Robotstofzuiger, maar welke?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Robotstofzuiger, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 11:46

Bokt to the rescue!

Ik wil graag een robot stofzuiger, die ook dweilt.

Maar ik heb geen idee waar ik op moet letten. Welke hebben jullie?

Mijn voorkeur gaat uit naar eentje voor een klein prijsje om het eerst maar eens te kunnen proberen. Vind ik het niks, is er geen man overboord.

En hebben jullie nog tips en tricks met betrekking tot het gebruik?
De robot van mn zusje is overleden nadat hij gestikt is in de zoveelste sok van de kinderen :')
Die heb ik niet... kinderen bedoel ik dan, mijn sokken gaan gewoon in de wasmand.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 11:53

Wij zijn super blij met de eufy x10 pro omni. Niet een goedkope variant, maar wij wilden er 1 waar we blij van zouden worden en dachten dat een goedkope dat sowieso niet waar ging maken.

Deze robot zuiger en dweil doet zijn werk echt goed. Zuigt krachtig en gaat ook erg dicht langs de randen. Ook de dweil werkt goed. Hij herkent zelf waar een kleed of mat ligt en dweilt dan niet. Ook herkent hij objecten en gaat daar dus braaf omheen.

Het station is vrij groot, maar daardoor hoef je er ook niet zo vaak naar om te kijken. Hij geeft het zelf aan als hij iets nodig heeft en door het ingestelde rooster doet hij zelf zijn ding en komen wij thuis in een schoon huis.

Het drogen van de dweil maakt wel een tijd (1-3 uur) geluid, dat kan vervelend zijn als je hem in de woonkamer hebt staan en je thuis bent. Het is niet heel hard, maar wel constant.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 11:54

Oh je hebt precies het topic aangemaakt dat ik ook wilde maken, ideaal :+

Ik heb zelf nog niet gekeken, maar misschien ook iets om rekening te houden met huisdierharen als je die hebt? Daar zijn ze volgens mij ook niet allemaal even goed in...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 11:56

DPTomboy schreef:
Wij zijn super blij met de eufy x10 pro omni. Niet een goedkope variant, maar wij wilden er 1 waar we blij van zouden worden en dachten dat een goedkope dat sowieso niet waar ging maken.

Deze robot zuiger en dweil doet zijn werk echt goed. Zuigt krachtig en gaat ook erg dicht langs de randen. Ook de dweil werkt goed. Hij herkent zelf waar een kleed of mat ligt en dweilt dan niet. Ook herkent hij objecten en gaat daar dus braaf omheen.

Het station is vrij groot, maar daardoor hoef je er ook niet zo vaak naar om te kijken. Hij geeft het zelf aan als hij iets nodig heeft en door het ingestelde rooster doet hij zelf zijn ding en komen wij thuis in een schoon huis.

Het drogen van de dweil maakt wel een tijd (1-3 uur) geluid, dat kan vervelend zijn als je hem in de woonkamer hebt staan en je thuis bent. Het is niet heel hard, maar wel constant.

Dank voor je reactie, waarom dachten jullie niet blij te worden van een goedkopere variant?
Wil graag kijken of die gedachtengang bij mij aansluit, want dan kan ik mijn idee ook meteen overboord gooien :P

Delaja schreef:
Oh je hebt precies het topic aangemaakt dat ik ook wilde maken, ideaal :+

Ik heb zelf nog niet gekeken, maar misschien ook iets om rekening te houden met huisdierharen als je die hebt? Daar zijn ze volgens mij ook niet allemaal even goed in...

Ik heb een kat, goed punt... gewoon kortharig. Is dat ook een probleem? (Vraag voor de ervaringsdeskundigen hier)

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 11:58

Wij hebben nu verschillende robots gehad! Over allemaal waren we erg tevreden hoor, maar mijn vriend wilde gewoon van alles testen. De eerste was een Eufy geloof ik, redelijk betaalbaar en deed zijn werk erg goed!

Mijn tips:
  • Zet de stofzuiger 's nachts of overdag aan.
  • Die van ons stofzuigt en dweilt elke dag. Dit vinden wij fijn (al is het niet nodig, wel lekker).
  • De ene dag gaat hij van links naar rechts door het huis, de andere dan van boven naar beneden. Kon je blijkbaar instellen, en zo mist hij niks!
  • Wij hebben geen kinderen, en ik probeer zelf ook niks op de grond te laten slingeren (sokken bijvoorbeeld haha).
  • Grote of veel kruimels (denk aan het laten vallen van hagelslag, of gruis uit de muur na het boren) zuigen wij met de gewone stofzuiger wel op. Dit laten we niet aan de robot over.
  • Tegenwoordig doen we in het water van de robot een beetje vloer reiniger.

