PC op of toch wat anders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

PC op of toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 21:13

Goed, ik heb dus al weer enige jaren geleden een Medion Gaming pc gekocht. Een I5 9e generatie, 2.9ghz, 6 cores.
16GB intern geheugen.
En een NVIDIA GeForce GTX 1050 TI videokaart.

Op papier is dit nog steeds een prima pc en zou gewoon zonder problemen geschikt zijn voor Lightroom, Photoshop en videobewerking. Eigenlijk heb ik al vlak voordat de pc 2 jaar oud was problemen met blue screens of death. En dat lijkt dan een koelingsprobleem te zijn.
Het is net of de harde schijf er dan mee stopt, en dan krijg ik dus het beruchte blauwe windowsscherm. Goed, dus daar eens naar gekeken. En de pc zelf naar een wat gunstiger plekje voor koelen gezet, de kast van binnen stofvrij gemaakt, enz. En ja, het was weer een tijd goed.

De upgrade naar Windows 11 ook gedaan.
Maar met 4k videobewerking is de pc vreselijk traag. De pc is ook vreselijk traag als ik LR en PS open heb staan. En dan heb ik niet eens de nieuwste versie, maar werk nog met versie 6. Dit was de laatste versie die je kon kopen zonder abonnement.

Ik heb laatst wel mijn Magix geupdated naar de nieuwste versie voor de videobewerking en daar is an sich niets aan versnelling uitgekomen, maar gelukkig ook geen vertraging.

De drivers van bijvoorbeeld de videokaart zijn voorzien van de laatste updates.

En toch, nu begint de pc weer met vastlopers. Als ik dus LR en PS open heb staan en de Backscatter Xterminator plugin in PS over een foto haal dan doet die er bij mij zeker 2 minuten per foto over. Bij anderen 15-30 seconden (heb dat nagevraagd, en ik heb ook deze plugin gekocht).
Het opstarten van Luminar 4 (ook niet de nieuwste versie, ook legale software) gaat ook traag, maar is nog redelijk werkbaar.

Maar ik heb vanavond dus slechts een 20 tal foto's kunnen nabewerken en heb 2 keer een blue screen of death gehad.

Als ik vlak voor het vastlopen de taakmanager open, dan is er zo'n 44% maximaal van de processor in gebruik en maximaal 90% van het geheugen. Schijf komt niet verder dan 2 %.

Het vastlopen gebeurt alleen als ik dus redelijk veel van de pc vraag. In dit geval dus LR en PS open had staan, de plugin draai en tegelijkertijd was ik dus via Videoland een programma aan het kijken om de tijd te doden.

Heb ik nu toch weer last van het koelingsprobleem? Andere jaren liep de pc in de zomer ook vaker vast als het 28-30 graden in huis was dan in de winter bij 15 a 16 graden.
Is de pc gewoon op?
Gaat extra geheugen prikken helpen? (volgens anderen dus niet, heb nog niet gekeken of dat kan, maar meestal kan dat wel. Maar vraag me af of dat gaat helpen, want heb volgens de taakmanager geen geheugenprobleem).
Ik heb verder eigenlijk geen gekke dingen die standaard geladen of gestart worden, alleen dus een bestandje omdat ik met een gekalibreerd beeldscherm werk. Maar dat is niet iets wat geheugen vreet. En Datacolor is gewoon een bedrijf wat door veel fotografen gebruikt wordt.

Wat kan ik nog proberen voordat ik een nieuwe pc koop?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 21:20

germie schreef:
Goed, ik heb dus al weer enige jaren geleden een Medion Gaming pc gekocht. Een I5 9e generatie, 2.9ghz, 6 cores.
16GB intern geheugen.
En een NVIDIA GeForce GTX 1050 TI videokaart.

Op papier is dit nog steeds een prima pc en zou gewoon zonder problemen geschikt zijn voor Lightroom, Photoshop en videobewerking. Eigenlijk heb ik al vlak voordat de pc 2 jaar oud was problemen met blue screens of death. En dat lijkt dan een koelingsprobleem te zijn.
Het is net of de harde schijf er dan mee stopt, en dan krijg ik dus het beruchte blauwe windowsscherm. Goed, dus daar eens naar gekeken. En de pc zelf naar een wat gunstiger plekje voor koelen gezet, de kast van binnen stofvrij gemaakt, enz. En ja, het was weer een tijd goed.

