Welke laptop zoek ik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Welke laptop zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:12

Het is misschien wel onmogelijk voor het budget wat ik in gedachten heb, maar ik dacht ik ga de kracht van bokt eens gebruiken. Ik zie door de bomen het bos niet meer echt en ik hoop dat er ervaringsdeskundigen hier zitten die DE tip hebben voor me.

Ik zoek een laptop die photoshop/Lightroom kan draaien, terwijl ik tegelijkertijd moeiteloos ook andere dingen kan gebruiken zoals meerdere websites die lopen, Netflix aan. Het zou leuk zijn als ik ook wat online spelletjes zou kunnen spelen, en hopelijk ook een spel als bv de Sims. Foto bewerking en dus een scherm wat hierbij aansluit qua specs heeft prioriteit tov bepaalde spellen kunnen draaien waar misschien een ander scherm/videokaart voor nodig is.

Ik zoek iets in de range van 1000-1200euro
Haalbaar? Of onmogelijk? :')

Wat ik so far uit eigen onderzoek heb gevonden is dat ik sowieso iets nodig heb met
    - het liefst 32GB RAM
    - 1TB geheugen (maar 512GB is ook acceptabel)
    - wat op een Ryzen 7 processor of vergelijkbaar draait
Maar hier houd het ook een beetje op met mijn kennis :')
En dan ook de vraag of er daadwerkelijk veel verschil zit onder de merken in die prijsklassen bv. Is er iets waar ik beter van weg kan blijven ondanks dat de specs goed zijn. Ik zie van sommige ook bar weinig reviews ook, dat helpt me niet mee in m’n zoektocht.

Ik kwam oa uit bij:
> https://www.coolblue.nl/product/962479/ ... 613dd8c4c1
> https://www.bol.com/nl/nl/p/amd-ryzen-7 ... 178649368/

Maar geen idee eigenlijk of die daadwerkelijk geschikt zijn voor wat ik graag wil en van eigen onderzoek naar reviews e.d. op internet word ik niet perse veel wijzer nog so far. Dus hopelijk dat iemand met meer kennis ervan hier nog inzicht in kan geven :j

*het moet overigens echt een laptop zijn. Desktop is te omslachtig omdat het in de woonkamer aan de eettafel zal zijn dat ik zit ermee en we niks willen wat er ‘vast’ staat. Had eerder een iMac maar wil toch afstappen van apple en echt iets meer compact wat opgeruimd kan worden tussendoor.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op Vandaag, 00:04, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Overdreven opmaak uit titel verwijderd.

germie

Re: [Welke laptop zoek ik?]

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:18

Wil je de huidige versie van LR en PS draaien inclusief dus de AI toepassingen? Of is versie 6 of 8 van LR en PS genoeg? Want dat maakt nogal een verschil met welke laptop je kunt gebruiken.
Versie 6 draait ook goed op een I5-je met 8 of meer cores, 16gb intern. Zelfs 8 draait daar nog wel op.
Maar wil je AI gaan gebruiken, dan heeft zelfs een I7 met 8 cores met 16gb het best moeilijk.

Want ik ben bang dat je moet kijken naar een laptop die geschikt is voor videobewerking als je AI-toepassingen wilt gebruiken. De videokaart wordt dan ook belangrijk. En natuurlijk hoe goed het scherm van de laptop is (kalibreren scherm)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:21

Voor mij is AI gebruik geen vereiste, en videobewerking ook niet.

Het scherm an zich is dan wel belangrijk voor het stukje foto bewerking weer, dus de kwaliteit daarvan moet daar wel goed voor zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:33

Voor Photoshop/Lightroom zou ik voor een Macbook gaan :j Zeker als je nu al met Apple werkt zal het echt tegen vallen als je terug naar Windows gaat ben ik bang :=

