Wie is creatief in tuinontwerp???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Wie is creatief in tuinontwerp???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 13:50

Hoi allemaal,

Wij zijn bezig met onze voortuin te veranderen. Al lange tijd heb ik de wens om een bijdrage te leveren in de biodiversiteit ook al heb ik maar een paar m2. We zijn nu zover dat alle uitheemse planten eruit zijn en we helemaal opnieuw gaan beginnen.
Wie heeft leuke ideeën.

Wat ik wil:
Een tuin die aantrekkelijk is voor vogels, insecten, egels.
Inheemse heesters en planten.
Vijvertje mag ook, maar zonder vissen.
Planten die het goed doen op het noorden.

Wat zouden jullie met deze tuin doen?

Afbeelding

De overige tegels gaan er ook nog uit en er komt een paadje van stepstones met daaromheen bodembedekkers en schors.

Wie helpt mij met een leuk plannetje?

Many

Re: Wie is creatief in tuinontwerp???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 15:10

Sta je ervoor open om een tuinontwerper in te schakelen? Ik heb een goede vriendin die tuinen ontwerpt en jullie ongetwijfeld verder kan helpen. Haar ontwerpen zijn uiteraard niet gratis, maar ze rekent niet de hoofdprijs :)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 15:46

Ik zou ook een ontwerper in de arm nemen, die zijn ervoor opgeleid en zien vaak het beste wat er met je tuin mogelijk is :j

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 15:54

Goed bezig, de natuur zal je dankbaar zijn!

Een vijver is sowieso aan te raden, daar komt echt gigantisch veel leven op af. Hoeft niet eens een vijver te zijn, maar een klein plasje doet al veel.

Ik ben ook bezig met mijn tuin zo biodivers en inheems mogelijk te maken. Waar ik heel veel aan heb gehad is kijken naar borderpakketen op bijvoorbeeld sprinklr, zij werken met nagenoeg alleen maar inheemse planten, ik heb daar veel inspiratie uit op gedaan. Bij de planten daar kan je kijken wat bij je past qua grondsoort en licht, en dan is het een kwestie van uitzoeken wat je mooi vindt.
Zoals hierboven ook is genoemd, je kan ook met een ontwerper aan de gang gaan. Ik heb zelf nagenoeg al mijn tegels uit de tuin gehaald en alles zelf uitgezocht en gepland zonder ook maar enige tuinier ervaring te hebben. Is een tijdinvestering, maar lukt prima. Na verloop van tijd merk je vanzelf wat wel en niet goed in je tuin past. Je blijft op die manier wel lekker bezig.

Kleine note, veel inheemse planten (ook uitheems) worden nog wel bespoten met pesticiden en zijn daardoor nog wel schadelijk voor de natuur. Ik kan het zeker aanraden om eens een kijkje te nemen bij een biologische kwekerij, zo ben ik zelf recentelijk bij Ninabel geweest, die hebben alleen maar biologisch en inheems. Een lijstje kan je hier vinden: https://www.avvn.nl/natuurlijk-tuiniere ... n-webshops

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 16:03

Ik zou het ontwerp zelf maken en juist de uitvoering aan een tuinman overlaten. Ga voor je moodboard in de buurt voortuintjes bekijken en maak een foto van wat je aanspreekt.
Bedenk ook of je elk vrij uurtje in je tuin wilt wroeten, of liever onderhoudsarm...
Let er voor de bijtjes op dat je inheemse planten kiest.
Ik heb in een klein stukje tuin een egelhuis met een berg bladeren en hooi en stro er in, met ernaast een egel-voeder- overkapping. Daar schuin tegen planken, stokken en heel veel bladeren. Kittenbrokjes kip in het voerhuis, en bij mij zit nu een egelmama met 5 jongen. Voor het eerst in m'n leven in m'n tuin. Ik ben zo blij als een kind met m'n egeltjes.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 16:04

Op ecoflora vind je ook allemaal inheemse planten en bloemenmengsels: https://www.ecoflora.be/nl

Als vijvertje kan je echt zo een voorgevormd ingraven, maar je kan bv ook een oude ton gebruiken, staat ook leuk! Zoiets bv (maar dan zonder vissen en kan ook zonder pompje enz, gewoon voor het idee van oud wijnvat): https://www.youtube.com/watch?v=eJexclH1OHQ

Rond je stapstenen kan je misschien werken met kruiptijm?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 16:53

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 18:08

Iedereen heel erg bedankt alvast! De sites ken ik zo'n beetje allemaal en ik let zeker op dat het gifvrij is.
Ik heb eigenlijk al heel veel uitzoekwerk gedaan, ik ben alleen nog op zoek naar inspiratie voor de indeling.
Ik lees ook mee op het inheems tuinieren forum.
De planten die ik op het oog heb zijn: Gelderse roos, Sporkehout, Hulst, Wilde kardinaalsmuts Varens, kruipend zenegroen, bloembollen en ik heb al een appelboom gekocht. Dat is even afwachten of dat wil, de tuin krijgt hoogzomer in de eerste helft wel een paar uren zon. Volgend voorjaar wil ik nog meer planten maar nu eerst de basis.
Ik ben dus puur op zoek naar inspiratie voor de indeling. Ik wil het verder zelf aanleggen.
Verder heb ik nog geen kwekerij gevonden die wat grotere heesters verkoopt, alleen 1-jarigen, als iemand daar nog tips over heeft?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 11:39

