“Er is meer na de dood” ervaringen gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

“Er is meer na de dood” ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 21:48

Aangezien ik toch wel hele bijzondere dingen heb meegemaakt de afgelopen maanden en al helemaal vandaag omtrent mijn oma die in juli 2022 is overleden ben ik heel erg benieuwd of jullie ook wel eens dingen hebben meegemaakt, wat jou gedachten gang over de dood heeft veranderd. Ik ben verder niet gelovig (opgevoed) en ik sta/stond altijd nuchter in het leven, maar na deze signalen en ervaringen begin ik er toch anders over te denken.

Is er meer na de dood?

merijn06

Re: “Er is meer na de dood” ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:16

Geen ervaring hier, maar ik vind het wel erg boeiend om mensen er over te horen! Wil je zelf meer kwijt over je eigen ervaring?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:20

Ik vind de gedachte dat er wel iets is na de dood minstens zo beangstigend als dat er niks meer is na de dood.
Ik heb wel bijzondere dingen meegemaakt die ik zelf buiten zintuiglijke ervaringen noem .Die hou ik voor mezelf omdat ze voor mij waarde hebben en een ander daar mogelijk lacherig over kan doen wat me zou kwetsen.
Het kan wel dat je zo graag iets wil voelen dat je het gaat “ zien” zeg maar.
Want waarom zou je oma in contact met je willen komen ?Een overledene zou dan toch moeten weten dat zo iets voor een levende heel angstig kan zijn ?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:23

Ik ben bang van niet, want hoe mooi kan een hemel zijn als mijn geliefde daar dan nog niet zou zijn?

Ik denk dat het is zoals wanneer je 1 was, daar heb ik ook geen herinneringen aan. Maar je voorstellen dat er niks is, geen enkele gedachten, dat is klinkt ook weer onmogelijk want we kunnen kiezen om niet te eten, niet te bewegen, niks meer te zeggen, maar we kunnen niet zelf kiezen om niet meer te denken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:33

Ik werk met mensen die binnen zeer korte tijd komen te overlijden en heb veel dingen gezien en meegemaakt die je dan echt niet kan plaatsen.

Ben zelf helemaal niet gelovig, ik geloof niet in hemel en hel maar ik denk dat er wel meer bestaat.
Wat dat dan is, tja geen idee, maar het is soms echt heel vreemd wat mijn collega's en ik meemaken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:43

Ik kan jullie aflevering 262 van De Ongelofelijke Podcast wel aanraden over dit thema.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:50

moonsparkle schreef:
Ik ben bang van niet, want hoe mooi kan een hemel zijn als mijn geliefde daar dan nog niet zou zijn?

Ik denk dat het is zoals wanneer je 1 was, daar heb ik ook geen herinneringen aan. Maar je voorstellen dat er niks is, geen enkele gedachten, dat is klinkt ook weer onmogelijk want we kunnen kiezen om niet te eten, niet te bewegen, niks meer te zeggen, maar we kunnen niet zelf kiezen om niet meer te denken.

Je hebt wel herinneringen aan dat je 1 was, je kunt er alleen niet meer bij.
Ik weet dit omdat ik een keer tijdens een speciaal soort 'innerlijke reis' ineens herinneringen kreeg aan een geboortetrauma. Daar was ik me daarvoor niet bewust van.

En als er meer zaken zijn waar we niet meer 'bewust' bij kunnen maar die er wel nog zijn. Dan kan het maar zo zijn dat er meer is dan we denken.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:57

moonsparkle schreef:

I.

Nog .. iedereen komt dan toch uiteindelijk daar ..
En je hebt waarschijnlijk niet slechts 1 persoon waarvan je houd .. er zijn ook waarschijnlijk anderen waarvan je houd bijv een opa , oma ect die daar op jou wachten.

Of ik erin geloof weet ik eigenlijk niet maar als er een hemel zou zijn dan is die er vast wel voor iedereen.

