Wat helpt echten om katten uit je tuin te houden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bloementje3

Wat helpt echten om katten uit je tuin te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 12:08

Wij hebben een tuin van 50 meter lang met een prachtige moestuin en een heerlijk zwembad.

Alleen helaas zitten we zelden in de tuin omdat het enorm stinkt door alle katten stront die er ligt. Ik heb het niet over een drolletjes nee ik heb het over hele hopen, en soms ook kots.

Onze eigen hond mag al jaren niet meer de tuin in het risico dat hij het opeet of erin rolt is te groot :r

We hebben al samen met de buurman katten piepers geprobeerd, geur korrels en citroen planten maar ze lopen er doodleuk doorheen. Ik wil eerlijk gezegd geen gaas of iets zetten want dat kost enorm veel geld voor een tuin van 50meter lang en het is natuurlijk van de zotte dat wij zoveel moeten investeren om andermans dieren uit onze tuin te houden. Regelmatig worden we ook wakker van gekrijs van katten die vechten in de tuin of vinden we dode vogels.

Ik ben ten einde raad en zal ervoor verhuizen maar denk dat je het probleem ergens anders weer hebt. Wie heeft de oplossing die ons geen 1000e euros gaat kosten?

Ik ben echt opzoek naar een oplossing en geen discussie :D

dierenfan

Re: Wat helpt echten om katten uit je tuin te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:12

Gewoon stroomdraad en kastje. Kost geen klauwen geld, zeer effectief en vaak zet je het maar paar weken per jaar echt aan om het effectief te houden. Tegenover jaren de tuin met plezier kunnen gebruiken zou ik deze investering zo doen

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:13

Een vriendin van mij heeft zelf een soort systeem gemaakt waarbij een camera katten in de tuin kan detecteren, waarna er een sproeier voor een korte tijd aan springt. Dat is alleen niet heel gemakkelijk om zelf te maken vermoed ik (zij heeft het met een raspberry pi zelf geprogrammeerd). Je zou naar zoiets kunnen kijken, maar die herkent geen katten specifiek: https://www.macrovet.nl/ketrop-waterspr ... el/fry-236.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:16

dierenfan schreef:
Gewoon stroomdraad en kastje. Kost geen klauwen geld, zeer effectief en vaak zet je het maar paar weken per jaar echt aan om het effectief te houden. Tegenover jaren de tuin met plezier kunnen gebruiken zou ik deze investering zo doen

En vogels die op de grond lopen, of egels? Krijgen die dan geen opdonder? Draad moet redelijk laag lijkt me.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:17

LadyFiesta schreef:
dierenfan schreef:

En vogels die op de grond lopen, of egels? Krijgen die dan geen opdonder? Draad moet redelijk laag lijkt me.

Of juist op de schutting.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:20

Heb je je tuin omheind met een schutting, oid? Want dan lijkt mij de simpelste oplossing een stroomdraad spannen. Dat is niet per se duur.

Zou zelf denk ik kiezen voor een Y-vorm bovenop de schutting, zodat je naar binnen en naar buiten stroomdraden hebt.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:32

Heb je een foto van de schutting die afgezet moet worden?
Iets als die piepers, knoflook etc is leuk maar helpt echt niet voldoende. Als het zo erg is dat je eigen hond al jaren niet meer in de tuin komt (?) zou ik hier toch investeren in iets op de schutting, hoe banketstaaf ook.

Stroomdraadje is een optie maar niet zo makkelijk om het goed te zetten en ook afhankelijk van hoe de schutting is. Met horizontale planken wordt het al een stuk lastiger en klimmen ze er vaak omheen.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:37

Ik zeg dit altijd tegen mensen die last hebben van andersmand katten in de tuin. Neem er zelf een, liefst een kater (wel altijd laten castreren). Katten zijn territoriaal en zullen hun eigen stukje beschermen. Zolang wij katten hebben zien we andersmans katten nooit, niet dat ik daar persoonlijk iets op tegen zou hebben, vindt het eigenlijk wel gezellig :D Maar kan me voorstellen dat als de kattenbrigade van de buurt jouw tuin als kattenbak beschouwen dat dit heel erg vervelend is.