Gefeliciteerd! :9k Y)(^)

Rechts is rechts op de gedeelde foto, en links links enz.
In zijn algemeenheid: zoek bloemen en planten zodanig bij elkaar die verdeeld over het jaar bloeien.
Dat niet in het voorjaar je hele tuin ontploft in kleur en bloemen en na juni alles verlept erbij staat.
Dan heb je zelf altijd wat te kijken in de tuin en de insecten zullen je ook dankbaar zijn.

Rechts, op de afscheiding met de buren een heggetje van diverse heesters. Kan ook een mix zijn van inheems en niet inheems maar wel mooi bloeiend. Forsythia bloeit al heel vroeg in het jaar. Fijn voor de insecten die dan net wakker worden uit hun winterslaap.

Aan de onderkant/wegkant, een verhoogde border. Dat kan ook van bloembak stapelblokken zijn. Met sedum en anjers.
Langs het pad naar de voordeur:
- links diverse laagblijvende bodembedekkers
- rechts een border met bloeiende 1 en 2 jarigen, tot ca. 50 cm hoog.

Bovenaan, langs het pad voor het huis langs, een (smalle) strook water.

De rest inzaaien met schaduwgazon.
In het midden van het gazon een boomborder met het appelboompje, omzoomd door kruipende roos of kruipende phlox.

De bloembollen kunnen links en rechts van het pad naar de voordeur en in de boomborder.
In het kader van duurzaamheid kan je overwegen de tegels die je er nu uithaalt te hergebruiken als borderrand.

Afhankelijk van je smaak kan je lijnen strak en recht of meer speels en vloeiend maken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 11:51

Hmm, ik zou persoonlijk het stuk te klein vinden om echt een "vogelbosje" op te maken, dus dan zou ik gaan voor een leuke organische vorm vijver met daaromheen en erin allerlei beplanting. Het lijkt een vrij donkere plek, maar planten als kaukasisch vergeet-mij-nietje, hosta's en astilbes kunnen daar goed mee omgaan en geven dan vrolijke kleuren. Een toverhazelaar is ook een leuke toevoeging. Groeit langzaam en geeft in de winter mooie kleuren. Tussen de stapstenen zou ik vooral veel ooievaarsbek of lieve-vrouwe-bedstro plaatsen. Goed voor bijen en vlinders, kan omgaan met schaduw, en bloeit leuk. Langs de randen zou je ook nog helleborusen kunnen planten. Verdragen ook goed schaduw en bloeien wanneer de andere bloemen vaak gestopt zijn, dus ook goed voor de insecten. Voederhuisjes en voedertafeltjes kun je dan leuk tussen de beplanting kwijt.

In mijn vorige woning hadden we een beetje een dood hoekje waar ik dit van had gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 14:39

Matheno schreef:
Hmm, ik zou persoonlijk het stuk te klein vinden om echt een "vogelbosje" op te maken, dus dan zou ik gaan voor een leuke organische vorm vijver met daaromheen en erin allerlei beplanting. Het lijkt een vrij donkere plek, maar planten als kaukasisch vergeet-mij-nietje, hosta's en astilbes kunnen daar goed mee omgaan en geven dan vrolijke kleuren. Een toverhazelaar is ook een leuke toevoeging. Groeit langzaam en geeft in de winter mooie kleuren. Tussen de stapstenen zou ik vooral veel ooievaarsbek of lieve-vrouwe-bedstro plaatsen. Goed voor bijen en vlinders, kan omgaan met schaduw, en bloeit leuk. Langs de randen zou je ook nog helleborusen kunnen planten. Verdragen ook goed schaduw en bloeien wanneer de andere bloemen vaak gestopt zijn, dus ook goed voor de insecten. Voederhuisjes en voedertafeltjes kun je dan leuk tussen de beplanting kwijt.

In mijn vorige woning hadden we een beetje een dood hoekje waar ik dit van had gemaakt:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Heb geprobeerd een afbeelding te laten renderen op basis van wat ik zei en dan komt het volgende tevoorschijn. Ik zou zelf de vijver wat meer organisch qua vorm doen, maar dan krijg je wel een idee van hoe de beplanting eruit ziet.

Afbeelding

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 23:33

Wauw Matteo, jij hebt moeite gedaan! Wat lief, dankjewel!
Ik ga morgen de namen even opschrijven en kenmerken opzoeken. Bloeitijd is inderdaad een belangrijke.
Nog een vraag over de vijver, wat ik ervan kan vinden online is dat het toch echt wel wat zon nodig heeft. Dat wordt een probleem helaas...
Wat is jouw ervaring daarmee?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 00:11

Wij hebben onze vijver in een donker stukje van de tuin gedaan. Er komt alleen in de ochtend zon op.

