Telefoon verslaving de baas worden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Telefoon verslaving de baas worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:35

Hi bokkers!

Nu we vandaag de dag bijna chronisch online zijn lijkt het me dat ik zeker niet de enige ben die hiermee stoeit: wie wil er nog meer af van zijn of haar telefoonverslaving?

Ik werk vanuit huis en heb tussen de tickets door vrij veel downtime. Ik kan echter ook niet meer werk op me nemen omdat ik beschikbaar moet blijven voor de huidige klanten. Dit ben ik op gaan vangen met telefoon gebruik, en veel ook… mijn gemiddelde schermtijd ligt rond de 6 uur per dag, en ik merk dat ik het steeds lastiger vind om mijn telefoon links te laten liggen als mijn man thuiskomt en ik niet meer hoef te werken die dag.

Wat ik al geprobeerd heb:
- Timers op mijn telefoon die social media limiten
- Social media helemaal verwijderen, maar dat werd naadloos opgevangen door youtube (shorts), ook die heb ik vanochtend verwijderd.
- Sinds vanochtend staat mijn telefoon op greyscale, oftewel zwart-wit. Dit lijkt mijn telefoon minder interessant te maken, maar toch pak ik m minimaal elke 5 minuten voor een nieuwe “dopamine hit” weer in mijn handen en refresh bijvoorbeeld bokt om te kijken of er iets nieuws interessants is :')

Ook staat mijn paard op pensioen in Frankrijk en wil ik mijn telefoon eigenlijk 24/7 bij me hebben in het geval dat er iets met haar is. Ik zou het mezelf nooit vergeven dat ik er niet voor haar ben omdat ik mijn telefoon thuis gelaten heb, of dat deze onderweg leeg is omdat ik m te veel gebruikt heb en dus daardoor niet bereikbaar ben.

Ik heb er al vaker over nagedacht om mijn telefoon gewoon niet mee te nemen bijvoorbeeld, of zo’n stokoude nokia puur om bereikbaar te zijn, maar dan heb ik dus ook geen navigatie, geen muziek, etc etc.

Help? -O- Ik word er gek van dat ik niet meer van dagelijkse dingen kan genieten omdat mijn handen steeds jeuken om mijn telefoon te pakken, bang dat ik iets entertainends mis.

(En ja, dit bericht heb ik zojuist op mijn telefoon gepost _O- )

Amyd

Re: Telefoon verslaving de baas worden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:37

Oh ik herken dit zo erg! Ik zou echt veel meer tijd over hebben zonder die telefoon. Ik lees mee.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:38

Telefoon in een kluis leggen of thuis laten als je even weggaat? :+
Alle apps die je niet wil verwijderen.

Puur wilskracht lukt dus niet.

Ik heb nog wel meer schermtijd :+ Ik heb mezelf erbij neergelegd, het is ook deels mijn werk: foto's maken, instagram bijwerken, appen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:43

Boven de 50 worden. Dan leer je het vanzelf af (of je begint er nooit aan) :D Dat effing scherm en de lettertjes van een telefoon zijn veel te klein. Ik kan het niet lezen.
Zelfs whatsappen doe ik op de computer en zelden op de telefoon of ik moet écht urgent onderweg iets per se móeten beantwoorden. Zo niet, dan komt er pas een antwoord gewoon getypt op een fatsoenlijk toetsenbord als ik thuis ben.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:43

Een telefoon zonder al die gekkigheid. Aparte apparaten voor die bepaalde doelen. Heel simpel.
En anders is het inderdaad wilskracht.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:44

Ibbel schreef:
Boven de 50 worden. Dan leer je het vanzelf af (of je begint er nooit aan) :D Dat effing scherm en de lettertjes van een telefoon zijn veel te klein. Ik kan het niet lezen.
Zelfs whatsappen doe ik op de computer en zelden op de telefoon of ik moet écht urgent onderweg iets per se móeten beantwoorden. Zo niet, dan komt er pas een antwoord gewoon getypt op een fatsoenlijk toetsenbord als ik thuis ben.

:')
Dit klinkt best hilarisch

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:45

Ibbel schreef:
Boven de 50 worden. Dan leer je het vanzelf af (of je begint er nooit aan). Dat effing scherm en de lettertjes van een telefoon zijn veel te klein. Ik kan het niet lezen.