Welke iMac heb je nu? Als je nog een iMac met intel hebt dan zal het verschil qua snelheid echt gigantisch zijn.
Ik heb zelf een Macbook Pro M1 uit 2021 met 16GB geheugen, en dat ding is zo heerlijk snel en stabiel.. ik bewerk zonder problemen een 4K film terwijl ik een hele bruiloft aan foto's in Lightroom open heb staan, ondertussen in Photoshop bezig ben, en op de achtergrond nog eens veel te veel internet tabbladen open heb staan :+ Video renderen, AI, hij trekt het allemaal met gemak.
En de beeldkwaliteit is gewoon fantastisch, audio is perfect.. Mijn vriend heeft voor zijn werk sinds vorig jaar een nieuwe HP laptop, speciaal voor 'grafisch werk' met 4K scherm en duurder dan een simpele Macbook, en dat ding heeft nu al kuren, schermkwaliteit valt tegen, en het geluid is ronduit slecht :+

Macbook gaat veel efficiënter met het geheugen om dan Windows, en die silicon chips zijn zo snel en energiezuinig dat je bij een Macbook met 16GB al prima vooruit kan, terwijl je bij Windows echt 32GB nodig hebt inderdaad. Dat scheelt ook al flink als je weinig budget hebt.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:45

8nnemiek schreef:
Voor Photoshop/Lightroom zou ik voor een Macbook gaan :j Zeker als je nu al met Apple werkt zal het echt tegen vallen als je terug naar Windows gaat ben ik bang :=

Welke iMac heb je nu? Als je nog een iMac met intel hebt dan zal het verschil qua snelheid echt gigantisch zijn.
Ik heb zelf een Macbook Pro M1 uit 2021 met 16GB geheugen, en dat ding is zo heerlijk snel en stabiel.. ik bewerk zonder problemen een 4K film terwijl ik een hele bruiloft aan foto's in Lightroom open heb staan, ondertussen in Photoshop bezig ben, en op de achtergrond nog eens veel te veel internet tabbladen open heb staan :+ Video renderen, AI, hij trekt het allemaal met gemak.
En de beeldkwaliteit is gewoon fantastisch, audio is perfect.. Mijn vriend heeft voor zijn werk sinds vorig jaar een nieuwe HP laptop, speciaal voor 'grafisch werk' met 4K scherm en duurder dan een simpele Macbook, en dat ding heeft nu al kuren, schermkwaliteit valt tegen, en het geluid is ronduit slecht :+

Macbook gaat veel efficiënter met het geheugen om dan Windows, en die silicon chips zijn zo snel en energiezuinig dat je bij een Macbook met 16GB al prima vooruit kan, terwijl je bij Windows echt 32GB nodig hebt inderdaad. Dat scheelt ook al flink als je weinig budget hebt.

Een MacBook lijkt me ook hemels maar ik zie die Pro wel alleen refurbished in dat budget en ik heb nog niet eerder refurbished gekocht dus vind dat een ‘drempel’ zeg maar haha. Nieuwprijs is dan weer ver boven budget. Maar ik heb idd ook iPhone en iPad dus in die zin ga ik de iMac wel missen ook. Maar wat ik dan weer minder vind met iOS is dat niet alles te gebruiken is zoals, Microsoft Office, waar ik wel ook weer mee wil kunnen werken.

Jij een goed adresje waar je goede kwaliteit refurbished kunt kopen? Wat mijn huidige iMac precies is durf ik even niet te zeggen, maar is al een oudje wel met Intel idd. En sowieso ook eentje uit de goedkopere lijn toen met mindere specs. Die heb ik ondertussen in de kelder staan omdat die echt niks meer geregeld kreeg en constant vast hing met alles.

*edit;
We hebben met een refurbished iPhone van m’n zoon in het verleden wel echt issues gehad, dus dat houd ons wel een beetje tegen om dan nu voor bv 1000e een refurbished product te kopen bv.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:01

Ik koop bijna al mijn Apple spul refurbished eigenlijk :)) Scheelt een hoop geld inderdaad, en meestal zijn de apparaten zo degelijk dat ze net zo lang mee gaan als een nieuwe.
Mijn eerste Macbook heb ik via een Marktplaats verkoper gekocht die handelde in tweedehands Macbooks. Maar dat is garantie tot om de hoek, dus zou ik niet direct aanraden als je niet heel goed weet waar je op moet letten.
Mijn iPad heb ik vorig jaar gekocht bij Refurbed. Daar was ik heel tevreden over. De beschrijving klopte helemaal, en de klantenservice reageerde achteraf ook heel snel (ik had de factuur nodig voor mijn bedrijf).
Je hebt op refurbished producten gewoon garantie. Soms een jaar, soms twee of zelfs drie jaar. Ik zou even bij Trustpilot kijken of een shop goede reviews heeft, en dan zou het goed moeten komen.

