Auto gekocht. Met 6 weken, doorgebrande schakelaar en3 lekkages.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PaulSimonFan

Auto gekocht. Met 6 weken, doorgebrande schakelaar en3 lekkages.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 15:13

Hallo allen,

Ik open dit topic voor advies.

Ik heb 7 weken terug een 2ehands auto gekocht. Bij een 2ehands dealer.
Er is 2 dagen voor mijn aankoop een nieuwe apk op gekomen.
En volgens verkoper was dit motorisch een hele nette auto.

Op 6 weken kwam er rook uit de richtingaanwijzer. Stinken..
Auto direct aan de kant gezet. En dit laten maken. Kosten 150 euro.

Bij de monteur bleek dat er 3 lekkages zijn.. lekkages die zeer grote schade kunnen veroorzaken.
Aan de keeringen, carterpan, en versnellingsbak.

Kosten om dit te maken komt op 300 euro.

Dealer bood aan 200 euro over te maken. Mijn vader gaf als advies dit aan te nemen.

Maar.. behoort dit niet onder garantie te vallen? Is dealer niet verplicht de volledige Kosten te betalen, of de auto terug te nemen?

Wie heeft iets soortgelijks meegemaakt, of kan hier advies in geven?

Ik heb de dealer zonet een bericht gedaan. Ben erg benieuwd of en wat hij hierop gaat antwoorden.

Earth

Re: Auto gekocht. Met 6 weken, doorgebrande schakelaar en3 lekkages.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:16

Het ligt eraan of er bovag garantie is. Dat heb je pas boven een bepaalde prijs of de dealer moet het specifiek aanbieden.
Ik vind de oplossing van de verkoper nog redelijk netjes :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:16

Heel eerlijk, officieel zou je kunnen zeggen dat dit bij verkoop een ondeugdelijk product was. Maar... Wij hebben een aantal jaar geleden een auto gekocht van 8000 euro met een verborgen gebrek, en dachten met rechtsbijstand sterk te staan. Helaas niet. Als je de auto niet bij een Bovag garage hebt gekocht, sta je helemaal niet zo sterk.
Ik weet niet wat je hebt betaald voor de auto en of die 200 euro realistisch is, maar mijn ervaring is inmiddels dat je ze weinig kunt maken en gewoon vette pech hebt.

Maar ik ben wel benieuwd naar die lekkages. Ik geloof nooit dat je lekkages aan carterpan, versnellingsbak én keerringen voor 300 euro kunt laten fixen.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:18

Dat ligt onder andere aan de afspraken die je hebt gemaakt. Of je er garantie bijgekocht hebt, en wat de prijs van de auto was. Boven een bepaald bedrag moet er een wettelijk garantie termijn op zitten als zijnde ‘deugdelijk product’. Verder heb je als koper ook onderzoeksplicht. Zoals bijvoorbeeld een aankoopkeuring.
Met apk wordt lang niet naar alles gekeken wat onderhoud betreft, maar wel naar veiligheid. Voor de dingen die jij beschrijft wordt wel gekeken met onderhoudsbeurten en aankoopkeuringen.
Afhankelijk van hoe jouw koop in elkaar zat, is de verkoper niet altijd verplicht het op te lossen.
Laatst bijgewerkt door Eretria op 05-07-25 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Brainless

Als er problemen zijn moet je verkoper eerst de kans geven dit te verhelpen.
Er zit wel wettelijke garantie op bij aanschaf van een 2de hands auto maar wat daaronder valt ligt oa aan de leeftijd van de auto. Terugnemen (koop ontbinden) kan alleen als het niet meer zomaar te repareren valt (of alleen met heel veel kosten).

Maar als jezelf beslist de auto (zonder eerst overleg) bij een ander te laten maken heb je eigenlijk niet zomaar recht op geld.
Ik zou die 200 aannemen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:21

Earth schreef:
Het ligt eraan of er bovag garantie is. Dat heb je pas boven een bepaalde prijs of de dealer moet het specifiek aanbieden.
Ik vind de oplossing van de verkoper nog redelijk netjes :j

Helemaal mee eens.
Ik zou die 200 euro aanvaarden!

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 15:22

Zover ik weet is hij niet bovag aangesloten. Wel rdw erkent.

Wat ik online begrijp hebben 2ehands auto's zowieso 1 jaar garantie.
Waarvan in het eerste halfjaar hij moet bewijzen dat dit bij aankoop niet was.
En na een halfjaar moet ik bewijzen dat het bij aankoop al wel was.

Ik vind met 6 weken deze 4 problemen wel heel heftig.
Ik heb nog geluk dat die richtingaanwijzer is doorgebrand, anders had ik die lekkages zelf pas ontdekt op t moment dat de auto kapot gelopen was.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 15:23

Brainless schreef:
Er zit wel wettelijke garantie op bij aanschaf van een 2de hands auto maar wat daaronder valt ligt oa aan de leeftijd van de auto. Terugnemen (koop ontbinden) kan alleen als het niet meer zomaar te repareren valt (of alleen met heel veel kosten).