Uiteraard zijn uitzonderingen daar gelaten, ik kan je ook alleen over mijn persoonlijke ervaring vertellen. Vroeger nooit last gehad van andermans katten en nu nog steeds niet. Wanneer onze kat ziek is (vriend heeft een kat met blaasproblemen) en een week ofzo binnen zit, zie je zo nu en dan een kat over de schutting kijken, bijna alsof die denkt "is de kust veilig?" :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:43

De tuin een keer goed opruimen en de hond meer buiten laten, als hij in de rui is de haren buiten leggen.

Je kunt hem ook leren "Waar is de poes?" en hem dan naar buiten sturen, dan lost de hond je probleem op.

Bij ons hoef ik inmiddels maar "Poes!" te zeggen en ze schieten naar buiten. We wonen inmiddels al behoorlijk wat jaren hier en de meeste katten weten dat ze onze tuin moeten vermijden, jonge katten zijn soms nog ietwat hardleers of gewoonweg dom maar daar komen ze dan vanzelf achter. :+

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:44

Hier poepten ze in mijn perkje op mijn oprit.
Koffiedik over de grond gestrooid en ze zijn nooit meer geweest.

Als ze gaan graven in koffiedik dan plakt het aan de pootjes en dat vinden ze vies.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:51

Je hebt een grote tuin dus dan werkt niet wat ik doe helaas. Ik heb kattenmatjes liggen in mijn tuin, vooral in de winter. In de zomer staan er veel zomerbloeiers in de tuin en dan komen de katten niet om te schijten. Ik denk dat ze die bloemen niet leuk vinden ofzo. In de winter leg ik matten neer anders graven en schijten ze alles overhoop.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:01

bloementje3 schreef:
Ik ben ten einde raad en zal ervoor verhuizen maar denk dat je het probleem ergens anders weer hebt. Wie heeft de oplossing die ons geen 1000e euros gaat kosten?

Verhuizen is een stuk duurder. En het is ook ontzettend zonde om niet voor je woongenot te gaan, dus ik zou omheinen en dan bovenop stroom.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:09

Heel irritant probleem! Kan me voorstellen dat dat heel erg veel frustratie oplevert.

Hoe ziet je tuin eruit qua indeling? Je hebt het over moestuin en zwembad? Want op/in "kale" grond poepen doen ze natuurlijk graag, dus misschien is alleen je moestuin afzetten dan genoeg. In je zwembad of op bestrating lijkt me dat ze niet perse poepen. Maar voor je andere overlast zoals kots en herrie is dat natuurlijk nog geen oplossing. Die water sprinklers zijn ook wel een goed idee. Zou je misschien zelfs op alleen een bewegingsmelder kunnen laten reageren en als de katten daarna geleerd hebben dat het niet interessant is natuurlijk weer uit laten zodat je zelf niet nat wordt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:11

Toompje kippen nemen, geen krieltjes maar een wat groter (en dus rustiger) ras, hier werden (en worden door de krielen) alle katten zeer effectief de tuin uit gewerkt

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:14

Evercreek schreef:
Ik zeg dit altijd tegen mensen die last hebben van andersmand katten in de tuin. Neem er zelf een, liefst een kater (wel altijd laten castreren). Katten zijn territoriaal en zullen hun eigen stukje beschermen. Zolang wij katten hebben zien we andersmans katten nooit, niet dat ik daar persoonlijk iets op tegen zou hebben, vindt het eigenlijk wel gezellig :D Maar kan me voorstellen dat als de kattenbrigade van de buurt jouw tuin als kattenbak beschouwen dat dit heel erg vervelend is.

Uiteraard zijn uitzonderingen daar gelaten, ik kan je ook alleen over mijn persoonlijke ervaring vertellen. Vroeger nooit last gehad van andermans katten en nu nog steeds niet. Wanneer onze kat ziek is (vriend heeft een kat met blaasproblemen) en een week ofzo binnen zit, zie je zo nu en dan een kat over de schutting kijken, bijna alsof die denkt "is de kust veilig?" :+

Dit was ook mijn gedachte :') Zelf een kater in je tuin zetten, ben je er snel vanaf.
Maar anders zou ik ook een stroomdraadje bovenlangs maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:15

Vooral een goede tip voor mensen die geen katten willen, ja :').

