Wat voor lampen vinden jullie mooi?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Wat voor lampen vinden jullie mooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-25 21:55

Ik vind lampen eigenlijk vaak niet mooi of onhandig. Stofvangers of te veel licht geven. Je ziet ze gelijk in je interieur maar ik kan gewoon niet echt plafondlampen vinden die ik echt mooi vind.

Ik ben van de landelijke inrichting maar vind Tiffany lampen wel sfeervol. Alleen hebben die ook vaak wat gekleurd licht door het glas.

Nu ben ik op zoek naar inspiratie.

Lukasje

Re: Wat voor lampen vinden jullie mooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 22:01

En voor in welke kamer zoek je dan? Boven een eettafel vind ik nog wat anders dan in een keuken of slaapkamer bv.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-25 22:13

Ik vind al mijn lampen oke, maar niet echt mooi :') de plafondlamp met spotjes in de keuken zijn misschien nog het mooist omdat het subtiel is en je de lichten in verschillende richtingen kan zetten, handig om het aanrecht te zien en de eettafel.

In de slaapkamer zoek ik vooral iets met rustig licht. Daar heb ik nu zoiets, prima maar ook dat vind ik eigenlijk mwha
Afbeelding

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 22:15

Te veel licht is op te vangen met een dimmer (evt ook lampjes vervangen voor geschikte)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-25 22:17

Rintah schreef:
Te veel licht is op te vangen met een dimmer (evt ook lampjes vervangen voor geschikte)

Kun je van elke lamp een dimmer maken :')?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 22:19

Zoiets als Philips Hue is daar ook heel fijn voor. En hebben ook filamentlampen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 22:30

Dat probleem herken ik niet, wel dat de lampen die ik mooi vind veel te duur zijn. Qua verlichting is het belangrijk om goed te kijken wat je ruimte nodig heeft. Zo is het voor de woonkamer bijvoorbeeld fijn als je functioneel en sfeerlicht kunt afwisselen door er bijvoorbeeld een dimmer tussen te zetten. Je kunt dan ook voor een warmere kleur kiezen terwijl je voor de keuken juist meer een witter licht wil hebben om goed te kunnen werken. Je kijkt dan naar de hoeveelheid kelvin.

Het is echt een vak apart om een goed lichtplan met bijbehorende verlichtingszones en passende armaturen te maken. Als je er echt niet uitkomt zijn er bedrijven die dit voor je kunnen doen al zit daar wel een prijskaartje aan vast.
Anders is Ikea of de betere lampenzaak een mooi startpunt om inspiratie op te doen voor armaturen en de verlichtingskleuren.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-25 22:34

Ja prijs is ook nog wel een dingetje :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 22:46

Je hebt ook tiffani lampen met redelijk veel wit melkglas er in, die schijnen niet zo gekleurd maar door het melkglas ook niet fel.
Ze zijn trouwens vaak op marktplaats te vinden, dan scheelt al heel veel in de prijs want de echte die nieuw zijn, zijn inderdaad erg duur

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 23:29

Ik heb van alles wat.
Van jaren 30 erfstuk tot moderne draadlampen en plafonnaire met Bluetooth speaker in de badkamer.

Mijn jaren 30 erfstuk heeft een volledig nieuw armatuur gekregen, in stijl. Het oude armatuur kon de moderne led-lampen niet aan.

Boven de eettafel, het kookeiland, in de woonkamer en bijkeuken heb ik slimme lampen (Action en Kruidvat*) ingedraaid. Daarmee kan ik kleur en intensiteit instellen. En een timer programmeren zodat er licht brandt als ik thuis kom.
* Die werken op hetzelfde platform (Tuya).

Ik heb in mijn slaapkamer een Tiffany (look alike) lamp hangen. Gekocht via Marktplaats.

En voor de hal heb ik een lamp gekocht bij het Tiffany Lampenhuis, deze:
https://www.tiffanylampenhuis.nl/tiffany-plafonniere-klein-lovely-flower-purple/
Daar heb ik dan weer een lamp in met een bewegingssensor zodat ik licht heb als ik in het donker rond stommel.

moonsparkle schreef:

Nee, als een lamp daarvoor geschikt is staat het op de verpakking.
Philips schijnt nu lampen te hebben die je kan dimmen met je lichtknop. Dan heb je geen aparte dimmer meer nodig.
Ipv aan/uit heb je dan aan/ iets gedimd/ gedimd/ uit.
Misschien is dat wat voor je.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 23:48

Philips Hue heeft idd modules voor in je wandschakelaars. Wil je iets minder moeilijk doen (qua aansluiting in de muur) zijn bijv. de Dimmer Switch of Tap Dial Switch ook opties.
Die eerste gebruiken wij voor de ganglampen. En we hebben 3 tap dials. 1 voor de slaapkamer lamp (vooral verschillende scènes), 1 voor de gang, woonkamer en beide slaapkamers gecombineerd en 1 in de woonkamer voor de stalamp, eettafellampen en de kerstboom (wanneer die staat). En bij alle 3 kan je met de ring de vooraf ingestelde lampen/ruimtes ook nog dimmen/feller zetten, naast dus de drukknoppen. Het is soms even uitvogelen hoe en wat, maar daar zitten dus ook nog een hoop opties in.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 07:32

Roodvos schreef:
Ik heb van alles wat.
Van jaren 30 erfstuk tot moderne draadlampen en plafonnaire met Bluetooth speaker in de badkamer.

Mijn jaren 30 erfstuk heeft een volledig nieuw armatuur gekregen, in stijl. Het oude armatuur kon de moderne led-lampen niet aan.