Maar als jezelf beslist de auto (zonder eerst overleg) bij een ander te laten maken heb je eigenlijk niet zomaar recht op geld.
Ik zou die 200 aannemen.

Ik heb hem gevraagd de auto terug te nemen of de volledige reparatie te betalen. Ik wilde eigenlijk de auto terug doen!
Hij zei toen 200euro te willen betalen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:27

PaulSimonFan schreef:
Zover ik weet is hij niet bovag aangesloten. Wel rdw erkent.

Wat ik online begrijp hebben 2ehands auto's zowieso 1 jaar garantie.
Waarvan in het eerste halfjaar hij moet bewijzen dat dit bij aankoop niet was.
En na een halfjaar moet ik bewijzen dat het bij aankoop al wel was.

Ik vind met 6 weken deze 4 problemen wel heel heftig.
Ik heb nog geluk dat die richtingaanwijzer is doorgebrand, anders had ik die lekkages zelf pas ontdekt op t moment dat de auto kapot gelopen was.

Nope. Alleen met Bovag geloof ik wat dan vaak via een officiële merk dealer is. Anders kun je vaak garantie bijkopen.

Het lastige is ook: hoort dit boven water te komen bij een APK? Volgens mij niet.
En veel verkopers hebben de auto maar even, ze rijden een rondje, poetsen het op en gooien de auto online. Grote kans dat de verkoper geen idee had van deze mankementen.

Maakt het niet minder poedersuiker, het is ongelooflijk zuur. En die €200 is leuk maar geloof niet dat dat de kosten gaat dekken.
Kun je niet vragen of je het kan laten maken bij de garage waar de verkoper mee samen werkt? Vaak kan het dan goedkoper gedaan worden.
Autos kopen is echt gokken, je hebt geluk of je hebt pech..
Laatst bijgewerkt door Nyaleti op 05-07-25 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:27

Natuurlijk zijn het veel problemen. Maar dat is altijd het risico met zulke dingen. Met auto's moet je soms een beetje geluk hebben. Anders is het veel gedoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:28

Nee, APK is in die zin een behoorlijke wassen neus. Ben wel benieuwd of je wat meer info zou willen geven TS. Hoe oud is de auto, hoeveel heb je ervoor betaald en hoeveel kms heeft ie gedraaid?

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:29

Nou nee je hebt bij een gebruikte auto zeker niet sowieso 1 jaar garantie.
Dat heeft met vele factoren te maken of er garantie is en zo ja wat deze dan inhoudt.
Zoals ik het zo begrijp gaat het hier ook niet om een dealer maar om een handelsbedrijf. Daar zit dus ook heel veel verschil in.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:46

Je hebt zeker wel recht op de wettelijke garantie (aka non-conformiteit), ook bij een tweedehands auto in het geval van een consumentenkoop.
De vraag is hier wat je van de auto redelijkerwijs mag verwachten, dit hangt af van alle omstandigheden van het geval, bijvoorbeeld het bouwjaar, km-stand en de koopprijs.
Hierboven wordt ook gemeld dat je een onderzoeksplicht hebt, dat klopt ook. Maar hoe ver die onderzoeksplicht gaat hangt ook af van de omstandigheden van het geval. De meldplicht van verkoper weegt bijvoorbeeld zwaarder. Het maken van een proefrit, een rondje om de auto, en enkele vragen stellen aan de verkoper kan in sommige gevallen zelfs al voldoende zijn.

Gelijk hebben en gelijk krijgen is alleen iets anders, helemaal omdat de garage niet BOVAG is aangesloten (hoewel dat ook niet alles zegt). Mijn advies is dan dus ook: Neem contact op met de rechtsbijstand.

Nog een kleine extra: In beginsel koop je geen garantie, die zit er 'gewoon' bij a.k.a de wettelijke garantie/non-conformiteit. Dit gaat over het 'normale' gebruik van de auto, wat kun je redelijkerwijs verwachten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:50

PaulSimonFan schreef:
Brainless schreef:

Ik zou die 200 aannemen.

Ik heb hem gevraagd de auto terug te nemen of de volledige reparatie te betalen. Ik wilde eigenlijk de auto terug doen!

Waarom laat je de verkoper de schade niet herstellen? Hij moet eerst de kans krijgen er zelf naar te kijken en het te verhelpen.

Het lastige is dat de verkoper nu iets verweten wordt dat hij zelf niet kan controleren en maken en eerlijk; ik zou dan ook niet zomaar een som geld overmaken.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 15:52

Goof schreef:
PaulSimonFan schreef:

Waarom laat je de verkoper de schade niet herstellen? Hij moet eerst de kans krijgen er zelf naar te kijken en het te verhelpen.

Die 200 euro was zijn eigen voorstel.
Ik heb hem naar garage gebracht vanwege de schakelaar. Die gaf aan 300 euro aan lekkages te zien. Ik heb geen opdracht gegeven die lekkages te maken. Maar dit weerlegd bij de verkoper.
Die gaf aan 200 te willen meebetalen.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 15:52

Auto had 94 000 gelopen

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 16:04

Ja, maar wat is het bouwjaar dan van die auto?

