gras ligt plat na maaien? (nieuwbouw gazonnetje)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

gras ligt plat na maaien? (nieuwbouw gazonnetje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 12:48

Ik ben onlangs verhuisd naar een nieuwbouw woning. In mijn voortuin heb ik gras gezaaid.
Dat groeide (met dit weer) als kool. Eigenlijk al heel snel te lang.
Ik heb een kooimesmaaier (gardena 400) en na de eerste maaibeurt ligt mijn gras plat :-( Het ziet er niet uit haha. Tot zover mijn eerste keer maaien LOL

Maar wat nu? De buurman heeft met zijn electrische maaier nog even gemaaid voor me maar het i er niet door verbeterd.

Wat is de oorzaak? Komt het doordat het gras nog wat nat was? Of was het gras te lang voor de kooimesmaaier?

Komt het ook weer goed; gaat het gras er in de komende weken weer fatsoenslijk uitzien vanzelf, of is er iets specifieks aan doen?

Anders ga ik met foto's maar even naar de Welkoop :D

Echt iets voor mij dit :7

Hannanas

Re: gras ligt plat na maaien? (nieuwbouw gazonnetje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 12:58

Plat gras komt altijd weer recht. Wanneer heb je gemaaid?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 12:58

Hoe lang geleden is het gemaaid en hoe kort?
Bij mij lag het ook wel eens een dag of 2 na het maaien en daarna kwam dat vanzelf goed.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 13:21

Ik heb er niet echt een beeld bij, heb je een foto?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 13:28

Nieuw ontkiemd gras is slap en nog dun bezaaid, het is vrij normaal dat het gras dan plat ligt na het zaaien. Wanneer het gras meer volume krijgt en wat ouder is zal dit beter zijn.
Hier hebben we voor het huis op het gemeentestuk na wegwerkzaamheden ook nieuw ingezaaid gras en dit ligt ook nog iedere keer "plat" na het maaien, hoewel het iedere maaibeurt minder wordt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 13:30

Meerdere keren maaien.
Dan word het steviger.

Komt wel goed.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 13:33

Oef gelukkig haha. Dat klinkt heel hoopgevend.
Ik heb 4 dagen geleden gemaaid.
En het is ook gewoon zo nat steeds geweest dus ik wilde ook niet langer wachten, want dan zou ik er uberhaupt niet meer doorheen komen met de maaier, vermoed ik.

Ik ga het nog een paar dagen met rust laten en dan kijken hoe het erbij 'staat'.
Dankjulliewel!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 13:33

Kabayo schreef:
Ik heb er niet echt een beeld bij, heb je een foto?

Zal straks wel even een foto maken :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 06:01

Nu ben ik ook benieuwd naar een foto.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 10:55

Nou ik weet de oorzaak denk ik; de Gardena heeft geen opvangbak. Volgens Welkoop is het juist goed het gemaaide gras te laten liggen dus dat deed ik.

Ik heb nu het losliggende gras met een hark weggehaald en toen bleven er allemaal (veel!) kale plekken over. Terwijl alles netjes ingezaaid was. Het platte gras kwam dus echt door de zwarte van het losse gras vermoed ik.
Nu ziet het gazon eruit als een knollenveld :+ |(

Afbeelding
(rechts van de houten paal is van mijn buurman)

Dit me denken aan vroeger; toen ik nog hockeyde en er nog geen kunstgras was :D

Overigens echt wat voor mij. Ik ben altijd zo klunzig met dit soort dingen.
Anyway, ik heb alle kale plekken nu opnieuw ingezaaid. Straks maar weer even sproeien en hard duiden dat het goedkomt. Zucht.

