Van boerderij naar rijtjeshuis met 3 kids, 2 honden en 4 katten, tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

Van boerderij naar rijtjeshuis met 3 kids, 2 honden en 4 katten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 11:30

Helaas is mijn huwelijk binnenkort definitief over. Gelukkig heb ik wel een eigen huis waar ik op terug kan vallen. Met mijn gezin woonde ik een grote boerderij met voor iedereen eigen kamer. Nu ga ik terug naar mijn oude woning, een rijtjeshuis met 3 slaapkamers, waarvan 1 op zolder. Er is bijna geen bergruimte. Ik heb 3 kinderen, 2 honden en 4 katten. Het liefst neem ik alles mee, maar dat lijkt me niet echt realistisch :') . Ik weet dat op Bokt veel mensen met dieren zitten, dus wellicht kunnen mensen meedenken over hoe ik het huis het beste kan inrichten. Ik heb ook nog een baan waarbij ik veel thuiswerk, dus een eigen werkplek is ook nog fijn.

Ik zat nu te denken:

-Ik en baby samen op 1 slaapkamer
-Oudste kinderen op 1 slaapkamer
-Kleinste kamer als thuiswerkplek en slaapplekken en plek voor de kattenbak :')
-Honden kunnen beneden slapen.

Als ik het van te voren allemaal had geweten, had ik natuurlijk nooit zoveel dieren gehad. Gelukkig heb ik nog wel een huis om op terug te vallen. Ook een luxe in deze tijd natuurlijk. Het zal wat krapper worden, daarom vroeg me ik af of er nog Bokkers zijn met tips om het huis zo praktisch mogelijk in te richten...

LoveBodin

Re: Van boerderij naar rijtjeshuis met 3 kids, 2 honden en 4 katten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 11:34

Hoe groot zijn je kamers? Wat vinden je kinderen van samen op 1 kamer? En hoe oud zijn die?
Heb je nog een voorzolder, gang etc?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 11:38

Met 3 kids en 4 mensen zou ik geen kamer opofferen als thuis werkplek.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 11:38

Wat oliebol, sterkte met de situatie..

Heb je de financiële mogelijkheid om een hutje (of goeie blokhut met aangebouwde schuur) achterin de tuin te zetten waar je thuis kan werken? Scheelt je weer een slaapkamer namelijk. En met een schuur erbij heb je meer opbergruimte. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 11:40

Is de zolder niet te splitsen in 2 kamers?
En een voorzolder voor de kattenbak.
Tuinhuis (geïsoleerd) om thuis te werken. En in de winter eventueel in de woonkamer. Heb je alleen kast nodig waar je je pc/laptop en spul even in kan leggen als je niet werkt.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 11:41

Kan je een dakkapel laten plaatsen en dan de kamer in tweeën splitsen? En baby op de kamer is leuk voor nu maar die wordt ook groter. En je werkplek kan in je eigen slaapkamer?
Sterkte met de situatie TS

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 11:50

Heb je eventueel een plattegrond zodat we wat beter mee kunnen denken? En hoe oud zijn je kinderen? Heb je een tuin (ivm wat ruimte voor je dieren)?

Als je met slaapplekken in de werkkamer slaapplekken voor je katten bedoelt dan zou ik dat niet doen. Katten zijn schone dieren die niet graag eten of slapen in de buurt van hun kattenbak.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 11:54

Wat heftig TS, veel sterkte.
Hoe groot is de woning? Rijtjeshuis is een nogal algemene term, het maakt in deze denk ik veel uit of het 90 m2 is of 120.
En heb je eventueel financiële ruimte en / of handige vrienden, om iets aan te passen? Inderdaad een tijdelijk wandje ergens, een dakkapel, een tuinhuisje of blokhut, dat kan allemaal veel verschil maken.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 11:57

Ik zou ook niet snel een kamer opofferen als thuiswerkplek. Ik zou eerder kijken of je bijvoorbeeld een soort 'studentenkamer' van je slaapkamer kunt maken, en dus je werkplek in je slaapkamer maken.

Daarnaast zou ik eens een rondje Ikea doen, die bieden veel inspiratie voor het functioneel inrichten van kleine ruimtes.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:01

Ik denk dat we beter mee kunnen denken als we inderdaad een plattegrond hebben of het aantal vierkante meters. Wij wonen met 3 volwassenen, 10 katten en 3 honden ook in een normale rijtjeswoning en hebben echt ruimte over.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:15

Als je veel of bijna alleen maar thuis werkt, snap ik wel dat je een kamer wil inrichten als thuiswerkplek. Maar wellicht kan hier inderdaad nog wat bij aangepast worden. Met een plattegrond kunnen we meer meedenken.
Uitgaande van een standaard rijtjeshuis in Nederland lijkt me een tuinhuis plaatsen en gebruiken als thuiswerkplek geen optie.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:19

Ik werk ook thuis maar niet op een laptop, dus ik heb een kantoortje nodig thuis (vaste pc met twee schermen). Is dit bij jou ook het geval? Zo ja, dan zou ik je setup in je slaapkamer plaatsen en zo niet dan kun je ook met je laptop bij de keukentafel werken? Het is even behelpen maar ik zou twee kinderen niet bij elkaar zetten als het niet hoeft. Hoe oud zijn je kinderen overigens en zijn het jongens/meisjes? Is er een grote kamer die je eventueel met tussenschot in tweeën kunt splitsen? Jouw baby zal ook groeien en een eigen kamer willen hebben.

