Buurvrouw met schizofrenie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Deri

Buurvrouw met schizofrenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 16:27

Misschien hebben bokkers tips over wat er gedaan kan worden, want dit gaat zo niet meer.

Ik woon de laatste 5 jaar in een sociale huur flat van 3 verdiepingen. Een paar deuren verderop van mij woont een buurvrouw die schizofrenie heeft. Een vrij aardige vrouw, wanneer ze stabiel is, van mid 30 die erg op haarzelf is. Ze lijkt geen vrienden of familie te hebben waar ze contact mee heeft.

Het probleem is dat deze vrouw zo 2 tot 3 keer per jaar in een psychose beland omdat ze haar medicatie niet neemt. In deze periodes blowed ze er ook heftig op los wat psychoses verergerd.

Dit uit zich in wanen waar ze denkt dat ze bespioneerd word door familie waar ze geen contact meer mee heeft. Dat die haar gaan vermoorden. Ze hoort dan ook stemmen in de muren, en denkt dat ze continue bekeken word. Wanneer wij(alle buren) dan contact opnemen met de politie kan er nog niets gedaan worden tot ze dieper wegzakt in die psychose.

Tijdens het dieptepunt van die psychoses gaat ze ontzettend los. Schreeuwen midden in de nacht, met dingen gooien, met dingen op de muren en radiatoren bonken. Dit kan je aan het einde van de straat nog horen. Soms gaat zij dan haar appartement uit om dan bij buren op de ramen/deuren te rammen omdat zij denkt dat haar familie daar dan zit. Een paar maanden geleden heeft ze het raam van een bovenbuur doorgetrapt.

Dan pas onderneemt de politie iets, en word ze met een ambulance opgehaald. Dan is ze 2-3 weken lang op een grippysock vakantie. Wanneer zij weer stabiel is mag ze weer naar huis. Waar zij vervolgens haar medicatie direct niet meer inneemt, en het niet lang duurt voor de volgende psychose start. Gisterochtend is ze voor de 3e keer dit jaar weer opgehaald.

De politie geeft aan dat er niets meer gedaan kan worden dan wat er nu al gebeurd. Om haar permanent op te nemen ergens moet zij zelf toestemming geven. De enige momenten dat zij opgehaald kan worden tegen haar wil is als ze een gevaar is voor anderen of/en haarzelf, en dit is altijd tijdelijk.

Daarnaast heeft deze vrouw ook twee katten. Het is een ontzettend gevaarlijke omgeving voor die dieren. Wanneer ze weer eens is opgehaald krijgt een van de bovenburen de sleutel om voor de katten te zorgen. Ze zijn inmiddels flink getraumtiseerd. De dierenpolitie wil hier niets mee doen omdat ze voer en water krijgen. Kunnen wij die dieren herplaatsen zonder zelf in de problemen te komen?

Het woongenot van iedereen in de flat is grondig verpest. Wij lijken geen kant op te kunnen qua mogelijkheden. Is de enige optie dan maar zelf verhuizen? Liever wil ik dit niet want de locatie en het appartement zelf vind ik erg fijn.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:31

Het mag vast niet, maar als die katten echt geen goed leven hebben, zou ik ze daar weghalen, desnoods onder het mom van ontsnapt.
Die katten kunnen niet voor zichzelf opkomen.

Verder helaas geen tips, lijkt me wel vreselijk vermoeiend om bij zo'n persoon in de buurt/hetzelfde gebouw te wonen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:36

Als het goed is heeft de gemeente ook een overlast meldpunt, dat zou je ook nog kunnen proberen.

Lastige aan dit soort situaties is dat dit is hoe men de zorg (ggz) tegenwoordig graag ziet. Thuis en enkel bij excessen korte opnames.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:37

Als de politie er bij komt, is dat dan de wijk agent en wordt dan ook de crisisdienst ingeschakeld?
Politie is er in principe niet voor; de opvang van verwarde mensen maar in de praktijk werkt de politie wel als eerste aanspreekpunt.
Ik raad je aan om met een aantal buurtbewoners -als groepje- contact op te nemen met de wijkagent. Niet op het moment dat het misgaat, maar nu. Nu kan je in rust eens koffie drinken met de wijkagent en je zorgen uiten. De katten zomaar weghalen is diefstal. Hoe naar het ook is, het mag niet.
Je kan ook samen met de wijkagent naar de verhuurder van de woning toe gaan, daar de boel uitleggen. En dan zal je moeten afwachten wat daar uitkomen.
Sterkte, het lijkt me afschuwelijk.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:38

Deri schreef:
De politie geeft aan dat er niets meer gedaan kan worden dan wat er nu al gebeurd. Om haar permanent op te nemen ergens moet zij zelf toestemming geven. De enige momenten dat zij opgehaald kan worden tegen haar wil is als ze een gevaar is voor anderen of/en haarzelf, en dit is altijd tijdelijk.

