Hybride auto zonder oplaadpunt thuis.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Boheme

Hybride auto zonder oplaadpunt thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 13:16

Wij krijgen de mogelijkheid om te kijken naar een andere auto. Nu is ons oog gevallen op een hybride of een plugin hybride, maar we hebben geen zonnepanelen of laadpaal thuis. Zijn er mensen die in de zelfde situatie zitten? Dus geen laadpaal thuis of zonnepanelen. Laadpaal aanleggen is nogal kostbaar ( om en nabij de 4000 euro ivm de afstand van huis naar parkeerplaats) maar als het moet dan doen we dat natuurlijk. En die 4000 gaat dan weer van het budget van de auto af.
We kijken naar een Lync en co, Kia Niro, Renault Arkana, MG en als laatste de Nissan Juke.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:27

Plugin hybrides hebben een vrij kleine accu, en vaak ook geen mogelijkheid om 3 fase thuis te laden, dus die kun je gewoon in het stopcontact laden. Daar heb je geen speciale laadpaal voor nodig. Het is wel fijn als je stopcontact op een eigen groep zit zodat die niet direct klapt als je de föhn gebruikt bijvoorbeeld.

Mijn vader heeft een plugin-ev, en dat scheelt wel echt heel veel benzinekosten. Een prima optie als je niet volledig EV wil of kan :j

Stroom is als ik het goed heb goedkoper dan benzine als de stroomprijs lager is dan 70ct/kWh, dus thuis laad je ook zonder zonnepanelen heel goedkoop.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:29

Hier sinds een jaar een plugin hybride, wij hebben wel zonnepanelen, maar rijtjeshuis dus geen mogelijkheid om thuis te laden, wij laden aan een openbare paal. Gelukkig meerdere opties dichtbij. Verder als we ergens heen gaan, waar we langere tijd zijn, kijken we ook gelijk voor een parkeerplaats met laadpalen. Voor nu bevalt het ons prima.
Moet er wel bij zeggen dat er hier ook al enige tijd een electrische werkbus in gebruik is, waarvoor mijn man ook afhankelijk is van de openbare palen (of elders laden) dus wij waren hier al aan gewend.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 13:33

8nnemiek schreef:
Plugin hybrides hebben een vrij kleine accu, en vaak ook geen mogelijkheid om 3 fase thuis te laden, dus die kun je gewoon in het stopcontact laden. Daar heb je geen speciale laadpaal voor nodig. Het is wel fijn als je stopcontact op een eigen groep zit zodat die niet direct klapt als je de föhn gebruikt bijvoorbeeld.

Mijn vader heeft een plugin-ev, en dat scheelt wel echt heel veel benzinekosten. Een prima optie als je niet volledig EV wil of kan :j

Stroom is als ik het goed heb goedkoper dan benzine als de stroomprijs lager is dan 70ct/kWh, dus thuis laad je ook zonder zonnepanelen heel goedkoop.

Klopt maar omdat de kabel ruim 10 meter ( liefs zelfs 15 meter )moet zijn als we gaan laden via het stopcontact is dat dus geen optie ivm warm worden en stroomverlies waardoor weer duurder.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 13:35

shaddy82 schreef:
Hier sinds een jaar een plugin hybride, wij hebben wel zonnepanelen, maar rijtjeshuis dus geen mogelijkheid om thuis te laden, wij laden aan een openbare paal. Gelukkig meerdere opties dichtbij. Verder als we ergens heen gaan, waar we langere tijd zijn, kijken we ook gelijk voor een parkeerplaats met laadpalen. Voor nu bevalt het ons prima.
Moet er wel bij zeggen dat er hier ook al enige tijd een electrische werkbus in gebruik is, waarvoor mijn man ook afhankelijk is van de openbare palen (of elders laden) dus wij waren hier al aan gewend.

En wat betreft de kosten, waar zit je gemiddeld op? Laden bij een laadpaal schijnt duurder te zijn, maar ik vraag mij af hoeveel duurder

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:36

Wij hebben zelf volledig electrisch, al jaren en geen oplaadpunt thuis. We hebben er wel 16 openbare binnen 250 meter van ons huis .
Bevalt prima

Cioccolato

Re: Hybride auto zonder oplaadpunt thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:38

Ik zou niet weten waarom je een auto zou kopen die je niet zelf thuis kan laden. Ik zou het dus niet doen. Laadpaal of stopcontact thuis bedoel ik dan.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:42

Kosten durf ik niet zo te zeggen, mijn man houdt dat bij :o
Benzine kosten zijn wel lager dan met de vorige auto, deze rijdt behoorlijk zuiniger.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:54

Ik heb een volledig electrische auto en ook geen laadpaal aan huis. Ook geen mogelijkheid ertoe. Ik laad altijd op werk en anders bij een openbare laadpaal. Gaat prima!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 14:08

Kijk je naar plug-in hybride en vol elektrisch of ook echt hybride? Voor een hybride is geen laadpaal nodig. Dat laatste zou dan wellicht ook een interessante optie kunnen zijn, die laden op tijdens het rijden. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 14:14

Boheme schreef:
Klopt maar omdat de kabel ruim 10 meter ( liefs zelfs 15 meter )moet zijn als we gaan laden via het stopcontact is dat dus geen optie ivm warm worden en stroomverlies waardoor weer duurder.

