Zomerbanden/winterbanden of allseason banden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Zomerbanden/winterbanden of allseason banden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 16:29

Momenteel rij ik nog 25.000-30.000 km op jaarbasis, maar elk jaar 2x het gedoe met bandenwissel, begin ik wel genoeg van te krijgen. Overweeg om naar all-seasons te gaan.
Als ik om mij heen informeer, krijg ik te horen dat ik nog te veel rij en dat ik beter het beste van beiden kan hebben: zomer- en winterbanden.

Wat is jullie visie/inzicht? Wat doen hier de mensen met ook zo'n vrij hoog kilometrage?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 16:34

Ik rij nu ca. 20.000-25.000 km per jaar.
Ik rij al sinds jaar en dag op all-season / modder- en sneeuwbanden.

Maar ik heb een AWD en rij nog als de rest van Nederland glijdend tot stilstand is gekomen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 16:37

Ik rij zo'n 40+k per jaar en ik heb all seasons onder mijn station leasewagen. Als het glad is met extra beleid en afstand rijden en bij echt slecht weer pas ik mijn plannen wel aan. Voor mijn eigen auto, lichtgewicht RWD autootje, kom ik zonder winterbanden de straat niet uit :')

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 16:40

Roodvos schreef:

Maar ik heb een AWD en rij nog als de rest van Nederland glijdend tot stilstand is gekomen.

Wij een diesel bus waar we vroeger dik 40.000km per jaar mee reden en ook zulke banden.
Vredestein Quatrac...wat je zegt onder alle weersomstandigheden mee gereden.
Ben ooit een keer thuis moeten blijven in 15 jaar tijd vanwege sneeuw/ijzel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 16:43

Roodvos schreef:

Precies dat.
Hier ook goede all-seasons onder de 4x4.

Enne zelfs winterbanden (BF Goodridge AT) gingen 100.000km mee onder de Disco.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 17:36

Ik heb alleen nog zomerbanden. Heb klein autootje dus hoef geen trailer te trekken. Als er echt veel sneeuw zou liggen dan ga ik de weg niet op. Met klein beetje sneeuw of gladheid red ik me al jaren prima met de zomerbandjes.

verootjoo

Re: Zomerbanden/winterbanden of allseason banden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 17:42

Met all-season kan je niet naar de Alpen in de winter en dat doen wij wel.
Bandenwissel vind ik geen gedoe maar makkelijk praten want ik doe er niks aan :')

Als je alleen in NL blijft zou ik voor all season gaan.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 17:44

hier grote auto 4x4 met altijd zomerbanden.
Rijdt echt prima, met echt sneeuw een beetje bewuster rijden maar hoe vaak maken we dat nou mee......

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 17:45

Sansevieria schreef:
Roodvos schreef:

Wij een diesel bus waar we vroeger dik 40.000km per jaar mee reden en ook zulke banden.
Vredestein Quatrac...wat je zegt onder alle weersomstandigheden mee gereden.
Ben ooit een keer thuis moeten blijven in 15 jaar tijd vanwege sneeuw/ijzel.

Zowel mijn bus als de camper hebben de commerciele versie hiervan de comtrac. Ook mijn atos destijds reed hierop rond. En de banden hebben me in natte en gladde omstandigheden al vaak kunnen redden.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 17:45

Wij rijden alleen maar met all-season banden. Al sinds 1986. Dus al heel wat auto's gehad en ook met veel kilometers, vanwege woon-werkverkeer.

Wij zijn niet zo van ver rijden voor vakanties. Dat scheelt ook

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 17:48

Hier zomer-, en winterbanden. De reden is dat ik dat al had voordat er echte allseasons waren(sneeuwvloklogo). En ik kom in de winter ook in sneeuw gebieden.

Fid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 17:59

de bus all season. en de auto zomer en winter. de auto omdat ik 2x per week in duitsland kom.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 18:02

Al jaren aal season, ook toen ik nog 35.000 per jaar reed. Geen gedoe met wisselen en altijd de goede band eronder. Ik heb niet dusdanige fancy auto's dat ik er een wezenlijk verschil in rijcomfort is met zomer/winter/all season banden. Of ik ben niet kritisch genoeg, dat kan natuurlijk ook. Ik rij overigens alleen in de zomer in t buitenland met de auto dus daar hoeft t ook niet voor.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 18:05

Met de juiste allseasonband mag je ook gewoon in Duitsland en Oostenrijk rijden.