Ik heb besloten in mij achtertuin een klein stukje kunstgras te doen ipv in te zaaien _/-\o_

En als ik jullie nu toch 'spreek': ik heb smalle borders langs de schutting. Wat zal ik daar voor leuks inzetten? Enigszins onderhoudsvrij en het liefst zo dat mijn ene teckel stopt met graven haha.
Ik ga een speciale graafplek voor de teckels maken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:58

Neeee niet meteen opnieuw inzaaien… het gras lijkt verstikt door het gras dat erop heeft gelegen. Het zijn geen echte kale plekken zo vanaf de foto. Een paar regenbuien en wat zon en het ziet er weer heel anders uit
Laatst bijgewerkt door 996981 op 07-08-25 11:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:59

Nee joh geen kunstgras doen, dat is toch zonde. Soms kost het gewoon even tijd voor het een mooie grasmat is

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 11:01

Het zijn echt kale plekken. Mss niet goed genoeg te zien op de foto. Er lage daar plukken los gras.
Ben bij tuinland geweest en even advies gevraagd. Daarom de kale plekken even wat omgewoeld (aarde) en ingezaaid. Maar goed, we gaan het zien. Ik zie het maar als een avontuur :Y)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:01

Wij zaaien nooit gras hier. Gewoon paar keer overheen maaien en je hebt mooi onkruidvrij gras. Niks voor nodig

Kunstgras zou ik niet doen als je honden (fanatieke) gravers zijn. Dit word heel lelijk en gaat golven

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 11:05

@kidde ik ga dit stuk niet vervangen met kustgras hoor. Ik heb achter een stukje waar ik nog wat mee moet. Wil het niet betegelen dus ik ga daar voor nu kunstgras leggen. Ik heb kleigrond en nu graven de teckels daar hele dagen. Heel leuk als het geregend heeft en ze weer binnenkomen :+
Ik moet iets dat niet teveel geld kost (huurhuis en ben met verhuizing etc al 12.000 euro kwijt) dus dit vind ik voor nu een goede oplossing. Dan zien we over een paar jaar wel weer.

Eigenlijk wilde ik daar een verhoogde border maken met stapelblokken, maar heb momenteel weer veel migraine dus die klus is iets teveel voor mezelf momenteel. (tegelknipper huren etc en de klus zelf)

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 11:06

Kabayo schreef:
Wij zaaien nooit gras hier. Gewoon paar keer overheen maaien en je hebt mooi onkruidvrij gras. Niks voor nodig

Kunstgras zou ik niet doen als je honden (fanatieke) gravers zijn. Dit word heel lelijk en gaat golven

Dan krijg je hier alleen maar lelijk onkruid. Dat stond er in de 1e maand nl. Ik zie mensen in de buurt die dat wel doen en dat ziet er echt niet uit, heel onverzorgd (erger dan mijn knollenveld)

Gaan ze ook niet doen, graven op het kunstgras. Ik ga bovendien een speciale graafplek maken in de tuin.
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 07-08-25 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:06

Ik zou geen kunstgras doen. Kale plekken kan je beetje inzaaien maar goed onderhoud van je gazon doet wonderen. Ik zou een opvangbak aan je maaimachine doen. Regelmatig maaien, 2 x per jaar verticuteren en netjes bemesten en kalken en dan komt het goed.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 11:08

Suzanne F. schreef:
Ik zou geen kunstgras doen. Kale plekken kan je beetje inzaaien maar goed onderhoud van je gazon doet wonderen. Ik zou een opvangbak aan je maaimachine doen. Regelmatig maaien, 2 x per jaar verticuteren en netjes bemesten en kalken en dan komt het goed.

Dat ga ik ook doen in dit stuk. Heb inmiddels ook een opvangbak besteld.
Verticuteren, bemesten en kalken; check.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:13

Koekie73 schreef:
Kabayo schreef:

Dan krijg je hier alleen maar lelijk onkruid. Dat stond er in de 1e maand nl. Ik zie mensen in de buurt die dat wel doen en dat ziet er echt niet uit, heel onverzorgd (erger dan mijn knollenveld)

Gaan ze ook niet doen, graven op het kunstgras. Ik ga bovendien een speciale graafplek maken in de tuin.