Laadt je wel op eigen terrein? Of moet je echt een lange kabel over de stoep leggen?
Als het allemaal eigen terrein is dat zou ik op die 10m afstand gewoon een degelijk buitenstopcontact maken, met een goede grondkabel er tussen. Onze laadpaal staat ook op pakweg 20 meter van de meterkast af.
Desnoods neem je een 4mm2 kabel in plaats van 2,5mm2. Maar 2,5 is normaal gesproken ook echt ruim voldoende. Op 220V trekken de meeste auto’s sowieso geen 16A, maar eerder 10 of 12A. Wij hebben een 220V stekker waarmee je de snelheid kan instellen.

Je hebt dan inderdaad iets meer verlies, maar als je plugin hybride sowieso maar 1 fase kan laden dan heb je die verliezen altijd, behalve bij het snelladen langs de snelweg.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 14:40

Ik rij een plug in hybride en heb ook geen laadpaal aan huis. Wel zonnepanelen, maar die leveren nu ook weinig op hoor. Wij hebben een stopcontact in een houten box gemaakt aan de zijgevel van het huis. Stroom is afgetapt vanuit de schuur. Ik heb zo’n 8 meter kabel aan de laadkabel dus red ik makkelijk

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 14:45

Wij krijgen er mogelijk ook 1. Waarschijnlijk word het hier alleen opladen op het werk van mijn vriend. Hebben wel in de wijk een oplaat punt. Maar dat is wel een klein stukje lopen. Verwacht niet dat we dat snel gaan doen. We gaan het wel zien hoe het loopt.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 14:55

Nayomie schreef:
Kijk je naar plug-in hybride en vol elektrisch of ook echt hybride? Voor een hybride is geen laadpaal nodig. Dat laatste zou dan wellicht ook een interessante optie kunnen zijn, die laden op tijdens het rijden. :)

Vol electrisch kijken we niet naar. Alleen de hybride ( dus geen oplaadpunt nodig) en de plugin hybride. Mijn man is weg van de lync en die is alleen in plugin te krijgen .

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 14:56

Cioccolato schreef:
Ik zou niet weten waarom je een auto zou kopen die je niet zelf thuis kan laden. Ik zou het dus niet doen. Laadpaal of stopcontact thuis bedoel ik dan.

Omdat het goedkoper is en omdat vast meer mensen kiezen voor een plugin of een electrische hebben en niet de mogelijkheid hebben voor een laadpaal of iets.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 14:57

8nnemiek schreef:
Boheme schreef:

Laadt je wel op eigen terrein? Of moet je echt een lange kabel over de stoep leggen?
Als het allemaal eigen terrein is dat zou ik op die 10m afstand gewoon een degelijk buitenstopcontact maken, met een goede grondkabel er tussen. Onze laadpaal staat ook op pakweg 20 meter van de meterkast af.
Desnoods neem je een 4mm2 kabel in plaats van 2,5mm2. Maar 2,5 is normaal gesproken ook echt ruim voldoende. Op 220V trekken de meeste auto’s sowieso geen 16A, maar eerder 10 of 12A. Wij hebben een 220V stekker waarmee je de snelheid kan instellen.

Je hebt dan inderdaad iets meer verlies, maar als je plugin hybride sowieso maar 1 fase kan laden dan heb je die verliezen altijd, behalve bij het snelladen langs de snelweg.

Eigen terrein willen we opladen. Alleen een extra groep, aanleg buiten stopcontact enz komt dan ongeveer op die 4000 euro. Dus die mogelijkheid is er alleen ik vind het nogal duur.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 15:05

Ik zou voor de plug-in hybride gaan, die is zuinig, die van ons rijdt 1;25. In stedelijk gebied is ie het zuinigst omdat hij dan bijna volledig op de accu rijdt.
Zodra er zich de kans voordoet kun je laden. Laadpaal voor een plugin kan nooit uit, daarvoor is de capaciteit van de accu onvoldoende. Wij laden 'm gewoon met een stekker op goedkoop tarief, of als de zonnepanelen overschot hebben (dynamisch tarief)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 15:25

4000 euro? :wow: Hij hoeft niet van goud te zijn :P
Als je zelf het voorwerk doet, dus een sleuf graven en de grondkabel leggen, wat beton storten en een paaltje met 220v stopcontact plaatsen, dan ben je voor een paar honderd euro klaar. En bijkomend voordeel; je kan het stopcontact ook makkelijk gebruiken om te stofzuigen enzo.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 15:41

8nnemiek schreef:
4000 euro? :wow: Hij hoeft niet van goud te zijn :P
Als je zelf het voorwerk doet, dus een sleuf graven en de grondkabel leggen, wat beton storten en een paaltje met 220v stopcontact plaatsen, dan ben je voor een paar honderd euro klaar. En bijkomend voordeel; je kan het stopcontact ook makkelijk gebruiken om te stofzuigen enzo.