Ik zou er liever nu wat aan doen dan over 20+ jaar :')

Zonnetje81 schreef:
Telefoon in een kluis leggen of thuis laten als je even weggaat? :+
Alle apps die je niet wil verwijderen.

Puur wilskracht lukt dus niet.

Ik heb nog wel meer schermtijd :+ Ik heb mezelf erbij neergelegd, het is ook deels mijn werk: foto's maken, instagram bijwerken, appen.

Daar heb ik dus al over nagedacht maar heb daarvoor de tegenargumenten die al in de OP staan, bereikbaar willen zijn voor mijn paard en waze/muziek.

De grootste grap is nog dat ik dondersgoed wéét dat ik het zelf ben die mijn telefoon met apps interessant maak, en dus ook zo stom kan maken als ik zelf wil, maar het lukt niet.

Hoe ik dit weet? Ik heb naast mijn privé telefoon nog een werktelefoon en dat ding gaat makkelijk 4 dagen op een accu mee :') die telefoon heeft 0 aantrekkingskracht omdat ik er alleen werk dingen op doe. En dat is precies dezelfde telefoon als mijn huidige telefoon, dus het potentieel zit er net zo dik in. Dus ik kán het wel, maar ik doe het niet… en dat wil ik nu echt veranderen. Want mijn man, mijn hond, mijn familie, mijn verzorgpaarden… ze verdienen veel meer onverdeelde aandacht dan ze op dit moment krijgen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:48

Ja dus je telefoon alleen gebruiken voor bellen, navigatie en muziek, alle andere apps kieper je eraf.

Ik heb nog een collega die geen WA heeft, die moet je smsen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:50

Iets anders gaan doen in je downtime. Pak een boek, een puzzelboekje, een breiwerkje, iets wat je bezighoudt maar wat je ook zo weg kunt leggen als het moet. Je moet uit die vicieuze fomo-cirkel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:53

En als je applimieten instelt voor de apps waar je gevoelig voor bent? Of apparaatvrije tijd voor die apps? Dan kun je toch gewoon je navigatie en muziek blijven gebruiken.

En inderdaad, een leuke hobby zoeken voor als je even niks te doen hebt :j

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:56

8nnemiek schreef:
En als je applimieten instelt voor de apps waar je gevoelig voor bent? Of apparaatvrije tijd voor die apps? Dan kun je toch gewoon je navigatie en muziek blijven gebruiken.

En inderdaad, een leuke hobby zoeken voor als je even niks te doen hebt :j

Op dit moment is dat dus alleen nog google chrome voor bokt en een site waar ik aan pen and paper roleplaying doe. Dus die zijn nogal lastig te limiteren als ik wel nog dingen op wil kunnen zoeken :')

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:56

Ibbel schreef:

Sorry, ben 68 en herken dit helemaal niet.
Blijkbaar heb ik een goede leesbril :D :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:00

Kan je de muziek en telefoon functie "vinden" op een goede smartwatch?
Dit kan een manier zijn om toch wel bereikbaar te zijn maar minder afgeleid.
Waze is alleen tijdens rijden neem ik aan, dus voor tijdens rijden "toestaan"

Overigens snap ik je gedachtengang qua paard, maar, misschien ook kwestie van die een beetje los laten?
Ik sta op een fijne pensionstal met staleigenaren die ik vertrouw dat in geval van noodzaak zij kunnen handelen. Ik ben recent naar Engeland geweest in een gebied met 0.0 bereik, en een druk dagprogramma. Dus zelfs als ik bereik heb, heb ik geen tijd.
Ik heb gezegd: als er iets is, mij niet bellen. Je weet het nummer van de dierenarts.
Als jij dat vertrouwen niet hebt, zou ik per direct een andere stalling/plek zoeken.
Natuurlijk is het wel handig om dit vooraf met de stalbaas/verantwoordelijke te bespreken, alleen maar prettig.
Maar in dit geval, jij kan als eigenaar in Nederland echt niets betekenen voor je paard in Frankrijk.
Je weet gok ik niet welke Franse dierenarts jij moet bellen als er wat mis is. Als er acuut gehandeld moet worden kan je dit ook alleen maar doen adhv hun bevindingen en mogelijk een filmpje. Maar jij bent niet met/binnen een half uur op stal.