Dit is niet waar, ik heb zelf in de zorg gewerkt op een gesloten afdeling en daar zaten er een paar tussen waarvan de rechter had besloten dat de bewoner verplicht opgenomen moest worden, bij sommige bewoners waren familieleden hard bezig om in bezwaar te gaan want die vonden dat moeder/vader daar niet hoorde en prima thuis kon (niet dus). En dit was niet tijdelijk; nu waren die bewoners wel 70+ dus misschien dat dit anders is voor een jongere mevrouw. Ik weet eigenlijk niet wat er moet gebeuren voor dit allemaal in gang gezet wordt, wij werden niet op de hoogte gesteld van wat er allemaal voorgekomen was voor zo'n rechter hiervoor beslist.
Ik denk dat je in jouw geval niet meer kan doen dan meldingen blijven maken bij de politie, misschien handig om te vragen of zij een dossier bijhouden en wat het nummer hiervan is, dan kun je voortaan melding doen in die case, weet niet of het helpt.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:39

Grippy sock vakantie _O-

Helaas geen tips, maar het zou voor mij voldoende zijn om te verhuizen als dat binnen de mogelijkheden ligt.

cissy

Re: Buurvrouw met schizofrenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:45

Grote kans dat als je de katten weghaalt/laat 'ontsnappen' ze dan heel hard en vervelend gaat lopen zoeken. Of dat er binnen no-time weer twee nieuwe katten zullen zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:50

Ze zou eigenlijk in een soort begeleid wonen traject moeten kunnen waar in ieder geval toezicht is op het nemen van medicatie. Heb je als eens contact gehad met de woningcorporatie?

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 16:55

rien10 schreef:
Als de politie er bij komt, is dat dan de wijk agent en wordt dan ook de crisisdienst ingeschakeld?
Politie is er in principe niet voor; de opvang van verwarde mensen maar in de praktijk werkt de politie wel als eerste aanspreekpunt.
Ik raad je aan om met een aantal buurtbewoners -als groepje- contact op te nemen met de wijkagent. Niet op het moment dat het misgaat, maar nu. Nu kan je in rust eens koffie drinken met de wijkagent en je zorgen uiten. De katten zomaar weghalen is diefstal. Hoe naar het ook is, het mag niet.
Je kan ook samen met de wijkagent naar de verhuurder van de woning toe gaan, daar de boel uitleggen. En dan zal je moeten afwachten wat daar uitkomen.
Sterkte, het lijkt me afschuwelijk.

Dit contact is meestal met de wijkagent inderdaad. Ze komen dan langs om de overlast te beoordelen voordat de crisisdienst ingeschakeld word om haar op te halen. Meestal is de eerste melding ergens om 3uur snachts en moet het tot de ochtend door escaleren voordat ze opgehaald word.

Sunnda schreef:
Als het goed is heeft de gemeente ook een overlast meldpunt, dat zou je ook nog kunnen proberen.

Lastige aan dit soort situaties is dat dit is hoe men de zorg (ggz) tegenwoordig graag ziet. Thuis en enkel bij excessen korte opnames.

Ga ik ook proberen.
Ik vind het erg naar dat dit is hoe de GGZ nu werkt, want deze mevrouw krijgt helemaal geen hulp aan huis.

Evercreek schreef:
Dit is niet waar, ik heb zelf in de zorg gewerkt op een gesloten afdeling en daar zaten er een paar tussen waarvan de rechter had besloten dat de bewoner verplicht opgenomen moest worden, bij sommige bewoners waren familieleden hard bezig om in bezwaar te gaan want die vonden dat moeder/vader daar niet hoorde en prima thuis kon (niet dus). En dit was niet tijdelijk; nu waren die bewoners wel 70+ dus misschien dat dit anders is voor een jongere mevrouw. Ik weet eigenlijk niet wat er moet gebeuren voor dit allemaal in gang gezet wordt, wij werden niet op de hoogte gesteld van wat er allemaal voorgekomen was voor zo'n rechter hiervoor beslist.
Ik denk dat je in jouw geval niet meer kan doen dan meldingen blijven maken bij de politie, misschien handig om te vragen of zij een dossier bijhouden en wat het nummer hiervan is, dan kun je voortaan melding doen in die case, weet niet of het helpt.

