Laadkabel over de stoep…

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Een buurt bewoner legt een laadkabel los over de stoep, wat doe jij?

Niets, leven en laten leven
63 (31%)
Niets, maar ik vind het wel super brutaal
26 (13%)
Ik spreek de bewoner erop aan
20 (10%)
Ik maak een melding bij de gemeente/politie
89 (44%)

Totaal aantal stemmen: 198

Shiloh

Laadkabel over de stoep…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:14

… wat zou jij doen?

Een tijdje geleden zag ik al op mijn dagelijkse wandelroute met de hond een bewoner een laadpaal plaatsen aan de rand van zijn tuin. Ik had toen al gelijk iets zo van, dat kan niet. De auto’s parkeren daar aan de straat. En tussen de straat en die tuinen zit een brede stoep en een stadsplantsoen.

Dit weekend was het zover. Ik neem aan dat de elektrische auto inmiddels is geleverd, want op mijn ochtend wandeling stond de auto notabene op de stoep geparkeerd. Een rolstoel of kinderwagen had er niet langs gekund.

‘s avonds staat de auto er niet meer, maar ligt er wel een lange kabel los over de stoep, langs het perkje naar de straat. Zelfs terwijl de auto dus niet staat te laden. Vanochtend lag de kabel er nog, maar nu dus wel aan de auto gekoppeld.

Overduidelijk zijn deze mensen van plan om gewoon over de stoep heen de auto te laden, terwijl we toch allemaal weten dat dit niet mag en niet veilig is.

Voor zover ik weet werkt mijn gemeente niet mee aan kabelgoten of andere veilige methodes om een kabel over de stoep naar de straat te krijgen.

Wat zou jij doen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:18

Ik zou melden bij de gemeente. De gemeente wil dit nl heel graag weten want de gemeente is verantwoordelijk als iemand valt en schade heeft. Niet degene die die kabel over de stoep legt, gek genoeg.
En misschien wordt het beleid op geleide hiervan op termijn aangepast en gaan ze met kabelgoten werken.

DubbelFun

Re: Laadkabel over de stoep…

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:21

Er kan een vergunning zijn aangevraagd, maar vaak moet er dan idd gebruik gemaakt worden van goedgekeurde kabelgoten of -matten.
Na gebruik moet de kabel weer opgeborgen worden.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:22

Absoluut melden. Leven en laten leven gaat alleen op als een ander geen overlast ondervindt, en dat is hier wel het geval.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:23

DubbelFun schreef:
Er kan een vergunning zijn aangevraagd, maar vaak moet er dan idd gebruik gemaakt worden van goedgekeurde kabelgoten of -matten.
Na gebruik moet de kabel weer opgeborgen worden.

Mijn gemeente staat dat dus in zijn geheel niet toe. Dus een vergunning kan ook niet zijn aangevraagd. Overigens zijn wij ook geabonneerd op vergunningsaanvragen in de omgeving en er is hier ook niks over binnen gekomen.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:24

Deze rolstoelgebruiker zegt melden! Niet alleen omdat ik er een schurfthekel aan heb als de doorgang geblokkeerd wordt, maar ook omdat er valgevaar is voor mensen die wel gewoon lopen.

Eindhoven gebruikt de buiten beter app, dus ik zou 'm daar gewoon inzetten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:24

Bij de titel dacht ik; Niets, maar ik vind het wel super brutaal.
Maar bij het lezen van je bericht ga ik naar melden bij de gemeente.

Ik zal hem uitleggen.

Onze overheid wil dat we elektrisch rijden dus is het niet altijd te voorkomen dat er een kabel ligt (wel met een rubber mat erover.

Maar, je gaat niet op de stoep staan.
En de kabel ligt er enkel bij laden.

Gezien deze persoon er heel anders mee omgaat zou ik het melden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:26

Als ze de auto pas een of twee dagen hebben dan zijn ze vast nog aan het uitzoeken wat handig is. Wellicht is de kabelmat/goot al besteld. En vaak worden auto's alleen 's nachts geladen en heb je er sowieso geen last van.
Ook eigenaren van elektrische auto's vinden het niet fijn om hun kabel gewoon onbeschermd op een stoep te leggen waar iedereen erop gaat staan en er overheen rijdt.