Ja dat klopt als je zelf wat kan doen, maar nu komt het, man 2 hernia's en frozen shoulder, en ik zei de gek chronisch ziek.. ouders te oud en wij zijn niet gezegend met een grote handige vriendengroep. Dus we moeten het laten doen. En het is voornamelijk de nieuwe groep aanleggen en de draag moet via een enorme omweg gelegd worden dankzij de waterput, stroomhuisje en brandweerput van de gemeente. Dus ik kan niet aan 1 stuk rechtdoor. En stofzuigen van de auto doen we met 2 verlengsnoeren vanuit de schuur. Maar we willen sowieso een punt aan de voorkant van het huis. Tis bij ons vaak zo de makkelijke weg bestaat niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 15:54

Mijn dochter heeft een Clio, full hybride, dan wil je nooit meer aan een laadpaal hoor. Tank van 30 liter en rijdt er bijna 900 km op.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 16:12

Jammer dat het zo lastig is om de kabel te trekken. Maar ik zou echt eens een paar offertes bij andere bedrijven opvragen, of wellicht in de buurtapp vragen of er een gepensioneerde klusser of een zoon is die wat wil bijverdienen met het simpele voorwerk. 4000 euro is echt overdreven duur.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 16:27

Zitten al je groepen tot hun strot toe vol?

Wij hadden onze oude electrische auto altijd aan een gewoon stopcontact hangen en hebben dan ook rustig nog andere power tools gebruikt, en op dynamisch geld toe dagen heb ik een keer 14.000wh verbruik gehaald :+ en nog klapte er niks uit.

Mijn hybride Kia Niro 2017 plug in laadt 2650 watt. Ik had hem aan mijn Ecoflow geknoopt en daar kun je precies op zien wat er ontladen wordt.

De meeste groepen kunnen tot 3500 aan geloof ik. Dus tenzij je de wasmachine en oven tegelijk erbij op hebt en aan hebt staan, zou ik niet zo moeilijk doen over een aparte groep, maar hem erbij prikken op een groep waar niet zoveel op zit (woonkamer heeft meestal niet hele zware dingen). Scheelt je misschien al weer een stuk.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 16:33

Prairy schreef:

Wij hadden onze oude electrische auto altijd aan een gewoon stopcontact hangen en hebben dan ook rustig nog andere power tools gebruikt, en op dynamisch geld toe dagen heb ik een keer 14.000wh verbruik gehaald :+ en nog klapte er niks uit.

Mijn hybride Kia Niro 2017 plug in laadt 2650 watt. Ik had hem aan mijn Ecoflow geknoopt en daar kun je precies op zien wat er ontladen wordt.

De meeste groepen kunnen tot 3500 aan geloof ik. Dus tenzij je de wasmachine en oven tegelijk erbij op hebt en aan hebt staan, zou ik niet zo moeilijk doen over een aparte groep, maar hem erbij prikken op een groep waar niet zoveel op zit (woonkamer heeft meestal niet hele zware dingen). Scheelt je misschien al weer een stuk.

Ik woon in een huis waar de vorige eigenaar nogal een beunhaas was. Dus geen aarde draag, tig dingen op 1 groep, stopcontacten die het niet doen, mooie plavuizenvloer lag een kleedje op toen we het kochten, en daar heeft die een stuk overheen gemetseld omdat die lekkage had. Een buitenlamp waar de aansluiting niet van te vinden is en ga zo maar door. Langzaam kanpoen wij dus alles op en brengen het huis weer in goede staat. Maar ik vertrouw de meterkast met de groepen dus niet, dus daar moet naar gekeken worden en ook dat kost geld. En wil wel alles goed gedaan hebben.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 17:05

Ah ja dan snap ik het wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 17:18

Boheme schreef:
Prairy schreef:

Ik woon in een huis waar de vorige eigenaar nogal een beunhaas was. Dus geen aarde draag, tig dingen op 1 groep, stopcontacten die het niet doen, mooie plavuizenvloer lag een kleedje op toen we het kochten, en daar heeft die een stuk overheen gemetseld omdat die lekkage had. Een buitenlamp waar de aansluiting niet van te vinden is en ga zo maar door. Langzaam kanpoen wij dus alles op en brengen het huis weer in goede staat. Maar ik vertrouw de meterkast met de groepen dus niet, dus daar moet naar gekeken worden en ook dat kost geld. En wil wel alles goed gedaan hebben.

Dat voor elkaar laten maken lijkt me prioriteit boven de auto, kortsluiting en brandgevaar ligt echt op de loer.