Oh wel ideaal dat je honden weten waar het wel of niet mag. De mijne interesseert dat weinig :+

Als je het vaak overmaaid heb je geen onkruid. Hebben wij ook niet en we hebben nog nooit iets ingezaaid

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 11:19

Kabayo schreef:
Oh wel ideaal dat je honden weten waar het wel of niet mag. De mijne interesseert dat weinig :+

Als je het vaak overmaaid heb je geen onkruid. Hebben wij ook niet en we hebben nog nooit iets ingezaaid

Teckels he, dat gaat niet vanzelf LOL. Gewoon een kwestie van trainen en leren wat ze wel mogen. Het zijn net kinderen :j Heb er 1 die net iets eigenwijzer is als de ander, dus die heeft wat extra aandacht hierbij nodig.

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:24

Wij maaien 2 keer in de week maar hebben wel veel onkruid in het gazon. Ligt echt aan de omstandigheden. Achtertuin heeft weinig zon, voortuin ligt naast een wal die vol staat met onkruid, en van die kant komt ook altijd de wind.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 04:41

En wat is onkruid? :D Vaak trekt juist dat "onkruid" heel veel vlinders, bijen en andere insecten aan.
Een gewoon groen grasveld lijkt mooi, maar insecten hebben er geen bal aan.
Hier staat het gras nu vol met klaver, knoopkruid en andere soorten en de hele dag hoor je het gezoem van bijen, hommels en zweefvliegen <3
Wij maaien twee keer per jaar om andere grassoorten en planten ook een kans te geven en we hebben nog nooit zoveel planten in de tuin gehad.
Het is iedere keer weer een verrassing wat er tevoorschijn komt :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 08:00

Cayenne schreef:
En wat is onkruid? :D Vaak trekt juist dat "onkruid" heel veel vlinders, bijen en andere insecten aan.
Een gewoon groen grasveld lijkt mooi, maar insecten hebben er geen bal aan.
Hier staat het gras nu vol met klaver, knoopkruid en andere soorten en de hele dag hoor je het gezoem van bijen, hommels en zweefvliegen <3
Wij maaien twee keer per jaar om andere grassoorten en planten ook een kans te geven en we hebben nog nooit zoveel planten in de tuin gehad.
Het is iedere keer weer een verrassing wat er tevoorschijn komt :D

Maar dan heb je een wild veldje, geen gazon. :+
Je kan dan over gras niet meer spreken. 2 x per jaar maaien is geen grasveld. Het zijn echt hele verschillende dingen. Ik houd ook van hommels en vlinders etc maar die heb ik in de borders. Gras is kort en groen en zonder hoge andere dingen erin. :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 08:21

Koekie73 schreef:
Nou ik weet de oorzaak denk ik; de Gardena heeft geen opvangbak. Volgens Welkoop is het juist goed het gemaaide gras te laten liggen dus dat deed ik.

En dat is helaas een half advies en daarom is het fout gegaan.

Bij een volwassen góed onderhouden gazon dat zeer regelmatig gemaaid wordt klopt dat wel.
Als er al dichte zoden zijn en er alleen maar kleine centimeterlange puntjes afgemaaid hoeven worden.

Bij een nog niet volwassen gazon waarbij de zoden nog moeten verdichten, en dat vrij lang gegroeid is voordat er gemaaid werd klopt het absoluut niet.
(Om een hoop redenen)

Dus dat is wat er waarschijnlijk fout gegaan is.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 10:06

Afbeelding
Wij hebben een stukje kunstgras van 10 m2 en dat bevalt prima, hond vindt het ook lekker om op te liggen. Reden is dat het onder de bomen steeds dood ging, en wij niet zo handig zijn. Wanneer het direct naast het echte gras van je buurman is zal kunstgras niet zo mooi staan, daar zou je dan wat op moeten verzinnen.