Ik zou nu er nu nog niet druk over maken, en even afwachten. En als het over een paar dagen/weken nog steeds een probleem is, dan wellicht eens aanbellen of een briefje in de bus of onder de voorruit doen.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:44

Als ze nu al op de stoep parkeren om te laden en kabel laten liggen, dan zou ik wel gewoon melden. Vind het best asociaal tegenover de buren, je zal er maar met rolstoel of rollator langs moeten...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:49

Ik kan me voorstellen dat ze wellicht afspraken hebben gemaakt met de gemeente, zoals 8nnemiek benoemd, misschien een kabelgoot of iets dergelijks en is die nog niet binnen? Als de kabel er dagelijks 'bloot' en continu ligt kan ik me voorstellen dat het gevaarlijk en onwenselijk is.

Wij hangen onze camper ook aan de kabel en ook die ligt over de stoep, wij zetten hier wel twee reflecterende pionnen op en dit is maximaal 1 à 2 dagen. Wij hebben bij de aanschaf de directe buren van een aantal huizen een appje gestuurd dat we het bij overlast graag horen en dan op zoek gaan naar een andere oplossing. Gelukkig is dat hier in de buurt allemaal niet zo'n probleem, in het hoogseizoen liggen er meer kabels op de stoep van campers en caravans.

maessie schreef:
Als ze nu al op de stoep parkeren om te laden en kabel laten liggen, dan zou ik wel gewoon melden. Vind het best asociaal tegenover de buren, je zal er maar met rolstoel of rollator langs moeten...

Afhankelijk van de dikte van de kabel merk je dit vaak niet eens met luchtbandjes en rol je er met hetzelfde gemak overheen als een lege stoep. Ik kan me wel voorstellen dat als er niks bij of op staat struikelen een gevaar is.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:04

Ik zou het melden bij de gemeente.
Het nog even aanzien want "andere auto, uitzoeken, nog niet geleverd" en aanverwante excuses gaat bij mij niet op vanwege het feit dat je al een tijdje geleden zag dat de bewoner met de laadpaal bezig was.
De elektrische auto is niet ineens verschenen, dus er is ook voldoende tijd geweest om na te denken over de laadkabel en veilige oplossingen daarvoor.
Desnoods haal je eerst bij de Action een paar matten om die op de stoep over de kabel te leggen.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:12

KimD, de kabel is met een rolstoel wellicht niet onoverkomelijk, maar over een hele auto heen rijden is mij nog niet gelukt ;) en TS geeft aan dat de auto de hele stoep blokkeerde.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:28

Ik had aan gevinkt leven en laten leven, maar dat was op basis van alleen de titel.

Bij het parkeren van een auto op de stoep waardoor er een rolstoel niet langs kan vind ik het het melden wel waard.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:46

Ik verbaas mij erover dat er zo weinig mensen 'aanspreken' hebben gekozen, maar wel 'bij de politie melden'.
Is aanspreken ingewikkelder? Daar ben ik wel benieuwd naar.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:53

Dit is wat de ANWB er over zegt:
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... r-de-stoep

Wat ik begrijp is dat het alleen mag als er een ontheffing voor is gegeven. De ts twijfelt daaraan, dus dan is melden/navragen bij de gemeente volgens mij wat je moet doen.

Maar dit is wel een dilemma. De overheid probeertons al tijden massaal aan een elektrische auto te krijgen, maar laden is in dot soort situaties lastig en overlastgevend.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:54

@senna21: tegenwoordig hebben veel mensen een kort lontje en weet je niet wat je je op de hals haalt met aanspreken.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:06

Op basis van de titel dacht ik ook leven en laten leven Namelijk: wij hebben in de straat met een rijtjeswoning zonder parkeervak ook iemand die de auto aan de weg laadt en dan een kabel over de stoep laat lopen met een grote rubberen mat eroverheen, ik heb er geen last van met de kinderwagen. Als de auto er niet staat dan is er ook geen kabel te bekennen, deze ruimen ze netjes op.

