Uit elkaar maar wel veel dieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

loyce_

Uit elkaar maar wel veel dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 12:34

HoiHoi,

Toch maar even een topic. Ik merk dat ik een beetje vastloop in keuzes te maken.
Ik heb 7 jaar lang een relatie gehad, mini boerderijtje opgebouwd en dus veel beestjes om voor te zorgen. Nu we uit elkaar zijn moet ik natuurlijk kijken wat ik met mijn woonsituatie ga doen.

Voordat ik een nieuw huis koop wil ik eigenlijk heel graag in het buitenland gaan wonen (korte periode, 3 maandjes inclusief werken daar). Nu kunnen we het huis prima aanhouden tot duidelijk is wat we met het huis gaan doen, of hij het aanhoudt of niet. Dus de honden, katten en paarden kunnen blijven staan. Alleen werkt mijn (nu ex) dus regelmatig of liever gezegd onregelmatig in het buitenland. Normaal gesproken vang ik dit dus allemaal op.

Nu weet ik dat voor vakanties er wel eens mensen op huizen willen passen en ook voor langere tijd. Maar nu het het soms een week soms anderhalve week en soms een week niet nodig.

Zijn er ideeën om dit op te lossen zodat ik heel even kan ademen in het buitenland maar wel weer terug kan komen voor mijn dieren en dan een leuk huisje te zoeken..

Misschien zijn er wel goede ideeën vandaar :)

Freya6

Re: Uit elkaar maar wel veel dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:36

Ja een goede vaste Huisoppas zoeken!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:37

Heel eerlijk. Ik zou eerst de boel regelen en dan naar het buitenland.
Dan heb je alle tijd om te ademen.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:43

Weet je zeker hoe de situatie er uit gaat zien? Dat hij er wilt blijven wonen en op den duur verkopen of blijf jij er liever wonen en op den duur verkopen indien nodig?
In dat laatste geval zou je voor de periode dat jij weg bent een vaste huisoppas kunnen regelen. Dat is wellicht gemakkelijker en betrouwbaarder dan een weekje wel en dan weer even niet.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 13:18

@belle_boef ik snap je gedachte, maar als ik dan een huis heb en nieuwe hypotheek kan ik moeilijker een tijdje ertussenuit. Het voelt meer als het nu kan beter nu anders word het lastig ook met een baan behouden hier etc.

@taucha nee zeker weet ik het niet. Ik blijf er in elk geval niet, ik kan het niet alleen betalen. Hij wellicht wel

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:35

Ik denk dat het enorm lastig wordt om hier een betrouwbare oplossing voor te vinden. Anders moet je haast een inwonende hulp vinden, het equivalent van een nanny. En das prijzig!

Ik zou eerst de zaken afhandelen.

Als je echt weg wilt betekent dat waarschijnlijk de paarden op pension en de rest herplaatsen...

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:40

Met zo'n beestenboel wordt het lastig om voor een aantal maanden weg te gaan denk ik. Tenzij je iemand kan vinden met affiniteit voor dieren die een aantal maanden in het huis kan, maar dat wordt misschien lastig met je ex erbij.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:44

Ik denk dat het belangrijkste nu is, zorgen dat je weet waar je dieren heen gaan. En dan pas aan jezelf gaan denken met wat jij wil en kunt doen...
Dat zou toch mijn aanpak zijn.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:45

Misschien je eerst afvragen hoe houdbaar het is om straks die beestenboel te houden? Want als hij sowieso veel in het buitenland is en jij niet in dat huis blijft, dan kunnen de dieren daar sowieso toch ook niet blijven. Is het dan niet verstandiger om eerst een passende plek voor de dieren te zoeken en daarna op reis te gaan? Anders zit je straks mega gestresst in het buitenland omdat je niet weet of er voor je dieren wel goed gezorgd wordt.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:55

Little_Gift schreef:
Ik denk dat het belangrijkste nu is, zorgen dat je weet waar je dieren heen gaan. En dan pas aan jezelf gaan denken met wat jij wil en kunt doen...
Dat zou toch mijn aanpak zijn.