Heb je huisdieren? Wij hebben de robot eerst een rondje laten doen terwijl wij erbij waren. De kat vond hem een beetje spannend, maar er gebeurde verder niks.
En wij stofzuigen en dweilen wel 1x per 3/4 weken zelf. Met name omdat de robot niet (goed) in alle hoekjes komt (i.v.m. meubels).

We hebben er nu een met een camera en hij kan je huisdier zoeken, beide functies zijn totaal overbodig overigens. Ik kijk nooit, mijn vriend soms. Maar je betaald er meer voor, dat vind ik eigenlijk wel zonde.

Edit: Wij hadden de Eufy x10 Pro Omni als eerste robot. Prima ding! Zie nu dat hij in de aanbieding is bij Coolblue.
Laatst bijgewerkt door 7September op 23-07-25 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 12:01

Ik heb sinds kort de roborock q10 pf. Redelijk betaalbaar op bol incl station. Zeer tevreden over het zuigen plus ontwijkt netjes meubels en dergelijke. Leegt zelf in het station en de zak gaat zon 6 tot 8 weken mee. Dweilen is oke, je moet wel zelf het reservoir vullen en het is niet zo schoon als dat je het zelf doet maar overall ben ik er echt happy mee! Tilt zelf de dweil op als hij het tapijt zuigt zodat dit niet nat word. Kleine minpuntje, het model is zo nieuw dat ze de onderdelen nog niet los verkopen bij roborock, echter staan ze sinds kort wel op Ali.
Aanvulling; ik heb 2 katten en zuigt de haren plus het grit goed op ook.

Kmbrly

Re: Robotstofzuiger, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 12:14

Ik zou vooral kijken naar eentje met opvangbak. Zodat je niet altijd de stofzuiger moet leegmaken.

Ooit begonnen met robot van ali express
Tijd later roomba irobot
En nu dreame l10 ultra heat

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 12:19

Kmbrly schreef:
Ik zou vooral kijken naar eentje met opvangbak. Zodat je niet altijd de stofzuiger moet leegmaken.

Ooit begonnen met robot van ali express
Tijd later roomba irobot
En nu dreame l10 ultra heat

Ja zelfde tip!
We hadden eerst ook zo’n goedkope van Dirt Devil (prima instap modelletje). Maar nu 1 met los opvang station en dat is toch wel ontzettend handig (maar ook veel duurder).

Hier op bokt is trouwens ook al een groter topic over robotstofzuigers.

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 12:19

Hier een Dreame X50 Ultra gekocht twee weken terug, voorwaarden waren dat het makkelijk het haar van de kat aan kon en makkelijk zijn eigen onderhoud kon doen zodat we maar om de week of 2 moeten checken, hij stofzuigt eerst (kan ook op obstakels zoals een drempel kruipen of een hogere mat) en gaat dan alles dweilen, tevreden van maar valt wel in de duurdere categorie van robotstofzuigers. Kuist zelf zijn dweiltjes na het kuisen en er zaten al 5 extra sets in om te veranderen als de andere in de was gaan. Vrij stil voor een stofzuiger ook!

En een leuk hebebding erbij zoals hierboven ook al vermeld was; hij ziet de kat zitten en maakt er een melding van (en normaal ook een foto van maar die optie moeten we nog eens zoeken waar we dat instellen). Als je wil kan je er zelfs mee rondrijden in huis zelf via de app bediening, maar dat hebben we toevallig ontdekt en wisten we niet bij aankoop.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 12:53

AbleToDream schreef:
Hier een Dreame X50 Ultra gekocht twee weken terug, voorwaarden waren dat het makkelijk het haar van de kat aan kon en makkelijk zijn eigen onderhoud kon doen zodat we maar om de week of 2 moeten checken, hij stofzuigt eerst (kan ook op obstakels zoals een drempel kruipen of een hogere mat) en gaat dan alles dweilen, tevreden van maar valt wel in de duurdere categorie van robotstofzuigers. Kuist zelf zijn dweiltjes na het kuisen en er zaten al 5 extra sets in om te veranderen als de andere in de was gaan. Vrij stil voor een stofzuiger ook!