Ik denk dat er wel veel meer is dan dat we meestal waarnemen maar dat komt ook omdat we ons er waarschijnlijk niet voor (durven ) open stellen

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 23:15

Ik ben toch een tikje achterdochtig over geboorte trauma s.Je brein kan ook prima fantaseren zelfs je eigen ogen zien wat anders als je brein je verteld.
En al die mensen die rooms zijn zien wel massaal Maria verschijnen maar nou nooit eens Boeddha of een huilende Allah ofzo.Net wat je wil zien zie je .
We willen zo graag ..bijzonder zijn meer zijn dan we in werkelijkheid zijn.
Ik bedoel …al die zieltjes in slacht huizen dan ?waar is hun “ doel in dit leven en innerlijke gids ?”.Hun bescherm geesten en voor ouders ?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 23:54

Tja... vlak voordat mijn vader overleed (hij was al in coma) dacht ik, kunnen we hem zómaar laten gaan? Er is nog niet eens geprobeerd hem naar het ziekenhuis te vervoeren, als het aan mij ligt, laat ik hem niet zomaar gaan... waarop Pa inbrak in mijn gedachte: "het is beter zo!" en geen tegenspraak duldend...
Dus ik dacht: "ok, Pa dan zal ik je niet tegenhouden." Een paar minuten later overleed hij.

's Avonds kwam Pa even langsspoken, gaf een tikje op mijn schouder zo van: "Niet zo sip he."
Toen dacht ik, dank je Pa, maar ga nu maar naar de plek waar je nu hoort volgens God.
De volgende ochtend werd ik wakker, en zag in een flits Pa, stikkend van de lach, wat een lol had hij, in een soort lange jas/gewaad aan het voetballen.
Ik dacht: "Maar Pa voetbalde toch nooit?" >;) En toen dacht ik aan de distributiekaart van het Rode Kruis, die ik een paar maanden ervoor tussen de oude spullen had gevonden, waarin stond dat hij artrose had. Pa had al jong artrose, en daarom voetbalde hij nooit.
En nu was hij dus zonder artrose lekker aan het balletje trappen. +:)+

Dus, in de hemel is er misschien geen bier, maar blijkbaar kan er wel gevoetbald worden. :)F

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 01:23

Ik vind het altijd wel interessant om te lezen hoe mensen erover denken. Ik zelf geloof ik er helemaal niet in. Want word je dan 3 miljoen in de hemel, of worden we daar niet ouder? En als je 89 bent en overlijd met allemaal kwalen, dan is dat toch helemaal niet fijn om voort te zetten. Of worden er allemaal ineens 30 jaar jonger, maar dat is ook raar en als je 29 bent een overlijd kan dat nieteens.

Toch gun ik iedereen dat zijn denkwijze in een vind ik dat alleen maar heel mooi als mensen dat rust kan geven, want de dood is toch een beangstigend iets

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 01:56

Ik heb net het nieuwe boek van Dan Brown gelezen. Het ultieme geheim, dat gaat daar over.
Zou zo maar eens kunnen, ook al is het een roman.
Er zijn toch wel onverklaarbare dingen die soms gebeuren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 07:33

office schreef:
Ik ben toch een tikje achterdochtig over geboorte trauma s.Je brein kan ook prima fantaseren zelfs je eigen ogen zien wat anders als je brein je verteld.
En al die mensen die rooms zijn zien wel massaal Maria verschijnen maar nou nooit eens Boeddha of een huilende Allah ofzo.Net wat je wil zien zie je .
We willen zo graag ..bijzonder zijn meer zijn dan we in werkelijkheid zijn.
Ik bedoel …al die zieltjes in slacht huizen dan ?waar is hun “ doel in dit leven en innerlijke gids ?”.Hun bescherm geesten en voor ouders ?

Dit heeft niks met bijzonder willen zijn te maken of fantasie. Alles wat er toen omhoog kwam qua 'herinnering' bleek ook te kloppen. Heb het uiteraard nagevraagd. ;)
En dit was wel het laatste wat ik zelf verwacht had.