Maarrr als de buren in het verhaal er nu al zo mee omgaan zou ik ook de gemeente bellen. Met de levertijd van elektrische auto's heb je over het algemeen tijd zat om na te denken hoe je je buren het minst tot last kan zijn en gevaarlijke situaties kan voorkomen.
Zelf aanspreken zou ik minder snel doen als ik de mensen niet een beetje ken. Stel dat ze dan alsnog de politie/gemeente aan de deur krijgen dan wijzen ze gelijk naar jou ookal heb jij dat misschien niet gemeld.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:32

Bij alleen kabel over de stoep zou ik nog wel geneigd zijn ze even aan te spreken en te vragen of ze nog iets gaan doen om het veiliger te maken. Pilonnetjes, kabelgoot, kabel na gebruik gewoon opruimen ipv te laten liggen.

Maar auto op de stoep mag met een auto op brandstof ook niet. Dus ja, dat zou ik eerder geneigd zijn te melden bij de gemeente. Niet bij de politie, maar wel melden bij de gemeente.

Daarbij is hier in de gemeente momenteel een beleid van niet toestaan van kabelgootjes en kabels over de stoep, dat is iets dat bij de aanschaf van een elektrische auto meegenomen zal moeten worden. Dan kun je dus eigenlijk alleen laden aan een openbare en dus duurdere laadpaal.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:35

DubbelFun schreef:
@senna21: tegenwoordig hebben veel mensen een kort lontje en weet je niet wat je je op de hals haalt met aanspreken.

het grootste gedeelte van de mensen is nog steeds gewoon aanspreekbaar.
Maar navragen is wat anders dan bevragen. Het valt of staat ook simpel weg hoe je mensen benaderd. Dat je meer hoort dat mensen boos reageren heeft te maken met de snelheid van de communicatie tegenwoordig.

Ik zou inderdaad even navragen waarom ze voor deze optie hebben gekozen.
Maar is dit iets waar je daadwerkelijk last van hebt of is het alleen op je ronde met de honden opgevallen.
Ik zie ook wel eens iets gebeuren een paar straten verderop. Tja dan denk ik wel wie ben ik om er iets van te vinden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:01

DubbelFun schreef:

Het kan ook zijn dat betreffende persoon er niet goed over heeft nagedacht. Even aangeven dat dit hinderlijk is voor anderen.

Je loopt het risico dat iemand niet direct positief reageert, maar ook dat iemand het prettig vindt een buur te spreken i.p.v. de politie. Dat werkt beter voor de onderlinge verstandhouding.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:04

Niet goed nadenken over een kabel kan nog (Alhoewel hoe dan) maar de auto vol op de stoep plempen, dan heb je echt gewoon schijt. Ik heb daar geen geduld mee, dat is gewoon iets wat je gelijk kunt melden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:05

@foaly: zo sta ik er dus ook in.
Iemand die dat doet zal ik niet snel aanspreken.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:09

Leven en laten leven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:17

Foaly schreef:
Niet goed nadenken over een kabel kan nog (Alhoewel hoe dan) maar de auto vol op de stoep plempen, dan heb je echt gewoon schijt. Ik heb daar geen geduld mee, dat is gewoon iets wat je gelijk kunt melden.

DubbelFun schreef:
@foaly: zo sta ik er dus ook in.
Iemand die dat doet zal ik niet snel aanspreken.

Dit dus.
Zulk gedrag is meestal niet van de mensen die per ongeluk overlast veroorzaken en het niet in de gaten hebben.

Maar zwaar aso.
Je zet je benzine auto toch ook niet op de stoep, waarom zou dit anders zijn?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:20

DuoPenotti schreef:
Maar zwaar aso.
Je zet je benzine auto toch ook niet op de stoep, waarom zou dit anders zijn?

Dit ja.

Van iemand met een dergelijke asociale instelling kan je alles verwachten waardoor ik degene niet durf aan te spreken.
En daarom zou ik de politie bellen.