_/-\o_ Amen. Wanneer je dieren neemt, neem je wel de verantwoordelijkheid erbij om hen op één te zetten in plaats van 'fun' dingen. Sterkte met de situatie verder. :knuffel:

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:10

miccamaaike schreef:
Misschien je eerst afvragen hoe houdbaar het is om straks die beestenboel te houden? Want als hij sowieso veel in het buitenland is en jij niet in dat huis blijft, dan kunnen de dieren daar sowieso toch ook niet blijven. Is het dan niet verstandiger om eerst een passende plek voor de dieren te zoeken en daarna op reis te gaan? Anders zit je straks mega gestresst in het buitenland omdat je niet weet of er voor je dieren wel goed gezorgd wordt.

Dit.
Nu kijken wat je met de dieren gaat doen.
En dan pas naar het buitenland.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 14:14

Wanneer hij daar blijft wonen, dan blijven de dieren daar. Ik zal ze dan verzorgen wanneer hij er niet is. Maar om nu een huur/hypotheek te gaan betalen voor een nieuw huisje terwijl ik het idee heb om even eruit te gaan vind ik zonde.
Ik kan nu wel een plek zoeken voor bijna onherplaatsbare dieren, maar liever doe ik dat natuurlijk niet wanneer ze anders gewoon hier kunnen blijven en om de beurt voor de diertjes te zorgen. Maar ik zou het jammer vinden als ik dan niet mijn droom kan nagaan. Maar als het niet anders is dan blijf ik gewoon oppas uiteraard.

Het is niet zo dat ik 'fun' boven de dieren zet. Maar het zou fijn zijn als er een tussentijds idee zou kunnen zijn

Het gaat er dus niet om wat er met de dieren gebeurd hierna. Alleen in de tussentijd als ik heel even een eigen ding zou willen doen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:18

Hoe realistisch is het om uit elkaar te gaan en je dieren daar te laten?

Verzorgen wanneer hij er niet is klinkt leuk, maar een dier wordt een keer ziek.
Zieke dieren houden zich niet aan de klok.

Hij en / of jij zal een nieuwe partner krijgen.
Hoe gaat dat dan met de dieren?

Dieren nemen is een gunst.
Er altijd voor dieren zijn een hele kunst.

Ik zou eerst de dieren op orde willen hebben alvorens ik maar aan het buitenland zou gaan denken!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:19

Het hebben van dieren is ook "je eigen ding doen".
Scheiden is klote, brengt situaties met zich mee die je niet wilt. Dit is er ook zo een. Helaas.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:21

Ik sluit me bij Petpa aan.

En na die 3 maanden heb je toch ook een huis nodig?
Ik begrijp dat stukje niet helemaal.

Wil je dat niet geregeld hebben voor vertrek?

Want zo niet. Waar ga je dan wonen als je na 3 maanden terug bent?

En denk je zo snel wat gevonden te hebben op de huidige markt?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 15-10-25 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:23

Ik zou eerst eens kritisch kijken naar de stand van jullie relatie. Als ik het goed begrijp zijn jullie nu net uit elkaar en op goede voet, maar zijn het voornamelijk jouw dieren die daar staan?
Durf je er vanuit te gaan dat jullie op dusdanige goede voet blijven dat hij nog 3 maanden voor jouw dieren wil zorgen? En omgaan met het gedoe van huisoppassen (huis in orde maken, overdracht etc)? 3 maanden weg als je een mini-boerderij hebt, vraagt al veel van je partner, laat staan je ex.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:46

Het is heel recent uit gegaan denk ik, klopt dat? De verstandhouding, ook al is deze nu goed zal nog wel wat veranderen. In het begin is alles nog in overleg en samen regelen, maar verderop wordt het gruwelijk irritant om altijd nog maar af te stemmen met een ex of met hem rekening te houden of je aan te passen. Nog niets gezegd over lange termijn met evt nieuwe partners etc.

Van wie zijn de dieren nu, wie is er straks verantwoordelijk. Wie gaat de kosten dragen en wie mag kiezen over leven, doodgaan of bv verkopen. Als je uit elkaar bent, moet je heldere afspraken daarover niet onderschatten.