Maar goed, kan me voorstellen dat dit soort zaken voor sommige mensen moeilijk te bevatten zijn.

Bij Bijna dood ervaringen hebben mensen steevast dezelfde ervaringen, ongeacht hun geloof trouwens.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 07:41

Wat bijzonder om te lezen, en bedankt voor de tip van de podcast, ik heb het nu aangezet tijdens het werken. <3 Ik weet niet wat ik moet geloven maar voor mij persoonlijk vind ik het allemaal teveel toeval. Ik ben 32 jaar en al die jaren heb ik letterlijk nooit iets meegemaakt, gevoeld of gezien. Ik sta er nuchter in en als iemand aan mij vraagt hoe ik erin sta, houd ik dat in het midden. Ik zeg niet dat het er niet is maar je hoort soms wel een verhalen van mensen waarvan je denkt wow oke dat is wel heel bijzonder. Maar voor degene die er echt niet ingeloven heb ik ook respect voor! Ik snap het wel :D

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 07:59

Ik had wel laatst een bijzondere. Wij hebben een hond van iemand overgenomen welke op moment van overname terminaal ziek was. Ze is 2,5 week later overleden. Ik heb met deze mevrouw wel nog app contact gehad, kende haar verder niet en nooit met haar gesproken. Ik wist dat ze echt wel op het laatst zou zijn, maar of dat dagen/weken/maanden zou zijn wist ik niet. Ik kreeg op een gegeven moment heel sterk het gevoel dat ik een filmpje moest maken van onze ochtend wandeling. Mooi opkomend zonnetje, vogeltjes die fluiten etc. Dus gedaan de dag nadat ik het gevoel kreeg dat ik dat moest doen. Was het laatste berichtje wat ze van ons heeft kunnen lezen.

Paar weekjes later had ik een gesprek met een vriendin van haar, via haar kwamen we ook bij deze hond terecht. We hadden het erover zal ze op haar wolkje af en toe mee kijken? Ja zeker, ze zal trots zijn. Ochtend erna op facebook alle foto's van die week van haar hond "vind ik leuk" uit haar naam. Nu moest ik daar wel om lachen, maar het was zo bijzonder dat het de dag erna gebeurde. En ja ik gok echt wel dat haar broer een tablet of telefoon van haar heeft en het foute account open had, tenminste dat is de meest logische verklaring. Maar het is ervoor en erna niet gebeurd.

Rondom deze hond zijn meerdere bijzonderheden qua datums en namen van mensen rondom deze hond. Heel veel raakvlakken qua datums met mijn overleden pony.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 08:24

Toen mijn vorige paard overleden was een paar dagen later had ik een hele zware dag en ben ik in de tuin bezig gegaan. Onkruid wieden etc.

Volgende dag staat er ineens één paardenbloem in volle glorie die er die dag daarvoor zeker nog niet stond.

Afbeelding

Paar dagen later ging ik naar een vriendin toe voor een beetje vitamine paard want ik miste mijn maatje zo erg. ;(

Haar paarden lagen te slapen en we waren herinneringen aan het ophalen. Ik vertelde haar dat het meest bijzondere moment ooit was dat mijn paard op mijn schoot in slaap was gevallen.

Vervolgens ging ik naar een van haar paarden toe en er naast zitten en dat paard ging op mijn schoot slapen. :oo Had dit paard nog nooit bij iemand gedaan en ze kende me niet eens zo goed. Was zo mooi. <3 Alsof mijn paard even tegen haar zei dat ik dat nodig had ofzo. <3

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 09:32

Ik ben 's nachts niet bereikbaar, heb geen telefoon ergens liggen die ik kan horen of zien. (ook geen ice nummers in mijn telefoon). Toch is het nu 2 keer gebeurd dat ik 's nachts naar beneden liep waar mijn telefoon lag en deze net afging. De ene keer was het omdat mijn paard bevallen was (en ik voelde dat dit gebeurd was toen ik naar beneden liep), en de andere keer was dat omdat mijn moeder was overleden.
Dus er zijn toch wel dingen die je niet kunt verklaren.