Daarnaast alternatieven vinden voor de telefoon, boeken, creatief etc. ?

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:00

Misschien helpt het als je je telefoon in een voorraadbox doet, zo'n ding dat sluit met 4 klipjes, zodat je hem niet gedachteloos kunt pakken. Als je gebeld wordt (speciale ringtone voor belangrijke bellers) 'mag' je je telefoon uit de voorraadbox halen en natuurlijk als je pauze hebt.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:03

Wij hadden vroegah een kwartje in de broekzak, voor onverwachte gebeurtenissen, lekke band of zo. Moest er wel een telefooncel in de buurt zijn.... en die was er natuurlijk nooit langs een doorgaande weg tussen 2 steden... :+ Dus gewoon een uur naar huis sjokken met een lekke band.

De wereld vergaat niet als iemand niet binnen 2 minuten een antwoord op z'n appje krijgt, of een berichtje een uurtje later gelezen wordt.

Het is echt een kwestie van afkicken, discipline om een rondje te gaan wandelen met de hond zonder telefoon, te gaan zitten hobbyjen en het ding buiten bereik te leggen.

Door mijn werk is iedereen nagenoeg 247 bereikbaar en ik doe daar niet aan mee. Na werktijd, mochten ze appen of teamsen, en ik ben aan het uitmesten, of weg met de paarden, krijgen ze wel een antwoord maar er is niets wat dusdanig urgent is dat het stante pede opgelost moet worden. Kan even later of de volgende dag bijna altijd ook nog.
Behalve als (vrijwillige) brandweer, dan is het 'NU' wel heul prettig, maar dat soort meldingen gaat nooit per social media... :D

Echt, social media is leuk maar houd je voor dat het niet meer is dan dat. Zodra internet een keer down ligt is het 'floep' en ineens totaal gebakken lucht.
Gebruik het waar nuttig of nodig of handig, maar ga wat doen en leg het ding gewoon weg. Ook je paard zit op afstand, en je kunt toch niets doen, frustreer je zelf niet met onnodige controledwang. Als er wat mocht zijn wat niet kan wachten, dan bellen ze toch eerst de eigen dierenarts wel.

Voor echte noodgevallen moet men maar bellen. En hoevaak is dat voorgekomen?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:11

Alleen maar telefoon wegleggen/apps verwijderen helpt niet als je er niet iets voor in de plaats gaat doen. Dan ga je jezelf alleen maar frustreren dat je niet bij je telefoon kan en wat je wel allemaal niet mist. Als je je telefoontijd niet alleen schrapt, maar vervangt door iets anders dat je kunt doen, is de kans van slagen vele malen groter.

Ellekebr

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:30

Misschien is dit iets voor je?
https://getbrick.app/
Een fysiek apparaatje waar je je telefoon tegenaan moet houden om de ‘dopamine’ apps op aan en uit te zetten. Zit er zelf ook aan te denken om die te bestellen.
Gevonden via een reclame tijdens een insta scroll overigens :Y)

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:33

Ik heb even niks gelezen behalve de openingspost. Gaat het erom dat je telkens je telefoon pakt en gaat scrollen door apps? Ik heb dat ook heel erg, dus dan moet je een manier van stimulatie vinden waarbij je niet op je telefoon zit.
Voor mij betekent dit dat ik overal sudoku boekjes mee naar toe sleep, gewoon de 3*-4* zodat het niet frustrerend moeilijk is, maar ik mentaal wel echt stimulatie krijg.
En omdat ik altijd overal een schetsboek mee naartoe sleep ben ik ook dingen gaan doen zoals mijn koffie/eten schetsen ipv een foto nemen, als de tijd en plek dat toelaat, of als ik uit wandelen ben een kwartiertje nemen om mijn uitzicht te tekenen ipv foto's maken. Dus probeer offline alternatieven te zoeken ipv alleen te stoppen en niks te vervangen!
Laatst bijgewerkt door Polarize op Gisteren, 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:35