Ms Office kun je trouwens wel gebruiken op Mac, daar is een speciale Mac versie van. Maar ik vind de Windows versie al vreselijk, dus doe eigenlijk alles met Pages en Numbers :Y)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:08

Ik heb een aantal jaar terug een lenovo gaming pad 3 gekocht. Ik draai verschillende Adobe programma's zonder problemen en ik teken 3d voor m'n printer. En die laptop viel toentertijd binnen je budget. Dus dat moet mogelijk zijn

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:09

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:25

Even op Refurbed gekeken maar interessante site! Is het betrouwbaar om daar iets te kopen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:35

Ik vind het vooral fijn dat ze zo veel aanbod hebben, en dat je makkelijk de specs kan aanpassen en direct ziet wat het dan extra kost.
Mijn iPad werd heel snel en netjes bezorgd, goed verpakt en met nieuwe kabel, dus ik ben er tevreden over :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:39

Interessant! Ik ga die site even in de gaten houden! :j

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:10

Ik ga eens even spieken. Ik kwam op mediamarkt ook nog wat tegen. Gevoelsmatig vind ik het nog steeds fijner om toch nieuw iets te kopen, maar dan zal ik idd wel af gaan wijken van Apple haha.

Ondertussen heb ik deze op het oog, net iets buiten budget en geen apple maar ja haha;
https://store.acer.com/nl-nl/acer-swift ... -ksheh-006

*Ik heb overigens ‘vroeger’ altijd windows gebruikt, android telefoons e.d. naar volle tevredenheid ook, dus ik heb niet perse een Must have voorkeur nu voor Apple, hoewel ik met de telefoons nooit meer afwijk van Apple haha. Maar met computers en laptops ben ik niet zo ‘Apple-vast’. Voor ik de iMac had, heb ik namelijk altijd niet-apple computers en laptops gehad ook.

Twijfel alleen over het type scherm, het is OLED en geen IPS. Maar uiteindelijk is het voor mij niet voor professioneel gebruik en lees ik over de huidige OLED schermen toch ook gewoon goede dingen mbt foto’s.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:32

Als je graag een nieuwe wil dan zou je ook nog naar de Macbook Air kunnen kijken. Ligt een heel klein beetje boven je budget, maar daar kun je wel 10 jaar mee vooruit, en die is meer dan krachtig genoeg voor Photoshop en Lightroom: https://www.coolblue.nl/product/961583/ ... werty.html
En de 15" versie ligt rond dezelfde prijs als de Acer.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op Gisteren, 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:33

Ik heb ook niets met Apple hoor, vind dat echt ruk. Veel te duur voor wat je krijgt en de telefoons zijn heel slecht, de schermen barsten al als je er naar kijkt. Voor mij dus alleen Windows.

Mijn laptop heeft overigens wel een ips scherm, was niet eens dat ik daarop de laptop heb uitgezocht, maar ik zocht gewoon een goede gaming laptop. Was ook 1200 euro voor een I7.

Kun je ook 10 jaar mee vooruit.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:43

Als ik al je eisen bij bijvoorbeeld Mediamarkt ingeef en ik laat Acer even buiten beschouwing, dan houd ik volgende opties over:

ASUS Vivobook 16 - € 849: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_a ... 11353.html
LENOVO ThinkBook 16 - € 999: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_l ... 80273.html
LENOVO IdeaPad Slim 5 - € 1007: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_l ... 10318.html
ASUS Vivobook S16 - € 1099: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_a ... 85927.html
MSI GF63 Thin - € 1206,50: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_m ... 62360.html

Acer lijkt inderdaad veel te hebben dat heeft wat je zoekt, maar Acer stond vroeger niet direct bekend als een goed en betrouwbaar merk. Ik heb er zelf echter geen ervaring mee en ik heb geen idee of Acer in al die jaren stappen vooruit gemaakt heeft.

