Parkinson..delier of psychose?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

Parkinson..delier of psychose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 22:12

Goedenavond,

Om te beginnen geen idee wat ik met dit topic wil.. heb al eerder een topic geopend over m'n moeder die parkinson heeft..

Sinds vanmorgen heeft ze een delier of psychose.. geen idee eigenlijk welke van de 2.. maar ze is helemaal in de war vanmorgen wou ze niks of niemand in de buurt hebben, ze woont in een aanleunwoning .. de verpleegkundige mochten niet in de buurt komen laat staan haar helpen dat mocht maar 1 persoon, ze vertikt t haar medicijnen te nemen en heeft ze door de kamer gegooid samen met wat andere spullen..

Ze is helemaal in de war, ze denkt dat ze op een zolder zit (ze heeft in haar gedachten al op mijn zolder gezeten, ze heeft al op zolder gezeten waar wij als gezin/kind hebben gewoond) maar iedere x is mijn vader erbij (die is in 2009 overleden) wij lopen rond als kinderen (zusje, broertje en ik wij zijn nu tussen de 30 en 40 jaar)

Toen ik haar eergisteren sprak via beeld bellen was ze al warrig.. in de zin van ze zag mij als kind zijnde, ze had t tegen m'n tante (die er niet was) m'n vader was er (weer) etc.. ze wist tegelijkertijd dat ik nu zelf ook kinderen heb.. dus t was net of ze de hele tijd in t hier en nu was en dan weer "weg" was..

We gaan de nacht in en ik weet me geen raad.. ze zit "gelukkig" veilig in een aanleunwoning maar toch kan ik t niet laten me zorgen te maken..

Yessy

Re: Parkinson..delier of psychose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 22:16

Och wat verdrietig, ik snap dat je je veel zorgen maakt! Is het al duidelijk waar het vandaan komt? Je ziet dit soort dingen vaak bij bijvoorbeeld een blaasontsteking en dan is behandelen wel noodzakelijk, hoe lastig ook als ze niet wil dat iemand in de buurt komt. Veel sterkte met de situatie!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 22:17

Denk dat het het belangrijkste is voor de instelling om er achter te komen welke van beide het is. Bij oudere mensen wordt een delier vaak veroorzaakt door een ontsteking, zeker een heftige blaas ontsteking triggert dit nog weleens. Dit kan snel getoetst worden door urine te testen en bloed te prikken op ontstekigswaarden.

Beide kunnen behandeld worden met antipsychotica, maar bij een ontsteking gerelateerde delier is puur de ontsteking behandelen voldoende, dat scheelt weer wisselwerking met de parkinson medicatie en bijwerkingen die de AP middelen hebben.
Want ism het parkinson is het lastig inzetten.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 17-10-25 22:19, in het totaal 3 keer bewerkt

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 22:17

Waar naar dat je moeder zo in de war is. Het komt bij ouderen regelmatig voor dat ze een blaasontsteking hebben een daarbij en delier krijgen. Mijn vader heeft dit meerdere keren gehad. Zodra hij koorts heeft, krijgt hij een delier.

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 22:20

Probeer urine op te vangen en kijk of je dit bij de hap kan laten controleren op blaasontsteking. Vooral senioren kunnen erg in de war raken wanneer ze blaasontsteking hebben. Toen ik in het verzorgingshuis werkte was dat het eerste waarop gecontroleerd werd als iemand vrij plotseling verward gedrag vertoonde en 9 van de 10 keer bleek blaasontsteking de oorzaak te zijn.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 22:22

Ik ga ook mee met de urine laten checken.

Bij mij op het werk ( gehandicaptenzorg) is ook wel de vuistregel, afwijkend gedrag? Eerst urine checken.

Lastige situatie! Hopelijk vind je een beetje rust aankomende nacht!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 22:24

Waarom is er geen contact gemaakt met de huisarts vandaag?

Nu moet je de HAP hiermee gaan lastig vallen in het weekend.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 22:27

Ook ik ga mee met het urine laten checken.

Ik heb een lange tijd gewerkt in de ouderenzorg en het eerste wat wij deden bij plotseling verward gedrag was urine checken (of overleggen met de arts om urine te checken haha). Vaak is dit toch wel de oorzaak, en van een hevige blaasontsteking kunnen ze echt behoorlijk warrig worden!

Wat een vervelende situatie verder. Ik snap dat je je zorgen maakt, veel sterkte! :(:)

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 22:27

Onali schreef:

En anders had ze ze er doordeweeks mee "lastig moeten vallen." Het was vast niet je bedoeling het zo bot te zeggen :)

Ook hier kan ik als eerste tip alleen maar urine checken meegeven!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 22:38

Goudhaan1 schreef:
Onali schreef:

En anders had ze ze er doordeweeks mee "lastig moeten vallen." Het was vast niet je bedoeling het zo bot te zeggen :)

Ook hier kan ik als eerste tip alleen maar urine checken meegeven!