En zit je vervolgens nog met afzetten om dat beest in je eigen tuin te houden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:16

Laatst bijgewerkt door Winged op 10-06-25 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:17

Wat bij ons 90% van alle katten (en kleine hondjes) heeft geweerd is gaas onder de schutting en dan met alle buren want dan komen ze ook niet meer tussendoor over de schutting

Wij hebben voor onze eigen katten een net langs de tuin en nu komt er helemaal geen kat meer in. Maar als ik geen katten had zou ik een stroomdraadje overwegen denk ik

Edit: mijn netten zie je amper en zijn zeker geen gevangenis. Ik heb houten palen met daartussen groen katten net

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:18

Juist de hond wel in de tuin.
Hier zijn ze zo weg....

Ik denk dat het moeilijk adviseren is zonder beeld

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:22

DuoPenotti schreef:
Juist de hond wel in de tuin.
Hier zijn ze zo weg....

Ik denk dat het moeilijk adviseren is zonder beeld

Nou, mijn hondje heeft een lelijke kras op haar snuit opgelopen in eigen tuin, van een kat dus.
Het hangt dus af van je hond en van de bezoekende kat.

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 13:50

Bedankt voor alle tips!

Ik heb een klein hondje en hij gaat het niet winnen van een kat ook dat is een reden dat hij binnen blijft nu.

We hebben twee heggen staan een laurier aan de ene kant en een coniveer aan de andere kant. Die stonden er al en de buren willen deze graag in ere houden. Een stroomdraadje kan wel dan kunnen ze niet meer onder de heg doorlopen. Vind dat wel een goede. Alleen wat voor pak je dan? Het is niet de bedoeling dat ik straks een kat vermoord heb met een stroomdraad. Onze hele tuin is gras behalve stukje moestuin en het terras. Er ligt vooral kak in het gras. Maar ook op de stenen ligt het. Kippen nemen vind ik ook nog wel een leuke eigenlijk. Ik weet niet hoe dat met ons hondje zal gaan maar is nog te overwegen. Maar denk dat als de stroomdraad geen katten dood maakt ik dat de beste optie vindt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:55

Tuurlijk maakt een stroomdraad geen katten dood. Wel opletten dat je kleine hondje niet onbedoeld tegen diezelfde draad aan komt.
Ook hij zal daar niet van doodgaan maar prettig is toch anders...

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:55

bloementje3 schreef:
Bedankt voor alle tips!

Ik heb een klein hondje en hij gaat het niet winnen van een kat ook dat is een reden dat hij binnen blijft nu.

We hebben twee heggen staan een laurier aan de ene kant en een coniveer aan de andere kant. Die stonden er al en de buren willen deze graag in ere houden. Een stroomdraadje kan wel dan kunnen ze niet meer onder de heg doorlopen. Vind dat wel een goede. Alleen wat voor pak je dan? Het is niet de bedoeling dat ik straks een kat vermoord heb met een stroomdraad. Onze hele tuin is gras behalve stukje moestuin en het terras. Er ligt vooral kak in het gras. Maar ook op de stenen ligt het. Kippen nemen vind ik ook nog wel een leuke eigenlijk. Ik weet niet hoe dat met ons hondje zal gaan maar is nog te overwegen. Maar denk dat als de stroomdraad geen katten dood maakt ik dat de beste optie vindt.

Katten die in het gras en op stenen poepen? Gebeurt niet vaak, weet je zeker dat het katten zijn en niet vossen?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:56

Ik zou een reiger verjager proberen eentje die je kan verzetten.
Super irritant al die loslopende katten .

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 13:57

Ja het is wel gelijk een tweezijdige omheining hondje gaat er niet uit (wat hij eigenlijk ook niet doet maar toch) en katten komen niet erin. Hij is al eens tegen een schapen draadje gelopen dus ik hoop dat hij er toen van geleerd heeft.