En dan is er nog niet eens duidelijk of hij er wel wil/ kan blijven wonen. Voor een eigen huis/ hypotheek moet je uitgekocht worden alvorens je aan een eigen koophuis kan denken. Als hij er niet blijft zul je dus zsm dit huis moeten verkopen, om een nieuw iets met plek voor je dieren terug te kopen. Waar ga je ze in de tussentijd laten of is dat eigenlijk zijn probleem dan.

Moeilijek keuzes natuurlijk hoe of wat met de dieren, huis etc maar die kun je maar het beste zsm maken. Dat gaat uiteindelijk rust brengen en geeft je daarna gelijk ruimte om verder te gaan ipv nu eerst 3 maanden er tussenuit piepen en uitstellen. Succes in ieder geval!

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 14:51

Het zijn niet persé mijn dieren, het zijn echt onze dieren, alleen goed, ik heb er altijd voor moeten zorgen wanneer hij er niet was. En de paarden doe ik alles mee maar hij deed het voeren wel wanneer ik er niet was.
Tuurlijk daarna moet ik ook een huisje hebben maar ik kan wel bij mensen terecht en anders nog in mijn eigen huis, het huis zal dan nog niet weg zijn of helemaal verdeeld zijn. Er is nog geen haast bij verkoop oid..

Het is meer dat ik het zonde vind om nu direct een klein huisje te vinden, te betalen en dan weg te gaan. Dan kan ik dat beter erna doen..

@rien10 klopt dit doe ik al heel wat jaren daarom dacht ik misschien is er een mogelijkheid of idee dat ik ook een mini periode wat anders kan doen in mijn leven.

Maar als ik het zo lees word het sws een lastige opgave dus ik zal me daarbij neer moeten leggen

@bienotje ; recent echt uitgesproken ja. Maar het leven als 'vrienden' gaat vooralsnog oke. Beloofd natuurlijk niet dat dit altijd zo blijft dat snap ik..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:58

Dus de situatie die je voor ogen hebt is: jij bent er drie maand niet, en je ex is er tijdens onregelmatige tijdvakken wel (een week wel, 3 week niet, zoiets, random?). Jij paste normaal altijd op de dieren als hij er niet is en jullie samen als hij er wel is.
Is hij dan meer weg dan aanwezig?
Eventueel kennissen of vrienden die de zaken een tijd willen waarnemen?
Honden kan je misschien meenemen?

Misschien een schrijver of digital nomad die wel in jullie huis wil voor zolang, en dat diegene dan een eigen plekje op jullie erf krijgt als je ex er even weer is?

Ik zou je willen aanmoedigen in mogelijkheden te blijven denken. Het kan juist heel waardevol zijn om even op afstand in alle rust de zaken op een rijtje te zetten. Misschien kan je ex ook zorgen dat die nu een paar maand daar blijft ipv naar het buitenland.
Tijd om even voor jezelf op te komen, zo te lezen ben je dat nu even nodig, volg je gevoel.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:59

tja, ik zou gewoon éérst me leven op orde krijgen en dan verder kijken.
Eerst een woning en de dieren regelen, hard werken om ervoor te kunnen zorgen en alles op de rit met je EX krijgen.
Dan maar geen vakantie of naar het buitenland.
is dat écht nodig? Ik zou mijn prioriteiten elders leggen dan 3 maanden naar het buitenland omdat dat leuk is....

Mijn relatie ging uit en ik heb me de klere moeten werken ( van 30 uur naar fulltime) om een eigen flat te kopen, er moest een paard en ezel verkocht worden, de katte ging mee, de hond bleef daar. Ik ben 12 jaar niet met vakantie geweest of weggeweest. Heb voor mezelf de "leuke"dingenl echt even moeten wegcijferen.

Sterkte in elk geval

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 15:01

Persoonlijk zou ik liever 3 maanden "teveel" betalen voor de reis maar zonder zorgen weg kunnen.