Dit keer wel.

Dit is wat ze spoed noemen en dus gewoon de huisarts voor gebeld kan worden.
Zeker als het vrijdag is en je dus het weekend ingaat.
Plus huisarts is bekend met mw, de HAP niet. Die moeten het nu hebben van een verhaal van een emotionele dochter. Ze zullen je vast wel serieus nemen, maar het is altijd beter om je eigen huisarts te hebben.

En nogmaals, zo ga je gewoon niet het weekend in. Vooruit 'plannen' als er iets niet klopt.
Is voor alle partijen beter.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 22:41

Bedankt voor alle reacties.. de huisarts is langs geweest, alleen pas laat op de dag.

Huisarts is geweest, mn moeder krijgt niks ... omdat t in de loop van de dag beter ging.. soms heldere momenten. Dagelijks contact met de HA..was t advies vanuit de HA zelf, weekend ook haar eigen HA heeft dienst van t weekend ..de mensen van de zorg gaan extra kijken..

Dit hoorde we nadat de HA was geweest.. of de urine onderzocht is durf ik niet te zeggen eigenlijk..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 22:43

Beauty26 schreef:
Bedankt voor alle reacties.. de huisarts is langs geweest, alleen pas laat op de dag.

Huisarts is geweest, mn moeder krijgt niks ... omdat t in de loop van de dag beter ging.. soms heldere momenten. Dagelijks contact met de HA..was t advies vanuit de HA zelf, weekend ook haar eigen HA heeft dienst van t weekend ..de mensen van de zorg gaan extra kijken..

Dit hoorde we nadat de HA was geweest.. of de urine onderzocht is durf ik niet te zeggen eigenlijk..

Dan zal hij of zij geen urine hebben gecheckt.

In dit geval zou ik zeggen: bellen.
De huisarts is wbt laks geweest.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 23:00

Ik zou inderdaad ook adviseren om de urine te laten controleren, dat is heel vaak de oorzaak van een delier. Hopelijk is het snel over.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 23:05

Bedankt iedereen! Ik ga t toch maar eens navragen of der urine gecontroleerd is..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 23:16

Ik mag toch hopen en ga er wel een beetje vanuit dat zowel de zorg als de huisarts hebben gedacht om de urine te checken als het op een delier lijkt. Dat is een van de eerste dingen waar je dan aan denkt. Maar als ik het zo lees is het TS niet bekend, misschien is het wel gecontroleerd.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 23:25

De huisarts moet betrokken worden en kan zelfs preventief AB voorschrijven zonder dat de UWI uitgesloten is.
Een Delier is geen grapje, de huisarts is eindverantwoordelijk voor uw moeder en in zo nodig maatregelen nemen zoals een tijdelijk verblijf regelen(crisis, ELV).
Heel veel sterkte!

(Wijkverpleegkundige)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 23:28

Miss is het wel nagekeken maar is er niks over gecommuniceerd, ik zal het nog eens aan m'n tante vragen( m'n tante is 1 ste aanspreekpunt) wij wonen namelijk in Nieuwegein en mijn moeder woont in Zwolle, m'n tante ( 2-ling) woont 5 min met de auto van mijn moeder af..

Wat ik begreep heeft mijn moeder niks verder gehad aan medicatie omdat ze in de loop van de dag/einde middag "alweer" wat "heldere" momenten had..

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 00:06

Het kunnen ook hallucinaties zijn die bij de Parkinson en de medicatie kunnen horen. (Als uwi is uitgesloten) Dan zou je ook contact op kunnen nemen met de parkinsonverpleegkundige hierover. (Huisarts is meestal niet genoeg bekend met het uitgebreide en complexe beeld van Parkinson)

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 00:51

Dat klopt wat swatch zegt,het kan vanuit de parkinson zelf komen..je kan een vorm van dementie krijgen waardoor iemand erg in de war kan raken.Heel naar om mee te maken..Het gaat ook op en af...dan helder...dan weer heel erg in de war.....

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 06:06

Mijn moeder heeft een delier gekregen door blaasontsteking. Wij waren er onbekend mee. Ik vond het erg heftig. De huisarts was bij ons ook erg laks, mochten wel komen voor een hartfilmpje maar urine checken deden ze niet. Mijn moeder was ook op en af wel goed. Duurde uiteindelijk wel 3 weken voordat ze weer wat de oude werd nadat ze antibiotica en antipsychose medicatie heeft gekregen en een week is opgenomen op een gesloten afdeling. Mijn moeder werd echt gevaarlijk en wij woonde ook anderhalf uur rijden er vandaan.
Sterkte ermee!