Qua processoren zijn de ASUS Vivobook 16 (Intel Core i9-13900H), de LENOVO IdeaPad Slim 5 (Intel Core Ultra 7 155H) en de ASUS Vivobook S16 (AMD Ryzen 7 260) het best. Er zit echter in geen enkel van deze laptops een grafische kaart. De MSI GF63 Thin heeft de minst snelle processor (Intel Core i5-12450H) maar er zit wel een betere grafische kaart in (GeForce RTX 3050). Voor het mogelijke gamen ga je aan de laatste dus een pak meer hebben.

Wat schermkwaliteit betreft, die kan enorm verschillen van laptop tot laptop. Het is niet evident om te achterhalen hoe de werkelijke schermkwaliteit zal zijn van het specifieke model dat je koopt, tenzij via reviews. Als schermkwaliteit echt enorm belangrijk voor je is, zou ik eigenlijk ook Apple aanraden en geen Windows, ook al is er hier nog nooit een Apple in huis geweest :')

germie

Re: Welke laptop zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:04

Acer staat bekend om het gebruiken van vaak wat goedkopere componenten, niet gemaakt om de hele dag aan te staan.
HP bijvoorbeeld gebruikt de duurdere componenten en zie je ook vaak terug in bedrijfslaptops.

Ik heb zelf wel eens een Acer gehad en er nooit problemen mee gehad, maar zou nu toch het merk een beetje mijden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:19

Ik had eerst een Acer gekocht. Maar die gaf gelijk een foutmelding bij m'n 3D tekenprogramma dus ik heb hem terug gestuurd. Toen de lenovo gekocht die het zonder problemen kon draaien

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:40

Coolblue verkoopt normaal ook refurbished apple producten.
Persoonlijk zou ik misschien nog even doorsparen en dan voor een MacBook PRO gaan. Een beter scherm ga je niet hebben; mijn broer heeft een hp gaminglaptop (die ook prima zou zijn voor foto bewerking, maar dat doet hij niet), maar persoonlijk vind ik het verschil van scherm met mijn M1 MacBook Pro echt nog duidelijk.
Ik zou geen Air nemen, de nieuwe generatie Air voldoet op papier wel , maar deze laptops hebben voor zover ik weet geen fan meer en dus geen actieve koeling. Ze koelen via passieve koeling, wat wil zeggen dat de warmte over de huls van de laptop verspreid wordt. Die wordt dus onaangenaam warm als je een paar zwaardere programma’s draait.
Dit is mijn ervaring met de M1 air, misschien is dit intussen aangepast, maar ik zou toch echt voor de Pro gaan. Betrouwbaarder ha je ze niet vinden denk ik.
Ik heb zelf een Pro M1, 16 RAM, 512GB geheugen. Ik teken ermee , digitaal, doe niet echt aan Photoshop, maar ik kan perfect tekenen en op de achtergrond 30 tabbladen hebben openstaan en muziek luisteren en alle Office programma’s hebben lopen.
Ik had bij aankoop (Toevallig bij Coolblue) trouwens nog wat korting omdat ik mijn oude Macbook kon inleveren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:48

De Macbook Air heeft passieve koeling inderdaad (die wel is verbetert sinds de M1, en zeker de 15" is een stuk beter), maar de silicon chips zijn zo efficiënt dat ze nauwelijks heet worden met wat Photoshoppen en Lightroom. Er zijn wat goede benchmark tests op Youtube te vinden, die drijven zo'n laptop echt tot het uiterste :)) Maar voor wat TS ermee wil doen zou ik de Macbook Air echt wel aandurven :j Die is al een stuk krachtiger dan de Windows alternatieven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:59

Geen idee welke laptop je moet kopen, maar hier wel heel erg veel ervaring met tweedehands/refurbed en dat is tegenwoordig echt heel erg goed te doen. Het bedrijf waar ik voor werk verkoopt al járen tweedehands/refurbed laptops, telefoons, smartwatches e.d. en die kwaliteit is gewoon absoluut meer dan prima, en afhankelijk van welke kwaliteit je koopt, zijn de producten als nieuw of met lichte gebruikssporen, maar wel dusdanig gewiped dat het hele systeem als nieuw is.