Oh ok, dat is goed om te weten. Ik heb alleen neergeschreven wat mij verteld is door de agent.
Ze is ook een bekende van de politie. Elke keer wanneer wij een melding doen word er gevraagt of het om "naam" gaat.

Babootje schreef:
Ze zou eigenlijk in een soort begeleid wonen traject moeten kunnen waar in ieder geval toezicht is op het nemen van medicatie. Heb je als eens contact gehad met de woningcorporatie?

Dat zou denk ik het beste zijn voor haar idd.
Ik zelf nog niet. De buren wel al. In de buren appgroep is er ook verteld dat er contact gelegd is met pro persona, maar die verwijzen ons door naar de politie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 17:00

Ik denk dat je toch iets meer druk moet zetten op de woningcorporatie. Zij zijn eigenaar van de woning en als er veel klachten van overlast zijn (moeten ze daar wel worden gemeld), moeten ze er toch iets mee. De corporatie heeft vaak contacten in een heel netwerk van zorg in de wijk en die kan die zorg in de wijk toch vaak beter aanspreken dan dat de politie dat kan.
Dus iedere x dat er overlast is, melden bij de corporatie en ieder afzonderlijk. Dan pas krijgen ze waarschijnlijk pas goed in beeld dat ze er wat mee moeten. Dat het ernst is en dat het niet mee valt.
Neemt niet weg dat het heel lastig is - ook voor de corporaties. Vroeger was er meer opvang voor deze "verwarde personen", maar die is grotendeels wegbezuinigd.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 17:04

Ik denk dat er wel meer mogelijkheden zijn. Je zegt er komt niemand aan huis. Dat lijkt me de eerste stap dat er in ieder geval vanuit de gemeente wmo begeleiding wordt geindiceerd. Dit is wel in het vrijwillige kader, dus het kan zijn dat deze mevrouw dat al geweigerd heeft. Als het goed is heeft iedere gemeente ook een meldpunt voor personen met verward gedrag. Kun je dat op de website vinden. Mogelijk kunnen zij je ook handvaten geven wat je kunt doen en met wie je contact op kunt nemen in dergelijke situaties. Dan zou er daarnaast ook nog iets van bemoeizorg moeten zijn voor mensen die zorgmijdend zijn.

Op het bellen van het meldpunt na liggen deze zaken eigenlijk niet bij jullie. Ik zou hier de woningbouwcorporatie op bevragen dat zij de gemeente/wmo en aanverwante afdelingen beter aanhaken. Hoe vaker iemand een psychose krijgt hoe meer hersenschade er ook ontstaat en hoe slechter iemand op lange termijn ook wordt…

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 17:11

Gaabje schreef:
Ik denk dat er wel meer mogelijkheden zijn. Je zegt er komt niemand aan huis. Dat lijkt me de eerste stap dat er in ieder geval vanuit de gemeente wmo begeleiding wordt geindiceerd. Dit is wel in het vrijwillige kader, dus het kan zijn dat deze mevrouw dat al geweigerd heeft. Als het goed is heeft iedere gemeente ook een meldpunt voor personen met verward gedrag. Kun je dat op de website vinden. Mogelijk kunnen zij je ook handvaten geven wat je kunt doen en met wie je contact op kunt nemen in dergelijke situaties. Dan zou er daarnaast ook nog iets van bemoeizorg moeten zijn voor mensen die zorgmijdend zijn.

Op het bellen van het meldpunt na liggen deze zaken eigenlijk niet bij jullie. Ik zou hier de woningbouwcorporatie op bevragen dat zij de gemeente/wmo en aanverwante afdelingen beter aanhaken. Hoe vaker iemand een psychose krijgt hoe meer hersenschade er ook ontstaat en hoe slechter iemand op lange termijn ook wordt…

Ze mijd inderdaad zorg. Wanneer ze stabiel is vind ze dat er niks mis is met haar. Vandaar dat ze ook elke keer stopt met haar medicatie.