De upgrade naar Windows 11 ook gedaan.
Maar met 4k videobewerking is de pc vreselijk traag. De pc is ook vreselijk traag als ik LR en PS open heb staan. En dan heb ik niet eens de nieuwste versie, maar werk nog met versie 6. Dit was de laatste versie die je kon kopen zonder abonnement.

Ik heb laatst wel mijn Magix geupdated naar de nieuwste versie voor de videobewerking en daar is an sich niets aan versnelling uitgekomen, maar gelukkig ook geen vertraging.

De drivers van bijvoorbeeld de videokaart zijn voorzien van de laatste updates.

En toch, nu begint de pc weer met vastlopers. Als ik dus LR en PS open heb staan en de Backscatter Xterminator plugin in PS over een foto haal dan doet die er bij mij zeker 2 minuten per foto over. Bij anderen 15-30 seconden (heb dat nagevraagd, en ik heb ook deze plugin gekocht).
Het opstarten van Luminar 4 (ook niet de nieuwste versie, ook legale software) gaat ook traag, maar is nog redelijk werkbaar.

Maar ik heb vanavond dus slechts een 20 tal foto's kunnen nabewerken en heb 2 keer een blue screen of death gehad.

Als ik vlak voor het vastlopen de taakmanager open, dan is er zo'n 44% maximaal van de processor in gebruik en maximaal 90% van het geheugen. Schijf komt niet verder dan 2 %.

Het vastlopen gebeurt alleen als ik dus redelijk veel van de pc vraag. In dit geval dus LR en PS open had staan, de plugin draai en tegelijkertijd was ik dus via Videoland een programma aan het kijken om de tijd te doden.

Heb ik nu toch weer last van het koelingsprobleem? Andere jaren liep de pc in de zomer ook vaker vast als het 28-30 graden in huis was dan in de winter bij 15 a 16 graden.
Is de pc gewoon op?
Gaat extra geheugen prikken helpen? (volgens anderen dus niet, heb nog niet gekeken of dat kan, maar meestal kan dat wel. Maar vraag me af of dat gaat helpen, want heb volgens de taakmanager geen geheugenprobleem).
Ik heb verder eigenlijk geen gekke dingen die standaard geladen of gestart worden, alleen dus een bestandje omdat ik met een gekalibreerd beeldscherm werk. Maar dat is niet iets wat geheugen vreet. En Datacolor is gewoon een bedrijf wat door veel fotografen gebruikt wordt.

Wat kan ik nog proberen voordat ik een nieuwe pc koop?

Even op een rijtje
je processor is uit 2019 (geen topklasse)
je videokaart is uit 2016 (En geen topklasse)

Kort gezegd, je spul is ontzettend verouderd.
Ik denk dat je moet gaan upgraden, want de computer wereld en ontwikkeling gaat razendsnel.
Zeker 4K videobewerking is ontzettend zwaar

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 21:22

Hm, een ram upgrade naar 32GB zou sowieso verschil moeten geven want 16 is wel echt echt een ondergrens voor fotobewerking.

windows 11 was trouwens misschien niet de beste keuze met wat oudere software.

Er zijn tools beschikbaar om de temperaturen te monitoren

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 21:31

kijk of een bij bluescreen ook vermeld staat welk proces de BSOD (Blue Screen Of Death) heeft veroorzaakt.

eventueel kijk na een BSOD eens onder logboeken
Misschien dat je onder logboek ook wat kan vinden.
Zoeken / Windows start openen en dan log in tikken , als het goed is krijg je dan logboeken (systeem), hierin staat een hoop info maar kan soms wel hints geven waar het mis is gegaan.

BSODS kunnen o.a. veroorzaakt worden door niet goed wekende drivers, geheugen problemen (defecten, timing etc) , voeding problemen , moederbord problemen, hardeschijf/SSD problemen.
Laatst bijgewerkt door PascalB op 07-06-25 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 21:32

Zou echt kijken voor een nieuwe pc, je grafische kaart heeft bijvoorbeeld maar 2gb geheugen, Daar ga je het tegenwoordig echt niet meer mee redden, ook is het platform zelf flink verouderd, en alleen geschikt voor max 1080p.

