Kopers huis komen met verborgen gebreken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Mir

Kopers huis komen met verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:41

Vooraf.. ik ga professionele hulp inschakelen, maar ben ook benieuwd naar jullie mening.

Ik heb mijn huis verkocht en nu betichten de kopers van het huis mij van verborgen gebreken. Enkele maanden na verkoop krijg ik plots foto's van flink gescheurde muren. Dit was bij mij niet.

Op de app heb ik netjes gereageerd, ze negeren mijn woorden en zijn nu echt aan het pushen en met ideeën aan het komen zodat ik ga betalen voor dit. Er is door koper geen bouw technisch onderzoek verricht.

Ik weet dat elk verhaal op zich staat, maar in hoeverre staan zij in hun recht?

verootjoo

Re: Kopers huis komen met verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:43

Hoe lang geleden is het dat je het huis verkocht hebt?

En zijn de muren echt gescheurd of zitten er barsten in het stucwerk ofzo?

Anders zou je het toch zelf ook gezien moeten hebben zou je denken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:47

Als koper heb je een onderzoeksplicht en als je dit niet doet sta je niet echt sterk mochten er problemen zijn.

Heb je zelf foto's van je oude woning (met datum) die de foto's van de koper kunnen weerleggen of heb je opmerkingen van een makelaar gehad ten tijde van de prijsbepaling ??

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:04

Vriendelijk maar beslist ze mededelen dat jij hier niet voor aansprakelijk bent aangezien de muren in goede staat verkeerde toen het verkocht werd. Willen ze niet luisteren, dat is dan hun probleem.
Waarschijnlijk weten ze zelf ook wel dat ze niet in hun recht staan, anders hadden ze je wel formeel aansprakelijk gesteld per aangetekende brief. Dit soort zaken regel je nog steeds niet via een app.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:23

Wat ontzettend vervelend dat de kopers van jouw oude huis denken een verborgen gebrek te hebben gevonden. Natuurlijk hadden zij beter kunnen keuren gezien hun onderzoeksplicht en ligt daar natuurlijk een gebrek aan hun kant. Kijk ook nog even je contract door of er wellicht een ouderdomsclausule in staat. Dat sluit ook eventuele gebreken uit. Heb je foto's gemaakt van je huis op de dag van de overdracht? Dan heb je ook veel bewijs hoe de staat toen was. Sowieso een goede tip om bij koop je huis op dag van overdracht en ook bij verkoop op dag van overdracht volledig op de foto te zetten mochten er zich problemen voordoen.

Mochten ze het door willen zetten dan dienen ze je eerst formeel aansprakelijk te stellen. Heb je eventueel een rechtsbijstand die je dan zou kunnen bijstaan?

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:26

Scheuren in muren telt ook niet als verborgen gebrek. Gezien de kopers deze hadden kunnen zien bij bezichtiging en bij lege oplevering.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:38

Ga naar het bureau voor rechtshulp, meld je bij je rechtsbijstandsverzekering als je die hebt, of schakel zelf een advocaat in. Alle andere (goedbedoelde) adviezen zullen je niet helpen.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:50

Volgens mij als de scheuren komen door een verborgen gebrek elders in de woning kan het op jouw worden verhaald maar dit is wel lastig aantoonbaar. Bijv je hebt geen goede fundering aangelegd onder een redelijk nieuwe aanbouw en deze trekt aan de muur. Echter de vraag is of zoiets 1-op-1 aantoonbaar is.

Dat ze geen keuring lieten doen zorgt ervoor dat je minder risico loopt, echter kan een rechter hier enkel een sluitend antwoord op geven. Dus als ze je aansprakelijk stellen dan toch met je rechtsbijstand gaan praten.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:58

Heb jij een makelaar bij deze verkoop ingeschakeld gehad? En zijn er foto's gemaakt voor een brochure/website? Wat zegt de makelaar in deze situatie?

Sterkte, het zal je vast al een hoop stress opleveren :(:)

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:59

Weet je zeker dat er geen scheuren in de muur zaten?
Je heb op 11 juni 2025 onderstaande op Bokt geschreven.
Of lees ik het verkeerd?
_Mir schreef:
Ik dacht ook wel mijn huis zo kwijt te raken toen het enkele weken geleden te koop werd gezet. De makelaar dacht daar net zo over. Er waren wel een paar aandachtspunten, huis werd NIET verkocht en mensen maakten er ook opmerkingen over. Dingen waar ik het dan over heb; scheuren in de muur etc en zorgen voor meer lichtval in het huis. Dus toch nog het nodige werk aan gehad en nu wel een hele mooie prijs gekregen. Maar het ligt er wellicht ook aan in welke regio verkoopt? Dit is in ieder geval mijn ervaring.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:01

_Mir schreef:
Vooraf.. ik ga professionele hulp inschakelen, maar ben ook benieuwd naar jullie mening.

Ik heb mijn huis verkocht en nu betichten de kopers van het huis mij van verborgen gebreken. Enkele maanden na verkoop krijg ik plots foto's van flink gescheurde muren. Dit was bij mij niet.

