Op de fiets naar het werk, broek versleten...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Op de fiets naar het werk, broek versleten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-25 19:25

Ik ben vast niet de enige!

Sinds een klein jaartje ga ik vrij veel op de fiets naar mijn werk. De 6 jaar ervoor ging ik standaard in de auto voor de hele 6,5km die ik moet. :')
Nu zeker 3 keer per week op de fiets, liever vaker als mijn agenda het toelaat. Maar goed...
Ik heb een ouderwetse Harley Trapson, geen motortje en dat wil ik ook absoluut niet. Goed voor je hart en bloedvaten, zeggen ze... Ook geen racefiets, want ja, deze afstand is dat niet eens logisch.. Toch?

Alleen heb ik vandaag mijn lievelingsbroek versleten. Een hele gave jeans die ik in februari kocht. Duur, want met mijn lengte is het vinden van een fijne broek geen eenvoudige opgave en ik heb nu eenmaal een dure smaak. Ik baal er behoorlijk van.
De afgelopen weken ben ik vaak in een fietsbroek naar het werk gegaan en had dan een jurkje of andere dunne broek (die niet geschikt is voor het fietsen) bij me. Niets versleten...

Maar ja, de winter komt er weer aan... En om nu weer zo'n broek te kopen en binnen no-time te verslijten vind ik ook weer zonde. Dus ik vraag me af, wie herkent dit probleem? Wat doe jij aan op de fiets naar je werk?

Ik doe overigens altijd een ander shirt aan, ik hou er niet van om bezweet op mijn werk te zitten (het streven is wel om toch onder de 19 minuten op het werk aan te komen :P ). Daarnaast heb ik 8 van de 10 keer mijn laptop ook nog in mijn tas zitten, net als mijn ontbijt en lunch. En vaak twee brillen. Dus de tas is ook snel vol.

Alle tips zijn welkom!

D__S

Re: Op de fiets naar het werk, broek versleten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 19:38

Een regenbroek erover?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-25 19:39

D__S schreef:
Een regenbroek erover?

Ik snap de gedachte... alleen wordt dat vreselijk warm ben ik bang...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 19:44

Ik ga dit topic even volgen, niet voor mezelf maar wel voor mn vent. Want waar ik jarenlang 100km/week fietste naar werk en stal in mn dure spijkerbroeken met dunne stof die gerust een paar jaar meegingen, slijten die van hem ongeacht merk of type al na een paar fietsrondjes. Ik heb smalle benen en hij niet maar mijn broeken sluiten ook netjes aan, dus dat lijkt niet direct de reden.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 19:45

Of een dunne fietsbroek erover? Zon korte? Misschien een wat gek gezicht maar die trek je op locatie zo over je kleren uit

Of wellicht een ander zadel?
Laatst bijgewerkt door Jester_ op 29-08-25 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Rokzadel misschien. Dan heb je de wrijving langs je fietszadel niet, want ik vermoed dat dat de slijtplekken zijn. Dat was bij mij nl ook zo.

Goof

Wat gek dat je broek slijt. Zit je wel goed op je zadel? Zadel goed afgesteld qua hoogte? Kan je een ander soort zadel uitproberen?
Heel puberend Nederland fietst naar school en het zou een duur geintje worden als iedereen ieder half jaar nieuwe broeken nodig heeft.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 19:56

Helaas heb ik hier ook altijd last van. Een oplossing heb ik nog niet gevonden eigenlijk. Zou voor jpu in de winter een lange fietsbroek geen oplossing zijn? Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.decathlon.nl/p/lange-mtb-br ... R-p-305578 En dan op je werk je goede broek weer aan

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 19:59

Als de korte fietsbroek goed bevallen is, waarom dan geen fietsbroek met lange pijpen voor de winter?

Zomaar een voorbeeld van Decathlon:
ACELERA Fietsbroek Dames Lang - Zeem Bretels - Wielrenbroek – Mountainbike - Koersbroek
€ 59,99
[url]
https://www.decathlon.nl/p/_/R-p-3b510d ... f24f08?mc=[/url]

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 20:00

Ik herken dit wel. Met name jeans gaan hard.
Ik heb een vrij dikke katoenen training broek ( ooit 2 bij Agradi gekocht) en ik kleed me op mijn werk snel even om.
Gek genoeg gaan die twee broeken inmiddels al ruim 3 jaar mee...

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 20:19

Ik denk dat het aan je zadel ligt. Ik had ooit een lederen zadel en idd binnen no time broek kapot. Tien een ‘normaal’ zadel gekocht en geen probleem meer gehad. Het zou ook nog kunnen dat ie een heel klein beetje scheef staat tov je lijf waardoor je een groter schuurgevolg hebt.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 20:28

Ja herken ik vooral broeken van wat dunnere stof slijten dan wat sneller.Je kan een stukje strijk katoen erin strijken meestal zit het plekje aan de binnenkant van je dijen denk ik ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 20:33

Hé?
Een broek verslijten door fietsen?
Echt ik fiets altijd ( 2x per dag naar stal) en nooit gemerkt dat broeken slijten door fietsen?
Ik denk dat je moet gaan kijken naar een ander zadel want denk dan dat je niet helemaal goed op je fiets zadel zit?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 20:34

In joggingbroek fietsen en op het werk omkleden? :=
Vervelend probleem!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 20:41

Goof schreef:
Wat gek dat je broek slijt. Zit je wel goed op je zadel? Zadel goed afgesteld qua hoogte? Kan je een ander soort zadel uitproberen?
Heel puberend Nederland fietst naar school en het zou een duur geintje worden als iedereen ieder half jaar nieuwe broeken nodig heeft.