Probeer aan de gewoonte iets nieuws/beter alternatief te plakken om het je aan te leren. Dus bv; als ik gebeld wordt, sta ik op en ga ik lopend bellen, zo leer je jezelf vaker opstaan bv. Of Als ik koffie wil, drink ik eerst een glas water. Etc.
Voor je SM zou je dus bv kunnen doen; als ik op SM wil, moet ik eerst 2 bladzijden lezen uit een boek/een sudoku maken/aai ik de hond oid. Dikke kans dat je na 2 paginas verder wilt lezen als het spannend wordt. Maar maak het niet te groot, dus het hele huis schoonmaken niet, maar wel bv de wasmachine aanzetten of was ophangen

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:38

Herkenbaar.
In jouw geval, zou je het nummer van je werktelefoon niet aan de mensen waar je paard staat als extra noodnummer, en dan je eigen telefoon onder werktijd uit en weg?
De momenten dat je niets te doen hebt gebruiken voor een online cursus ofzo?

(Ook allemaal vanaf mijn telefoon :+ )

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:46

Voor mij werkt het betreft mensen die appen en bellen prima om ze hun eigen toon te geven.
Mijn vriend dan is het opnemen/kijken.
Maar een lieve vriendin maar die blijkbaar niet weet hoe je een lege regel in een bericht moet voegen die heeft een heel klein zacht bliepje. En nooit urgent, dus kijk wel eens een keer.

Schermtijd zal ik verder niks over zeggen.... :+

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:56

Ibbel schreef:

Absoluut waar *D . Op sommige plekken heb je nu eenmaal niet meteen een leesbril bij de hand en het is voor mij veel te ingewikkeld om te leren hoe je de letter van je berichtjes groter maakt :+ .

Maar even serieus, wat 'mis' je dan precies als je niet op je telefoon kijkt?

Mijn telefoon ligt soms wel eens in een andere kamer, of nog in mijn tas, of nog in mijn jaszak en dan reageer ik dus later pas op berichtjes. Als ik gebeld word dan hoor ik het wel, maar soms ben ik te laat.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:59

Gewoon niet meer doen? :=

Je kan wel hulpmiddelen inschakelen maar je moet jezelf toch echt gaan corrigeren dat je minder moet scrollen. Een alternatief hebben is dan wel handig. Een puzzelboekje, leesboek oid.

Ik zet zelf dan meestal een podcast op en dan ga ik wandelen of opruimen oid. En als ik daar te moe voor ben ga ik liggen luisteren op de bank. :)

Voor mij is mijn schermtijd afhankelijk van hoe ik mij voel. Als ik mij moe en slecht voel gebruik in mijn telefoon meer. Maar ik vind TV kijken niet zo leuk dus ik kijk dan vaak op mijn telefoon. Wel heb ik wat nuttige apps geïnstalleerd zodat ik wat anders doe dan nutteloze dingen als Bokt en Tiktok. Zoals Duolingo, Finch en een wiskunde app. Of ik ga opiniestukken lezen online oid.

Daarbij heb ik timers op Bokt en Tiktok. Ik negeer ze soms maar het is dan wel een reminder van "oh je hebt er al een uur opgezeten vandaag".

Nu vertekent mijn schermtijd sowieso omdat ik gemiddeld een uur per dag in de auto zit en dan muziek of een podcast aan heb haha.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:12

Ik heb niet per se het gevoel iets super belangrijks te missen als ik niet kijk. Het is meer het missen van die “dopamine hit” zodat ik niet maar wat stom voor me uit zit te staren tussen calls/tickets.

Ook merk ik dat ik door social media de spanningsboog van een goudvis heb, ik zet een serie of film op maar mijn brein is nog steeds verveeld en dus grijp ik naast de film/serie óók nog naar mijn telefoon en ga zitten scrollen/refreshen.

En ik weet dat het niet goed is en ik weet dat ik het zelf op moet lossen, maar ik wil het dus juist wel fixen en niet langer goed praten. Tijdens mijn wandeling zojuist met de hond bedacht ik me dat zelfs dit topic mijn probleem eigenlijk in stand houdt, omdat ik steeds ga zitten refreshen of er nog iemand gereageerd heeft _O-

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:16

Als het echt zo lastig is, wat ik best snap, zorgen dat je een oude telefoon voor bellen en sms'en hebt.
Deze hou je erbij met enkel maps en Spotify in de lade/kast/kelder/kluis voor als je de deur uit gaat.