Laat je hobbykamer zien! Hoe organiseer jij je creatieve spullen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tabbladen

Laat je hobbykamer zien! Hoe organiseer jij je creatieve spullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 13:30

We gaan binnenkort verhuizen en in ons nieuwe huis krijg ik eindelijk ruimte voor een hobbykamer! *\o/*
Tijdens het inpakken kom ik van alles tegen wat ik eigenlijk nooit gebruik. Meestal omdat het onoverzichtelijk opgeborgen is of ergens onderin een doos en achterin een la ligt waar ik geen zin heb om in te graven.

In mijn nieuwe ruimte wil ik mijn knutsel- en teken/schilderspullen graag veel overzichtelijker organiseren. Zodanig dat ik makkelijk zie wat ik heb, er goed bij kan, én dat het er ook een beetje netjes uitziet.

Ik zie veel mensen hun pennen en potloden gesorteerd op kleur in bekers of glazen op hun bureau zetten, maar mijn werktafel is niet zo groot, dus ik wil liever niet te veel spullen erop kwijt.

Heb jij tips of foto’s van hoe jij je creatieve spullen hebt georganiseerd? Ik ben benieuwd hoe anderen dat aanpakken!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 14:45

Ik heb twee hobbyruimtes..
Op mijn zolderkamer heb ik het schuine dak gebruikt om spullen onder op te slaan in bakken, de tafel heb ik omgebouwd tot L-vorm werkhoek met steigerhout en fruitkisten.
Inmiddels staat er ook nog een ladekast met 3D printer erop, maar voor het idee:
Afbeelding
Afbeelding

En dan heb ik beneden nog een voorraad/hobbykamer. Dat is heel lang rommelkamer geweest, maar heb ik laatst eens flink aangepakt. Ik heb een uitklapbare tafel met opbergruimte gemaakt, dat is echt ideaal om te hobbyen!
En ook weer bakken met verf en knutselspullen onder de schappen.
Afbeelding

Afbeelding

Tabbladen

Re: Laat je hobbykamer zien! Hoe organiseer jij je creatieve spullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 20:50

Oeh wat een toffe ruimte! <3 Zo’n L-vorm hoek bied veel werkruimte zeg.

Slim bedacht zo’n opklap tafel. Scheelt een hoop ruimte.

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 21:03

Ik heb de luxe dat ik een compleet deel van de zolder heb met een bureau, een tekentafel en een plek voor mn schildersezel.
Op de foto's was nog niet alles ingeruimd en nee de paarse verf en het behang passen niet bij elkaar 8-) .

Maar ben er super blij mee. Ben graag met meerdere projecten tegelijk bezig en zo hoef ik niet steeds alles op te ruimen :o Afbeelding
Afbeelding

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 21:27

Mooie ruimte en leuk topic! Mijn ruimte is bijna klaar, als het er beter uit ziet maak ik een foto! Alles staat nu nog in dozen namelijk.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 09:01

Dunkeedoo wauw wat een hoop ruimte. Dat lijkt mij inderdaad ook heel fijn, dat je je projecten gewoon kunt laten liggen als je even iets anders wilt doen. Die borden aan de muur om spullen aan te hangen lijken me ook heel handig.

Keldeo ik ben benieuwd! :):)

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:49

_O- Ik heb de meest ideale hobbyruimte _O- Geen, want als je zo klein woont als ik, dan heb je daar geen ruimte voor, dus bij mij staat alles naast mijn bank.
Gelukkig is het alleen maar knoopspul, maar alles staat op en in elkaar.
En oh ja, dan heb ik nog mijn industriele naaimachine in mijn stuurhut staan, ook hier heel propperig, maar heb het nodig en geen andere ruimte.
Durf eigenlijk geen foto te maken van de bende..
Jaloers op jullie mooie hobbykamers en Annemiek, wat een prachtige tafel zeg, zelf gemaakt met epoxy?

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:06

Ik heb een atelier/hobbykamer die nog in progress is ^^ Voor mij is het belangrijk dat alles semi in het zicht ligt, anders vergeet ik dat het bestaat :'). Dus veel kastjes zonder deuren, die trolleys van de Ikea en rekjes aan de wand!
Op het moment liggen vooral mijn schoolboeken in dat lage kastje, en ik heb nog een grotere kast staan die wel dicht is, maar daar zitten ook de spullen in die ik minder vaak genruik

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:13

Yavanna schreef:
Jaloers op jullie mooie hobbykamers en Annemiek, wat een prachtige tafel zeg, zelf gemaakt met epoxy?