Ik maak me ook een klein beetje zorgen om jouw katten, want je geeft aan dat je van een boerderij komt, moeten de katten daarom van vrije boerderij kat nu opeens zich aanpassen aan het leven binnenshuis of (deels buiten) in een drukke dorp/stad? Want als dit het geval is, is het misschien humaner om ze op de boerderij te laten, als jouw ex man dit behoudt? Ik kan me goed voorstellen dat dit misschien een harde keus is, maar het belang van de dieren moeten ook voorop komen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:25

Wat een rotsituatie TS, veel sterkte. Maar ik zou ook absoluut geen kamer opofferen als thuiswerkplek - je kids maken al genoeg mee en worden al de dupe van een scheiding en een verhuizing, gun ze dan in ieder geval hun eigen ruimte.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:31

Kunnen de katten niet op de boerderij blijven? Of zeg ik iets geks :=

Ik zou inderdaad een bureau in je eigen kamer neerzetten als werk plek. Heb je toch weer een extra slaapkamer

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:32

Evercreek schreef:
Ik maak me ook een klein beetje zorgen om jouw katten, want je geeft aan dat je van een boerderij komt, moeten de katten daarom van vrije boerderij kat nu opeens zich aanpassen aan het leven binnenshuis of (deels buiten) in een drukke dorp/stad? Want als dit het geval is, is het misschien humaner om ze op de boerderij te laten, als jouw ex man dit behoudt? Ik kan me goed voorstellen dat dit misschien een harde keus is, maar het belang van de dieren moeten ook voorop komen.

Het kán wel, afhankelijk van de leeftijd en het karakter van de katten. Als het halfwilde boerderijkatten zijn zal het lastig gaan. Maar een kat die gewend is om bij een gezin in huis te wonen kan wennen in een rijtjeshuis. Mijn katje vond het heerlijk op de boerderij: 's ochtends sloopte ze eerst wat muizen, 's middags lag ze bij de buurvrouw ergens op een vaste plek in de tuin te slapen en 's avonds kwam ze weer naar huis, in de zomer dan. In de winter was ze meer binnen. Nu wonen we klein, en in een dorp. Is ook prima. Ze komt nog steeds buiten maar na een uurtje vogels spotten vindt ze 't wel weer welletjes en gaat ze binnen op één van haar plekjes liggen. Het is een rustige kat van 12 jaar. Tuurlijk wil ze in de zomer meer naar buiten dan in de winter. Maar met een tuin, genoeg aandacht (spelen, knuffels), een goede uitkijkpost bij een raam en als het kan een veilige, rustige wijk waar ze even een ommetje kan maken (hebben we hier niet) is het ook prima. Het ligt maar net aan de individuele kat.

Als TS 4 coons, een berner sennen en een deense dog heeft wordt 't een ander verhaal. Maar ze zal zelf neem ik aan haar eigen dieren goed kunnen inschatten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:40

Wat balen zeg....

In mijn beleving is stap 1, bedenken wat / waar het beste kan.

- moeten de katten / hond een aparte plek hebben?
- kunnen die dan niet bij jou in de slaapkamer?
- moet je echt een apart kantoortje hebben?
- kan dat niet in de woonkamer of een hoekje in jouw slaapkamer?
- wat is het doel van een kantoortje? Professionele achtergrond? Geen kindergejengel?
- wil je tijdens het werken niet juist ook je spelende / slapende kinderen in de gaten kunnen houden?
- willen / kunnen kinderen wel goed samen op 1 kamer?
- hoe zie je de verdeling van slaapkamers in de nabije en wat verdere toekomst voor je?
- is er de mogelijkheid om een kamer te splitsen / aanbouw / tuinhuis als kantoortje?

Mijn eerste gedachte is eigenlijk van joh zou de zolder (of wat is de grootste ruimte?) niet een mooie plek zijn om jouw slaapkamer en terugtrek ruimte te maken met kantoortje. Dat katten daar ook hun toevlucht kunnen nemen. En voor nu de baby er ook slaapt.

Maar het lijkt me lastig om op andere verdieping bezig te zijn met werk en ook kinderen in de gaten te kunnen houden? Of vallen die onder de zorg van iemand anders terwijl jij in je kantoortje zou werken? Want dat maakt best verschil lijkt me.

