Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
germie schreef:Goed, ik heb dus al weer enige jaren geleden een Medion Gaming pc gekocht. Een I5 9e generatie, 2.9ghz, 6 cores.
16GB intern geheugen.
En een NVIDIA GeForce GTX 1050 TI videokaart.
Op papier is dit nog steeds een prima pc en zou gewoon zonder problemen geschikt zijn voor Lightroom, Photoshop en videobewerking. Eigenlijk heb ik al vlak voordat de pc 2 jaar oud was problemen met blue screens of death. En dat lijkt dan een koelingsprobleem te zijn.
Het is net of de harde schijf er dan mee stopt, en dan krijg ik dus het beruchte blauwe windowsscherm. Goed, dus daar eens naar gekeken. En de pc zelf naar een wat gunstiger plekje voor koelen gezet, de kast van binnen stofvrij gemaakt, enz. En ja, het was weer een tijd goed.
De upgrade naar Windows 11 ook gedaan.
Maar met 4k videobewerking is de pc vreselijk traag. De pc is ook vreselijk traag als ik LR en PS open heb staan. En dan heb ik niet eens de nieuwste versie, maar werk nog met versie 6. Dit was de laatste versie die je kon kopen zonder abonnement.
Ik heb laatst wel mijn Magix geupdated naar de nieuwste versie voor de videobewerking en daar is an sich niets aan versnelling uitgekomen, maar gelukkig ook geen vertraging.
De drivers van bijvoorbeeld de videokaart zijn voorzien van de laatste updates.
En toch, nu begint de pc weer met vastlopers. Als ik dus LR en PS open heb staan en de Backscatter Xterminator plugin in PS over een foto haal dan doet die er bij mij zeker 2 minuten per foto over. Bij anderen 15-30 seconden (heb dat nagevraagd, en ik heb ook deze plugin gekocht).
Het opstarten van Luminar 4 (ook niet de nieuwste versie, ook legale software) gaat ook traag, maar is nog redelijk werkbaar.
Maar ik heb vanavond dus slechts een 20 tal foto's kunnen nabewerken en heb 2 keer een blue screen of death gehad.
Als ik vlak voor het vastlopen de taakmanager open, dan is er zo'n 44% maximaal van de processor in gebruik en maximaal 90% van het geheugen. Schijf komt niet verder dan 2 %.
Het vastlopen gebeurt alleen als ik dus redelijk veel van de pc vraag. In dit geval dus LR en PS open had staan, de plugin draai en tegelijkertijd was ik dus via Videoland een programma aan het kijken om de tijd te doden.
Heb ik nu toch weer last van het koelingsprobleem? Andere jaren liep de pc in de zomer ook vaker vast als het 28-30 graden in huis was dan in de winter bij 15 a 16 graden.
Is de pc gewoon op?
Gaat extra geheugen prikken helpen? (volgens anderen dus niet, heb nog niet gekeken of dat kan, maar meestal kan dat wel. Maar vraag me af of dat gaat helpen, want heb volgens de taakmanager geen geheugenprobleem).
Ik heb verder eigenlijk geen gekke dingen die standaard geladen of gestart worden, alleen dus een bestandje omdat ik met een gekalibreerd beeldscherm werk. Maar dat is niet iets wat geheugen vreet. En Datacolor is gewoon een bedrijf wat door veel fotografen gebruikt wordt.
Wat kan ik nog proberen voordat ik een nieuwe pc koop?
Texas02 schreef:Daar kan ik maar één ding op zeggen. Het is Medion. Dat was bij mij ook een ramp zodra het ding een keer echt iets moest doen. Mijn vader heeft hem nu voor alleen een beetje internetten en die is er blij mee, maar het ding hoeft mij maar te zien en hij geeft weer een blue screen. Lenovo precies net zo (komt ook van dezelfde fabriek). Voor mij nooit weer.
germie schreef:Hoe kan ik die tool vinden?
germie schreef:Maar de videokaart zal de pc niet laten crashen lijkt mij. Toen ik deze pc kocht was het echt het neusje van de zalm.
germie schreef:Ik heb echt meerdere pc's van Medion gehad en nooit problemen mee gehad. Dus het ligt niet aan het merk hoor. Vind dat wel heel erg snel. Ik heb zelf een probleem gehad met een Lenovo laptop, dat ding was echt 1 groot drama.
