Ervaring met Japanse duizendknoop?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Ervaring met Japanse duizendknoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 12:37

Wie heeft er ervaring met het uitroeien van deze hel die duizendknoop heet?
Ik lees zo ontzettend veel verschillende dingen..
-Blijven maaien tot ie uitgeput raakt.
-Niet maaien want dan stimuleer je de groei.
-Uitgraven
-Niet uitgraven, heeft geen zin, er blijft altijd een worteltje achter.
-Afdekken.
-Gif spuiten.
-Geen gif spuiten want dat helpt niet.
-Varkens erop, die eten de wortels.
-Geen varkens, die woelen niet diep genoeg.
-Geiten erop
-Geen geiten, ze eten het niet
-Bevriezen, verhitten, zout water, elektra...
Etc etc.

Wat mij al wel duidelijk is, als je het afvoert dan verpakken zodat het zich niet verspreid.

Ik ben benieuwd of iemand zelf echt ervaring heeft met het uitroeien en wat heb je toegepast?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Ervaring met Japanse duizendknoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:39

Hier in het natuurgebied hebben ze het heel diep uitgegraven en vervolgens een soort van mulch er overheen en dan twee jaar onder plastic afdekken.
En eerlijk is eerlijk: Het is dit jaar niet terug gekomen.

Maar zelf heb ik godzijdank geen ervaring. Ik vond zevenblad al verschrikkelijk om in de tuin te hebben.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 13:01

Cayenne schreef:
Hier in het natuurgebied hebben ze het heel diep uitgegraven en vervolgens een soort van mulch er overheen en dan twee jaar onder plastic afdekken.
En eerlijk is eerlijk: Het is dit jaar niet terug gekomen.

Maar zelf heb ik godzijdank geen ervaring. Ik vond zevenblad al verschrikkelijk om in de tuin te hebben.

Het probleem bij ons is een beetje dat het verspreid staat in het bos. Is ons bos. Dus diep uitgraven is al lastig want het zit deels tussen de bomen..

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:13

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:35

Opeten! De jonge scheuten zijn heerlijk voor zoete toepassingen (jam, moes, taart, cake) smaakt naar rabarber maar minder zuur en nasty aan je tanden. Ook lekker om te pekelen en in de salade eten bij wijze van augurkje/zilveruitje.
Vlakbij stal staat een heel veld duizendknoop, die ze twee keer per jaar wegmaaien. Twee weken na het maaien staat het hele veldje vol jonge scheuten, MJAMMIE.
Zonder dollen, het is echt een drama om weg te krijgen natuurlijk, maar als we nou eens met zn allen het zouden gaan opeten, zouden we het vast wat meer onder controle kunnen krijgen...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:37

Mijn moeder zegt verhuizen :+

Heb zelf bamboe als probleempje, net een ander verhaal maar zelfde oplossing volgens mijn moeder _O-

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 13:43

BarbaravdW: Dat is ook een idee :D
Maar we kunnen er niet tegen eten ben ik bang.. Er staat zoveel!

Azmay: We hebben het huis net gekocht.. meh :')

Het is een fantastische plek en huis, we hebben de duizendknoop er 'voor over' maar we willen hem natuurlijk wel uitroeien.
Ik neig nu het meest naar uitputten.. We houden rekening met een lange adem. Dus als dat betekent dat we elke keer de planten eruit moeten trekken dan zij dat zo.
We willen er ook wel varkens of geiten op zetten maar ik lees dat die de wortels niet diep genoeg opeten.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:45

Majabeestje, uitputten kan je prima combineren met opeten: ipv alles weggooien/vernietigen de jonge scheuten gewoon lekker oppeuzelen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:38

Uitroeien lukt je niet. Hoogstens breidt het niet uit als je het consequent uittrekt. Tenminste, dit doe al ruim 16 jaar in mijn tuin en verder ben ik niet gekomen.

Echt rommel is het

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:41

Valt de aanwezigheid van Japanse Duizendknoop niet onder een verborgen gebrek trouwens?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:42

Oo wij noemen ze pispotjes :+
Ik lees mee... Ellende

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:44

Pispotjes ken ik als de haagwinde maar dat is een compleet andere plant :P

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:46

Cayenne schreef:

Ow jee die bedoelde ik. Ik keek even te vluchtig naar Google :+
Maar haagwinde is ook ellendig haha

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:46

Zelf geen ervaring maar er zijn gemeentes die werken met varkens die de knollen opgraven/beschadigen. Maar of je er dan ook volledig vanaf bent weet ik niet

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:53

Kabayo schreef:
Cayenne schreef:

Ow jee die bedoelde ik. Ik keek even te vluchtig naar Google :+
Maar haagwinde is ook ellendig haha

Wij hebben ook haagwinde in de tuin maar dat komt bij de buren vandaan (en die doen niets aan de tuin..)
Hier wurgen ze continu mijn vlinderstruiken, dus ik loop iedere week de takken na en breek de ranken van de haagwinde dan aan de onderkant doormidden := Dan duurt het weer even voor ze terug komen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 15:01

De ellendige 3, haagwinde/ duizendknoop en 7-blad. Waarbij ik moet zeggen dat ik het 7blad binnen een paar jaar kwijt was. Haagwinde en duizendknoop is alleen te beheersen

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 15:53

Yes hier ervaring helaas 300m2.