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 07:26

Idd blaasontsteking eerst uitsluiten. Als het lukt zou ik toch urine wegbrengen naar een hap.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 07:57

moonsparkle schreef:
Ik mag toch hopen en ga er wel een beetje vanuit dat zowel de zorg als de huisarts hebben gedacht om de urine te checken als het op een delier lijkt. Dat is een van de eerste dingen waar je dan aan denkt. Maar als ik het zo lees is het TS niet bekend, misschien is het wel gecontroleerd.

Het zal je verbazen, en mij en mijn collega's ook keer op keer weer, hoe vaak dat niet gebeurt. Ik werk in een ELV instelling en wij krijgen vaak mensen met verward gedrag of spontane valpartijen die achteraf een urineweginfectie blijken te hebben en waarbij de huisarts nooit gedacht heeft urine te strippen. Bij ons het eerste wat we doen bij zo'n typisch beeld en vaak is de test knalpositief. Toch bizar eigenlijk als je ziet dat het hier ook het eerste is waar iedereen aan denkt.

Hopelijk lukt het om vandaag urine op te vangen en te checken TS.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 08:05

Kaygee schreef:
moonsparkle schreef:

Het zal je verbazen, en mij en mijn collega's ook keer op keer weer, hoe vaak dat niet gebeurt. Ik werk in een ELV instelling en wij krijgen vaak mensen met verward gedrag of spontane valpartijen die achteraf een urineweginfectie blijken te hebben en waarbij de huisarts nooit gedacht heeft urine te strippen. Bij ons het eerste wat we doen bij zo'n typisch beeld en vaak is de test knalpositief. Toch bizar eigenlijk als je ziet dat het hier ook het eerste is waar iedereen aan denkt.

Er komt ook een omslag in urine sticken, het is een beetje achterhaald inmiddels. De betrouwbaarheid van die testen is niet heel hoog. En daarom wordt er geadviseerd minder urine te sticken en uitgaan van de symptomen.
Veel ouderen hebben een positieve urinestick en geen uwi. En dan behandel je dus het delier verkeerd.
Een tijdje terug was dit een hot topic en werden er overal klinische lessen gegeven over wel/niet urine sticken.

Waarschijnlijk heeft de huisarts in kwestie hier echt wel aan gedacht. Maar het niet nodig gevonden om de urine te bekijken en nog te vroeg voor AB. Dat kan gewoon hè.
We weten ook allemaal dat het beeld enorm snel kan gaan en dan kan je gewoon de HA of HAP bellen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 08:15

Onali schreef:

Misschien moet je het voortaan eerst even vragen voordat je gelijk zo’n sneer uitdeelt aan iemand die al in een verdrietige situatie zit. Toch voor niemand leuk?

Ik ga mee met het urine onderzoeken. Bij mijn oma hebben ze ook lang lopen aanrommelen en dat bleek ook blaasontsteking te zijn. Hebben ze pas getest toen wij daar op aandrongen.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 08:40

verootjoo schreef:
Kaygee schreef:

Er komt ook een omslag in urine sticken, het is een beetje achterhaald inmiddels. De betrouwbaarheid van die testen is niet heel hoog. En daarom wordt er geadviseerd minder urine te sticken en uitgaan van de symptomen.
Veel ouderen hebben een positieve urinestick en geen uwi. En dan behandel je dus het delier verkeerd.
Een tijdje terug was dit een hot topic en werden er overal klinische lessen gegeven over wel/niet urine sticken.

Waarschijnlijk heeft de huisarts in kwestie hier echt wel aan gedacht. Maar het niet nodig gevonden om de urine te bekijken en nog te vroeg voor AB. Dat kan gewoon hè.
We weten ook allemaal dat het beeld enorm snel kan gaan en dan kan je gewoon de HA of HAP bellen.

Ik werk ook in de 24-uur zorg (gehandicaptenzorg) en naar wat ik heb begrepen is het beleid inmiddels ook dat er gewoon AB gegeven mag worden op verdenking van UWI. Omdat een stick niet altijd betrouwbaar is.

@TS: ik zou uitvragen wat er is gedaan door de instelling (eventueel via een Carenzorgt toegang meelezen als de instelling daarmee werkt) en bij de HA afvragen om antibiotica. Er kunnen ook nog andere oorzaken zijn technisch gezien, maar ik zou zelf in zo’n situatie niet te lang willen aanmodderen…