterlaarzen passen, maar werd snel van mijn wolk afgehaald dat ik ze naast lapland nog kon gebruiken op stal. Dus hier kon ik echt niet meer dan 100 euro aan uitgeven.

Gelukkig heb ik gisteren op vinted oude sorels op de kop kunnen tikken voor 25 euro! Het zijn volgens mij tofino Cate laarzen? Enkel een paar schoonheidsbeschadigingen, erder zijn er geen scheurtjes te zien. En ik dacht: voor die prijs kan ik ze wel op onderhoud doen.

Erg blij hiermee!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:10

Je kunt ook gewoon snowboots huren voor een 10tje

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 09:42

Jester_ schreef:
Je kunt ook gewoon snowboots huren voor een 10tje

Dat heb ik nagekeken maar het aanbod viel toch tegen als je bij hun geen tours boekt. Voor deze prijs kon ik er geen huren.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 13:56

Maar je huurt toch ook ergens een pak/overal? Tenminste dat zou ik wel aanraden, daar horen vaak laarzen bij