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 16:05

2010 dacht ik

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 16:19

Pak je verlies.
Op 2e hands auto's van zo'n oud bouwjaar heb je praktisch nooit garantie. APK geeft geen rechten, dat is een momentopname.

Dit soort schade/pech hoort bij het aankopen van oude tweedehandsjes. Soms heb je mazzel, vaak heb je pech.

Een aankoopkeuring bij bijv ANWB kan je behoeden voor een miskoop, maar dat heb je vast niet laten doen?

Wil je geen mankementen-vehikel meer kopen, zul je nieuwer moeten kopen, onder Bovag of dealergarantie. Of nieuw, met merkgarantie. Private Lease kan ook.
Maar al met al ben je dan waarschijnlijk wel duurder uit. Al is nieuw rijden wel echt heel fijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 16:29

PaulSimonFan schreef:
Die 200 euro was zijn eigen voorstel.
Ik heb hem naar garage gebracht vanwege de schakelaar. Die gaf aan 300 euro aan lekkages te zien. Ik heb geen opdracht gegeven die lekkages te maken. Maar dit weerlegd bij de verkoper.
Die gaf aan 200 te willen meebetalen.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik de auto bij de verkopende partij neerzetten zodat zij ernaar kunnen kijken en eventueel alles kunnen verhelpen.

En anders, tja, een 2e handsje van 15 jaar oud.... Zoals een ander zei: 'Neem je verlies'. Dit is wel een beetje het risico van een auto van die leeftijd. Zuur is het wel.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 16:36

Tweedehands auto’s zijn meestal een soort box van Pandora. Bij oudere auto’s die bijna geen kilometers hebben gelopen, is er ook vaak geen of weinig onderhoud gepleegd. Dus het risico is misschien zelfs groter op falen. Je gaat waarschijnlijk nog wel meer zaken krijgen zoals het vervangen van een distributieriem want dat gebeurt ongeveer elke 100.000km.

De kosten voor reparatie klinken mij vrij laag in de oren vergeleken met wat jij allemaal noemt. Ik zou de verkopende partij de mogelijkheid geven het op te lossen en anders die 200€ nemen en het laten repareren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 16:41

Seventeen schreef:
Je hebt zeker wel recht op de wettelijke garantie (aka non-conformiteit), ook bij een tweedehands auto in het geval van een consumentenkoop.
De vraag is hier wat je van de auto redelijkerwijs mag verwachten, dit hangt af van alle omstandigheden van het geval, bijvoorbeeld het bouwjaar, km-stand en de koopprijs.
Hierboven wordt ook gemeld dat je een onderzoeksplicht hebt, dat klopt ook. Maar hoe ver die onderzoeksplicht gaat hangt ook af van de omstandigheden van het geval. De meldplicht van verkoper weegt bijvoorbeeld zwaarder. Het maken van een proefrit, een rondje om de auto, en enkele vragen stellen aan de verkoper kan in sommige gevallen zelfs al voldoende zijn.

Gelijk hebben en gelijk krijgen is alleen iets anders, helemaal omdat de garage niet BOVAG is aangesloten (hoewel dat ook niet alles zegt). Mijn advies is dan dus ook: Neem contact op met de rechtsbijstand.

Nog een kleine extra: In beginsel koop je geen garantie, die zit er 'gewoon' bij a.k.a de wettelijke garantie/non-conformiteit. Dit gaat over het 'normale' gebruik van de auto, wat kun je redelijkerwijs verwachten.

Bij ons werkte dit dus niet zo. Wij hebben rechtsbijstand ingeschakeld en TLDNR, omdat de garage niet bij de Bovag was aangesloten hadden we écht geen poot om op te staan. Ook niet als je aspecten als wettelijke garantie of een ondeugdelijk product aanhaalt.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 17:17

Je hebt ook nog zoiets als gelijk hebben en gelijk krijgen :o. Wil de verkoper niet meewerken, dan moet een rechter uitspraak doen. Nu kun jij geen maanden wachten op een uitspraak. Dus soms kun je beter je verlies nemen en accepteren dat hij in elk geval 200 euro meebetaald. Dat is beter dan niets, en je bent voor ongeveer de helft van de kosten gedekt. Misschien wil de verkoper de gebreken wel voor je maken, dat zou fijn zijn. De auto terugbrengen zal wel moeilijk gaan als het om een reparatie van 300 euro gaat.
Ik heb ook wel eens wat dingen gehad met een 2e hands auto. Maar je gelijk halen is echt lastig zonder bovag garantie. Meestal is het de energie niet waard. En standaard een jaar garantie, volgens mij klopt dat niet. In elk geval niet voor elk gebrek, want normale slijtage wat je mag verwachten bij de kilometerstand of bouwjaar valt er sowieso niet onder. En een auto van 15 jaar oud, daar kan best wat versleten zijn natuurlijk.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 17:36

Bij een 15 jaar oude auto is aanschaf denk ik eerder mazzel hebben als er in het eerste (half) jaar niks kapot gaat.

Weet je zeker dat de reparaties maar €300,00 gaan kosten? Klinkt mij wel erg goedkoop eerlijk gezegd. Of ze hebben de man uren er niet bijgeteld?