Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Brainless schreef:Als er problemen zijn moet je verkoper eerst de kans geven dit te verhelpen.
Er zit wel wettelijke garantie op bij aanschaf van een 2de hands auto maar wat daaronder valt ligt oa aan de leeftijd van de auto. Terugnemen (koop ontbinden) kan alleen als het niet meer zomaar te repareren valt (of alleen met heel veel kosten).
Maar als jezelf beslist de auto (zonder eerst overleg) bij een ander te laten maken heb je eigenlijk niet zomaar recht op geld.
Ik zou die 200 aannemen.
PaulSimonFan schreef:Zover ik weet is hij niet bovag aangesloten. Wel rdw erkent.
Wat ik online begrijp hebben 2ehands auto's zowieso 1 jaar garantie.
Waarvan in het eerste halfjaar hij moet bewijzen dat dit bij aankoop niet was.
En na een halfjaar moet ik bewijzen dat het bij aankoop al wel was.
Ik vind met 6 weken deze 4 problemen wel heel heftig.
Ik heb nog geluk dat die richtingaanwijzer is doorgebrand, anders had ik die lekkages zelf pas ontdekt op t moment dat de auto kapot gelopen was.
PaulSimonFan schreef:Brainless schreef:Als er problemen zijn moet je verkoper eerst de kans geven dit te verhelpen.
Er zit wel wettelijke garantie op bij aanschaf van een 2de hands auto maar wat daaronder valt ligt oa aan de leeftijd van de auto. Terugnemen (koop ontbinden) kan alleen als het niet meer zomaar te repareren valt (of alleen met heel veel kosten).
Maar als jezelf beslist de auto (zonder eerst overleg) bij een ander te laten maken heb je eigenlijk niet zomaar recht op geld.
Ik zou die 200 aannemen.
Ik heb hem gevraagd de auto terug te nemen of de volledige reparatie te betalen. Ik wilde eigenlijk de auto terug doen!
Hij zei toen 200euro te willen betalen.
Goof schreef:PaulSimonFan schreef:
Ik heb hem gevraagd de auto terug te nemen of de volledige reparatie te betalen. Ik wilde eigenlijk de auto terug doen!
Hij zei toen 200euro te willen betalen.
Waarom laat je de verkoper de schade niet herstellen? Hij moet eerst de kans krijgen er zelf naar te kijken en het te verhelpen.
PaulSimonFan schreef:Die 200 euro was zijn eigen voorstel.
Ik heb hem naar garage gebracht vanwege de schakelaar. Die gaf aan 300 euro aan lekkages te zien. Ik heb geen opdracht gegeven die lekkages te maken. Maar dit weerlegd bij de verkoper.
Die gaf aan 200 te willen meebetalen.
Seventeen schreef:Je hebt zeker wel recht op de wettelijke garantie (aka non-conformiteit), ook bij een tweedehands auto in het geval van een consumentenkoop.
De vraag is hier wat je van de auto redelijkerwijs mag verwachten, dit hangt af van alle omstandigheden van het geval, bijvoorbeeld het bouwjaar, km-stand en de koopprijs.
Hierboven wordt ook gemeld dat je een onderzoeksplicht hebt, dat klopt ook. Maar hoe ver die onderzoeksplicht gaat hangt ook af van de omstandigheden van het geval. De meldplicht van verkoper weegt bijvoorbeeld zwaarder. Het maken van een proefrit, een rondje om de auto, en enkele vragen stellen aan de verkoper kan in sommige gevallen zelfs al voldoende zijn.
Gelijk hebben en gelijk krijgen is alleen iets anders, helemaal omdat de garage niet BOVAG is aangesloten (hoewel dat ook niet alles zegt). Mijn advies is dan dus ook: Neem contact op met de rechtsbijstand.
Nog een kleine extra: In beginsel koop je geen garantie, die zit er 'gewoon' bij a.k.a de wettelijke garantie/non-conformiteit. Dit gaat over het 'normale' gebruik van de auto, wat kun je redelijkerwijs verwachten.