Boven de eettafel, het kookeiland, in de woonkamer en bijkeuken heb ik slimme lampen (Action en Kruidvat*) ingedraaid. Daarmee kan ik kleur en intensiteit instellen. En een timer programmeren zodat er licht brandt als ik thuis kom.
* Die werken op hetzelfde platform (Tuya).

Ik heb in mijn slaapkamer een Tiffany (look alike) lamp hangen. Gekocht via Marktplaats.

En voor de hal heb ik een lamp gekocht bij het Tiffany Lampenhuis, deze:
https://www.tiffanylampenhuis.nl/tiffany-plafonniere-klein-lovely-flower-purple/
Daar heb ik dan weer een lamp in met een bewegingssensor zodat ik licht heb als ik in het donker rond stommel.

moonsparkle schreef:

Nee, als een lamp daarvoor geschikt is staat het op de verpakking.
Philips schijnt nu lampen te hebben die je kan dimmen met je lichtknop. Dan heb je geen aparte dimmer meer nodig.
Ipv aan/uit heb je dan aan/ iets gedimd/ gedimd/ uit.
Misschien is dat wat voor je.

Wij hebben deze lampen van Philips inderdaad. Echt ideaal! Je schakelt tussen de verschillende standen met je lichtknop, dus hoeft geen dure dimmer te installeren. Hier staan ze standaard op gedempt, tenzij ik moet schoonmaken in de winter. Dan gaan ze even op standje 100%.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 07:44

IKEA heeft dimbare 'slimme' leds die je met een app kunt aansturen. Instellen van lichtsterkte (en tint) is via een app wel omslachtiger dan via een knop, maar je hebt dan geen speciale knoppen nodig.
En als je de lampen meestal op een favoriete stand hebt staan en slechts af en toe ander licht wil, werkt het super.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 08:03

Wij lieten voor onze woning een lichtplan maken door een lampenzaak en zijn heeeeeeeel blij met het resultaat. Voor het eerst in jaren kan ik zeggen dat het licht in elke ruimte helemaal perfect is, zelfs het toilet heeft een heel aangenaam licht. Niet teveel, niet te weinig.. vaak de mogelijkheid om hier en daar wel extra licht te voorzien indien gewenst.
Het enige nadeel is de prijs.. mooie lampen kosten veel.. in een lampenzaak kijken ze trouwens ook wel mee naar wat er past bij jouw stijl en interieur. Voor het lichtplan zelf moesten we niet afzonderlijk betalen, dat was inbegrepen bij de aankoop van de lampen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 08:47

Ik snap je helemaal en zat er ook aan te denken een topic te maken. Ik zoek namelijk een lamp voor in de woonkamer boven de salon tafel

Wat een crime is dat zeg. Ik vind niks mooi en alles op internet lijkt op elkaar.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-25 08:57

Ik zie ook nog weinig voorbeelden, haha. Maar wel goede suggesties met betrekking tot dimmen. Daar ga ik nog wel naar kijken. Ik ben wel nieuwsgierig wat een lichtplan opstellen jullie heeft gekost?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 09:29

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 10:12

Ik lees graag mee. Sinds de bouw hangen er op 6 plekken bolletjes aan een touwtje die moeten worden vervangen door een hanglamp/plafonniere. Ik wil niet tegen die bolletjes in een lamp aankijken. En de plafonieres vind ik vaak te stijf. Heb een vrij strakke inrichting. Echt lastig kiezen. In de lampen winkel word ik opgelicht :+ (ontzettend leuke woordspeling al zeg ik het zelf). Op de site van leenbakker / kwantum / verlichtingwebsites bijvoorbeeld is veel keuze. Al eens online gekeken?
Wil ook graag hue erin. De geïntegreerde led vallen dus sowieso af.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 11:16

Hier hangt een Tiffanylamp ondersteboven aan het plafond als plafondlamp omdat we geen mooie konden vinden. Het hangdeel is omgedraaid en hij hangt binnenin aan een korte ketting.
Verder is het licht hier indirect, alleen boven de eettafel hangt eentje met goed leeslicht.
Voor handwerken en lezen hang ik meestal een neklamp om.
Dubbelfun: die hebben wij ook in de keuken hangen, zijn erg leuke lampen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-25 12:08

Lindsey_99 schreef:
Hier hangt een Tiffanylamp ondersteboven aan het plafond als plafondlamp omdat we geen mooie konden vinden. Het hangdeel is omgedraaid en hij hangt binnenin aan een korte ketting.
Verder is het licht hier indirect, alleen boven de eettafel hangt eentje met goed leeslicht.
Voor handwerken en lezen hang ik meestal een neklamp om.
Dubbelfun: die hebben wij ook in de keuken hangen, zijn erg leuke lampen.

Ben benieuwd naar een foto als je die zou willen delen

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 12:19

-O- Wij hebben deze kappen boven de eettafel, van de Kwantum of Leen Bakker. (Weet even niet meer welke van de 2 :o ) Geven heel mooi licht, we hebben er een standaard pitje in.
Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 12:23

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 12:28

Oh maessie die vind ik wel mooi.
Ik zag ook dat er een soort kapjes bestaan die je op het bolletje zelf kunt vastzetten zodat je niet tegen die bol aan gluurt.

Deze lamp van de action is ook top (als je geen centrale bediening of programma wilt) heeft een eigen AB en werkt echt prima. Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-25 12:33

Maar heb je dan voor elke lamp een andere afstandbediening :P ?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 12:52

moonsparkle schreef:
Maar heb je dan voor elke lamp een andere afstandbediening :P ?

Ja en nee.
Zit in 1 app.

Volgensmij kun je het ook nog instellen dat een hele groep samen gaat. Maar dat doe ik niet.

Misschien dat andere bokkers dat weten?