Dan niets geregeld hebben.
Daar zou ik persoonlijk niet tegen kunnen.
En nooit rustig weg kunnen zijn.

Ik zou als ik jou ex was niet zo gecharmeerd zijn nu ineens maar te moeten zien hoe nu verder en de ander vertrekt terwijl er nog zoveel geregeld moet worden.

Daarnaast hoe weet jij dat je na die 3 maanden weer naar je eigen huis kunt?
Het is zo te lezen geen eigen huis, maar was het een samen huis.
Misschien heeft hij dan wel een ander.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 15:07

Kun je qua werk er 3 maanden tussenuit of moet je daarvoor ook je baan opzeggen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 15:28

Als je veel dieren hebt, dan staan ze gewoon op de eerste plek en zul je jezelf op een 2e plek moeten zetten! Eerst regelen dat je een eigen woning hebt en er ook gesetteld is. Dan pas kun je verder regelen voor de dieren over of het blijft in dat huis waar je ex nu woont en wil hij er ook blijven of niet?

Pas als alles duidelijk is en alle dieren onder de pannen zijn of een plek hebben kun je nog altijd kijken of je even weg kunt. Voor nu is dat niet handig ivm onregelmatigheid van wel/ niet oppassen op de dieren, het zijn er een hoop en veel werk aan begrijp ik? Dat zou ik niet zomaar overlaten, maar dien je zelf onderling te regelen met je ex.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 15:45

loyce_ schreef:
Voordat ik een nieuw huis koop wil ik eigenlijk heel graag in het buitenland gaan wonen (korte periode, 3 maandjes inclusief werken daar). Nu kunnen we het huis prima aanhouden tot duidelijk is wat we met het huis gaan doen, of hij het aanhoudt of niet. Dus de honden, katten en paarden kunnen blijven staan. Alleen werkt mijn (nu ex) dus regelmatig of liever gezegd onregelmatig in het buitenland. Normaal gesproken vang ik dit dus allemaal op.

Nu weet ik dat voor vakanties er wel eens mensen op huizen willen passen en ook voor langere tijd. Maar nu het het soms een week soms anderhalve week en soms een week niet nodig.

Zijn er ideeën om dit op te lossen zodat ik heel even kan ademen in het buitenland maar wel weer terug kan komen voor mijn dieren en dan een leuk huisje te zoeken..

Ik denk dat je het meeste kans maakt met:
- een wat oudere puber of een jongere die nog thuis woont in jullie omgeving die het heerlijk vindt om geregeld lekker in jullie huis te zitten. Moet die puber natuurlijk wel een beetje in de buurt wonen anders wordt het qua vervoer naar school etc te ingewikkeld. En je ex moet er akkoord mee zijn
- en anders de portemonnee trekken. Er zijn betaalde oppassen dus dan kun je zoeken naar de beschikbaarheid van oppassen voor de weken dat je ex weg is. Gaat wel een flinke duit kosten denk ik, maar dat zal het denk ik wel waard zijn als je er echt even helemaal uit wil zijn. Wederom moet je ex daar natuurlijk ook akkoord mee zijn.

Dus wat is je budget?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 15:53

Misschien lees ik het verkeerd maar ik krijg een beetje het gevoel dat je alles wil en alles nu.

Je hebt de verantwoordelijkheid genomen voor een heel aantal (sommige slecht herplaatsbare) dieren. Die dieren komen je nu niet meer goed uit door een verandering in je relatie en doordat je wil reizen.

Waar ik benieuwd naar ben: kun je nu echt genieten van je reis terwijl er ‘thuis’ een hoop onduidelijk is qua huisvesting voor jezelf en je dieren? Of is het een snelle vlucht uit je huidige situatie?

Ik zou je willen meegeven dat niet alles nú hoeft en voor je eigen gemoedsrust en die van je dieren eerst zorgen dat je relatiebreuk, huisvesting en zorg voor de dieren volledig is geregeld. Spaar er wat tegenaan en ga volgend jaar op reis, als alle storm een beetje is gaan liggen. Dan kan je er echt van genieten zonder jezelf aan alle kanten voorbij te rennen.

Sterkte