Je kan meer RAM toevoegen maar dan heb je nog steeds het probleem van de grafische kaart die het allemaal niet bij kan benen plus is waarschijnlijk ddr3 platform dus upgraden gaat je een stuk meer kosten dan het oplevert.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 21:36

90% ram usage geeft ook wel aan dat je geheugen keihard moet werken en toe is aan een upgrade. Ik werk ook met grote bestanden (3-4k pixels en veulll lagen en smart layers) en ben geupgrade naar 32, dat scheelt al wel maar soms zit ik alsnog aan de 70-80% gebruik. Denk dat je CPU ook best hard aan het werk moet, en al helemaal als je 4k video's rendered. Dat durf ik mijn pc niet eens aan te doen en die is net een tandje beter (maar ga ik ook compleet vervangen).

Ik zou idd ook kijken naar je temperaturen.
Geven de BSOD's nog een code aan? Je kan ook in logboeken > systeem kijken naar (fatal) errors, misschien kan je daar wat wijzer uit worden.
Wat voor voeding heb je?

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 21:40

een nieuwe videokaart hoeft niet altijd voordeel op te leveren
welke PCIE versie heeft het moederbord? en moderne videokaart zal gok ik op een nieuwere versie zitten.
Het zal werken maar je bestaande moederbord heeft mogelijk het probleem dat deze nooit de volle snelheid kan geven die een moderne videokaart aan kan.

Upgraden op een oudere pc is vaak ductape werk.
Ja je gaat misschien wat rek geven maar nooit gelijk een compleet nieuwe hardware.

Snellere CPU tov bestaande CPU
Sneller & meer gebeugen tov huidige moederbord
nieuwe pcie versie tov bestaande moederbord = meer bandbreedte = sneller werkende videokaart
nieuwe videokaart tov bestaande = meer geheugen videokaart + snelheid videokaart
Sata SSD ?
Snellere NVME schijf ?

Het gaat dan een kwestie van kosten / baten worden je komt dan op een punt dat het gewoon beter is om nieuwe hardware te kopen.
Even niet naar de persoonlijke financiele situatie gekeken.
Laatst bijgewerkt door PascalB op 07-06-25 21:47, in het totaal 2 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 21:42

Maar de videokaart zal de pc niet laten crashen lijkt mij. Toen ik deze pc kocht was het echt het neusje van de zalm. Want ik wilde er ook echt alles mee kunnen. Daar hing dus ook toen een enorm prijskaartje aan. PC's zijn net als auto's, zodra je ze koopt zijn er weer betere op de markt.

Als wat nieuws kopen de enige optie is, dan moet ik daar naar kijken, maar juist omdat een bedrijfje wat pc's verkoopt tegen mij zei dat in principe die 16gb en I5 nog prima moet functioneren met wat ik er mee wil ga ik dus liever eerst kijken naar opties om niet meteen nieuw te kopen.
De persoon waar ik contact mee gehad heb werkt gewoon zonder problemen met de 2025 versie van LR en PS met 16GB en een I5 zegt hij.

Met het updaten van drivers is het dus wel wat verbeterd, maar nog niet zoals het zou moeten zijn.

Uit de logging haal ik niet zo veel, het is een Kernel-power error (en dat is het steeds bij de vastloper):
System

- Provider

[ Name] Microsoft-Windows-Kernel-Power
[ Guid] {331c3b3a-2005-44c2-ac5e-77220c37d6b4}