Ik heb op mijn twingootje allseasonbanden liggen. Ik rijd tussen de 20- en 25000 km per jaar ongeveer. Met winterweer merk ik echt verschil ten opzichte van zomerbanden. Met zomerbanden kwam ik met een laag ijzige sneeuw m'n parkeerplek niet eens af. Met allseasonbanden was een flinke laag sneeuw geen probleem

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 18:07

Hier zomer en winterbanden. Wij wonen in een wijk met allemaal steile bruggetjes, een heleboel mensen komen die met sneeuw niet over. Wij ploegen daar dan rustig overheen met onze niet-4*4.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 18:11

Onder onze kampeerbus 4motion liggen All season snow+mud banden waarmee je ook gewoon in Duitsland met sneeuw mag rijden. We rijden er zo'n 10-15.000 km per jaar mee en hij trekt ook de trailer.

Mijn EV leaseauto heeft nog zomer- + winterbanden, ik vind t gewissel geen gedoe, er zit een Kwikfit om de hoek van mijn straat, ik breng m, loop naar huis en haal m weer op als ze me bellen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 18:16

Ik heb altijd met all seasons gereden, nooit problemen gehad terwijl ik ook met slecht weer wel op pad ben (uiteraard met beleid en een rustig aan waar nodig).

Maar mijn nieuwe auto zaten winterbanden bij (en zitten all seasons onder), dus denk er over om dit jaar wel te wisselen om te kijken of ik verschil merk. Ik heb ze toch, zonde om niet te gebruiken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 19:11

Mijn vriend zijn auto heeft all seasson banden maar zonder sneeuwvlok.

Mijn vorige auto zomer en winterbanden. Die wel in Duitsland toe zijn gestaan.

En mijn huidige auto all seasson met de sneeuwvlok. Die ook Duitsland in mag.

Ik vind het een fijn idee.
Hier buitengebied strooien ze niet. Dus alle sneeuw en drap ligt er lang.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 20:47

Ik heb het topic verplaatst van [NM] Nieuws en Maatschappij naar [LZP] Het leven zonder paarden, hier staat hij beter!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 21:14

Ik rij altijd met zomerbanden,maar ik time de nieuwe banden altijd wel zo dat ik met een vers stel de "winter" in ga. Winter tussen aanhalingstekens, want de 1 a 2 dagen per jaar dat het echt te beroerd is om te rijden verzet ik gewoon de afspraken. Het is in Nederland gewoon onzinnig om winterbanden te laten monteren voor die enkele keer dat er sneeuw ligt en niet gestrooid is, maar dat is mijn mening.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 21:26

Ik wissel ook altijd braaf van banden, maar was ook altijd in de veronderstelling dat all-season-banden eigenlijk altijd net niet zo goed waren als de zomerbanden of als de winterbanden. Maar als ik jullie ervaringen lees, dan is dat nu iig niet meer zo? Ik meen namelijk begrepen te hebben dat de kwaliteit van je band grotendeels bepaald hoe snel je stil staat bij een noodstop, en dat daarom kwalitatief goede banden hebben wel echt van belang is?
*anders ga ik toch ook all-seasons overwegen :+ *

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 22:05

Ik rij 40.000 km per jaar en kreeg helemaal de schijt van die winter /zomer banden. Ik kreeg allseason bij mn auto en die vent zei ook 'je kunt beter zomerbanden regelen, veiliger enzo'. Maar hell no. Ik ben altijd te laat dus dikke wachtrij. Het is niet gratis. Je moet die vieze banden meenemen in de auto naar de garage of betalen voor opslag terwijl we grote schuren hebben. Als er cm dik sneeuw op de wegen ligt ga ik toch mn afspraken afzeggen. Ik rij wel gewoon als er sneeuw ligt maar de baan vrij is.
Ik zweer bij all season.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 22:21

Ik blijk al de hele zomer op winterbanden te rijden :+ of nouja we hebben de auto eind juli gekocht blijkbaar met winterbanden :')
Maar die zijn nog zo goed dat we ze oprijden en dan zien we wel weer ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 22:27

De ene auto heeft all weather banden (nadat de vorige banden versleten waren, daarvoor waren het ook zomer en winterbanden), de andere zomer en winterbanden. Maar als die vervangen moeten worden gaan daar ook all weather banden onder. Maar wij rijden een heel stuk minder.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 22:28

Ik weet eigenlijk niet welke banden ik nu heb. Ik zie geen symbool staan, enige symbool die eroo staat is een auto met daaronder het woord Performance

M'n vorige auto had all season, vond ik wel gemakkelijk, geen gedoe met wisselen, wel opletten of ze niet kaal worden. Bij wissels kun je slijtage sneller opmerken dan wanneer je de banden niet wisselt.
Mijn bleken zelfs ongelijkmatig af te slijten waardoor naar de groeven op de buitenkant kijken een slechte indicatie gaf. Best dus goed laten uitlijnen en banden nakijken over het gehele oppervlakte.

Ik reed wel minder kilometers per jaar.