Klopt, die heb ik zelf gemaakt van wat resthout van een tuinpoort :j

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 19:13

Yavanna schreef:
_O- Ik heb de meest ideale hobbyruimte _O- Geen, want als je zo klein woont als ik, dan heb je daar geen ruimte voor, dus bij mij staat alles naast mijn bank.

Als je geen aparte hobbyruimte hebt dan wordt alle woonruimte hobbyruimte := Hier neem ik ongeveer tweederde van de keukentafel in beslag.

Polarize schreef:
Voor mij is het belangrijk dat alles semi in het zicht ligt, anders vergeet ik dat het bestaat :').

Dat heb ik dus ook :j Nu zit er vrij veel in dozen achter een kastdeurtje. Of ik vergeet dat het er is, of het is teveel gedoe om de juiste spullen bij elkaar te zoeken. Zo’n trolley lijkt me handig.

8nnemiek schreef:
Yavanna schreef:

Klopt, die heb ik zelf gemaakt van wat resthout van een tuinpoort :j

Ziet er super professioneel uit!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 20:30

Oke dan, mijn hobbyruimte _O- _O- _O- *\o/*
Afbeelding

Echt een plaatje Annemiek.
En ik ben jaloers op jullie hobbyruimtes. Ooit, later als ik groot ben, wil ik dat ook..

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 20:36

Afbeelding

Links de secretaire met alle kaarten maak spullen er in en extra losse dingen. Het bureau is om te naaien. Erachter staat nog een lade kast met wol bewerking, macrame en nog wat losse dingen

Ik wil het wat meer een geheel gaan maken dus lees graag mee

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 20:38

Ik heb nu een te kleine hobbyruimte met overal in huis bakken vol hobbyspul maar wat ik absoluut kan aanraden is een pegboard.
Ik heb die van Ikea en vind hem ideaal met de accessoires die erbij verkrijgbaar zijn.
Afbeelding

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 22:35

Ik heb nog geen foto.

Ik had een soort keuken, woonkamer, computertafel met slaapkamer. In 1 ruimte.

Nu is het een keuken, slaapkamer en 1 grote hobby kamer. Die nodig opgeruimd moet worden.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-25 20:02

Yavanna, Wel een creatieve opbergoplossing! Bij ons is het achter de bank vooral een verzamelplaats voor hondenspeeltjes en verdwaalde sokken.

Amber_anne Ik zat ook te kijken naar zo’n secretaire. Hoe bevalt die jou in de praktijk? Doe jij hem ook regelmatig dicht, of staat het blad eigenlijk altijd open en is de opslag eronder daardoor wat lastig te bereiken?

Jolien87 Tof! Ik heb pegboard bovenaan het lijstje gezet. Leuk ook met die lampjes erachter. Is dat een Ikea ladenblok? Wat sla jij daar vooral in op? Mij leek een ladenblok ook handig om het overzicht te houden, vooral over kleinere dingen. Ik zat te denken aan zoiets voor mijn kleurpotloden en houtskool
Afbeelding

Ezellover Dat klinkt als een upgrade! En een beetje rommel hoort bij een goede hobbykamer :=

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 20:05

Ik vind hem heel handig, alles heeft een eigen plekje in de vakjes

Hij kan in principe dicht maar ik gebruik hem ook als extra ruimte als ik aan het naaien ben.
Eronder heb ik plastic bakjes staan dus die kan ik makkelijk pakken

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 20:11

Mijn hobbykamer is momenteel een vloerloze kamer met een kale muur waar niet eens stucwerk opzit. Komende weken gaan we die klaar maken. Dus ik doe graag ideeën op. Al zal deze kamer meer functies gaan krijgen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 21:28

Oh wat een leuk topic! Hier is mijn vriend druk bezig met mijn hobbykamer opknappen. Ik hoop dat het binnenkort klaar is en ik gaan kan inrichten dus ik kijk lekker mee om inspiratie op te doen :D

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 15:43

Amber_anne schreef:
Ik vind hem heel handig, alles heeft een eigen plekje in de vakjes

Hij kan in principe dicht maar ik gebruik hem ook als extra ruimte als ik aan het naaien ben.
Eronder heb ik plastic bakjes staan dus die kan ik makkelijk pakken

Goed om te weten *D Handig inderdaad, die vakjes! En goed idee om er plastic bakjes onder te zetten, dat maakt het meteen veel praktischer.

xoranlover schreef:
Mijn hobbykamer is momenteel een vloerloze kamer met een kale muur waar niet eens stucwerk opzit. Komende weken gaan we die klaar maken. Dus ik doe graag ideeën op. Al zal deze kamer meer functies gaan krijgen.