Als je via Bol of Coolblue koopt, heb je ook gewoon garantie, via Bol twee jaar zelfs. Dus voor je portemonnee is dat echt wel een prettige keuze, vooral omdat je voor hetzelfde budget laptops kunt kopen van hogere prijsklasses.

Wij hebben zelf ook refurb laptops en telefoons in gebruik en dat bevalt heel goed (Dell, Lenovo en iPhone).

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:17

germie schreef:
Ik heb ook niets met Apple hoor, vind dat echt ruk. Veel te duur voor wat je krijgt en de telefoons zijn heel slecht, de schermen barsten al als je er naar kijkt. Voor mij dus alleen Windows.

Mijn laptop heeft overigens wel een ips scherm, was niet eens dat ik daarop de laptop heb uitgezocht, maar ik zocht gewoon een goede gaming laptop. Was ook 1200 euro voor een I7.

Kun je ook 10 jaar mee vooruit.

Die ervaring heb ik met Apple dan weer helemaal niet en ik gebruik meerdere Apple producten, jaar in jaar uit (van mijn iMac tot iPhones tot iPads. Iedereen hier in huis heeft al jaren de telefoons en iPads ook). Nog nooit een gebarsten scherm gehad, ondanks dat ze regelmatig zijn gevallen, ook de iPads niet. Super betrouwbaar geweest bij ons altijd en heb in die zin echt niks te klagen over Apple wat ik anders zou willen. Ik weet dus ook gewoon zeker dat een Macbook Pro ook echt een perfecte optie zou zijn, ware het niet idd dat het buiten budget ligt nieuw, met de minimale specs die ik dan graag wil. Anders had ik die wel meteen gekocht, maar op dit punt is refurbished alleen een optie en dat durf ik niet aan ondanks goede ervaringen van anderen. Wij hebben met Apple refurbished producten helaas geen goede ervaringen gehad en ik durf het niet aan om dan voor 1000e of meer refurbished te kopen, ondanks garantie. Dus als… dan sowieso nieuw.

Qua schermen lees ik allemaal verschillende dingen wat beter zou zijn. Zo zou een goed OLED scherm ook gewoon top moeten zijn, maar IPS is uiteraard altijd goed wel normaliter. Dus ik weet ook niet of ik hierin echt voor bv specifiek alleen IPS moet kijken, of dat ik een OLED ook gewoon prima vind om te gebruiken straks. Met mijn basic kennis en ook mijn niet professionele status als foto bewerker, vind heb ik dus geen voorkeur hierin so far. Plus dat het me ook niet alleen om foto bewerking gaat, maar vooral gewoon om de eisen dat het meerdere Adobe programma’s kan draaien an zich, naast andere dingen. Voor de rest internet ik er vooral mee en kijk ik Netflix ermee ook e.d. De basic/normale dingen met wat browser spelletjes. Zou ik er bv de Sims op kunnen spelen is het leuk meegenomen, maar is minder belangrijk dan wel weer.

Wat de rest betreft van de reacties; enorm bedankt allemaal! Ik heb besloten de Acer toch niet te kopen. Naast dit topic, hoor ik ook erbuiten van anderen eigenlijk allemaal dezelfde dingen en word het me toch wat heet onder de voeten haha. Mijn ouders hebben daarentegen altijd Acer en nergens problemen mee, en eentje die ook al lang meegaat ook, maar zij gebruiken hem wel niet zo intensief als in dat er Adobe programma’s draaien en tig andere dingen openstaat - al gebruikt mijn moeder wel andere kleinere programma’s voor korte video bewerkingen bv. Met het oog op gamen had ik het overigens wel losgelaten dat dit zou kunnen, dus de Acer zou hierin denk ik meer dan voldoen qua specs wel mbt het draaien van Adobe e.d. Maar mocht ik bv wel zoiets als de Sims kunnen spelen ook, dan is het altijd leuk meegenomen. Maar geen prioriteit.