Op de app heb ik netjes gereageerd, ze negeren mijn woorden en zijn nu echt aan het pushen en met ideeën aan het komen zodat ik ga betalen voor dit. Er is door koper geen bouw technisch onderzoek verricht.

Ik weet dat elk verhaal op zich staat, maar in hoeverre staan zij in hun recht?

Om wat voor scheuren gaat het? Enkel in het stucwerk of ligt de oorzaak dieper? En je hebt die scheuren cosmetisch gedicht voor de verkoop?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:05

Tja, zonder bouwtechnische keuring weet je niet wat je koopt. Uiteraard bij de keuring kunnen dingen gemist worden maar heb je iig aan je onderzoeksplocht voldaan. Wie eist die bewijst.. En er is geen keuring gedaan.... Weinig kans van slagen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:18

Hutcherson schreef:
Tja, zonder bouwtechnische keuring weet je niet wat je koopt. Uiteraard bij de keuring kunnen dingen gemist worden maar heb je iig aan je onderzoeksplocht voldaan. Wie eist die bewijst.. En er is geen keuring gedaan.... Weinig kans van slagen.

Als er nu scheuren in zitten is het vaak zeker te bewijzen dat dit al voor aankoop aanwezig was.
Helemaal als de scheuren achter een stuclaag of behang zitten.
Ook heb je geen keuring laten doen heb je wel rechten als koper.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:21

HorsePassion schreef:
Weet je zeker dat er geen scheuren in de muur zaten?
Je heb op 11 juni 2025 onderstaande op Bokt geschreven.
Of lees ik het verkeerd?
_Mir schreef:
Ik dacht ook wel mijn huis zo kwijt te raken toen het enkele weken geleden te koop werd gezet. De makelaar dacht daar net zo over. Er waren wel een paar aandachtspunten, huis werd NIET verkocht en mensen maakten er ook opmerkingen over. Dingen waar ik het dan over heb; scheuren in de muur etc en zorgen voor meer lichtval in het huis. Dus toch nog het nodige werk aan gehad en nu wel een hele mooie prijs gekregen. Maar het ligt er wellicht ook aan in welke regio verkoopt? Dit is in ieder geval mijn ervaring.

Als ze er al zaten was het geen verborgen gebrek :)*

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:23

Wel als ze niet te zien waren.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:30

Hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor soort scheuren het zijn inderdaad
Is het alleen cosmetisch of heeft het huis er in het geheel schade door?
Blijkbaar wist TS vóór verkoop al wel van de scheuren af, maar leek het niet echt belangrijk te zijn.
In ieder geval niet belangrijk genoeg om aan te geven bij koper.
Nu is het dan zaak om aan te kunnen tonen dat de scheuren geen verborgen gebrek waren?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:31

Citaat:
Dyphusion schreef:

Als ze er al zaten was het geen verborgen gebrek :)*

Wel als ze al dan niet bewust dichtgestuct zijn :o

Of zijn het juist scheuren in het stucwerk? Dat is wel belangrijk om te weten. Scheuren in stucwerk is wel normaal na verloop van tijd, scheuren in de muur is een constructieprobleem of verzakkingsprobleem.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:35

Je kunt zelf juridische informatie inwinnen. Dan weet jij waar je aan toe bent. En ook of het waard is er een juridische kwestie van te maken.
Ik zou dit soort communicatie niet via de app willen doen maar per mail. Dat maakt het ook wat formeler.
Ik hoop dat jullie er goed uitkomen zonder veel gedoe..

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:41

Is scheuren überhaupt een verborgen gebrek? Dat kan toch sowieso onstaan door de werking van verschillende materialen? Hoe goed je je best ook doet bij de bouw van een huis? Of zeg ik nu iets heel geks?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:36

Wat heb je zelf met die toen aanwezige scheuren gedaan ?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:12

ik lees nergens dat er al scheuren aanwezig waren..... of ben ik nou gek? Of is de openingspost verandert...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:15

Het staat in de quote die HorsePassion heeft aangehaald.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:48

Ik denk dat het van belang is of de scheuren zijn weggepoetst, maar niet echt zijn opgelost of dat het wel goed gerepareerd is en ze er nu weer zitten.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:56

Ik denk dat beide partijen er goed aan doen om juridisch advies in te winnen en dit advies op te volgen. Ik zou hier zelf passief in blijven tot er een officieel beroep op je wordt gedaan.
Sowieso zou ik netjes communiceren dat je hun zorgen serieus neemt en dat je daarom de informele manier van communiceren wilt beëindigen. Dit is niet iets wat je met een appje en een Tikkie wilt regelen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:34

Op welke grond staat jullie huis? Hier zware klei en dat werkt en leeft enorm. Elk huis heeft hier in kleine of grote mate last van scheuren door die grond. Dat hoort er hier bij en is niets gebrek aan…

Dus met de geringe info kan niemand iets