Oeh dat klinkt als een flinke klus. Vol potentie dus! Ben benieuwd wat je er uiteindelijk allemaal in gaat doen!

Wendy15 schreef:
Oh wat een leuk topic! Hier is mijn vriend druk bezig met mijn hobbykamer opknappen. Ik hoop dat het binnenkort klaar is en ik gaan kan inrichten dus ik kijk lekker mee om inspiratie op te doen :D

Leuk! Dan kun je straks helemaal los met inrichten. Altijd leuk om dat vanaf een frisse start te doen en al je spulletjes een plekje te geven.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 06:18

Ik heb geen hobbyruimte, gewoon een bureau in mijn ‘woonkamer’ waar ik ook slaap. Geen bank geen tv, zelf voor gekozen, maar als ik iets mis, is het een ‘studio’ of atelier.

Mijn set-up: twee Alex kastjes op wielen en een 2 meter blad erop. Mijn holbeinverftubes hangen aan de muur aan spijkertjes (met zo’n clipje)

Ik heb een grote ‘trunk’ kist voor alle andere spullen (snijapparaat, papier, kleine mappen, paar losse verfdingen, rollen papier enz) met daarachter nog wat mappen met grotere werken.

En dan zijn er hier en daar bakken onder mijn bed verstopt met dingen als lino/ets spul, wolletjes enz.en ik moet verklappen dat ik een opslag ruimte huur voor alles wat hier niet past en ik niet gebruik, maar wel wil bewaren. ( kostuums, stoffen, kraaaltjes, knoopjes enz) Misschien toch maar eens weg doen dat spul, want als je het niet gebruikt…

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 19:16

Signe schreef:
Ik heb geen hobbyruimte, gewoon een bureau in mijn ‘woonkamer’ waar ik ook slaap. Geen bank geen tv, zelf voor gekozen, maar als ik iets mis, is het een ‘studio’ of atelier.

Mijn set-up: twee Alex kastjes op wielen en een 2 meter blad erop. Mijn holbeinverftubes hangen aan de muur aan spijkertjes (met zo’n clipje)

Ik heb een grote ‘trunk’ kist voor alle andere spullen (snijapparaat, papier, kleine mappen, paar losse verfdingen, rollen papier enz) met daarachter nog wat mappen met grotere werken.

En dan zijn er hier en daar bakken onder mijn bed verstopt met dingen als lino/ets spul, wolletjes enz.en ik moet verklappen dat ik een opslag ruimte huur voor alles wat hier niet past en ik niet gebruik, maar wel wil bewaren. ( kostuums, stoffen, kraaaltjes, knoopjes enz) Misschien toch maar eens weg doen dat spul, want als je het niet gebruikt…

Ja, lijkt me ook zo heerlijk om een toegewijde ruimte te hebben puur voor je hobby’s.

Die Alex-kastjes staan trouwens ook op mijn verlanglijstje, ze lijken me echt superhandig.

Dat van de opslagruimte herken ik wel. Zo’n gevoel van “ooit wil ik hier weer mee verder, en anders moet ik het opnieuw kopen”. Wij zijn nu aan het inpakken voor de verhuizing en ik probeer van de gelegenheid gebruik te maken om toch wat spullen weg te doen. Van mijn partner mag ik geen opslag huren := , maar ik heb wél net een heel tof ladenkastje van hem gekregen. Zo kan ik het grootste deel van mijn tekenspulletjes eindelijk overzichtelijk uitstallen. <3

Afbeelding

Afbeelding

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 19:35

Wauw dat is een mooi kastje.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 19:48

*meelezer springt even in.

Dat lade kastje is inderdaad echt prachtig!! Mag ik vragen waar hij/jullie het vandaan getoverd hebben? O:)

*kruipt weer terug onder meelees steen. Vind het een heerlijk topic haha, leuk om jullie plekjes te zien allemaal!

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 19:55

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 20:05

Afbeelding
Afbeelding

Mijn kleine hoekje! In de laatjes zitten mijn tekenspulletjes en stickers om kaarten mee te schrijven/versieren en in het vierkante kastje zitten mijn puzzels en verfspullen. Voor de rest staat die o.a. vol met verzameltroepjes O:)