Babootje schreef:
Ik denk dat je toch iets meer druk moet zetten op de woningcorporatie. Zij zijn eigenaar van de woning en als er veel klachten van overlast zijn (moeten ze daar wel worden gemeld), moeten ze er toch iets mee. De corporatie heeft vaak contacten in een heel netwerk van zorg in de wijk en die kan die zorg in de wijk toch vaak beter aanspreken dan dat de politie dat kan.
Dus iedere x dat er overlast is, melden bij de corporatie en ieder afzonderlijk. Dan pas krijgen ze waarschijnlijk pas goed in beeld dat ze er wat mee moeten. Dat het ernst is en dat het niet mee valt.
Neemt niet weg dat het heel lastig is - ook voor de corporaties. Vroeger was er meer opvang voor deze "verwarde personen", maar die is grotendeels wegbezuinigd.

Dan gaan we dat doen. Ik heb het net ook in de burenapp aangegeven.
Bij de politie ligt natuurlijk ook al een flink dossier over haar na al deze jaren. Kan dat ook doorgegeven worden aan de corporatie denk je?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 17:13

Los van de overlast e het woongenot dat aangetast wordt is het goed om te weten dat als deze vrouw opgenomen is de waarschijnlijk al gedwongen opgenomen zit. Wanneer zijn echter weer stabiel is en dus naar huis kan heeft zijn haar recht op eigen beslissingen weer terug. Vergis je niet, iemand een verplichte behandeling opleggen is niet mis. Het is goed dat daar wetten voor zijn die haar rechten ook in de gaten houden.
Vanuit de ggz kan je iemand niet langer vasthouden tegen zijn wil in als ze weer helder van geest zijn. Dat er dan snel weer een terug val is is vooral vervelend. Soms lukt het wel om na meerdere terugvallen meer verplichte zorg op te leggen. Maar dat moet goed onderbouwd.

Voor nu zit je vast aan de wijkagent, de woning coorperatie, de oggz, gemeente. Evt. Uitzoeken of er familie is waar je wat mee kan. Maar het is vooral verdrietig voor iedereen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 17:44

belle_boef schreef:
Los van de overlast e het woongenot dat aangetast wordt is het goed om te weten dat als deze vrouw opgenomen is de waarschijnlijk al gedwongen opgenomen zit. Wanneer zijn echter weer stabiel is en dus naar huis kan heeft zijn haar recht op eigen beslissingen weer terug. Vergis je niet, iemand een verplichte behandeling opleggen is niet mis. Het is goed dat daar wetten voor zijn die haar rechten ook in de gaten houden.
Vanuit de ggz kan je iemand niet langer vasthouden tegen zijn wil in als ze weer helder van geest zijn. Dat er dan snel weer een terug val is is vooral vervelend. Soms lukt het wel om na meerdere terugvallen meer verplichte zorg op te leggen. Maar dat moet goed onderbouwd.

Voor nu zit je vast aan de wijkagent, de woning coorperatie, de oggz, gemeente. Evt. Uitzoeken of er familie is waar je wat mee kan. Maar het is vooral verdrietig voor iedereen.

Ik vind het fantastisch dat ze mensen rechten geven, maar ze zo in een flat gooien tussen mensen die ook gewoon recht hebben op een normale leefsituatie vind ik wel wat van.

En dan is dit is nog een hele vriendelijke situatie eigenlijk. Er zijn een hoop mensen die iemand met ggz indicaties naast zich krijgen en daar veel heftigere zaken mee maken. En niemand die iets doet of kan, want het recht van de een om steeds weer de hele buurt op stelten te zetten is groter dat het recht om niet bang door je portiek te hoeven lopen.

Ik heb zijdelings met dit werkveld van doen en het is echt te triest voor woorden hoe de bezuinigingen doorwerken.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 17:49

Deri schreef:
Gaabje schreef:

Ze mijd inderdaad zorg. Wanneer ze stabiel is vind ze dat er niks mis is met haar. Vandaar dat ze ook elke keer stopt met haar medicatie.

Babootje schreef:

Dan gaan we dat doen. Ik heb het net ook in de burenapp aangegeven.
Bij de politie ligt natuurlijk ook al een flink dossier over haar na al deze jaren. Kan dat ook doorgegeven worden aan de corporatie denk je?