En wat is de veiligste ruimte voor de baby, wat is handig met 's nachts zelf plassen. Zindelijk worden. Op een gegeven moment dat baby rond kan gaan spoken enzo.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:46

Vervelende situatie TS. Ik zou ook geen kamer opofferen als thuiswerkplek. Dan maar in de huiskamer een hoekje daarvoor benutten. Verder veel gebruik maken van loze ruimtes, schuine wanden, onder de bank/bedden voor opslag. Ga de hoogte in met hoge kasten. En inderdaad even kijken of er met een gipsplaatwandje geen extra kamer te realiseren is, zodat iedereen een eigen kamer kan hebben.

Voor de katten en/of honden (tijdelijk) een nieuw thuis zoeken. Misschien is er iemand in je omgeving die een dier over wil nemen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:49

Als er een voorzolder is lijkt me dat een uitstekende plek voor een werkruimte. Dan is zeg maar de zolder het domein van TS, met slaapkamer en werkplek.

De hoogte in is een slimme tip. Mocht je in de buurt van een Ikea gaan wonen: ga daar kijken naar de ingerichte kamertjes. Daar zijn ze echt experts in kleine ruimtes. Je zal vast wel spullen nodig hebben voor je nieuwe huis die je meteen kunt aanschaffen. Maar ter inspiratie is de Ikea minstens zo waardevol.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:49

Niet alle katten die op een boerderij leven zijn buitenkatten.Van mijn katten is er 1 die buiten loopt.Ik zou ook eerder een werkplek in mijn slaapkamer proppen en de baby een eigenplekje geven ,dat is wel zo handig als ze groter word.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:51

Koper schreef:
Evercreek schreef:

Het kán wel, afhankelijk van de leeftijd en het karakter van de katten. Als het halfwilde boerderijkatten zijn zal het lastig gaan. Maar een kat die gewend is om bij een gezin in huis te wonen kan wennen in een rijtjeshuis. Mijn katje vond het heerlijk op de boerderij: 's ochtends sloopte ze eerst wat muizen, 's middags lag ze bij de buurvrouw ergens op een vaste plek in de tuin te slapen en 's avonds kwam ze weer naar huis, in de zomer dan. In de winter was ze meer binnen. Nu wonen we klein, en in een dorp. Is ook prima. Ze komt nog steeds buiten maar na een uurtje vogels spotten vindt ze 't wel weer welletjes en gaat ze binnen op één van haar plekjes liggen. Het is een rustige kat van 12 jaar. Tuurlijk wil ze in de zomer meer naar buiten dan in de winter. Maar met een tuin, genoeg aandacht (spelen, knuffels), een goede uitkijkpost bij een raam en als het kan een veilige, rustige wijk waar ze even een ommetje kan maken (hebben we hier niet) is het ook prima. Het ligt maar net aan de individuele kat.

Als TS 4 coons, een berner sennen en een deense dog heeft wordt 't een ander verhaal. Maar ze zal zelf neem ik aan haar eigen dieren goed kunnen inschatten.

Het kan zeker wel, maar als het katten zijn die voornamelijk buiten kwamen en ze wonen nu opeens midden in de stad, dan vraag ik me af of je de katten er een plezier mee doet om ze nu mee te nemen. Don't get me wrong, ik heb zelf ook een hond en kat en zou het echt hartverscheurend vinden om afscheid van ze te moeten nemen dus ik kan me goed voorstellen dat TS dit niet zou willen..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:53

Kabayo schreef:
Kunnen de katten niet op de boerderij blijven? Of zeg ik iets geks :=

Ik zou inderdaad een bureau in je eigen kamer neerzetten als werk plek. Heb je toch weer een extra slaapkamer

Nee hoor is niet gek. Ik dacht ook laat ze lekkerdaar blijven voor de muizen te vangen maar wellicht haar ex dat niet wil

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:54

We weten het gewoon niet, Evercreek. Want we kennen de dieren en de nieuwe omgeving niet. Daarom ook dat ik zei dat het aan het individuele dier zal liggen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:58

Precies, of het nu 4 halfwilde stalkatten zijn of 4 ragdolls die toch al nooit buitenkwamen maakt wel een verschil. TS zal zelf het beste inschatten of de katten het goed zullen doen in een rijtjeshuis of niet.

Verder heel veel sterkte TS, je hebt idd gelukkig de luxe dat je een huis hebt om op terug te vallen maar het blijft een klote situatie :knuffel:

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:59

Er is dus geen bijkeuken?
Want dan zou dat een mooie plek zijn voor de kattenbak?
Of die bij de achterdeur?

Verder inderdaad zelf slapen en werken op zolder.
Kinderen eigen kamer.
Honden in woonkamer.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 14:56

Mijn thuiswerkplek is in de woonkamer. Een Ikea secretaire (Hemnes) met opklapbaar bureau. Ingeklapt neemt het niet meer ruimte in dan een boekenkast, heel handig.