Dit. :j

Vroeger fietste ook iedereen in zijn spijkerbroek naar school.
En ook niet zo snel versleten.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 20:44

Hier bekend probleem, ik fiets al jaren heel veel km's (eerder 10.000 per jaar, nu denk ik iets meer dan de helft). De broeken zijn dan nog voor 95% goed maar slijten door bij het zadel vd fiets. Verschillende fietsen en zadels gehad over de jaren heen, maar altijd dit probleem. Kwaliteit van de broek lijkt niet uit te maken, ik koop tegenwoordig broeken via Vinted zodat het me in elk geval niet teveel geld kost (lengtemaat 36 ook hier).

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 20:54

DuoPenotti schreef:
Goof schreef:

Dit. :j

Vroeger fietste ook iedereen in zijn spijkerbroek naar school.
En ook niet zo snel versleten.

Nou ik fietste vroeger ook elke dag in mijn spijkerbroek naar school en ik had er helaas mooi wel last van :+ Het maakte bij mij ook niet uit welk zadel ik had :n

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 21:05

Fietsbroek, het hele jaar door. Met korte pijpen, met lange pijpen, al naar gelang de temperatuur.
Geklede broek netjes opgerold in waterdichte fietstas en omkleden op het werk.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 21:10

Hier slijten broeken ook altijd door fietsen. Is volgens mij een normaal en veel voorkomend probleem.
Verder dan omkleden kom ik ook niet. Ja een rok zadel eventueel nog.

Ik neem het voor lief want kleding meenemen en omkleden is me teveel gedoe. Op shirt wisselen na. Vind ik ook gedoe maar dat doe ik nog wel. Shirt neemt ook minder plek in.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 21:13

Even kijken of je merk en maat op vinted staan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 23:23

En een nette jeans op je werk laten liggen? En per week afwisselen? Ene naar huis om te wassen en in ruil een andere op werk laten voor de komende week?

En dan in fietsbroek naar het werk en daar omkleden en voor je huiswaarts gaat de nette broek weer inruilen voor de fietsbroek en die nette broek dus op het werk laten en vervangen die keer dat je wel met de auto gaat?

Zo hoef je je toch al volle tas, niet elke dag van een nette broek te voorzien...

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 23:44

Yep, hier ook door een stof-etend zadel tegenwoordig in een fietsbroek (en shirt) naar het werk.

Ik heb een vrij platte rugzak waar de laptop, lunch, telefoon etc in gaan. Daarnaast een soort van duffelzak voor de kleren. Beide passen in de mand op de fiets.

Schone kleren in de binnenzak van de duffelzak mee, omkleden op ‘t werk (tegenwoordig hebben we zelfs kleedkamers!) Fietskleren tegen het gaas van de duffelzak, die languit onder mijn bureau gaat, mocht er wat vocht in zitten dan kan dat weg. In de winter gaan de dikkere broek en jas op een haakje in de kapstok.

En aan het eind van de dag even omkleden, werkkleren in de binnenzak weer en als ik tijd heb via nog wat extra km’s naar huis. Hoef ik die dag ook niet meer te sporten. :D

Mocht ik privé een lang stuk fietsen dan heb ik meestal een fietsbroek aan en wissel ik die bij aankomst ook even op het toilet. Meesten in mijn omgeving zijn daar wel aan gewend.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 16:46

Herkenbaar probleem, zowel mijn puber(voor de bokker die zei waarom hebben die het niet dan) als ik hebben het haha

die puber ging door broeken alsof het brood was… Maar die verdomde het om zich om te kleden. Prima joh, jou kleedgeld, prettige wedstrijd :+

Ik zelf vond het wel echt zonde en deed toch maar mezelf omkleden op mijn werk :j
Mijn laptop, lunch etc zat in een rugtas en daar ging mijn broek dan bij. Op werk hadden we in de fietsenstalling een kleerruimte, maar anders gewoon lekker op het toilet doen.

Ondertussen werk ik pakweg een kilometer of 45 verder dus ondertussen weer gewoon met de auto

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 17:07

Bizar. In mijn jeugd fietste ik dagelijks 10 km naar school en ook weer terug. Door weer en wind 7 jaar aan een stuk (middelbare). Nooit een jeans versleten.
Is de kwaliteit van broeken tegenwoordig slecht of heeft het zadel een raar model waardoor je broek slijt?

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 17:11

Natascha schreef:
Bizar. In mijn jeugd fietste ik dagelijks 10 km naar school en ook weer terug. Door weer en wind 7 jaar aan een stuk (middelbare). Nooit een jeans versleten.
Is de kwaliteit van broeken tegenwoordig slecht of heeft het zadel een raar model waardoor je broek slijt?

Ben bang dat het vooral ligt aan vorm van je bovenbenen waardoor de ene er wel in meer of mindere mate last van heeft of helemaal niet. Ik kan ook echt niet zonder een fietsbroekje onder mijn rok bv, binnen no time is het echt kapot geschuurd tot rauwe biefstuk :')
Hardlopen in zo’n kort broekje? Echt ik ga nog liever droog zwemmen in de duinen :+

En helaas die puber dochter heeft precies het zelfde en hoewel ik het wellicht met maat 40/42 nog af kan doen als gevolg van mijn gewicht kan mijn dochter dat met maatje 34/36 toch echt niet :+