Warm plekje voor stalkatten maken, hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Warm plekje voor stalkatten maken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:36

We zijn er vorige maand achter gekomen dat 1 van onze stalkatten onder de motorkap van 1 van de pensionklanten is gaan liggen en zo helaas aan zijn einde is gekomen ;(

We zijn erg geschrokken en kapot van dit nieuws. Nu wonen er geen mensen op stal, wel is er een grote schuur maar door het grote kattenluik tocht het hier wel, dus we willen graag zsm een warme plek voor ze maken.

Huisjes en lig plekjes en warme dekens etc. genoeg voor ze, maar niets zo warm als die auto.

Zijn een beetje bang voor brand met elektrische dekens enzo, wie heeft er een goed idee?

Liever geen negatieve reacties over het eerste deel, we zijn al verdrietig genoeg…

Reggledoos

Re: Warm plekje voor stalkatten maken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:39

Oh wat afschuwelijk! Heel veel sterkte, ik kan me voorstellen dat je je verschrikkelijk voelt. Ik heb geen tips maar ben wel benieuwd of anderen ideeën hebben

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:39

Misschien zelf iets timmeren als je handig bent?

Er staat niets in de schuur zelf wat je al kan gebruiken?
Of iets van een konijnenhok met nachtdeel? Daar dekens inleggen ofzo?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:43

Je kunt bv bij action van die zilveren schermen halen tegen bevriezen autoruiten. Als je die onder een deken legt in bv een goede kist of doos oid dan straalt dit de lichaamswarmte lekker terug

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:49

Een warmte lamp zoals die voor kuikens wordt gebruikt ophangen?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:50

Katten laten zich moeilijk dwingen. Onze stalkat daar hebben we een dicht mandje met een gat erin voor gekocht. Dan kan ie daarin gaan liggen.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:51

Ik zit een beetje met hetzelfde mijn 2 Labradors en Labradoodle slapen in een mand in een van de lege stallen. Ik kan alles afsluiten en de paarden geven iets warmte maar als het echt onder de 0 graden gaat buiten vind ik het in stal ook te koud voor de Labradoodle. Ik zat te denken om boven haar mand zo’n warmtelamp te hangen net zoals voor puppy’s en kippen enzo. Dat zou voor de katten ook kunnen en niet brandgevaarlijk (neem ik aan)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:00

ik zou lekker dekentjes neer leggen inderdaad op het stro ofzo en dan van die rode lampen er boven die je ook voor jonge biggen of kuikens kan gebruiken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:03

Oh onze katten vonden in het losse hooi liggen ook fijn.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:05

Ik heb hier altijd voor de stalkatten grote dozen met hooi staan. Doos zit helemaal dicht, met een rond gat op de korte zijde. Doos is goed gevuld met hooi. Paar druppeltjes valeriaan er in en de ze duiken er nog net niet in.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:07

Wij hebben ook een doos op de zijkant gezet en daar lekker wat hooi in gedaan. Heerlijk vinden ze dat!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:09

Punz schreef:

ivm brandgevaar wel een no-go

Het is echt trieste manier TS dat kat zo aan zijn einde is gekomen, maar niet iets wat je echt kan voorkomen.

stro isoleert goed, maar iets van een fleece-dekentje kan ook goed werken.
als je meer een "huisje" idee hebt kan de warmte beter vastgehouden worden, zeker als het materiaal is wat zelf niet koud is(dus bijvoorbeeld hout of plastic) de vraag is of ze er in gaan liggen, dat is wel zo...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:10

Je kan desnoods een klein huisje isoleren. Een mand vind ik toch snel vuilig worden..

Hier liggen ze in stro, hooi etc. Geen apart huisje maar t klinkt wel gezellig.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:10

Ik zou een doos wel van de grond afzetten dan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:11

Die van mij zijn op de dag buiten en dan inderdaad met slecht weer veel in de schuur en kruipen dan graag in het losse hooi of stro weg. Ook hebben ze wel plekjes wat hoger gelegen op bijv. een stapel tuinkussens. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat het niet tocht, dus beschutte plekjes maken. Lege dozen doen het hier ook altijd wel goed.

Maar katten (althans die van mij) zijn wel gek op warme plekjes als het echt slecht weer is, want uiteindelijk komen ze hier dan wel naar binnen om te slapen. Dus iets met een warmtelamp is misschien ook wel de moeite waard om te proberen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:19

we hebben een stal kat en een aangelopen /wilde kat. Zij slapen meestal in het hooi en voelen (tenminste de ene die ik kan aanraken ) wel heel warm. Hier in de buurt is een stichting voor straatkatten en daar hebben we een keer huisjes gemaakt en gedoneerd. Die huisjes hebben we gemaakt van die piepschuim dozen waar de dierenarts de medicijnen in ontvangt en dichtgeplakt met ducktape en voorin een gat gemaakt. Binnenin gevuld met hooi. Ze maken daar heel veel gebruik van hoorde ik van de stichting

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:21

siskeh schreef:

Ik bedoel een professionele, die in de pluimvee houderij gebruikt wordt. Je moet de lamp niet in het stro leggen denk ik, maar gewoon ophangen boven een mand met dekentjes levert imo geen groter risico dan een nachtlampje/ de normale elektriciteit die je op stal hebt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:29

Jullie hebben al huisjes en dekens schrijf je, ik denk dat je weinig meer kan doen eigenlijk.