EventID 41

Version 10

Level 1

Task 63

Opcode 0

Keywords 0x8000400000000002

- TimeCreated

[ SystemTime] 2025-06-07T18:03:45.1936534Z

EventRecordID 21781

Correlation

- Execution

[ ProcessID] 4
[ ThreadID] 8

Channel System

Computer DESKTOP-0EFT7HS

- Security

[ UserID] S-1-5-18

- EventData

BugcheckCode 307
BugcheckParameter1 0x0
BugcheckParameter2 0x500
BugcheckParameter3 0x500
BugcheckParameter4 0xfffff807a07c33b0
SleepInProgress 0
PowerButtonTimestamp 0
BootAppStatus 0
Checkpoint 16
ConnectedStandbyInProgress false
SystemSleepTransitionsToOn 3
CsEntryScenarioInstanceId 10
BugcheckInfoFromEFI false
CheckpointStatus 0
CsEntryScenarioInstanceIdV2 10
LongPowerButtonPressDetected false
LidReliability false
InputSuppressionState 0
PowerButtonSuppressionState 0
LidState 3
WHEABootErrorCount 0

Want gaat dus naar 32gb eventueel het geheugen uitbreiden de pc beter maken?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 21:44

Maar nog steeds zou een downgrade naar Windows 10 best een deel van het probleem opheffen.
Upgrade naar 32 of indien mogelijk, 64GB doet echt ook wat maar de vraag is hoe lang je er nog mee door wil.

Het probleem is niet de hardware an sich maar de steeds hogere eisen die software en gebruiker stellen.

De 386 DX2 40MHz incl co-processor en 16MB geheugen doet het hier nog steeds onder Novell netware 3.51 }>

Texas02

Re: PC op of toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 21:46

Daar kan ik maar één ding op zeggen. Het is Medion. Dat was bij mij ook een ramp zodra het ding een keer echt iets moest doen. Mijn vader heeft hem nu voor alleen een beetje internetten en die is er blij mee, maar het ding hoeft mij maar te zien en hij geeft weer een blue screen. Lenovo precies net zo (komt ook van dezelfde fabriek). Voor mij nooit weer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 21:51

Ik heb hier voor wel 10 jaar een Medion pc gehad en had er nooit problemen mee. Deze heeft dus al voordat die 2 jaar oud was een koelingsprobleem, maar dat wist ik op te lossen (tot dus weer een poos later). Ik denk niet dat het aan het merk ligt.

Want als ik wel voor wat anders ga, AMD Ryzen 7 of toch minimaal een Intel I7? Het meest dure is niet te betalen hier. Budget blijft wel rond de 1000 hangen dan. Dus het liefst zoek ik ook een upgrade in het huidige systeem, maar ben wel zo realistisch dat dat er misschien niet in zit. En ik was vroeger niet zo weg van AMD, dus heb zelf een behoorlijke voorkeur voor Intel.

Downgraden naar windows 10 ga ik niet doen. En daar zit het ook niet in, want de problemen waren er ook al bij de 10 versie (en is daarna een tijdje goed geweest met updates van drivers enz). Je zit dan ook met updates en ondersteuning, dus nee, dat is absoluut geen optie.

Ik ben wel gewend om 8 a 10 jaar met een pc te doen. Dus als deze het nu al niet meer aan kan is dat heel snel. Ik ben natuurlijk realistisch dat dat kan, maar heb echt geïnvesteerd toen in een neusje van de zalm.
Laatst bijgewerkt door germie op 07-06-25 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 21:52

Texas02 schreef:
Daar kan ik maar één ding op zeggen. Het is Medion. Dat was bij mij ook een ramp zodra het ding een keer echt iets moest doen. Mijn vader heeft hem nu voor alleen een beetje internetten en die is er blij mee, maar het ding hoeft mij maar te zien en hij geeft weer een blue screen. Lenovo precies net zo (komt ook van dezelfde fabriek). Voor mij nooit weer.

Hhmmm, hier vier Lenovo's onder handen gehad en die hielden het beter dan de Siemens die ik nu heb. dat zal deels aan Windows 11 liggen maar toch deels ook aan de laptop. Zelfs de uitbreiding naar 64GB maakt AutoCAD niet echt zo snel als op de Lenovo.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 21:53

Kernel-power error
Heb je van medion een tool zitten die power opties onder beheer heeft?
Het kan ook een Windows 11 probleem zijn met de chipset / CPU power mode of energie drivers.

