Diamantje uit trouwring, non conform of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

snuffie123

Diamantje uit trouwring, non conform of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 17:46

Hoi bokkers,

Iets minder dan een half jaar geleden ben ik getrouwd! *\o/*
Heel blij natuurlijk en sindsdien draag ik vol trots mijn trouwring. Het is een handgemaakte gouden ring met kleine diamantjes. Kosten destijds waren bijna €1.300,-

Helaas zag ik zojuist dat een van de steentjes uit mijn ring is (gevallen?). Daarom heb ik een mail gestuurd naar de juwelier met de vraag of ze dit kunnen maken (op hun kosten).

Later zag ik het volgende in de algemene voorwaarden staan: "Indien een steen uit het Product is gevallen, is dit voor rekening en risico van Klant."

Dat zou dus betekenen dat de juwelier zich op dit artikel kan beroepen en de ring niet op hun kosten gemaakt worden.

Mijn vraag is het volgende: mag je verwachten van een gouden ring met diamantjes dat deze eruit kunnen vallen? Ook als dat binnen een half jaar na gebruik gebeurd? Zo ja, dan is dat helaas voor mij, maar kan de juwelier daar dus niets aan doen en begrijp ik het artikel. Zo niet, dan weet ik dit alvast, mocht de juwelier zich op dit artikel beroepen.

Natuurlijk wacht ik eerst de reactie af. Hopelijk is dat positief en is er verder niets aan de hand, maar ik denk altijd graag 10 stappen vooruit :+

Op internet kan ik nergens vinden of ik dit normaal is of niet. Van een wasmachine weet je dat hij langer dan een half jaar mee mag gaan bijvoorbeeld, maar dit vind ik lastiger. Dus wie weet zijn er bokkers die er meer verstand van hebben en mij kunnen helpen :)

Ik hoor het graag!

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:02

Dat zul je in mijn beleving toch echt zelf moeten betalen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:03

Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 28-10-25 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:04

Bij mijn trouwring was het specifiek benoemd als risico, omdat ik een extra smalle ring heb en dan gebeurt dat blijkbaar sneller. De kosten zouden dan voor mij zijn. Ik draag de ring echter al jaren en alles zit nog keurig op zn plek.

_Bonte_

Re: Diamantje uit trouwring, non conform of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:07

Mijn mama als juwelier zegt . Dit zou niet mogen. Het kan dat de stenen slecht gezet zijn. De griffen ( haakjes waarmee de steen vast staat) moeen nagekeken worden .

Sommige winkels geven garantie ( de betere winkels)

Maar als ze zien dat je de ring echt als ….. behandeld hebt . En ja dat kan je zien. ( doe je er letterlijk alles mee ) dan zeggen ook de betere juweliers wel eens dat het op eigen kost is .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:10

Ik zou zeggen dat bij normaal gebruik steentjes binnen een half jaar niet zomaar uit de ring mogen vallen.
Ongeacht wat de leveringsvoorwaarden zeggen ontslaat dit niet de leverancier van wat er in de consumentenwet staat.
Ik kan me voorstellen dat de leverancier dan zou moeten aantonen dat de ring op een verkeerde manier gebruikt is of dat door schade (bv stoten e.d.) er een steentje is verloren. Ik denk wel dat je je ongeacht de leveringsvoorwaarden je je op die wet kunt beroepen.

Mijn inschatting: de juwelier zou in dit geval in veel gevallen wel moeten instemmen met herstel op hun kosten — tenzij zij aannemelijk kunnen maken dat het jouw schuld is (bijv. zeer onzorgvuldig gebruik)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:34

Ik heb ooit bij postorderbedrijf Klingel een gouden kruisje met 1 diamantje gekocht. Die was er ook binnen een half jaar uitgevallen (en verdwenen) .Dat hangertje mocht ik toen opsturen (op hun kosten) en kreeg ik teruggestuurd met een nieuw diamantje erin.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:26

snuffie123 schreef:
Hoi bokkers,

Iets minder dan een half jaar geleden ben ik getrouwd! *\o/*
Heel blij natuurlijk en sindsdien draag ik vol trots mijn trouwring. Het is een handgemaakte gouden ring met kleine diamantjes. Kosten destijds waren bijna €1.300,-

Helaas zag ik zojuist dat een van de steentjes uit mijn ring is (gevallen?). Daarom heb ik een mail gestuurd naar de juwelier met de vraag of ze dit kunnen maken (op hun kosten). ..........+

Op internet kan ik nergens vinden of ik dit normaal is of niet. Van een wasmachine weet je dat hij langer dan een half jaar mee mag gaan bijvoorbeeld, maar dit vind ik lastiger. Dus wie weet zijn er bokkers die er meer verstand van hebben en mij kunnen helpen :)

Ik hoor het graag!