Je zou even moeten kijken in het online portaal van je Woningcorporatie. Of hun website, ligt er een beetje aan hoe ze hun online omgeving ingericht hebben. Wij konden overlast iig gewoon online melden, weet even niet meer of dit via hetzelfde portaal was als reparatiemeldingen, maar die mogelijkheid zou je wel ergens moeten hebben. Er werd in ons geval alleen niks meegedaan (ook weinig door politie en gemeente overigens, er waren avonden dat ik bij alle 3 dezelfde melding aan het copy-pasten was), dus uiteindelijk zijn we hier noodgedwongen verhuisd.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 18:32

Kabayo schreef:
Jij als buurvrouw vind de katten getraumatiseerd. Waarom denk je dat? Voor hetzelfde heeft mevrouw heel veel aan deze katten in moeilijke tijden en worden de psychoses erger zonder de steun van de dieren? En wie past op deze katten als ze 3 weken opgenomen moet worden? Misschien even aan die verzorger vragen wat wijsheid is? Zou zeker niet zelf de katten meenemen of wat dan ook. Krijg je alleen maar gezeur van

Ik vind persoonlijk 3x in het jaar niet zo vaak. 3x per week was wel wat problematischer geweest. Hoe lang blijft ze in zo’n psychose? Lijkt mij wel eng als ze bij de buren begint te rammen op de ramen en deuren. Doet ze dat ook bij jou? Het schreeuwen danwel spullen gooien in haar eigen appartement had ik denk ik niet eens zo vervelend gevonden, ze is in haar eigen ruimte. Dan maar even oordopjes in.. Het is volgens mij niet zo dat het expres doet en dan helemaal helder denkt. Als iemand zoiets moedwillig doet om lekker de buurt te verzieken vind ik weer anders

Qua hulp zoeken voor mevrouw heb ik geen verstand van, maar daar heb je al wat reacties over gekregen :)

Omdat de katten hijgend/bibberend verstopt zitten elke keer nadat ze opgehaald is. De bovenbuurvrouw krijgt meestal de sleutel voor de verzorging, maar ik ben zelf ook betrokken. Degene die de sleutel krijgt vind het ook niet kunnen.

Die psychoses kunnen weken duren. Het rammen op de ramen en deuren doet ze bij bijna iedereen, en is niet te voorspellen bij wie ze langs gaat.

Het geschreew en gegooi gaat door oordoppen heen. Dit zijn oude appartementen waar je het kan horen als iemand tv kijkt. Ik heb van normale leefgeluiden echt geen last, en van een keer feestjes of luide muziek ga ik ook niet zeuren.

Maar ik vind het niet te accepteren met een "ze doet het niet express". Als je nachten wakker ligt van 3 uur snachts tot 8 uur smorgens elke paar maanden, met de angst erbij dat ze bij jou misschien ook wel de deur of het raam intrapt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:36

Oh jeetje weken lang. Nee dan snap ik je wel. Dat is echt bijna niet te doen dan. Ik denk duurt een dag of 2 misschien :o En langs iedereen.. ja daar zou ik ook niet zo blij van worden

Dat is inderdaad wel heel sneu voor de beestjes. Ik zit even te denken wat je wel kan doen… Maar ben bang dat deze 2 weg zijn ze gewoon 2 andere ophaalt. Je kan genoeg gratis/goedkoop krijgen via marktplaats

Ik had m’n bericht weggehaald want misschien had ik het wel wat gek verwoord. Maar volgens mij valt het mee haha. Ik hoop dat je snel een oplossing vind… niks aan zo. En het is zo jammer omdat je verder wel fijn woont.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 18:40

Ik zag pas na mn reactie dat je je bericht verwijderd had :D
Zat er al aan te denken om mn reactie te verwijderen.

Ik hoop er ook op dat ik hier kan blijven. We gaan het zien.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:50

Citaat:
ze doet het niet expres...

Nee, Schizofrenie is haar overkomen, super heftig. Maar medicatie weigeren is een keuze. Heel heftig dat de consequenties bij haar buren gedropt worden, sterkte TS

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:51

Ik heb dit precies meegemaakt alleen was de vrouwe in kwestie hier 70+ en woonde boven mij. Stond ook op het balkon te schreeuwen en bij buren op de ramen te bonken. Die buren die in het huis woonde waar gebonkt werd zijn verhuisd. Ze woonde daar al meer dan 30 jaar. Ze was de oudste in het complex. Is ook een paar keer gedwongen opgenomen, voor 2 maanden ofzo en dan begon het weer. :+ Ik heb veel last van haar gehad want de we deelden de voordeur en een hal.