Wat refurbished betreft… Ik blijf er Te erg over twijfelen. Ik weet dat je idd via bol, mediamarkt e.d. ook refurbished kunt kopen en dan gewoon je garantie hebt enz, maar met deze twijfel wil ik eigenlijk gewoon geen 1000e gaan neertellen := Sowieso hebben we al een slechte ervaring met een iPhone gehad ermee en dat vormt natuurlijk ook je gevoel, ondanks de tig positieve dingen wat je van anderen leest. Maar ja, dan loop je inderdaad wel de mogelijkheid mis om een hogere prijsklasse laptop te kopen nu voor minder geld natuurlijk.

De merken Lenovo en ASUS trekken dan ook, maar even kijken welke specifiek dan. Had een Lenovo op het oog, voor ik de zoektocht heb uitgebreid maar deze had maar 16GB ram en daar wil ik dan echt niet van de 32 afwijken.

Ik kan qua budget momenteel nog wel uitwijken naar 1300e momenteel, maar daar houd het wel op. Dus ik twijfel inderdaad of ik niet nog moet doorsparen voor de Macbook Pro maar dan wil ik eigenlijk ook eentje die meer als 8gb ram werkgeheugen heeft en die liggen dan echt way out of budget en zo lang wil ik dan eigenlijk niet meer wachten. Ik wil het liefst gewoon nu eentje van mijn huidige budget die gewoon voldoet aan Adobe draaien met andere dingen op de achtergrond. Voor mij is de allerhoogste kwaliteit geen prioriteit, want het is niet dat ik professional ben die afhankelijk is van de beste schermen bv voor foto bewerking. En dat ga je ook gewoon uiteraard niet altijd krijgen met een bepaald budget. Als ik een veel hoger budget had, dan wist ik het wel natuurlijk maar uiteindelijk gaat het er vooral om dat ik gewoon voor een minder budget gewoon het beste eruit kan halen binnen die prijs met wat ik qua specs graag erin wil. Maar ik word enorm onzeker ervan wel want ik zie idd genoeg wat er qua specs dus tussen zit met 32gb RAM, 1TB opslagcapaciteit en een Ryzen 7 processor of Intel Core ultra 9 etc en dan denk je; elk van die zou toch goed moeten zijn eigenlijk voor wat ik zoek, maar dat is dan toch niet zo idd. Ik vind van niet alles ook echt veel reviews online, wat het dan lastig maakt. Gelukkig heb ik wel echt wat aan jullie reacties hier nu.

capopjekop
Welke Lenovo heb jij nu precies?

8nnemiek
Ik weet niet in hoeverre het werk geheugen van een MacBook te vergelijken is met een Windows alternatief bv, maar bv die MacBook Pro met 8gb ram werkgeheugen lijkt me dan toch wel alsnog erg laag? Van de Air kom ik bv ook modellen tegen van 1000e/binnen budget, maar die hebben dan weer maar 256gb opslagcapaciteit en dat vind ik echt heel erg weinig. Ik wil hierin het liefst ook 1TB, maar zeker niet lager als 500 bv. Dus dat vind ik dan ook wel weer lastig. Ik heb ook wel externe schijven liggen, maar toch. Ik maak het mezelf ook gewoon wel lastig, omdat ik gewoon een enorme twijfeling ben hahaha maar ik wil gewoon geen spijt krijgen straks van had ik toch maar dit of dat… En dat gevoel heb ik momenteel wel bij de MacBook’s die binnen budget liggen als ik ze nieuw zou kopen.

goldyc
Ja, ik twijfel dan nu idd toch om nog iets langer te wachten en voor de MacBook Pro te gaan. Maar ook hierin heb je weer verschillen qua processors ook e.d. en dan vraag ik me af of bv een werkgeheugen van 8gb RAM genoeg is? Dat lijkt me zelfs voor een Apple heel laag- want dat is ook waarom uiteindelijk mijn iMac ook steeds sneller problemen kreeg met meerdere programma’s draaien (dat was ook eentje in het lagere segment RAM geheugen) en dat wil ik wel vermijden nu. Alles wat hoger gaat in ram geheugen gaat ook meteen way out of budget, en daar moet ik te lang voor doorsparen.

xHaithi
Oeh, dankjewel voor je uitgebreide lijst! Wat gamen betreft, kreeg ik bv ook deze nog gestuurd: https://www.bol.com/nl/nl/p/asus-tuf-a1 ... oductTitle

Maar dan vraag ik me wel weer af of dit in combinatie met de Adobe programma’s dan een fijne gaat zijn, al heeft die wel een prima processor erin van zover ik het kan beoordelen. Ik kan alleen niks zeggen over het grafisch geheugen, of dat dan iets is want heb daar echt geen verstand van.

