Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Deri schreef:De politie geeft aan dat er niets meer gedaan kan worden dan wat er nu al gebeurd. Om haar permanent op te nemen ergens moet zij zelf toestemming geven. De enige momenten dat zij opgehaald kan worden tegen haar wil is als ze een gevaar is voor anderen of/en haarzelf, en dit is altijd tijdelijk.
rien10 schreef:Als de politie er bij komt, is dat dan de wijk agent en wordt dan ook de crisisdienst ingeschakeld?
Politie is er in principe niet voor; de opvang van verwarde mensen maar in de praktijk werkt de politie wel als eerste aanspreekpunt.
Ik raad je aan om met een aantal buurtbewoners -als groepje- contact op te nemen met de wijkagent. Niet op het moment dat het misgaat, maar nu. Nu kan je in rust eens koffie drinken met de wijkagent en je zorgen uiten. De katten zomaar weghalen is diefstal. Hoe naar het ook is, het mag niet.
Je kan ook samen met de wijkagent naar de verhuurder van de woning toe gaan, daar de boel uitleggen. En dan zal je moeten afwachten wat daar uitkomen.
Sterkte, het lijkt me afschuwelijk.
Sunnda schreef:Als het goed is heeft de gemeente ook een overlast meldpunt, dat zou je ook nog kunnen proberen.
Lastige aan dit soort situaties is dat dit is hoe men de zorg (ggz) tegenwoordig graag ziet. Thuis en enkel bij excessen korte opnames.
Evercreek schreef:Dit is niet waar, ik heb zelf in de zorg gewerkt op een gesloten afdeling en daar zaten er een paar tussen waarvan de rechter had besloten dat de bewoner verplicht opgenomen moest worden, bij sommige bewoners waren familieleden hard bezig om in bezwaar te gaan want die vonden dat moeder/vader daar niet hoorde en prima thuis kon (niet dus). En dit was niet tijdelijk; nu waren die bewoners wel 70+ dus misschien dat dit anders is voor een jongere mevrouw. Ik weet eigenlijk niet wat er moet gebeuren voor dit allemaal in gang gezet wordt, wij werden niet op de hoogte gesteld van wat er allemaal voorgekomen was voor zo'n rechter hiervoor beslist.
Ik denk dat je in jouw geval niet meer kan doen dan meldingen blijven maken bij de politie, misschien handig om te vragen of zij een dossier bijhouden en wat het nummer hiervan is, dan kun je voortaan melding doen in die case, weet niet of het helpt.
Babootje schreef:Ze zou eigenlijk in een soort begeleid wonen traject moeten kunnen waar in ieder geval toezicht is op het nemen van medicatie. Heb je als eens contact gehad met de woningcorporatie?
Gaabje schreef:Ik denk dat er wel meer mogelijkheden zijn. Je zegt er komt niemand aan huis. Dat lijkt me de eerste stap dat er in ieder geval vanuit de gemeente wmo begeleiding wordt geindiceerd. Dit is wel in het vrijwillige kader, dus het kan zijn dat deze mevrouw dat al geweigerd heeft. Als het goed is heeft iedere gemeente ook een meldpunt voor personen met verward gedrag. Kun je dat op de website vinden. Mogelijk kunnen zij je ook handvaten geven wat je kunt doen en met wie je contact op kunt nemen in dergelijke situaties. Dan zou er daarnaast ook nog iets van bemoeizorg moeten zijn voor mensen die zorgmijdend zijn.
Op het bellen van het meldpunt na liggen deze zaken eigenlijk niet bij jullie. Ik zou hier de woningbouwcorporatie op bevragen dat zij de gemeente/wmo en aanverwante afdelingen beter aanhaken. Hoe vaker iemand een psychose krijgt hoe meer hersenschade er ook ontstaat en hoe slechter iemand op lange termijn ook wordt…
Babootje schreef:Ik denk dat je toch iets meer druk moet zetten op de woningcorporatie. Zij zijn eigenaar van de woning en als er veel klachten van overlast zijn (moeten ze daar wel worden gemeld), moeten ze er toch iets mee. De corporatie heeft vaak contacten in een heel netwerk van zorg in de wijk en die kan die zorg in de wijk toch vaak beter aanspreken dan dat de politie dat kan.
Dus iedere x dat er overlast is, melden bij de corporatie en ieder afzonderlijk. Dan pas krijgen ze waarschijnlijk pas goed in beeld dat ze er wat mee moeten. Dat het ernst is en dat het niet mee valt.
Neemt niet weg dat het heel lastig is - ook voor de corporaties. Vroeger was er meer opvang voor deze "verwarde personen", maar die is grotendeels wegbezuinigd.
belle_boef schreef:Los van de overlast e het woongenot dat aangetast wordt is het goed om te weten dat als deze vrouw opgenomen is de waarschijnlijk al gedwongen opgenomen zit. Wanneer zijn echter weer stabiel is en dus naar huis kan heeft zijn haar recht op eigen beslissingen weer terug. Vergis je niet, iemand een verplichte behandeling opleggen is niet mis. Het is goed dat daar wetten voor zijn die haar rechten ook in de gaten houden.