Net als toen ik mijn vader gereanimeerd heb. Ik was nooit bij mijn ouders op het tijdstip dat dat gebeurde, maar het OV staakte, ik nam dus een thuiswerkdag en besloot bij mijn ouders te gaan eten.
Waarom gebeurde het niet op een ander moment of dag?

En vorige week, ik heb nog nooit aan mijn hoofdschakelaar gezeten in de woning. Maar wegens onderhoud had ik toch geen stroom. En er stond in de brief die we gehad hadden dat iemand in de meterkast moest zijn voordat je weer stroom zou krijgen. En toen knipte iemand een kabel door waar nog spanning op stond, en dus ontstond er brand in mijn voortuin. Een ander in de straat had de cv en de tv kapot. Andere woningen die niet gepland stonden voor onderhoud zaten ook zonder elektriciteit. Wat was er in mijn woning gebeurd als ik de hoofdschakelaar niet omgezet had? Waarom heb ik dat gedaan? Ik weet het nog niet.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 09:51

Afbeelding
Vindt dit wel een mooie, alleen beetje vermoeiend bij het idee dat je weer naar aarde terug gaat.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:02

Een goede vriend van ons had kanker en ms,we wisten dat hij eerder zou overlijden als ons en hadden er soms gesprekken over. Hij zei altijd als ik dood ben ,en er is iets na de dood,dan ga ik iets laten weten. Hij is toch voor ons nog plotseling aan een hartstilstand overleden. Mijn vriendin vond hem dood terwijl hij iets ging halen en zij dacht wat blijft hij lang weg...

Maar we wachten nu al 3 jaar op tekens of iets,ze is zelf ook al naar mediums geweest. kwam met een verhaal waarvan we dachten dat is hem niet...en een ander,daar is ze 2 x geweest kreeg niks door.
Dus ik geloof er niet in, dat er iets is na de dood.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:21

germie schreef:
Ik ben 's nachts niet bereikbaar, heb geen telefoon ergens liggen die ik kan horen of zien. (ook geen ice nummers in mijn telefoon). Toch is het nu 2 keer gebeurd dat ik 's nachts naar beneden liep waar mijn telefoon lag en deze net afging. De ene keer was het omdat mijn paard bevallen was (en ik voelde dat dit gebeurd was toen ik naar beneden liep), en de andere keer was dat omdat mijn moeder was overleden.
Dus er zijn toch wel dingen die je niet kunt verklaren.

Net als toen ik mijn vader gereanimeerd heb. Ik was nooit bij mijn ouders op het tijdstip dat dat gebeurde, maar het OV staakte, ik nam dus een thuiswerkdag en besloot bij mijn ouders te gaan eten.
Waarom gebeurde het niet op een ander moment of dag?

En vorige week, ik heb nog nooit aan mijn hoofdschakelaar gezeten in de woning. Maar wegens onderhoud had ik toch geen stroom. En er stond in de brief die we gehad hadden dat iemand in de meterkast moest zijn voordat je weer stroom zou krijgen. En toen knipte iemand een kabel door waar nog spanning op stond, en dus ontstond er brand in mijn voortuin. Een ander in de straat had de cv en de tv kapot. Andere woningen die niet gepland stonden voor onderhoud zaten ook zonder elektriciteit. Wat was er in mijn woning gebeurd als ik de hoofdschakelaar niet omgezet had? Waarom heb ik dat gedaan? Ik weet het nog niet.