Hier een Asus G14(2024) die ook met kernal power BSODS van tijd tot tijd onderuit ging met Windows 11.
Bleek ASUS tool Armory Crate te zijn. (verschillende versies en updates)
vervangen door een andere tool en sindsdien geen problemen meer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 21:57

Hoe kan ik die tool vinden?

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 22:00

germie schreef:
Hoe kan ik die tool vinden?

Medion heeft waarschijnlijk eigen software .
Hoeft het natuurlijk niet te zijn, kernal error kan ook driver gerelateerd zijn.
Soms is het Windows zelf , die vervuiling heeft opgelopen.
Opnieuw beginnen (Windows installatie) wil in sommige gevallen ook helpen (geen garantie).

Errors kunnen vele oorzaken hebben.
Als je op je pc model van Medion zoekt, hebben niet meer mensen problemen? (en mogelijke oplossing)
Laatst bijgewerkt door PascalB op 07-06-25 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 22:05

Ik volg nu even wat de pc doet. Op dit moment draait die eigenlijk als een zonnetje, en ik ben die Backscatter Xterminator plugin aan het gebruiken. Dan komt de pc wel even op 100% processor gebruik. Maar de rest draait door zonder dat ik het merk. Dus die plugin vreet wel veel. Maar ook voordat ik die plugin had (heb ik nog maar een maandje) had ik wel problemen. Als ik het logboek bekijk is dat echter wel een tijd terug (klopt ook wel, want heb dat toen met driver updates eerst weer opgelost).

En het valt me ook op als ik dus PS afsluit (wat ik dus doe nadat ik vanuit LR de foto in PS geopend heb en de plugin gedraaid heb ga ik verder in LR) dat dus er iets blijft hangen van PS. In de taskmanager zie je dan dat er steeds meer achtergrondprocessen van PS blijven hangen. Daar gaat dus ook iets niet goed.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 22:22

Een pre-build van Medion?

Ai, ai, ai. :x

Medion is gewoon slechte kwaliteit en behalve af en toe een uitschieter die wel doet wat ze moeten doen is het gewoon beneden maats.

Je kunt een blue screen viewer downloaden want dikke kans dat je bsods niet continu dezelfde zijn. En dus door verschillende dingen veroorzaakt kunnen worden.

Maar je moet jezelf afvragen voor een pc van deze maat hoeveel energie, tijd en frustratie je er nog in wil steken. Hij gaat gewoon niet vlekkeloos werken. (Excuses voor mijn depressieve kijk maar Medion is gewoon flut haha)

Ga eens informeren bij een computer winkel in de buurt die eventueel zelf pcs bouwen en samenstellen. Dan kun je eventueel iets degelijks uitzoeken. En wellicht hebben die ook nog een technische dienst die je Medion wellicht tijdelijk aan de zuurstof kunnen leggen :Y)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 22:33

Ik heb echt meerdere pc's van Medion gehad en nooit problemen mee gehad. Dus het ligt niet aan het merk hoor. Vind dat wel heel erg snel. Ik heb zelf een probleem gehad met een Lenovo laptop, dat ding was echt 1 groot drama.

Het is ook niet dat je overal leest dat Medion slechte pc's maakt. Of slechte laptops. Het was vroeger een Aldi merk, maar tegenwoordig ook al niet meer. Maar ik heb inderdaad vroeger wel eens bij de Aldi gewacht totdat de levering van pc's kwam omdat je dan gewoon veel waar voor je geld kreeg. Deze pc is niet bij de Aldi gekocht overigens, maar gewoon bij een webshop.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 23:15

germie schreef:
Maar de videokaart zal de pc niet laten crashen lijkt mij. Toen ik deze pc kocht was het echt het neusje van de zalm.

Weet niet wanneer je deze PC gekocht hebt, maar tenzij dat rond 2018 geweest is is het nooit een topper geweest. Ook in dat jaar is het niet een topper, eerder een goede middelmaat, wellicht iets bovengemiddeld. Heb je 'm in of na de covidperiode gekocht, dan was 'ie al redelijk verouderd toen je 'm kocht. Het gaat hard in de PC-wereld de laatste ± tien jaar.