Vanuit de ggz kan je iemand niet langer vasthouden tegen zijn wil in als ze weer helder van geest zijn. Dat er dan snel weer een terug val is is vooral vervelend. Soms lukt het wel om na meerdere terugvallen meer verplichte zorg op te leggen. Maar dat moet goed onderbouwd.
Voor nu zit je vast aan de wijkagent, de woning coorperatie, de oggz, gemeente. Evt. Uitzoeken of er familie is waar je wat mee kan. Maar het is vooral verdrietig voor iedereen.
Deri schreef:Gaabje schreef:Ik denk dat er wel meer mogelijkheden zijn. Je zegt er komt niemand aan huis. Dat lijkt me de eerste stap dat er in ieder geval vanuit de gemeente wmo begeleiding wordt geindiceerd. Dit is wel in het vrijwillige kader, dus het kan zijn dat deze mevrouw dat al geweigerd heeft. Als het goed is heeft iedere gemeente ook een meldpunt voor personen met verward gedrag. Kun je dat op de website vinden. Mogelijk kunnen zij je ook handvaten geven wat je kunt doen en met wie je contact op kunt nemen in dergelijke situaties. Dan zou er daarnaast ook nog iets van bemoeizorg moeten zijn voor mensen die zorgmijdend zijn.
Op het bellen van het meldpunt na liggen deze zaken eigenlijk niet bij jullie. Ik zou hier de woningbouwcorporatie op bevragen dat zij de gemeente/wmo en aanverwante afdelingen beter aanhaken. Hoe vaker iemand een psychose krijgt hoe meer hersenschade er ook ontstaat en hoe slechter iemand op lange termijn ook wordt…
Ze mijd inderdaad zorg. Wanneer ze stabiel is vind ze dat er niks mis is met haar. Vandaar dat ze ook elke keer stopt met haar medicatie.Babootje schreef:Ik denk dat je toch iets meer druk moet zetten op de woningcorporatie. Zij zijn eigenaar van de woning en als er veel klachten van overlast zijn (moeten ze daar wel worden gemeld), moeten ze er toch iets mee. De corporatie heeft vaak contacten in een heel netwerk van zorg in de wijk en die kan die zorg in de wijk toch vaak beter aanspreken dan dat de politie dat kan.
Dus iedere x dat er overlast is, melden bij de corporatie en ieder afzonderlijk. Dan pas krijgen ze waarschijnlijk pas goed in beeld dat ze er wat mee moeten. Dat het ernst is en dat het niet mee valt.
Neemt niet weg dat het heel lastig is - ook voor de corporaties. Vroeger was er meer opvang voor deze "verwarde personen", maar die is grotendeels wegbezuinigd.
Dan gaan we dat doen. Ik heb het net ook in de burenapp aangegeven.
Bij de politie ligt natuurlijk ook al een flink dossier over haar na al deze jaren. Kan dat ook doorgegeven worden aan de corporatie denk je?
Kabayo schreef:Jij als buurvrouw vind de katten getraumatiseerd. Waarom denk je dat? Voor hetzelfde heeft mevrouw heel veel aan deze katten in moeilijke tijden en worden de psychoses erger zonder de steun van de dieren? En wie past op deze katten als ze 3 weken opgenomen moet worden? Misschien even aan die verzorger vragen wat wijsheid is? Zou zeker niet zelf de katten meenemen of wat dan ook. Krijg je alleen maar gezeur van
Ik vind persoonlijk 3x in het jaar niet zo vaak. 3x per week was wel wat problematischer geweest. Hoe lang blijft ze in zo’n psychose? Lijkt mij wel eng als ze bij de buren begint te rammen op de ramen en deuren. Doet ze dat ook bij jou? Het schreeuwen danwel spullen gooien in haar eigen appartement had ik denk ik niet eens zo vervelend gevonden, ze is in haar eigen ruimte. Dan maar even oordopjes in.. Het is volgens mij niet zo dat het expres doet en dan helemaal helder denkt. Als iemand zoiets moedwillig doet om lekker de buurt te verzieken vind ik weer anders
Qua hulp zoeken voor mevrouw heb ik geen verstand van, maar daar heb je al wat reacties over gekregen
En langs iedereen.. ja daar zou ik ook niet zo blij van worden 
Ik heb veel last van haar gehad want de we deelden de voordeur en een hal.
Juut schreef:Citaat:ze doet het niet expres...
Nee, Schizofrenie is haar overkomen, super heftig. Maar medicatie weigeren is een keuze. Heel heftig dat de consequenties bij haar buren gedropt worden, sterkte TS
Juut schreef:Citaat:ze doet het niet expres...
Nee, Schizofrenie is haar overkomen, super heftig. Maar medicatie weigeren is een keuze. Heel heftig dat de consequenties bij haar buren gedropt worden, sterkte TS