En een leuk hebebding erbij zoals hierboven ook al vermeld was; hij ziet de kat zitten en maakt er een melding van (en normaal ook een foto van maar die optie moeten we nog eens zoeken waar we dat instellen). Als je wil kan je er zelfs mee rondrijden in huis zelf via de app bediening, maar dat hebben we toevallig ontdekt en wisten we niet bij aankoop.

Ja wij hebben nu een andere robot stofzuiger (moet even kijken welke dit dan weer is hoor :D ) en die maakt foto's van alle "objecten" of huisdieren die hij tegen komt tijdens zijn rondje.
Bij onze vorige stofzuiger kon dat niet, terwijl die wel een camera had. Maar dat kon je niet inzien bij die versie (iets met privacy, het is toch je eigen huis dacht ik toen)

Edit: wij hebben nu de Roborock qrevo edge

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 12:58

Hier al een paar jaar de Roomba i7 met afzuigstation en een Braava jet.

Gaat 3x per week beneden, en ik stofzuig met de hand nog wel de rechte hoeken want daar komt een ronde robot niet fatsoenlijk in. Boven ligt een gewone stofzuiger maar technisch gezien kan hij wel alle verdiepingen doen qua maps aanmaken.

Ik ben er heel blij mee, altijd een gezogen huis. (Geen schoenen aan in huis hier, wel een kortharige kat rondlopen) Hier gaat hij overigens wel overdag omdat er wel iets van licht moet zijn zodat hij kan werken.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:13

Wij hebben een Zigma van de action en daar zijn we zeer tevreden over.

Ik vind alleen het geluid bloedirritant. Dus als hij aan gaat, dan ga ik weg. Maar dat doe ik ook met een gewone stofzuiger ..

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:09

Janine1990 schreef:
DPTomboy schreef:

Dank voor je reactie, waarom dachten jullie niet blij te worden van een goedkopere variant?
Wil graag kijken of die gedachtengang bij mij aansluit, want dan kan ik mijn idee ook meteen overboord gooien :P

Vrienden hadden wel goedkopere modellen, maar daar moesten ze dan vaak de stofzuiger legen (geen opvang station), was snel leeg en kon niet de hele ruimte in 1x zuigen zonder opladen, hij botste tegen obstakels aan, reed zichzelf klem of zoog niet krachtig waardoor je er alsnog veel werk van had en plaats van dat het je echt tijd bespaarde. Deze iets duurdere variant (kost 500-600 euro) heeft daar allemaal geen last van en dat is zijn geld echt waard. Er zijn nog veel duurdere varianten te krijgen, maar dit vonden wij een goede middenweg.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:11

Wij hebben Toos, Toos is een roborock Q8 max. We zijn heel tevreden ermee. Ze maakt weinig herrie (alleen even bij legen op station) Wat wij fijn vinden is dat ze met een app te bedienen is. Daarnaast heeft ze een goed detectievenster en kan ze ook dweilen. Laatste gebruiken wij niet omdat het dweiltje maar klein is en niet het hele huis aan kan.

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:17

Ik heb al een aantal jaar een roborock, vond de prijs erg meevallen (350 euro destijds). Hij is grondig genoeg, natuurlijk pakt hij niet alle kleine hoekjes mee maar hij houdt het wel netjes. Hij kan dweilen maar ik denk dat ik dat zelf beter kan dus die optie heb ik nog nooit geprobeerd. Opvangbakje moet je wel zelf leeggooien maar 1x per week is hier voldoende bij dagelijks gebruik dus dat maakt mij niet uit. Ik heb 2 konijnen maar zorg wel dat hooi buiten bereik van de robot ligt.

Mijn buren hebben overigens een Roomba (ik gok ook al een ouder model) en een kortharige kat met heeeeel dik haar, daar zit het opvangbakje na 1 ronde echt al propvol.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:21

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:23

Interessant topic. Maakt zo'n robotstofzuiger vergelijkbaar lawaai als een gewone stofzuiger of zijn ze echt (veel) stiller? Kan je gewoon vergaderen bij wijze van? :P En redden ze zich ook in een kleine ruimte waar de meubels een groot deel van het oppervlak vullen?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:26

Ik heb ook een dreame d10 plus. Die is voor een robot stofzuiger goed betaalbaar zie ik nu (toen wij hem kochten was die wat duurder)

Leeft automatisch
Zuigt haren goed op, we hebben 4 katten
Een app waarmee je van alles kan instellen. Zoals stukken die niet gedweild hoeven te worden of muurtjes zodat die niet verder gaat. Je kan zelfs instellen dat als die in de avond zuigt die niet meer automatisch leegt na een bepaalde tijd. Je kan hem uiteraard ook aan zetten via de app
Doet goed de hoeken
Vereist weinig onderhoud
We kunnen hem elke verdieping laten zuigen en daar maakt die dan een kaart van