Ik ga je lijstje nog eens even doorspitten ook. Wat betreft die grafische kaart en de combinatie met gamen/foto’s… Ik vind dat een lastige, want voor juist die Adobe programma’s is een snellere processor wel fijner weer, toch? Dan vind ik dat puntje bij paaltje wel belangrijker als een game kunnen draaien, want als … Zou het vooral om de Sims gaan bv en voor de rest is het vooral browser games. Echt uitgebreide pc games zal ik niet perse gaan spelen omdat ik eigenlijk altijd op de PS5 speel.

Mijn man vond ook deze nog van MSI: https://www.coolblue.nl/product/942397/ ... gLEafD_BwE

Zelf totaal niet bekend met dit merk, iemand hier?

Edit;
Ik denk dat ik mezelf ook gewoon totaal in de weg zit omdat ik geen specifiek merk voorkeur heb en dat icm gewoon niet precies weten welk merk betrouwbaar is om goed aan te kunnen op termijn wat ik graag wil, maakt dat ik gewoon blijf twijfelen de hele tijd - ook deels omdat ik niet weet waar ik precies echt allemaal naar moet kijken, zoals oa dus ook de grafische kaart als ik toch iets wil wat ook een game kan draaien bv. :')
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op Vandaag, 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:23

Ik gebruik zelf Lenovo producten, heb een laptop en een desktop ervan. De laptop is erg verouderd en kan LR & PS niet meer draaien, maar die heb ik ook met een lager budget gekocht.
De reden dat ik uiteindelijk voor een desktop ben gegaan, is omdat je dan eventueel bepaalde onderdelen kan vervangen als het verouderd ipv dat je alles nieuw moet gaan kopen.

Zoiets zou ik in een laptop ook aanraden. Zeker LR & PS vragen veel van je pc, en met updates kan het maar zo zijn dat het een x aantal jaar in de toekomst niet meer goed werkt. Als je dan de processor kan vervangen is dat ideaal.

In mijn Lenovo desktop (IdeaCentre G5 14AMR05) zit trouwens AMD Ryzen ipv Intel en daar draaien de programma's goed op:
Afbeelding
Deze processors zijn vaak wat goedkoper dan de Intel processors, en een prima alternatief :j

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:37

Ja dat je idd met een desktop beter kunt aanpassen is wel een voordeel… In die zin jammer dat een desktop echt geen optie is want ik heb geen aparte ruimte ervoor en het komt dus aan de eettafel te staan. Ik had eerder de iMac daar op staan, maar die ‘desektop’ zet je gewoon in z’n geheel zo weg, maar met een normale desktop setup is dat toch minder snel gedaan. Dus daarom wil ik wel echt voor een laptop gaan omdat ik het En wil kunnen opruimen En ook gewoon eens ermee op de bank wil kunnen zitten. Maar ook laptops zijn deels aanpasbaar natuurlijk, maar ook zeker niet alles, dus dan moet ik daar idd ook nog specifiek naar gaan kijken, bij welke het wel kan, waar ik weer niet genoeg verstand van heb, lol.

Ryzen processors lees ik idd veel goeds over, zeker met de huidige 7 of 9 serie. Dat zit dan ook wel in veel van de laptops waar ik naar gekeken heb - die Acer had dan toevallig Intel Core Ultra erin zitten.

