Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
8nnemiek schreef:Plugin hybrides hebben een vrij kleine accu, en vaak ook geen mogelijkheid om 3 fase thuis te laden, dus die kun je gewoon in het stopcontact laden. Daar heb je geen speciale laadpaal voor nodig. Het is wel fijn als je stopcontact op een eigen groep zit zodat die niet direct klapt als je de föhn gebruikt bijvoorbeeld.
Mijn vader heeft een plugin-ev, en dat scheelt wel echt heel veel benzinekosten. Een prima optie als je niet volledig EV wil of kan![]()
Stroom is als ik het goed heb goedkoper dan benzine als de stroomprijs lager is dan 70ct/kWh, dus thuis laad je ook zonder zonnepanelen heel goedkoop.
shaddy82 schreef:Hier sinds een jaar een plugin hybride, wij hebben wel zonnepanelen, maar rijtjeshuis dus geen mogelijkheid om thuis te laden, wij laden aan een openbare paal. Gelukkig meerdere opties dichtbij. Verder als we ergens heen gaan, waar we langere tijd zijn, kijken we ook gelijk voor een parkeerplaats met laadpalen. Voor nu bevalt het ons prima.
Moet er wel bij zeggen dat er hier ook al enige tijd een electrische werkbus in gebruik is, waarvoor mijn man ook afhankelijk is van de openbare palen (of elders laden) dus wij waren hier al aan gewend.
Boheme schreef:Klopt maar omdat de kabel ruim 10 meter ( liefs zelfs 15 meter )moet zijn als we gaan laden via het stopcontact is dat dus geen optie ivm warm worden en stroomverlies waardoor weer duurder.
Nayomie schreef:Kijk je naar plug-in hybride en vol elektrisch of ook echt hybride? Voor een hybride is geen laadpaal nodig. Dat laatste zou dan wellicht ook een interessante optie kunnen zijn, die laden op tijdens het rijden.
Cioccolato schreef:Ik zou niet weten waarom je een auto zou kopen die je niet zelf thuis kan laden. Ik zou het dus niet doen. Laadpaal of stopcontact thuis bedoel ik dan.
8nnemiek schreef:Boheme schreef:Klopt maar omdat de kabel ruim 10 meter ( liefs zelfs 15 meter )moet zijn als we gaan laden via het stopcontact is dat dus geen optie ivm warm worden en stroomverlies waardoor weer duurder.
Laadt je wel op eigen terrein? Of moet je echt een lange kabel over de stoep leggen?
Als het allemaal eigen terrein is dat zou ik op die 10m afstand gewoon een degelijk buitenstopcontact maken, met een goede grondkabel er tussen. Onze laadpaal staat ook op pakweg 20 meter van de meterkast af.
Desnoods neem je een 4mm2 kabel in plaats van 2,5mm2. Maar 2,5 is normaal gesproken ook echt ruim voldoende. Op 220V trekken de meeste auto’s sowieso geen 16A, maar eerder 10 of 12A. Wij hebben een 220V stekker waarmee je de snelheid kan instellen.
Je hebt dan inderdaad iets meer verlies, maar als je plugin hybride sowieso maar 1 fase kan laden dan heb je die verliezen altijd, behalve bij het snelladen langs de snelweg.
Hij hoeft niet van goud te zijn
8nnemiek schreef:4000 euro?Hij hoeft niet van goud te zijn
![]()
Als je zelf het voorwerk doet, dus een sleuf graven en de grondkabel leggen, wat beton storten en een paaltje met 220v stopcontact plaatsen, dan ben je voor een paar honderd euro klaar. En bijkomend voordeel; je kan het stopcontact ook makkelijk gebruiken om te stofzuigen enzo.
en nog klapte er niks uit. Prairy schreef:Zitten al je groepen tot hun strot toe vol?
Wij hadden onze oude electrische auto altijd aan een gewoon stopcontact hangen en hebben dan ook rustig nog andere power tools gebruikt, en op dynamisch geld toe dagen heb ik een keer 14.000wh verbruik gehaalden nog klapte er niks uit.
Mijn hybride Kia Niro 2017 plug in laadt 2650 watt. Ik had hem aan mijn Ecoflow geknoopt en daar kun je precies op zien wat er ontladen wordt.
De meeste groepen kunnen tot 3500 aan geloof ik. Dus tenzij je de wasmachine en oven tegelijk erbij op hebt en aan hebt staan, zou ik niet zo moeilijk doen over een aparte groep, maar hem erbij prikken op een groep waar niet zoveel op zit (woonkamer heeft meestal niet hele zware dingen). Scheelt je misschien al weer een stuk.
Boheme schreef:Prairy schreef:Zitten al je groepen tot hun strot toe vol?
Wij hadden onze oude electrische auto altijd aan een gewoon stopcontact hangen en hebben dan ook rustig nog andere power tools gebruikt, en op dynamisch geld toe dagen heb ik een keer 14.000wh verbruik gehaalden nog klapte er niks uit.
Mijn hybride Kia Niro 2017 plug in laadt 2650 watt. Ik had hem aan mijn Ecoflow geknoopt en daar kun je precies op zien wat er ontladen wordt.
De meeste groepen kunnen tot 3500 aan geloof ik. Dus tenzij je de wasmachine en oven tegelijk erbij op hebt en aan hebt staan, zou ik niet zo moeilijk doen over een aparte groep, maar hem erbij prikken op een groep waar niet zoveel op zit (woonkamer heeft meestal niet hele zware dingen). Scheelt je misschien al weer een stuk.
Ik woon in een huis waar de vorige eigenaar nogal een beunhaas was. Dus geen aarde draag, tig dingen op 1 groep, stopcontacten die het niet doen, mooie plavuizenvloer lag een kleedje op toen we het kochten, en daar heeft die een stuk overheen gemetseld omdat die lekkage had. Een buitenlamp waar de aansluiting niet van te vinden is en ga zo maar door. Langzaam kanpoen wij dus alles op en brengen het huis weer in goede staat. Maar ik vertrouw de meterkast met de groepen dus niet, dus daar moet naar gekeken worden en ook dat kost geld. En wil wel alles goed gedaan hebben.