Dit is wat ik bedoel met buiten zintuigelijke ervaringen.Hier geloof ik wel sterk in.Denk dat telepathie bestaat onder paarden onderling ook.
Dingen aanvoelen of weten wat je niet kan weten enzo.
Misschien is dit niet eens spiritualiteit maar gewoon een biologische functie .Verandering in energie opmerken ofzo ?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 12:07

We zijn allemaal energie en energie kan niet sterven, alleen in andere vormen overgaan. Ik denk niet dat er nog een IK bewustzijn is na het sterven. Maar wellicht dat sommige mensen wel nog de energie van een bepaald persoon kunnen 'pakken' en daarom dingen door kunnen krijgen.

Dat is althans hoe ik zelf ervaar en ervaren heb.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 12:25

Onali schreef:
Ik werk met mensen die binnen zeer korte tijd komen te overlijden en heb veel dingen gezien en meegemaakt die je dan echt niet kan plaatsen.

Ben zelf helemaal niet gelovig, ik geloof niet in hemel en hel maar ik denk dat er wel meer bestaat.
Wat dat dan is, tja geen idee, maar het is soms echt heel vreemd wat mijn collega's en ik meemaken.

Ik ben wel benieuwd wat voor raars jullie dan meemaken?
Of er iets is na de dood, dat zal altijd de grote vraag blijven denk ik, ik heb zelf wel vlak na het overlijden van mensen of dieren dat ik ze wel nog in mijn buurt voel of zie in iets. Daarna niks meer.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 12:51

In de nacht dat mijn opa overleed werd ik wakker uit een droom dat hij gedag kwam zeggen. We wisten dat hij zou gaan overlijden maar dachten dat dat nog een paar dagen zou duren.

Hij was de avond ervoor rond 23u overleden (wist ik toen nog niet).

Als ik mij soms aan het klussen ben, ruik ik soms zijn sigaretten lucht en dan zeg ik altijd even hoi.

Mijn andere oma was echt super dement en herkende niemand meer. De dag dat ze haar zouden laten gaan inslapen ben ik nog langs geweest om gedag te zeggen en toen rolde er een traan uit haar oog alsof ze het fijn vond dat ik nog afscheid kwam nemen en dat ze blij was om eindelijk te kunnen gaan (ze wilde al een paar jaar niet meer leven).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 13:13

Ik kan me nog goed herinneren dat ik kort voordat mijn oma overleed ineens het gevoel kreeg dat ze er misschien niet heel lang meer zou zijn. Ik ging er toen elke dag op mijn fiets even langs als ik mijn paard ging verzorgen.

Ik kan me niet herinneren dat ik in die tijd ooit ziek ben geweest en niet naar mijn paard kon gaan.. behalve één ochtend, toen was ik ineens misselijk. Mijn ouders gingen mijn paard verzorgen voor me, en even later belden ze me; oma was overleden tijdens haar middagdutje.
Dat vond ik wel iets té toevallig. Normaal zou ik op die tijd altijd bij oma zijn.

Opa heeft oma later eens naast een Mariabeeld zien staan terwijl verder niemand iets zag, en opa was verder nog prima in orde.

Ik heb zelf ooit geesten ofzo gezien volgens mijn moeder. Ik weet er niks meer van, maar ik vertelde tegen mijn moeder dat er ‘drie witte vrouwen’ naast mijn bed stonden, en naar me lachten.
Mijn moeder scheet zeven kleuren maar heeft me toen verteld dat het mijn beschermengeltjes waren en ik gewoon kon gaan slapen :+

Wat ik me nog wel kan herinneren is nadat onze poes overleden was, dat ik ‘s avonds in bed ineens gewicht op mijn rug voelde (ik slaap vaak op mijn buik), alsof de poes op me ging liggen, en zich opkrulde om te slapen.
Ik vond het doodeng dus durfde niet te bewegen :') Volgens mij duurde het zeker een aantal minuten, daarna verdween het langzaam.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 13:25

Ik zou willen dat ik daar in kon geloven, maar dat kan ik niet.
Ik denk dat mensen (of, vooral onze hersenen) op heel veel manieren de dood en verlies dragelijk proberen te maken.
Het hoeft van mij niet mooier gemaakt te worden dan het is.