Wat betreft de foutmelding, je kan de volgende stappen proberen. Staat wel W10 bij, maar deze settings zitten ook in W11. Het zou echter ook hardware kunnen zijn die aan het overlijden is of iets dergelijks.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 00:21

germie schreef:
Ik heb echt meerdere pc's van Medion gehad en nooit problemen mee gehad. Dus het ligt niet aan het merk hoor. Vind dat wel heel erg snel. Ik heb zelf een probleem gehad met een Lenovo laptop, dat ding was echt 1 groot drama.

Het is ook niet dat je overal leest dat Medion slechte pc's maakt. Of slechte laptops. Het was vroeger een Aldi merk, maar tegenwoordig ook al niet meer. Maar ik heb inderdaad vroeger wel eens bij de Aldi gewacht totdat de levering van pc's kwam omdat je dan gewoon veel waar voor je geld kreeg. Deze pc is niet bij de Aldi gekocht overigens, maar gewoon bij een webshop.

Medion is van dezelfde fabrikant als Lenovo, ik denk dat jij met de vorige pc's heel veel geluk gehad hebt. Als ik op Medion reviews van PC's zoek, krijg ik namelijk wel veel negatieve reviews. Niet alleen maar, maar wel veel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 06:53

Exitium schreef:
germie schreef:
Maar de videokaart zal de pc niet laten crashen lijkt mij. Toen ik deze pc kocht was het echt het neusje van de zalm.

Weet niet wanneer je deze PC gekocht hebt, maar tenzij dat rond 2018 geweest is is het nooit een topper geweest. Ook in dat jaar is het niet een topper, eerder een goede middelmaat, wellicht iets bovengemiddeld. Heb je 'm in of na de covidperiode gekocht, dan was 'ie al redelijk verouderd toen je 'm kocht. Het gaat hard in de PC-wereld de laatste ± tien jaar.

Wat betreft de foutmelding, je kan de volgende stappen proberen. Staat wel W10 bij, maar deze settings zitten ook in W11. Het zou echter ook hardware kunnen zijn die aan het overlijden is of iets dergelijks.

Deze was al ruim voor 2020 gekocht. 2017 zo uit m'n hoofd. Was toen echt wel een topstation. Dus ik weet ook dat het nu wel verouderd is, maar ja, hoop ergens dat de pc nog niet 'op' is.

Ik heb zelf veel problemen gehad met een Acer laptop.

Ik zal die link eens doorspitten.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 07:47

germie schreef:
Exitium schreef:

Deze was al ruim voor 2020 gekocht. 2017 zo uit m'n hoofd. Was toen echt wel een topstation. Dus ik weet ook dat het nu wel verouderd is, maar ja, hoop ergens dat de pc nog niet 'op' is.

Ik heb zelf veel problemen gehad met een Acer laptop.

Ik zal die link eens doorspitten.

Je schreef eerder in dit topic dat je gewend was dat een laptop minimaal 8-10 jaar mee ging, maar dat klopt dan toch ook? Als je hem in 2017 gekocht hebt, is hij dit jaar 8 jaar in gebruik.

Ik heb zelf een Asus gekocht in 2017, ook een I5 met 8gb geheugen en deze heeft nog nooit video bewerking geaccepteerd. Laat staan 4k videobewerking.

Eind vorig jaar daarom overgestapt op een 2e hands macbook pro uit 2018 (om uit te proberen of ik met mac kan werken) en deze is al veel krachtiger.

Zoek je voor max €1000 een nieuwe laptop, dan zou ik eens kijken naar een Apple macbook met minimaal m1 chip. Ondertussen hebben de nieuwste macbooks een m4 chip en die schijnen perfect te zijn voor foto en video bewerking.

Zelfs mijn oudje uit 2018 met Intel chip pakt moeiteloos 4k videobewerking, wat een verademing ten opzichte van de Asus die maar één jaar jonger is

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 08:09

Ik zoek geen laptop. Laptops heb ik wel. En daar kan ik ook wel foto's op bewerken, maar ik zit gewoon thuis graag achter een groot scherm en ben niet van continu kabels ompluggen.