Wij hadden er hiervoor eentje die gewoon maar in het wilde weg rond reed maar dit is echt veel beter. Ik zou er ook zeker een aanraden die zelf leegt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:29

Sourire schreef:
Interessant topic. Maakt zo'n robotstofzuiger vergelijkbaar lawaai als een gewone stofzuiger of zijn ze echt (veel) stiller? Kan je gewoon vergaderen bij wijze van? :P En redden ze zich ook in een kleine ruimte waar de meubels een groot deel van het oppervlak vullen?

Die van ons is heel stil, alleen het legen klinkt als een normale stofzuiger maar dat duurt 3 seconden. Ze redden zich overal en zuigen gewoon waar ze bij kunnen. Als je er eentje neemt met een scan en kaart dan weet die precies waar die moet zuigen. Eentje zonder dat gaat wel constant heen en weer omdat die dan het idee heeft dat die botst

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:32

Ik heb een simpel ding dat ik gewoon aandruk als ik s ochtends wegga. Wanneer de batterij leeg is dan kan hij soms zelf zijn laadstation terugvinden, soms ook niet maar dat is niet zo erg. Mijne dweilt niet, maar ik geloof ook echt niet dat dat hygiënisch kan met zo'n klein ding :o .

Ik vind het echt een goede aanvulling en was zo'n 80 euro kwijt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 14:41

Amber_anne schreef:
Sourire schreef:

Die van ons is heel stil, alleen het legen klinkt als een normale stofzuiger maar dat duurt 3 seconden. Ze redden zich overal en zuigen gewoon waar ze bij kunnen. Als je er eentje neemt met een scan en kaart dan weet die precies waar die moet zuigen. Eentje zonder dat gaat wel constant heen en weer omdat die dan het idee heeft dat die botst

Oke als je zo eentje hebt met scan en kaart, moet je dan ook je stoelpoten er op zetten? Gaat hij daar omheen? Want elke dag de stoelen omhoog lijkt me wat overdreven.

Sintara schreef:
Ik heb een simpel ding dat ik gewoon aandruk als ik s ochtends wegga. Wanneer de batterij leeg is dan kan hij soms zelf zijn laadstation terugvinden, soms ook niet maar dat is niet zo erg. Mijne dweilt niet, maar ik geloof ook echt niet dat dat hygiënisch kan met zo'n klein ding :o .

Ik vind het echt een goede aanvulling en was zo'n 80 euro kwijt

Een robot betekent toch ook niet nooit meer stofzuigen? Ik hou mn Karcher er mooi bij en wil voor boven een steelstofzuiger op accu. (Die ik in de praktijk waarschijnlijk eerder even naar beneden haal dan dat ik de karcher uit de schuur pak, maar dat is een ander verhaal haha)
Hetzelfde geldt voor dweilen...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:51

Nee het betekent niet nooit meer stofzuigen, dat klopt :) wel een stuk minder vaak

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:11

Wij zijn meteen voor een goede gegaan.
Ik wilde een borstel voor lange haren, op kaart, en heet wassen van de mops.

Dreame L40 heeft het allemaal. Als de kat in de weg loopt onthoud hij dat hij nog een keer moet zuigen, uiteindelijk is alles gedaan en zie je dat in de app. Dweilen laten we om de 12 vierkante meter wassen, lekker fris, hij is er super fanatiek in ;) en dankzij de tricut borstel geen probleem met langharige huisdieren.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:13

Hij scant je huis de eerste keer en maakt dan een kaart, als er iets verandert dan past dat aan in de kaart als die de volgende keer zuigt.
Bij mij kan die tussen de stoelpoten door en onder de tafel maar het ligt er wel aan hoe de stoelen staan, hij zuigt er dus niet altijd onder

Afbeelding

Voorbeeld van de kaart (al die blokjes bovenin zijn tafel en stoelpoten)

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:17

De scan zorgt ervoor dat hij netjes rondjes om de stoelpoten heen gaat als er ruimte voor is, dat kan je dus allemaal gewoon laten staan.

Die van ons draait mooi strak om de stoel- en tafelpoten zonder dat we daar iets voor hebben gedaan. We zorgen alleen dat hij genoeg ruimte heeft om ertussendoor te passen. Ik verwacht dat alle varianten met een scan dat gewoon doen.