Maar eerlijk kijkend nu naar wat ik echt nodig ga hebben; in de praktijk zal ik ook niet dag in dag uit meerdere Adobe’s hebben draaien. In de praktijk is het vooral bedoeld straks voor dagelijks gebruik; internetten/bloggen, netflixen, browser games met aanvullend wel Adobe goed kunnen draaien terwijl ik ook internet erbij etc. Dus ik wil wel dat dit Kan wanneer het nodig zou zijn. En het zou leuk zijn als ik dan een game als Sims kan spelen, maar dat is geen prioriteit omdat ik weet dat ik misschien gewoon niet Alles ga krijgen voor m’n budget zeg maar.

Maar mocht ik dan idd Toch iets willen wat ook leuk is voor een spel, zal ik idd ook nog naar die grafische kaart specs moeten gaan kijken weer bv. Qua verdere specs wil ik dan iig 32gb ram, het liefst 1TB opslag maar rond de 500GB is ook goed, en dan een processor die Adobe goed kan draaien en evt een spel (waar dan ook de grafische kaart nog in beeld komt). Huidige budget kan dan tot 1300e gerekt worden. Maar ik merk gewoon dat ik door de bomen het bos niet meer zie omdat ik niet merk vast ben betreft de niet Apple merken en ook te weinig ervaring heb in het testen van deze merken allemaal. Ik vraag me ook af in hoeverre er uiteindelijk echt veel verschil zit wanneer de processor, intern werkgeheugen e.d. vrij vergelijkbaar is onderling. Dan komt het puur op ervaringen van anderen aan ook denk ik en de product kwaliteit van de onderdelen waardoor het een gewoon beter mee gaat als het ander :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:42

Ik heb de lenovo ideapad gaming 3, maar die heb ik inmiddels alweer een aantal jaar. Een i7 processor, 16 gig werkgeheugen, 1t ssd geheugen. Dat is nu alweer achterhaald natuurlijk. De ontwikkeling gaat zo snel, maar tot dusver kan ik er alles mee waarvoor ik hem gekocht heb. Ik draai photoshop, audition, premierepro, fusion 360 en spellen als de sims en hogwarts lagacy soepel

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:48

cursebreaker schreef:
8nnemiek
Ik weet niet in hoeverre het werk geheugen van een MacBook te vergelijken is met een Windows alternatief bv, maar bv die MacBook Pro met 8gb ram werkgeheugen lijkt me dan toch wel alsnog erg laag? Van de Air kom ik bv ook modellen tegen van 1000e/binnen budget, maar die hebben dan weer maar 256gb opslagcapaciteit en dat vind ik echt heel erg weinig. Ik wil hierin het liefst ook 1TB, maar zeker niet lager als 500 bv. Dus dat vind ik dan ook wel weer lastig. Ik heb ook wel externe schijven liggen, maar toch. Ik maak het mezelf ook gewoon wel lastig, omdat ik gewoon een enorme twijfeling ben hahaha maar ik wil gewoon geen spijt krijgen straks van had ik toch maar dit of dat… En dat gevoel heb ik momenteel wel bij de MacBook’s die binnen budget liggen als ik ze nieuw zou kopen.

8GB ram zou ik inderdaad niet voor kiezen. Dat werkt nu wellicht wel, Apple kan nl ook heel goed virtueel geheugen swappen vanuit de harde schijf.. maar in de toekomst ga je dan toch tegen een tekort aanlopen, zeker met AI. Dus ik zou voor minimaal 16GB gaan bij Mac, of minimaal 32GB bij Windows.

De nieuwe M4 Macbook Air ligt dus net boven je budget.. maar misschien is deze M3 iets voor je?
https://www.amac.nl/macbook-air-13-m3-8 ... space-gray
16GB RAM, 512GB SSD.
Dit zal nog de laatste oude voorraad zijn, dus daardoor heel betaalbaar, maar gewoon een prima Macbook, en een betrouwbare winkel.

De Sims draait prima op mijn Mac trouwens :D En ik doe er ook behoorlijk zware games op draaien, zoals subnautica en the long dark <3

O ja, wellicht ook handig om te weten; de meeste schermen moet je zelf nog kalibreren, dat wordt niet vaak vanuit de fabriek gedaan. Apple doet dat wel, maar voor alle andere schermen heb ik zelf een SpyderX liggen. Als je foto's gaat bewerken en afdrukken dan is dat echt een tool die je nodig hebt :j
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op Vandaag, 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt