Overlast door studenten als buren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bommeltje_

Overlast door studenten als buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 09:27

Mijn man, ik en ons dochtertje van 1,5 en binnenkort haar zusje of broertje wonen heel fijn in een appartement wat we twee haar geleden gekocht hebben. Het ligt op een rustige plek in het groen met uitzicht op een mooi open grasveld met bomen en veel vogels en natuur. Er wonen voornamelijk gezinnen, koppels of alleenstaande werkende mensen.

Het overgrote deel van de huizen zijn koophuizen. En een paar zijn opgekocht door een huisjesmelker. In het appartement naast ons woonde tot kort een gezin met twee kleine kinderen wat altijd heel fijn was ze paste goed bij de wijk. Door de eigenaar van het huis werd aangegeven dat het verbouwd en verkocht zou worden. Nu wonen er toch sinds kort studenten (alleen mannen) in en dat is direct te merken helaas.

De dag dat ze aankwamen hadden ze al drie dozen met schoenen voor onze deur gezet en een fiets in de bosjes gekwakt. Direct de eerste avond was er al geluidsoverlast. Het contact verloopt niet heel soepel al staan wij zeker open voor gesprek en nuance we zijn geen ‘saaie’ buren, maar er zijn grenzen.

Ik merk dat ik mij verdrietig en onveilig voel zeker met het idee dat ik straks mijn kraamtijd met een kleine baby met overlast moet doorbrengen. We overwegen ook serieus om ons huis eerder te koop te zetten dan dat we eigenlijk van plan waren en te gaan verhuizen. Maar de vraag is met zulke buren daalt de waarde van ons huis niet.

Ik weet even niet wat hiermee te doen. En ik ben benieuwd naar ervaringen of tips van anderen.
Laatst bijgewerkt door Bommeltje_ op 30-09-25 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije112

Re: Overlast door studenten als buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:31

Hebben jullie misschien een VVE die kan assisteren met zo iets?

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 09:33

Marije112 schreef:

Goed punt er is zeker een VVE daar zijn twee voorzitters. Het lastige is dat één van de voorzitters eigenaar is van dit huis en het is dus naar verhoren verhuurd aan studenten die uit hun eigen kring komen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:35

Wat is precies je overlast? Dozen voor de deur op de dag van een verhuizing vind ik nou niet heel raar. Zo'n dag is toch vaak 1 grote chaos.

Geluidsoverlast is ook een breed begrip. Hoe laat speelt dit? Wat voor geluid? Wat hebben jullie geprobeerd om dit op te lossen?

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:38

Bommeltje_ schreef:
Marije112 schreef:

Goed punt er is zeker een VVE daar zijn twee voorzitters. Het lastige is dat één van de voorzitters eigenaar is van dit huis en het is dus naar verhoren verhuurd aan studenten die uit hun eigen kring komen.

Maar is het juist dan niet handig om het aan te kaarten,die heeft dan waarschijnlijk meer zeggenschap over de studenten?

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 09:39

Bowo schreef:
Wat is precies je overlast? Dozen voor de deur op de dag van een verhuizing vind ik nou niet heel raar. Zo'n dag is toch vaak 1 grote chaos.

Geluidsoverlast is ook een breed begrip. Hoe laat speelt dit? Wat voor geluid? Wat hebben jullie geprobeerd om dit op te lossen?

Geluidsoverlast is na 22:00 in de avond muziek en veel vrienden/mensen over de vloer. Ook het niet netjes houden van de gedeelde gang en hal. Het probleem ligt misschien ook bij mij hoor maar het contrast van een net gezin met jonge kinderen naar studenten is gewoon erg groot en als we dit had geweten (waar er gedeeld was dat het huis verkocht zou worden aan starters) hadden wij dit huis of niet gekocht of eerder verhuist. Wij hebben juist gekozen voor de rust en natuur in de buurt waar iedereen hier juist zo van geniet.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:42

Ik vind het lastig om echt concreet advies te geven, nu ik niet precies weet waar de overlast uit bestaat en wanneer. Want inderdaad overlast op verhuisdag vind ik geen overlast.

Wat ik je wel wil meegeven is het feit dat het bekende studenten zijn uit de kring van de huiseigenaar, dit niet betekent dat de huiseigenaar overlast maar door de vingers ziet.
In mijn studententijd heb ik altijd gehuurd via via, dus uit eigen kring, maar dat wilde absoluut niet zeggen dat wij niet werden aangesproken op overlast.
Integendeel. En juist omdat wij de huiseigenaar dan kenden, voelde we ons veel meer verantwoordelijk. Het is dus ook nauwelijks voorgekomen. Hopelijk zit dat bij jullie ook zo!

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 09:44

Simbaa schreef:
Ik vind het lastig om echt concreet advies te geven, nu ik niet precies weet waar de overlast uit bestaat en wanneer. Want inderdaad overlast op verhuisdag vind ik geen overlast.

Wat ik je wel wil meegeven is het feit dat het bekende studenten zijn uit de kring van de huiseigenaar, dit niet betekent dat de huiseigenaar overlast maar door de vingers ziet.
In mijn studententijd heb ik altijd gehuurd via via, dus uit eigen kring, maar dat wilde absoluut niet zeggen dat wij niet werden aangesproken op overlast.
Integendeel. En juist omdat wij de huiseigenaar dan kenden, voelde we ons veel meer verantwoordelijk. Het is dus ook nauwelijks voorgekomen. Hopelijk zit dat bij jullie ook zo!

Dit is een goed punt wij kennen de huiseigenaar wel en het is een vriendelijke man dus ik hoop dat het binnen de perken blijft. En we zijn gelukkig vrij actief binnen de VVE.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:48

Ik mis ook wat voor contact er al is geweest. Je zegt dat het niet heel soepel verloopt, maar hoe bedoel je dat? Voordat je naar de huisbaas stapt, zou ik nog een keer met je buren zelf om de tafel. Studenten hebben vaak de naam dat ze zich nergens wat van aantrekken, maar in mijn beleving is dat vaak niet terecht. Zeker studenten die tussen de 'burgers' wonen, zijn vaak echt wel bereid om zich aan te passen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:53

Als jij zelf wel altijd stil bent, kan het zijn dat zij zich totaal niet realiseren dat het gehorig is.
Misschien inderdaad gewoon beginnen met een praatje op een rustig tijdstip, dus niet als je overlast ondervindt en hoog in de emotie zit.

Klagen bij de VVE kan altijd nog, en in mijn ervaring krijg je daarvan juist vaak weerstand.
"Je had toch ook even aan kunnen bellen!"
Dat dachten wij in ieder geval wel toen we een brief van de VVE ontvingen (wij waren de huurders in die situatie, al ging het bij ons niet om geluid).

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:55

En in hoeverre mag je met meerdere studenten in een appartement wonen? Soms zijn daar toch ook specifieke regels voor en kan het ook gemeente afhankelijk zijn.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:55

Ik mis inderdaad ook welk contact is geweest.
En hoe vaak is geluidsoverlast door muziek en hoe vaak komen er mensen over de vloer?

Een vriend van mij heeft ook overlast gehad door feestende buren (en dat waren overigens geen studenten), maar uiteindelijk is het gelukt om te komen tot een afspraak dat ze vr/za wel wat langer geluid mochten maken omdat hij dan niet de volgende dag vroeg naar werk moest. Ik denk dat het bij deze groep studenten niet gaat lukken om ze nooit te horen, maar zouden dit soort oplossingen een optie zijn?
En uiteraard dan ook wel nog steeds binnen de perken, het moet niet de hele nacht door gaan en na bijvoorbeeld 12 uur wel het volume alvast wat zachter.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 09:59

Het contact verloopt stroef in de zin van we zeggen netjes goeiemorgen en avond, maar als er een gesprek plaatsvindt is het ongemakkelijk.

Wij zijn inderdaad de wat meer introverte types die van de rust en natuur genieten. We zijn er ook zeker niet op uit om direct te klagen bij se VVE, maar het gesprek aangaan is lastig merk ik. Mijn man vindt dit makkelijker dus hij zal binnenkort ook weer eens een praatje met ze aanknopen. De andere voorzitter van de VVE is een vriend van ons en woont er ook naast hij houdt ook een oogje in het zeil.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:00

Sorry, ik was er vanuit gegaan dat er al gesprekken waren geweest omdat jullie overwegen om te verkopen als gevolg van dit probleem.

Ik zou inderdaad eens beginnen met een gesprekje aanknopen met de buren zelf :j

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 10:00

swatch schreef:
En in hoeverre mag je met meerdere studenten in een appartement wonen? Soms zijn daar toch ook specifieke regels voor en kan het ook gemeente afhankelijk zijn.

Ik heb dit even uitgezocht, maar er moet voor kamerverhuur een specifieke vergunning zijn, maar ik kan nergens vinden hoe het zit als het verhuurd wordt in het kader van ‘als vrienden gezamenlijk ingeschreven’

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:01

Hebben jullie ze ook wel eens daadwerkelijk uitgenodigd voor een kop koffie oid of zijn dit praatjes in de gang?

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 10:03

Bowo schreef:
En hoe vaak is geluidsoverlast door muziek en hoe vaak komen er mensen over de vloer?

Een vriend van mij heeft ook overlast gehad door feestende buren (en dat waren overigens geen studenten), maar uiteindelijk is het gelukt om te komen tot een afspraak dat ze vr/za wel wat langer geluid mochten maken omdat hij dan niet de volgende dag vroeg naar werk moest. Ik denk dat het bij deze groep studenten niet gaat lukken om ze nooit te horen, maar zouden dit soort oplossingen een optie zijn?
En uiteraard dan ook wel nog steeds binnen de perken, het moet niet de hele nacht door gaan en na bijvoorbeeld 12 uur wel het volume alvast wat zachter.

Fijn dat zij eruit gekomen zijn. Ik denk dat voor ons de uiteindelijke conclusie toch is dat we eerder dan de 2 jaar die we eigenlijk hadden uitgesproken gaan verhuizen. Wij wensen toch meer rust en blijkbaar kan dat niet hier dan zullen wij toch zelf opzoek moeten naar een plek waar dit wel mogelijk is. Alleen vraag ik mij af wat dit doet met de waarde van het huis.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:06

Bommeltje_ schreef:
Het contact verloopt stroef in de zin van we zeggen netjes goeiemorgen en avond, maar als er een gesprek plaatsvindt is het ongemakkelijk.

Wij zijn inderdaad de wat meer introverte types die van de rust en natuur genieten. We zijn er ook zeker niet op uit om direct te klagen bij se VVE, maar het gesprek aangaan is lastig merk ik. Mijn man vindt dit makkelijker dus hij zal binnenkort ook weer eens een praatje met ze aanknopen. De andere voorzitter van de VVE is een vriend van ons en woont er ook naast hij houdt ook een oogje in het zeil.

Maar hebben jullie al daadwerkelijk een gesprek gevoerd over dat jullie last van ze hebben? Want dat haal ik hier dus niet uit, en dan vind ik het best wel heftig om te lezen dat je de VVE wilt inschakelen of je huis wilt verkopen, terwijl de eerste stap nog niet eens is gezet.

Nodig ze uit voor een kop koffie met iets lekkers (geen student die dat afslaat) en vertel ze dat jullie kleine kinderen hebben, dat het best gehorig is en of het 's avonds door de week misschien wat stiller kan. Helpt dat niet, doe dan hetzelfde, maar dan met hun huisbaas en laat die ze op hun donder geven.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:09

eerst maar eens aanbellen en de heren uitnodigen voor een kop koffie/thee of een borrel.
Samen eens bespreken dat er best geluid mag zijn maar of ze rekening willen houden met.

Ik vul even in dat de leeftijd van de heren begin twintig is en dat ze niet altijd even goed door hebben wat overlast nou precies is en hoe luid ze precies zijn. Maar ook welke gevolgen het voor een gezin (kan) hebben. Puur omdat ze (nog) niet vanuit dat referentie kader denken.

En niet om het weg te maken want ik snap heel goed dat je veel last kan ondervinden. Maar door je eigen hormonsters kan je het ook erger ervaren dan het daadwerkelijk is.
Mijn tip is echt ga het gesprek aan op een manier die past bij jongens van die leeftijd. De overlast kan dan misschien niet minder worden maar de ruimte om er een gesprek over aan te gaan na die tijd is wel veel beter waardoor je het als minder heftig kan ervaren.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:17

Bommeltje_ schreef:
Bowo schreef:

Fijn dat zij eruit gekomen zijn. Ik denk dat voor ons de uiteindelijke conclusie toch is dat we eerder dan de 2 jaar die we eigenlijk hadden uitgesproken gaan verhuizen. Wij wensen toch meer rust en blijkbaar kan dat niet hier dan zullen wij toch zelf opzoek moeten naar een plek waar dit wel mogelijk is. Alleen vraag ik mij af wat dit doet met de waarde van het huis.

Of je gaat gewoon eerst het gesprek aan.. :o Het lijkt nu voornamelijk of jullie zelf het probleem groter maken dan het daadwerkelijk is. Niet perse het geluidsoverlast zelf, maar het huis verkopen voor er daadwerkelijk een echt gesprek plaatsvindt is vrij resoluut :+

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:19

Misschien ze eens uitnodigen om te komen luisteren. Dat heb ik met mijn nieuwe buren gedaan, die schrokken zich kapot van hoe gehorig het was.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:27

Maak je het niet wat te dramatisch, mogelijk door je hormonen?
Waarom voel je je bijvoorbeeld onveilig?

Het zijn maar studenten hoor, ga eens rustig met ze praten.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:50

Eerst het gesprek maar eens aangaan. "Goh, jullie zijn je er misschien niet van bewust, maar het is hier best gehorig. Zou de muziek 's avonds wat zachter kunnen?" Ze zijn zich er waarschijnlijk niet eens van bewust dat ze overlast veroorzaken. En als ze regelmatig spullen op de gang hebben staan kun je noemen dat dat niet mag vanwege de brandveiligheid.

Ik denk dat je er wel rekening mee moet houden dat in zo'n gesprek ook dingen naar voren kunnen komen waar zij last van hebben. Als jullie hun muziek horen, gaan zij jullie baby straks zeker ook horen.

Mocht dit allemaal niks opleveren, kun je nog de splitsingsakte en/of huishoudelijk reglement bestuderen (splitsingsakte gaat hierbij voor). Daar staat in of kamerverhuur überhaupt mag. Ook de voorzitter heeft zich daaraan te houden.

Bommeltje_ schreef:
swatch schreef:

Ik heb dit even uitgezocht, maar er moet voor kamerverhuur een specifieke vergunning zijn, maar ik kan nergens vinden hoe het zit als het verhuurd wordt in het kader van ‘als vrienden gezamenlijk ingeschreven’

Volgens mij moet er sprake zijn van een (potentieel) langdurig samenlevingsverband. Een vriendengroep of groep studenten valt daar niet onder, want die leven meestal tijdelijk samen.
Bij mijn vorige appartement heeft de VvE op grond daarvan een groep studenten eruit gekregen, op last van een boete. Alleen de zoon van de eigenaar en zijn vriendin mochten blijven, hun vrienden moesten weg.

Maar ik zou echt eerst het gesprek eens aangaan voor je verdere stappen gaat ondernemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:57

Ga je geen 6 stappen te hard?
Aan verkoop denken maar niet verder dan goedemorgen geweest zijn betreft gesprek.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:59

Bommeltje_ schreef:
Bowo schreef:

Misschien is het dan beter om te verhuizen ja. Als je het moeilijk vindt om een gesprek aan te gaan met de buren zou ik zeker verhuizen, als het kan naar een plek waar de buren zo ver als mogelijk wonen.
Het doet waarschijnlijk niks met de waarde van jullie huis. Iets in mij zegt dat het wel mee valt en zijn deze buren zich niet bewust van het probleem. Het is in dit geval geen verhaal van al jaren lang gesprekken met de politie etc.