Koekenpannen schoonmaken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pinkie87

Koekenpannen schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-25 21:20

Ja echt een topic hier over..

Maar mij is de vraag hoe jullie jullie koekenpannen schoonmaken als er vet van boter of olie in zit.

Brand los want ik heb gevoel dat ik het zo fout doe.. en ik de problemen veroorzaakt van steeds verstopte leidingen.

verootjoo

Re: Koekenpannen schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 21:21

Zet ze in de vaatwasser :=
Wat kan er mis gaan met vieze koekenpannen :?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 21:22

Het vet ietsjes smelten (pan op de kookplaat zetten :Y) ) en dan er zo veel mogelijk uit vegen met proppen keukenpapier. Vervolgens afwasmiddel erin, hete kraan open en de pan een paar keer goed schrobben met de afwaskwast.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 21:23

Eerst met een keukenrol het ergste vet eruit halen en dat weggooien in de prullenbak. Daarna in de vaatwasser.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 21:23

Als het echt veel vet is kan je het eerst laten stollen en dan met keukenpapier in de vuilnisbak gooien. Ik spoel de pannen met heet water en afwasmiddel. Daarna in de vaatwasser of in een heet sopje. Geen verstoppingen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 21:26

Sowieso nooit vet door de gootsteen gieten idd, of door de wc, dat geeft ook ellende. Dat verstopt de leidingen. Ik giet vet af in de groene kliko, veeg het na met keukenpapier en dan de vaatwasser in.

Pannen die ingebrand zijn moet jr na het uitgieten en uitvegen volgens mij alleen met water naspoelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 21:29

Wat voor koekenpan? Niet elke pan mag je met zeep schoonmaken.
Mijn gietijzeren pannen spoel ik hooguit af met warm water, of veeg ik schoon met een keukenpapiertje. De pannen met keramische laag doe ik wel met afwasmiddel op de hand schoonvegen, met een sponsje.
Ik bak alleen met olie, dus heb geen last van hard vet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 21:33

Ik heb van de week iets laten aanbranden in mijn RVS pan en ik krijg het ook niet schoon. Zelfs niet met m’n takkie schuurspons.

Ik heb het opgegeven. :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 21:44

MarlindeRooz schreef:
Ik heb van de week iets laten aanbranden in mijn RVS pan en ik krijg het ook niet schoon. Zelfs niet met m’n takkie schuurspons.

Afbeelding

Dit moet je hebben voor hardnekkig vuil.
Ook geschikt voor kranen met kalk :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 21:45

Kan dat op een rvs koekenpan? Want m’n takkie spons is geloof ik ook van dat soort materiaal?

Kalk is er hier bijna niet. Hardheid van 4,4! :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 21:52

MarlindeRooz schreef:

Op je kookplaat zetten met laagje water en een vaatwasblokje of waspoeder. Mag echt wel een tijdje koken. Dan krijg je het weer schoon. Dat werkt 100 keer beter dan schuren met welke spons ook.

Ik doe koekenpannen nooit in de vaatwasser. Altijd met een beetje afwasmiddel, onder de hete kraan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 21:54

Elke maand -2 maanden even 2 eetlepels zilver soda, azijn en daarna kokend water door de leidingen (vergeet de douche niet) helpt wel iets.

Verder geen tips voor pannen, ik zou je alleen wat vloeken kunnen leren misschien :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 21:55

Nooit boter of olie wegspoelen in je gootsteen!
Even een stuk keukenpapier of wcpapier pakken en de pan schoonvegen, papier in de prullenbak. Daarna kan je hem afwassen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 21:59

Als het veel vet is giet ik het even weg in een bakje.
Dan wat zeep erin, borstelen en afdrogen. Niet in de vaatwasser iig.

Pannen die geen sop mogen met goed heet water en een schone borstel schoonmaken.

Als je bang bent voor je leidingen dan na het wassen van je pannen het hete water nog even laten doorlopen na het wassen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-25 22:11

Ja hier maakt ik het zo vaak mogelijk ook eerst schoon met keukenpapier.

Zit in huurwoning waar om de paar maanden toch blijkbaar alles verstopt. En blijkbaar komt er haren en vet uit :n
Maar haren haal ik weg bij doucheputje als ik ze zie liggen en probeer zo goed mogelijk de spullen als vet van de pannen te houden.

Dus was benieuwd hoe jullie het schoonmaakte

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 22:12

Ik maak vast de wereld kapot maar als ik last heb van slecht doorlopende afvoeren dan heb ik van die super chemische korrels van de action en dat brandt alles weg. :=

Woon hier nu 1 jaar en heb het 1x gebruikt in de wasbak in badkamer. Maar daar borstel ik m’n haar boven en soms spoelen er wat mee.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 22:21

MarlindeRooz schreef:

Bakingsoda met een laagje water aan de kook zetten in je pan!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 22:27

pinkie87 schreef:

Zit in huurwoning waar om de paar maanden toch blijkbaar alles verstopt. En blijkbaar komt er haren en vet uit :n
Maar haren haal ik weg bij doucheputje als ik ze zie liggen en probeer zo goed mogelijk de spullen als vet van de pannen te houden.

En weet je zeker dat die haren en dat vet bij jou vandaan komen? En niet bij één van je buren bij voorbeeld?

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 22:32

pinkie87 schreef:

Heb je een geschakelde huurwoning?

Wij hadden het wel eens op de flat vroeger. Maar wij krijgen alles door de pijp van de 2 verdiepingen boven ons en wij waren dus niet eens de oorzaak maar hadden er wel last van.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-25 23:03

Nee dat weet ik niet, gok van niet woon ehm "vrijstaand" ene kant 20cm tussen mijn buurman andere kant steeg.

En ik mag niks gebruiken aan chemicaliën, wat ik ook wel kan begrijpen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 23:14

Huur je via een woningcorporatie? Misschien kunnen zij de afvoer nakijken. Misschien zit zo'n abonnement (ontstoppingsdienst) bij de huur in.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 23:49

MarlindeRooz schreef:

Water met soda inde pan en dan laten koken.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 00:40

Ik doe gewoon heet water en afwasmiddel. Als de pan schoon is laat ik de hete kraan op de heetste stand nog een poosje lopen met wat afwasmiddel. We hebben nooit verstoppingen hier

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 06:48

Mijn goed ingebrande rvs pannen maak ik alleen schoon met heet water en een zachte borstel....

Geen schoonmaakmiddelen, dan kun je weer opnieuw gaan inbranden....

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 08:04

Ligt het wel aan die gootsteen, komt het probleem niet van hogerop in huis, als er ook haar bij zit?

Ik spoel de leidingen altijd even als ik de waterkoker ga ontkalken. Die sleur ik dan mee door het huis. :')
De eerste ronde kokend azijn gaat door de wastafel op zolder en ik kook twee keer na met schoon water, een keer in de badkamer op de eerste verdieping en een keer beneden in de keuken. Dan staat de waterkoker aan het eind dus ook weer op zijn eigen plekje.

Zo spoel ik de leidingen van boven tot onder door. Misschien kun jij dat ook eens proberen? Eventueel inderdaad in combinatie met soda, voor wat extra power.