Gefeliciteerd! Dit is een leuk gevalletje 'Rijdende rechter'. Een trouwring is iets wat langer dan een half jaar zou moeten meegaan, en na 6 maanden al een diamantje eruit is bepaald niet normaal. Na een jaar of 5 a 6 dagelijks dragen, alors, dan kan het gebeuren. Maar niet al na 6 maanden, dat moet onder garantie vallen. Daar moet een trouwing, ook al is ie op bestelling gemaakt, echt wel tegen kunnen. Normaal is 12 maanden garantie, ook voor stenen, minimaal.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:51

Dit is is mij ondertussen al meer dan 6 keer gebeurd waarbij dit geintje al meer dan 1500 euro heeft gekost. Ik heb het 1 keer bij de verzekering kunnen opgeven maar verder is het eigen risico. Veel juweliers raden aan om een ring met diamanten alleen met feesten etc te dragen.

Die van mij ligt nu maar mooi te wezen in de kast totdat ik het weer zie zitten om weer 2 diamantjes te laten vervangen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:57

Ik heb vorig jaar ook een nieuw diamantje moeten laten steken wegens verlies.

Nu, mijn trouwring is wel al 14 jaar oud en draag ik 24/7, ook met fikse handenarbeid.

Dat vind ik logisch.

Na een half jaartje al, dat lijkt mij zeer snel.
Dat zou mijn juwelier zelf oplossen, ben ik zeker van.

Ik betaalde net geen €100 vorig jaar voor het herstel en nieuw steentje.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:58

een ring met diamanten alleen met feesten dragen? Dat vind ik echt een bizar advies.
Mijn trouwring is al 15 jaar oud, ieder jaar mag ik hem op kosten van de goudsmid laten controleren en laten schoonmaken. Diamant heeft nog nooit los gezeten

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 20:03

Ja het is mij toch door meerdere juweliers aangeraden. Ik vind het ook bizar en ik wil een ring gewoon dag en nacht kunnen dragen.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 20:43

Urona447 schreef:
Ja het is mij toch door meerdere juweliers aangeraden. Ik vind het ook bizar en ik wil een ring gewoon dag en nacht kunnen dragen.

Ons werd zelfs letterlijk gezegd dat we levenslang garantie hebben op de stenen, ja, meervoud stenen, ik heb er nogal wat in zitten in de mijne en mijn heeft er ook 6. Een trouwring moet een leven lang mee gaan en de stenen dus ook, zou er eentje los zitten of eruit vallen kan ik altijd ofwel terug naar de juwelier waar ze gekocht hebben ofwel naar de ‘fabriek’. Maar dit zijn dus ook bewust geen handgemaakte. 6 maanden of alleen met feesten vind ik echt ronduit bizar en belachelijk. Een trouwring is gewoon iets wat je dagelijks draagt. En nogmaals, ik heb nogal wat steentjes erin zitten, die zitten er nog allemaal in na 1,5 jaar. 6 maanden is echt veel en veel te kort, die steen is gewoon niet goed gezet.
Ik zeg wel ‘stenen’ in deze, maar dit zijn echte diamantjes, geen goedkope of neppe iets.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 21:12

Ik krijg hier altijd het advies om de zetting jaarlijks te laten controleren.

Een half jaartje na aanschaf lijkt mij wel erg kort. Tenzij je ring duidelijk ‘schade’ heeft…

Geen idee hoe dit juridisch in elkaar steekt als het er echt op aan komt en hoe zo’n vermelding stand houdt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 21:15

Ik draag de trouwring van mijn oma die ze zelf 80 jaar om heeft gehad. Diamantje zit er nog prima in. Ik vind een half jaar wel heel kort en zou dan toch wel hopen op enige coulance van de juwelier.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 21:34

In de mijne zit ie na 12 jaar nog.
Begrijp niet hoe zoiets eruit valt.

