Geraakt door een liedje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gwenvd

Geraakt door een liedje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 12:32

Ik heb het eigenlijk nooit, dat een lied mij erg kan raken. Ik ben een soort koelkast als het om emoties gaat dus het verbaast me wat…

Nu heb ik een pittig half jaar achter de rug, moet ik bijna ongesteld worden en wordt morgen het paard van mijn zusje ingeslapen…. Dit zal vast meespelen.

Het gaat om het nummer van Ed sheeran, “old phone”.

Ik word er zo nostalgisch van.

Hebben jullie dit ook wel eens? En bij welk nummer?

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 12:36

Jazeker heb ik dat.

Vooral bij i’m not okay en your’e are enough van Citizen Soldier en Somewhere van Within Temptation in samenwerking met Anneke van Giesbergen krijg ik kippenvel. En nog meer wel, maar nu even niet bij de hand.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 12:41

Bijzonder hè? Hoe soms teksten of muziek ineens echt binnen komt.

Ik heb jaren geleden een burn-out gehad, ging toen echt door een diep dal. Op Facebook kwam ik toen ineens een akoestische versie van “Details in the Fabric” tegen van Jason Mraz. Die kwam toen echt binnen en werd in die periode mijn mantra.

“Hold your own. Know your name, and go your own way. And everything will be fine”.

Deze versie was dat toen. Ik luister hem nog regelmatig.

[edit]. Hoe die begint ook. Calm down. Deap breaths. Zelfs jaren later heeft ie nog precies hetzelfde effect op me.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 02-06-25 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 12:41

Toen ik thuis kwam na de crematie van mijn vader was het eerste liedje op de radio zo zal het gaan van Rob de Nijs.
Heel toepasselijk en luister het af en toe nog eens is nostalgie. ( was al in de vorige eeuw )

En voor mijzelf heb ik deze op de lijst staan
https://m.youtube.com/watch?v=T34QmoYbhNA
Die doet mij bij voorbaat al iets maar hopelijk duurt dat nog een poos hoewel ik 70+ ben ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 12:44

Voor mij is het de laatste tijd This feeling van Metajoker. Niet eens echt zuiver gezongen maar de songtekst grijpt me gewoon echt aan.
Zeker nu ik een dochter heb, die een mooiere wereld verdiend.

(Chorus)
This feeling is taking me over
This feeling that I can't deny
'Cause through all the pain and the crippling loss
It's so good to know I'm alive
And I won't give in to the sorrow
And I will not rest till I've won
And I'll make a brighter tomorrow
And give you the world when I'm done
And I'll leave you the world when I'm done

https://open.spotify.com/track/33xP1CTQ0wYgeM9zGgnzjJ

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 12:45

Hoe kan ik dat nummer van within temptation al die jaren gemist hebben? :oo wow. En wat een jonge meisjes nog. :') Maar schitterend

Ik heb een aantal nummers dat me gegarandeerd kippenvel/tranen/emoties opleveren,

Our farewell van Within temptation, gedraaid ook op de crematie van mijn mama. Het hele nummer raakt me omdat het me doet denken aan het in dementie wegglijden van mijn mama. |(

Het tweede is mad world de Gary Jules versie

Sinead o Connor met Troy

Een wat onbekendere denk ik Paul de Leeuw en Simon Keizer met het komt wel goed

Sound of silence van Disturbed

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 12:47

Ik heb het met American Trilogy van Elvis, vooral dat laatste stuk echt kippenvel!

DubbelFun

Re: Geraakt door een liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 12:51

Tijdens een begrafenis werd toentertijd (ook ver in de vorige eeuw) Du van Peter Maffay gespeeld en dat doet ook nog steeds wat met me, maar ik 'keer het om' door meteen https://www.youtube.com/watch?v=ZbZSe6N_BXs af te spelen :)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 12:51

Ik heb dat eigenlijk met heel veel nummers. Ik ben ook een echte muziekliefhebber dus ik krijg van veel nummers wel kippenvel. Dit kunnen van emotionele nummers zijn, maar ook van vrolijke nummers.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 12:54

karuna schreef:
Hoe kan ik dat nummer van within temptation al die jaren gemist hebben? :oo wow. En wat een jonge meisjes nog. :') Maar schitterend

Ik heb een aantal nummers dat me gegarandeerd kippenvel/tranen/emoties opleveren,

Our farewell van Within temptation, gedraaid ook op de crematie van mijn mama. Het hele nummer raakt me omdat het me doet denken aan het in dementie wegglijden van mijn mama. |(

Het tweede is mad world de Gary Jules versie

Sinead o Connor met Troy

Een wat onbekendere denk ik Paul de Leeuw en Simon Keizer met het komt wel goed

Sound of silence van Disturbed

Ja, Sound of Silence van Distuberd en die ander met Show me the light, ken de titel even niet maar ook zo 1 en die is live ook erg sterk.