Ik heb hier een Asus gaming laptop liggen van 3 jaar oud (1100 euro toen), en een HP Elitebook (dat toetsenbord is helaas niet fijn, bij normaal typen slaat deze letters over, je moet echt rammen). Dus qua laptops kan ik nog wel even vooruit vind ik. Heb daar nooit videobewerking op gedaan, maar dat zouden ze ook moeten kunnen. Fotobewerking gaat prima, al moet ik die Backscatterplugin nog er op installeren, want die heb ik net een maandje geleden gekocht voor 180 dollar.

Apple komt er bij mij niet in. Ik vind dat gewoon geen waar voor je geld. Heb bij anderen gezien hoe slecht de kwaliteit hier van is, dus nee, ik begin er niet aan.
Ook zal ik dan bepaalde software opnieuw moeten kopen die ik notabene met levenslang gebruik voor Windows reeds gekocht heb. Ben gekke Gerrit niet.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 10:00

germie schreef:
Ik zoek geen laptop. Laptops heb ik wel. En daar kan ik ook wel foto's op bewerken, maar ik zit gewoon thuis graag achter een groot scherm en ben niet van continu kabels ompluggen.

Ik heb hier een Asus gaming laptop liggen van 3 jaar oud (1100 euro toen), en een HP Elitebook (dat toetsenbord is helaas niet fijn, bij normaal typen slaat deze letters over, je moet echt rammen). Dus qua laptops kan ik nog wel even vooruit vind ik. Heb daar nooit videobewerking op gedaan, maar dat zouden ze ook moeten kunnen. Fotobewerking gaat prima, al moet ik die Backscatterplugin nog er op installeren, want die heb ik net een maandje geleden gekocht voor 180 dollar.

Apple komt er bij mij niet in. Ik vind dat gewoon geen waar voor je geld. Heb bij anderen gezien hoe slecht de kwaliteit hier van is, dus nee, ik begin er niet aan.
Ook zal ik dan bepaalde software opnieuw moeten kopen die ik notabene met levenslang gebruik voor Windows reeds gekocht heb. Ben gekke Gerrit niet.

Oké, ff gemist dat het om een vaste pc ging.

Maar alsnog, je schrijft zelf dat je verwacht dat z'n ding 8-10 jaar mee gaat. De jouwe is nu 8 jaar oud, geen gekke leeftijd om naar een opvolger te gaan kijken vind ik.

Ik denk echt dat je daar het beste mee uit bent, een nieuwe pc. De oude oplappen zou hem misschien nog een paar jaar kunnen fixen, maar langer dan een jaar of 3-4 zal dat denk ik niet zijn. Alle software wordt zo snel zo veel zwaarder...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 14:33

Ik heb inmiddels tools als Geekbench gedraaid, de systeemmeter van Windows. Allemaal komt er niets bijzonders uit. Ook lopen de temperaturen van de processoren e.d. niet te hoog op. Een tool om de pc zodanig te laten werken zodat een crash opgewekt wordt levert dus geen crash op (en heb dat een keer of 6 geprobeerd).

Kortom, de blauwe schermen zijn niet te reproduceren en dus ook niet direct toe te wijzen aan iets. Dat maakt het allemaal erg lastig. Het normale ram geheugen verbruik is zo'n 80 tot 90%, dus zit nooit op de max. Ik kan het verbruik van de processor eenvoudig op 100% krijgen door mijn nieuwe tool voor Photoshop (en dat is Photoshop 6, dus ook nog een oude versie) te draaien. Dan zit ik dus aan de max met wat de pc aan kan.

Ik zou graag Topaz AI4 kopen, maar die zou ik theoretisch niet kunnen draaien op mijn systeem omdat de videokaart net wat te licht is. De rest van het systeem zou wel gewoon voldoen.

Ik ga sowieso even een geheugenuitbreiding doen aan RAM geheugen om te kijken of het dan stabieler is (die bankjes kunnen dan weer terug). Maar anders zit er vrees ik niets anders op dan voor mijn gevoel te snel afscheid te nemen van deze pc.

Maar dan, AMD Ryzen? Of toch weer een I7 of I9 processor? AMD is flink goedkoper. En zou ook gewoon goed en snel genoeg zijn volgens anderen. Ik heb echter nooit AMD gehad.