Hebben jullie het dan over een ring met een ‘opstaande’ steen, of een gladde ring waar de steen zeg maar in zit?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 21:52

Het zou niet mogen. Maar het staat wel specifiek genoemd in hun voorwaarden. Dus ja.. zelf betalen dus.

Of je moet aantoonbaar maken dat je die voorwaarden voor de aankoop niet had kunnen weten. Omdat ze toen nog niet op de site stonden en/of niet waren getoond. Dan vind ik het iets anders.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 22:22

Afbeelding
In mijn geval is het deze ring, 5 losse diamantjes en 1 keer de grote diamant zijn er al los uit gegaan en verloren. Dus het kan zeker gebeuren ondanks de jaarlijkse controles.

Ik hoop voor Ts dat er een oplossing word gevonden helemaal omdat de ring speciaal voor je gemaakt is.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 22:28

Redelijkheid en billikheid gaan wel boven algemene voorwaarden volgens mij, en in alle redelijkheid en billikheid mag je als consument verwachten dat wanneer je een product als trouwring aanschaft dat deze flink wat jaren dagelijks dragen (wat een normale verwachting is voor een trouwring) kan doorstaan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 03:32

Je kunt als manege ook in je voorwaarden zetten dat alles op eigen risico is. Je kunt als paardeneigenaar ook tegen een bijrijder zeggen dat ze op eigen risico met je paard werken. Betekent niet dat de wet zo in elkaar zit. Een half jaar is buitensporig snel om een diamant in je ring te verliezen, en ten eerste, wat de wet ook zegt, een goede goudsmid staat achter zijn product en laat je hier niet mee zitten na een half jaar. Maar mocht het op de wet aankomen, denk ik ook dat je sterk staat. Wat je zegt, voor een ring van 1300 euro mag je wel een bepaalde kwaliteit verwachten, ook van de lijm, slotjes, weet ik veel hoe die steen vast zit, maar het ontwerp en het materiaal moet sowieso goed genoeg zijn om een half jaar plus nog een hele tijd langer te doorstaan

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 06:34

Urona447 schreef:
Dit is is mij ondertussen al meer dan 6 keer gebeurd waarbij dit geintje al meer dan 1500 euro heeft gekost. Ik heb het 1 keer bij de verzekering kunnen opgeven maar verder is het eigen risico. Veel juweliers raden aan om een ring met diamanten alleen met feesten etc te dragen.

Die van mij ligt nu maar mooi te wezen in de kast totdat ik het weer zie zitten om weer 2 diamantjes te laten vervangen.

Je zou erover na kunnen denken zelf losse lab diamanten te bestellen ( of moisanite als het niet persé diamant hoeft te zijn) om erin te laten zetten. Ben je goedkoper uit misschien.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 07:51

Nee heb je en ja kun je krijgen. Ik vind het bizar dat het gebeurt.
Ik draag een ring met kleine diamantjes ongeveer dagelijks voor al zon 6 jaar en niks verloren, dat vind ik normaal..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:36

Mijne is na 10 jaar eruit gevallen. Gelukkig heb ik hem bij groot toeval terug gevonden.

Let op, mijn reisverzekering wilde dit dus niet vergoeden (toen ik de diamant nog niet terug gevonden had, want het was op reis) want ik had de ring niet ieder jaar laten controleren, had geen idee dat dat zou moeten.

Ik moet overigens nog steeds naar een juwelier om hem terug te laten zetten, al een half jaar :+

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:46

snuffie123 schreef:
Later zag ik het volgende in de algemene voorwaarden staan: "Indien een steen uit het Product is gevallen, is dit voor rekening en risico van Klant."

De algemene voorwaarden zijn ook om de juwelier te beschermen tegen ongein van klanten. Mensen die de ring een beetje 'helpen' zodat de diamant los verkocht kan worden.

Ik zou even afwachten wat de juwelier van dit specifieke geval zegt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 10:04

Onafhankelijk van wel of geen vergoeding: Voor een ring die je dagelijks wil dragen kun je er beter een kiezen die een steen met "frame-zetting" heeft dan een met "crab-zetting". Dat laatste is een steen die met haakjes is bevestigd. Die haakjes breken nogal eens af of blijven ergens achter haken.