Ik heb hem gevuld met tuin aarde en daar de planten in geplant. Hij doet het ontzettend goed en ik moet opletten dat die niet vol groeit. Het water is ook heel schoon en helder

Afbeelding
Afbeelding

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-25 09:15

Bedankt Amber. Heb jij er ook een pomp in?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 14:55

Nee de planten houden het schoon genoeg
Het heeft dezelfde kwaliteit als regenwater

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-25 15:47

Oh dat is top! Wat voor planten heb jij er in?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 17:22

Ik heb onderin zuurstof planten en aan de rand moerasplanten
https://www.intratuin.nl/inspiratie/wat ... ten-vijver

Ik heb in de rand planten gedaan die ook bloeien zodat ik daar mooie bloemen van heb. De waterlelie geeft ook een mooie bloem. Ik weet niet meer precies wat ik heb gekocht maar gewoon wat ik mooi vond.
Ik heb ze zonder potje in de aarde geplant en alles is mooi blijven staan

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 17:55

Mocht je in het voorjaar nog geen inspiratie hebben, dan kun je altijd nog inzaaien met een mooi bijenmengsel of een vlindermengsel.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 18:28

Leuk idee! Misschien kan je in plaats van de stepstones ook kiezen voor de circulaire bestratingsopties van Studio Wae. Kan je ook hele leuke looppaden mee creëren
Laatst bijgewerkt door PK_L op 08-11-25 18:52, in het totaal 2 keer bewerkt

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 18:40

Matheno schreef:
Matheno schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Heb geprobeerd een afbeelding te laten renderen op basis van wat ik zei en dan komt het volgende tevoorschijn. Ik zou zelf de vijver wat meer organisch qua vorm doen, maar dan krijg je wel een idee van hoe de beplanting eruit ziet.

[ Afbeelding ]

Ik vind dat pad langs de vijver veels te smal . 1 stap verkeerd van een onzeker iemand of sneeuw of regen en je ligt erin.

Zou dat veel breder moeten.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-25 20:23

Dank je Anne!

De Stepstones zijn al gekocht dus dat ga ik niet meer veranderen.
De afbeelding van Matteo is wat groter dan mijn tuintje is. Als er een vijvertje in komt zal deze meer in het midden zijn zodat de postbode er niet in valt :D
Het plannetje dat ik nu heb is om een gemengde haag tussen ons en de buren te plaatsen en enkele heesters. Verder wat varens in het achterste deel waar nooit zon komt en daar wil ik ook een hulst plaatsen. Eigenlijk op elke hoek een heester en in het midden lagere beplanting zodat ik wel wat uitzicht behoud.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 21:50

Twijfel twijfel, wel of geen vijver...
Ik lees tot nu toe op alle sites dat een vijver enkele uren zon per dag nodig heeft, dat lukt hier alleen in de zomer.
Verder ben ik er wel aardig uit denk ik. Wordt vervolgd!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 22:05

Ik denk dat onze vijver ook geen zon heeft in de winter. Misschien heel even wat ochtend zon. De tuin zit op het noorden en de vijver vlak bij het huis

Je kan altijd een kleine vijver doen van een speciekuip, is voor de bio diversiteit wel leuk en als het niet werkt heb je het ook zo weer dicht gegooid

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 00:23

Anna79 schreef:
Ik lees tot nu toe op alle sites dat een vijver enkele uren zon per dag nodig heeft, dat lukt hier alleen in de zomer.

Zit je in een kind rijke buurt? Houd dan zeker rekening met de veiligheid.

Uiteraard horen ze uit je tuin te blijven! Maar het zal je maar gebeuren dat er wat mis gaat.

Ivm kids ben ik persoonlijk geen voorstander van vijvers in voortuin. Ik zou dan eerder gaan voor waterornament oid.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 02:10

Rintah schreef:
Anna79 schreef:

Zit je in een kind rijke buurt? Houd dan zeker rekening met de veiligheid.

Uiteraard horen ze uit je tuin te blijven! Maar het zal je maar gebeuren dat er wat mis gaat.

Ivm kids ben ik persoonlijk geen voorstander van vijvers in voortuin. Ik zou dan eerder gaan voor waterornament oid.

Dit is voor ons ook een van de redenen geweest om de kleine vijver uit de voortuin te halen. Het zou je maar gebeuren, ik vond dat echt best wel eng. Kinderen spelen hier nog lekker op straat, en komen echt wel eens ballen uit onze tuin halen.

En het was bij ons vooral een enorme muggen kraamkamer, andere diertjes hebben we nauwelijks gezien helaas. Kan ook aan de zon/planten/etc gelegen hebben, maar het was hier geen succes.