Goddank kreeg ik de kans om te verhuizen en die heb ik met beide handen aangegrepen.

Heel veel sterkte hiermee, ik weer zo goed hoe het voelt. :(:)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 19:17

Hiernaast een alcoholiste met psychiatrische labels van onder de 30 die elke paar weken wel eens een periode van episodes heeft. De hele nacht drama, de kinderkamer was tegen haar woonkamer aan en hebben we moeten ruilen met het kantoor omdat de peuter wakker werd van het krijsen en vechten. Ook buiten valt ze ons wel eens lastig in een dronken bui. Politie heeft de deur al open gebroken om een overdosis en ze vecht met haar vriend.

Nu al bijna een jaar klachten in aan het dienen en de volgende stap word in gebreke stellen van de woonstichting.

Deze mate van overlast kan als gebrek worden gezien en zij zijn verplicht gebreken aan de woning te verhelpen. Zoals ik begrepen heb.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 19:21

Juut schreef:
Citaat:

Nee, Schizofrenie is haar overkomen, super heftig. Maar medicatie weigeren is een keuze. Heel heftig dat de consequenties bij haar buren gedropt worden, sterkte TS

Alleen die keuze past bij de ziekte. Dat maakt het zo’n ontzettend ingewikkelde ziekte omdat het lang kan duren voor er inzicht komt. Daar zijn vaak meerdere episode voor nodig. En die medicatie staat bekend om nare bijwerkingen want niet bijdraagt aan de motivatie om het langdurig vrijwillig te nemen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 19:28

Zolang jullie de katten verzorgen als ze opgenomen is verandert er dus niets voor die dieren; stop met verzorgen en laat ze ophalen door de dierenambulance. En dat elke keer weer als ze haar medicatie niet inneemt. Jullie houden voor die dieren de situatie in stand.

Het is sneu voor de buurvrouw; uiteraard heeft zij niet om schizofrenie gevraagd maar het is een keuze om ondanks de bijwerkingen de medicatie niet in te nemen; net als zorg en hulp mijden; die keuzes hebben consequenties.

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 19:28

In de Wet Verplichte zorg ggz (wvggz) kan ook gedwongen behandeling thuis plaats vinden. Hiervoor is een zorg machtiging nodig en deze kan worden aangevraagd door naasten, gemeente of zorgverlener. Zie ook : https://www.dwangindezorg.nl/wvggz/zorg ... ng/melding

Ik vermoed dat ik dit geval de gemeente iets zou kunnen doen na melding van jullie, als buren. Zij kunnen dan een onderzoek starten en aangeven waarom zo'n machtiging nodig is. Uiteindelijk bepaalt dan een rechter, na onderzoek door een psychiater, of een zorgmachtiging proportioneel en doelmatig is. Met deze geschiedenis lijkt mij dat wel.

Gemeenten hebben een meldpunt voor overlast en zorg (heet ook wel meldpunt zorgelijk gedrag). Ook hebben gemeenten een Openbare GGZ afdeling (OGGZ) die bemoeizorg kan starten. Dus vooral bij gemeente blijven melden.

Sterkte, wat een nare situatie voor jullie. En voor deze vrouw die, zo te horen, helemaal geen netwerk meer heeft.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 19:29

Juut schreef:
Citaat:

Als er geen ziekte inzicht is dan is het een logische keuze. Ze vind namelijk zelf dat ze niet ziek is dus waarom die medicijnen?

Ik weet uit persoonlijke ervaring hoe erg dit kan zijn. Hier wil ik openbaar niks over kwijt maar PB staat open.

Eigenlijk zou deze vrouw permanente zorg moeten krijgen. Dan al niet gedwongen. Dit zou middels een RM kunnen. (Rechtelijke machtiging) echter begrijp ik wel her en der dat het allemaal wel steeds lastiger schijnt te worden.

Schizofrenie en psychoses zijn ontzettend heftig. En als omstander is het lastig daar mee om te gaan.
Jammer dat er geen betrokkene is bij haar die er bovenop zit. Zo valt ze eigenlijk een beetje tussen wal en schip.