Daarnaast One More Light van Linkin Park omdat ik bij chester’s laatste concert in Nederland zat, mag ik ook zeker niet vergeten.

Forgiven van Within Temptation hoort er ook nog in.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 12:55

Voor mij is dat Vår beste dag van Erik Bye. Elke ochtend luister ik er naar (soms de versie van Emma Wik). De tekst is zo mooi, rustig en hoopgevend en vol levenservaring.

Een goede tweede is Það sem undir býr van Fjallabræður, en natuurlijk Huldersølv van Byting <3 Echt liedjes die je raken in je ziel wanneer je ze hoort. Hoe vaak ook.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 13:00

Shiloh schreef:
Bijzonder hè? Hoe soms teksten of muziek ineens echt binnen komt.

Ik heb jaren geleden een burn-out gehad, ging toen echt door een diep dal. Op Facebook kwam ik toen ineens een akoestische versie van “Details in the Fabric” tegen van Jason Mraz. Die kwam toen echt binnen en werd in die periode mijn mantra.

“Hold your own. Know your name, and go your own way. And everything will be fine”.

Deze versie was dat toen. Ik luister hem nog regelmatig.

[ Video ]

[edit]. Hoe die begint ook. Calm down. Deap breaths. Zelfs jaren later heeft ie nog precies hetzelfde effect op me.

Dat is inderdaad zo’n debiel mooi nummer! Thanks for reminding me. Ik kan hem wel weer even gebruiken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 13:23

Ik heb het ook niet snel. Maar toen ik m'n toxische relatie beëindigd had kwam meau met 'dat heb jij gedaan'. Toen ik dat nummer voor het eerst op de radio hoorde heb ik de auto stil gezet en hard gehuild.

En op de begrafenis van m'n opa werd der einsame hirte van Leo rojas gedraaid. Dat is echt een tranentrekker als ik eens een dipje heb.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 13:29

Ik ben een liefhebber van muziek en tegelijkertijd heel gevoelig voor muziek.
Er zijn liedjes waar ik soms niet naar kan luisteren omdat ik op zo'n moment mentaal niet sterk genoeg ben, zoals Nothing else matters van Metallica. Gespeeld op mijn vaders uitvaart..
Zeit van Rammstein is er ook zo een. Een bijzonder emotioneel nummer, alleen te doen als ik me sterk voel.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 13:41

Ik ben echt géén fan van Guus Meeuwis maar Haven in zicht van hem vind ik zo ontroerend en raak..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 13:47

Geen lied, maar een instrumentaal nummer: On the nature of daylight van Max Richter. Het wordt wel eens op tv en in films gebruikt. Bij de film Arrival drong het echt tot me door en sindsdien kom ik het vaker tegen.

Het is een nummer waarin je heel wat emoties kan herkennen. En het voelt aan naar de waan van de dag: soms hoopvol, soms eindeloos verdrietig...

Zijn bewerking van de Lente van Vivaldi vind ik ook prachtig. Zou wat meer muziek van hem moeten opzoeken.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 14:09

Visiting hours van Ed Sheeran

zo'n mooi, pakkend nummer... Kunnen hier ook altijd de kranen voor opengedraaid worden

en "Once upon a time in the west" van Ennio Morricone daar gaat gegarandeerd m'n haar van omhoog... elke keer weer...

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 14:44

How do I say goodbye van Dean Lewis.
Raakt me iedere keer weer!

En het liedje van Enya met Only time, deze is gedraaid tijdens de crematie van mijn schoonmoeder.
Altijd huilen als ik dit liedje hoor. Ik krijg al tranen als ik er over schrijf..

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 14:44

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 14:50

Grijs van Jaap Reesema raakt mij echt wel.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 16:06

Ik heb dat met Snuff van Slipknot

Laatst bijgewerkt door Tazzey op 02-06-25 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 16:29

Ik heb dat met het liedje "You make me a better me" ben de zanger even kwijt :')
Dat liedje hoorde ik op de dag dat ik m'n paard moest laten inslapen en het past zo, zo enorm bij ons, dat het mij elke keer weer raakt als ik het hoor.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 16:30

Ten eerste heel veel sterkte TS :(:)

Ik kan ook echt super emo worden van muziek. Nummers die me normaal niet raken, die me ineens wel aan het huilen kunnen maken. Welke cd ik echt nauwelijks opzet, omdat ik bij bijna elk lied wel moet huilen is Western Stars van Bruce Springsteen. Vooral There Goes My Miracle:

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 16:32

Fix You van Coldplay

en Twee soorten sneeuw van Van Dik Hout

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 16:52

Tazzey schreef:
Ik heb dat met Snuff van Slipknot

[ Video ]

Mooi! Nooit akoestisch gehoord.

Ik stapte een keer in de auto en toen was Heavn live op de radio met Promise en die kwam zo binnen. Kan het niet luisteren zonder kippevel.