Afgegraven 2 meter (dat is te weinig). Vervolgens afgedekt met landbouwplastic (dat werkt).
Waar het erlangs piept is bespoten met primstar (dat werkt maar bijhouden).

De haard is bij ons 25 jaar oud dus zit heel diep. Vier jongere plekken die waren na 2 jaar volledig weg op deze manier.

Uitputten is het enige wat werkt en dat goed bijhouden helemaal afgraven is niet reeel je mist altijd wel wat en dat is genoeg om het weer te laten groeien.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 16:18

Wij hebben varkens er op,hier de omgeving is vergeven er van...Je moet het wel constant bij houden waar de varkens niet komen .Maar de varkens zijn prima onkruid verdelgers, prima tegen brandnetels en bramen ook.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 16:31

Als ik lees dat uitputten goed werkt kan ik mij ook voorstellen dat varkens erop goed werken. Als ze steeds de wortels ook oppeuzelen..
Het lijkt ons sowieso leuk om 2 varkentjes te houden. Dat zou prima op dat stuk kunnen. Ze leven dan deels in het bos wat op 5 meter van het huis begint. We kunnen daar best een groot stuk van omheinen en een stalletje erin zetten.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 16:37

Varkens zijn ook superleuk....Ik moet zeggen dat we bij het paardengedeelte ook geen japanse duizendknoop hebben...Maar rond het huis ,zelfs tussen het terras door komt er af en toe toch weer een piek,ik heb het idee dat uitrekken toch wel uit put...Wij hebben een stuk van de gemeente tegen onze grond aan dat staat gewoon helemaal vol.Die doen er zelf niks aan...
De varkentjes lopen bij ons ook in een stukje bos...het zijn de beste tuinierders ooit.Je moet ze alleen niet op gras willen dat word keurig opgerold.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 16:53

Niks helpt, je hoeft maar een millimeter te laten zitten en het begint weer de woekeren. Dus diverse methodes blijven inzetten om het probleem te proberen in de hand te houden en lukt dat niet dan verhuizen... mijn natuurcollega's proberen van alles om het in de gebieden dat het staat weg te krijgen maar er is nog niet een beproefde methode die werkt. Eerlijk, ik had het huis er om laten staan, zo'n troep is het.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 17:03

Cayenne schreef:
Valt de aanwezigheid van Japanse Duizendknoop niet onder een verborgen gebrek trouwens?

Niet als het gemeld staat in de vragenlijst, daarnaast is er soms ook geen vragenlijst ingevuld of een niet bewoond clausule waarbij verkopers geen info hebben omdat ze er niet zelf hebben gewoond.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 17:16

Ik heb ook erg veel duizendknoop, ook zo gekocht. Ik woon naast een bos waar het vrij spel heeft. Bij een deel van mijn tuin heb ik de bomen weggehaald en gras gezaaid. Doordat dat steeds gemaaid wordt blijft het weg. Op de plekken waar niet gemaaid wordt trek ik het heel consequent weg en dan blijft het goed te doen. Ik kom er nooit vanaf omdat het aan beide kanten van mijn perceel groeit en niet wordt bijgehouden. Als je varkens wilt hebben, zou ik dat doen, hartstikke leuk.

Ik moet zeggen dat ik niet heel erg oplet waar ik het spul laat als ik het eruit trek, maar ik heb nergens nieuwe aanwas gekregen. Ik voer niets af van het erf, ik composteer zelf. Dat het uit de kleinste stukjes gelijk weer gaat woekeren valt dus wat mij betreft mee, nooit ineens op een nieuwe plek duizendknoop gezien.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 17:21

Ik heb de indruk dat op groeiplaatsen waar de grond er omheen niet wordt aangeroerd dus niet geploegd of open gemaakt ofzo, het niet uitbreidt.
Zoals in parken waar de zode (gras rondom groeiplaats) alleen maar gemaaid wordt zo nu en dan, daar breidt het zich niet uit.

Verder is degene die met DE oplossing komt spekkoper.
Want branden, smoren, koken, maaien, elektrificeren, vergiftigen, uitgraven.. het komt toch terug.

Ik weet zelfs ook een plek midden in het stadscentrum. Daar piept elk jaar een JDK plantje omhoog naast de muur van een cafe. Gewoon door de bestrating heen. Wordt altijd weggehaald. Komt elke keer weer op.

In de UK geldt het als koopvernietigend gebrek. Het breekt door muren en fundering heen, en kan dus je huis aantasten. In NL is het zover ik weet niet koopvernietigend (wellicht wel meldingsplicht).

De site van Invasieve Exoten is idd een goede kennis site op dit thema.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 17:26

haha1995 schreef:
Varkens zijn ook superleuk....Ik moet zeggen dat we bij het paardengedeelte ook geen japanse duizendknoop hebben...Maar rond het huis ,zelfs tussen het terras door komt er af en toe toch weer een piek,ik heb het idee dat uitrekken toch wel uit put...Wij hebben een stuk van de gemeente tegen onze grond aan dat staat gewoon helemaal vol.Die doen er zelf niks aan...
De varkentjes lopen bij ons ook in een stukje bos...het zijn de beste tuinierders ooit.Je moet ze alleen niet op gras willen dat word keurig opgerold.

Het is een invasieve exoot, de gemeente (elke grondeigenaar eigenlijk) is verplicht er iets aan te doen.