Afspreken dat je voordat je de auto start even flink toetert? Dan vertrekt de kat wel uit het motorblok lijkt me

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:38

Ik legde vroeger altijd een warme kruik met goed isolerende hoes er omheen voor de stalkatten neer. De laatste die wegging bij stal vulde deze dan. Dat vonden ze heerlijk.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:42

Oh wat erg seg ! Afschuwelijk !

Mijn suggestie:
Een gesloten, kartonnen doos (uiteraard met een gat erin vooraan of zo), extra karton tegen de zijkanten en op de onderkant als extra isolatie, de doos op een rubberen mat oid zetten (of op een palet maar dus van de grond af). Binnenin een oude deken en een warmwaterkruik. Er bestaan ook dekentjes die de eigen lichaamswarmte weerkaatsen, dat houdt ook langer warm.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:43

Oh wat verdrietig zeg.. Je weet dat het gebeurt maar staat niet bij stil dat het ook bij jou (w auto) kan gebeuren :knuffel:

Ik heb 2 buitenkatten lopen.
Heb nu een echt warm hok gemaakt met 2 bakken van de Action.
Kleinere bak (42L is ook echt wel het minimale van maat). Deze is binnen in aan de bovenkant en deels zijkant bekleed met fleece (oude trui, dekje, zweet deken), op de bodem ligt een flinke laag stro.
Voorin een gat gemaakt natuurlijk.
Die bak staat in een grotere bak (100L dacht ik) die volledig gevuld is met hooi (beste is stro, maar had nog hooi over :+ )

Kost 15 euro en je hebt echt een warm, tochtvrij en vochtvrij hokje.
Ik had eerste de kleine bak zo staan met fleece en een vuilniszak aan de buitenkant maar nu het in die grote bak staat is het echt veel warmer. Het beste zet je dit wel van de koude grond af.
Enige wat moeite kost is het gat in het plastic krijgen.

Het is groot en lomp maar de katten zijn me echt dankbaar.

Matjes en kruiken ben ik minder fan van. Kruik wordt koud als het echt flink koud is buiten en het water is afgekoeld.
Elektrische matjes in een schuur zonder toezicht en veel hooi / stro zou ik absoluut niet aandurven.
Je hebt op Zooplus een 'zelf verwarmend matje' maar ik denk dat ze veel liever een holletje maken in het stro.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:29

siskeh schreef:
Punz schreef:

Het is echt trieste manier TS dat kat zo aan zijn einde is gekomen, maar niet iets wat je echt kan voorkomen.

stro isoleert goed, maar iets van een fleece-dekentje kan ook goed werken.
als je meer een "huisje" idee hebt kan de warmte beter vastgehouden worden, zeker als het materiaal is wat zelf niet koud is(dus bijvoorbeeld hout of plastic) de vraag is of ze er in gaan liggen, dat is wel zo...

Niet helemaal waar... Ik zag laatst een bericht van de dierenambulance langskomen dat aangeraden wordt om voor je instapt een klap op de motorkap te geven.

TS misschien kan je dat ook onder de pensionklanten verspreiden en desnoods een bordje bij de parkeerplekken neer hangen?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:23

Dank voor jullie reacties allemaal. Het is inderdaad zo verdrietig want het was 1 van de meest lieve en tamme stalkatten.

Er staan al huisjes, grote stoelen (met van die verwarmingsisolatie er onder en dikke schapen dekens er op) ook is er een kast waarin ze kunnen kruipen en staat er een oude bank met kussens.

Ook liggen ze vaak in de hooi en stro opslag natuurlijk.

Ook zo’n leuk katten huisje hebben we met dikke deken daarin (liggen ze ook graag) maar ja die auto was net een beter uitgezocht plekje… ;( ;( er waren meer auto’s en deze ging niet als laatste weg, anders had een kruik misschien nog wel gekund al zou de eigenaar (boer) die echt niet voor ons gaan leggen...

Binnenkort komt een aannemer wat aan een andere schuur doen en hou m’n hart vast voor al die busjes die hij meeneemt (loop altijd al te zeuren dat ze hun bus moeten dichtdoen omdat 1 van de werklui ooit een kat van iemand anders mee had genomen die daarin was geklommen).

Iedereen die bij ons met de auto komt kent dit verhaal en toeterd nu voor ze wegrijden (we zitten midden in de polders dus kan prima). Maar of het gaat helpen, waarschijnlijk gaan mensen dat vergeten want de winter duurt nog lang.

Warmte lamp vinden we te gevaarlijk ivm brand (stro opslag is er naast) en ook van die powerbank kussens kunnen in de brand Vliegen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:50

Meestal vinden ze een doos/kist met los stro een prima ligplaats, dat is ook warm genoeg voor ze, ook voor honden. Tochtvrij en droog is daarbij wel belangrijk. Ik denk dat er weinig plaatsen op kunnen tegen een warme automotor, alert blijven dus.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:11

Een hondenhok, (klein formaat) met dak en een kleine opening om in te gaan met daarin een kussen of kleedjes..
Daar is het vaak lekker warm in.