Het is ook niet dat je overal leest dat Medion slechte pc's maakt. Of slechte laptops. Het was vroeger een Aldi merk, maar tegenwoordig ook al niet meer. Maar ik heb inderdaad vroeger wel eens bij de Aldi gewacht totdat de levering van pc's kwam omdat je dan gewoon veel waar voor je geld kreeg. Deze pc is niet bij de Aldi gekocht overigens, maar gewoon bij een webshop.
Exitium schreef:germie schreef:Maar de videokaart zal de pc niet laten crashen lijkt mij. Toen ik deze pc kocht was het echt het neusje van de zalm.
Weet niet wanneer je deze PC gekocht hebt, maar tenzij dat rond 2018 geweest is is het nooit een topper geweest. Ook in dat jaar is het niet een topper, eerder een goede middelmaat, wellicht iets bovengemiddeld. Heb je 'm in of na de covidperiode gekocht, dan was 'ie al redelijk verouderd toen je 'm kocht. Het gaat hard in de PC-wereld de laatste ± tien jaar.
Wat betreft de foutmelding, je kan de volgende stappen proberen. Staat wel W10 bij, maar deze settings zitten ook in W11. Het zou echter ook hardware kunnen zijn die aan het overlijden is of iets dergelijks.
germie schreef:Exitium schreef:
Weet niet wanneer je deze PC gekocht hebt, maar tenzij dat rond 2018 geweest is is het nooit een topper geweest. Ook in dat jaar is het niet een topper, eerder een goede middelmaat, wellicht iets bovengemiddeld. Heb je 'm in of na de covidperiode gekocht, dan was 'ie al redelijk verouderd toen je 'm kocht. Het gaat hard in de PC-wereld de laatste ± tien jaar.
Wat betreft de foutmelding, je kan de volgende stappen proberen. Staat wel W10 bij, maar deze settings zitten ook in W11. Het zou echter ook hardware kunnen zijn die aan het overlijden is of iets dergelijks.
Deze was al ruim voor 2020 gekocht. 2017 zo uit m'n hoofd. Was toen echt wel een topstation. Dus ik weet ook dat het nu wel verouderd is, maar ja, hoop ergens dat de pc nog niet 'op' is.
Ik heb zelf veel problemen gehad met een Acer laptop.
Ik zal die link eens doorspitten.
germie schreef:Ik zoek geen laptop. Laptops heb ik wel. En daar kan ik ook wel foto's op bewerken, maar ik zit gewoon thuis graag achter een groot scherm en ben niet van continu kabels ompluggen.
Ik heb hier een Asus gaming laptop liggen van 3 jaar oud (1100 euro toen), en een HP Elitebook (dat toetsenbord is helaas niet fijn, bij normaal typen slaat deze letters over, je moet echt rammen). Dus qua laptops kan ik nog wel even vooruit vind ik. Heb daar nooit videobewerking op gedaan, maar dat zouden ze ook moeten kunnen. Fotobewerking gaat prima, al moet ik die Backscatterplugin nog er op installeren, want die heb ik net een maandje geleden gekocht voor 180 dollar.
Apple komt er bij mij niet in. Ik vind dat gewoon geen waar voor je geld. Heb bij anderen gezien hoe slecht de kwaliteit hier van is, dus nee, ik begin er niet aan.
Ook zal ik dan bepaalde software opnieuw moeten kopen die ik notabene met levenslang gebruik voor Windows reeds gekocht heb. Ben gekke Gerrit niet.