Grond aankopen, waar moet ik zoeken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Grond aankopen, waar moet ik zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 00:34

Ik weet niet goed waar ik dit moet plaatsen, dus excuses als het verkeerd staat.

Mijn grote droom is altijd al een huis met veel grond erbij voor de paarden geweest. Helaas ben ik niet rijk, dus de komende heel veel jaar gaat dat er niet in zitten. Nu heb ik een leuke woning in Flevoland, maar de rest van mijn leven bevindt zich nog in de randstad (werk, paarden, vrienden etc). Helaas ben ik ook niet rijk genoeg om een huis in de Randstad te kopen :o

Ik heb er wel eens over nagedacht om een camper te kopen en wat vaker daarmee te gaan zodat ik eens kan overnachten en geen 1000km in de week hoef te rijden van hot naar her. Maar goed, waar parkeer je dat dan, ik durf ook niet zomaar ergens op een verlaten parkeerplaats te gaan staan, dat is me toch iets te onveilig.

Nu was ik bij kennissen en die hebben een stukje grond, waarop recreatie gedoogd wordt. Daar slapen ze dus ook wel eens in hun camper. Soort mini vakantie. Dat zette me aan het denken en zou ik eigenlijk ook wel willen.

Gewoon mijn eigen huis aanhouden, maar daarbij dan een stukje grond kopen in de Randstad wat groot genoeg is om mijn paarden te houden (want pension stal is ook wel erg veel gedoe, ik heb ze liever in eigen beheer) en waar ik een camper/caravan neer kan zetten waar ik eens pauze in kan houden of incidenteel eens kan overnachten (ik begrijp dat dit hooguit gedoogd wordt en sowieso nergens toegestaan is).

Nou heb ik me rot gezocht op internet, maar ik kan niks vinden. Weten jullie waar ik naar zoiets kan zoeken?
Of weet iemand toevallig iets, van zichzelf of via via?

Ik zoek met de volgende eisen:
- TE KOOP (geen huur)
- aangesloten op nutsvoorzieningen of te realiseren
- moet een schuur op staan voor de paarden
- minimaal 3000m2 - het is wel een optie om bv een kleiner stuk grond met stal erop te kopen en daarnaast weiland bij te pachten.
- recreëren toegestaan of al langere tijd gedoogd
- hobbymatig houden van 2-4 paarden/pony’s toegestaan
- in onderstaand zoekgebied (voorkeur voor groene circel, maar sowieso niet buiten rode circel)

Afbeelding

Mocht iemand mij een stapje verder kunnen helpen (hoe klein ook), ik hoor het heel graag!!

Rivendell

Re: Grond aankopen, waar moet ik zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 05:12

Succes met zoeken, dit zal niet meevallen. Grond is ontzettend duur, zeker als er een bouwblok op zit. Meeste grond is agrarisch en mag niet op gebouwd worden.
Voor grond alleen krijg je geen hypotheek en qua prijzen zit je minimaal aan een ton per hectare

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 07:08

Wat een leuk idee met de camper !

Ik denk dat je het beste grond kunt zoeken waar al stallen op staan ( of bijv een inloop stal / container ) maar een loopstal die kun je per jaar huren ( en zijn niet zo duur Google even op schuilstal huren) zou ook een optie zijn , daar is niet altijd een vergunning voor nodig. Volgens mij kost een hectare grond ( natuurgrond of agrarische/ weide grond rond de 90.000) maar de helft bijv 5000m2 kan natuurlijk ook .. zou kopen geen optie zijn kijk dan voor huren. Ik heb de grond waar m’n paarden nu staan (incl stallen ) voor 20 jaar gehuurd en ben alles nu langzaam aan het opknappen. Dit heeft niet geadverteerd gestaan maar ik heb t een paar jaar geleden gewoon gevraagd of ik het mocht huren ( eerst per jaar en nu een lang contract ) bijv vragen aan ouder iemand die altijd zelf paarden heeft gehad en nu door leeftijd geen paarden meer heeft. Is ook beetje geluk hebben en volhouden met zoeken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 07:22

Geen idee wat de mogelijkheden zijn, maar bospercelen en natuurgebied is vaak best betaalbaar. Volgens mij komen er ook wel eens bospercelen met stal voorbij.
Even als voorbeeld, ik vind deze prijs best meevallen voor de hoeveelheid grond: https://www.bosgrond.nl/te-koop/318-abc ... ormat=html
Misschien zou je daar eens op verder kunnen zoeken.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 08:09

8nnemiek schreef:
Geen idee wat de mogelijkheden zijn, maar bospercelen en natuurgebied is vaak best betaalbaar. Volgens mij komen er ook wel eens bospercelen met stal voorbij.
Even als voorbeeld, ik vind deze prijs best meevallen voor de hoeveelheid grond: https://www.bosgrond.nl/te-koop/318-abc ... ormat=html
Misschien zou je daar eens op verder kunnen zoeken.

Moeras waar je niets kunt, daar kan geen paard of camper en alsnog keiduur omdat je alleen natuur koopt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 08:32

Wat een tof idee! Ik snap het concept alleen ik heb wel wat vraagtekens bij de uitvoering ervan. Heb je weleens eerder je paarden in eigen beheer gehad?

Ik heb sinds een paar jaar de paarden aan huis in dezelfde regio (ter aar) en ik vind het echt tegenvallen qua kosten, tijd en onderhoud. Zou er niet aan moeten denken om dan ook nog een huis in Flevoland te hebben en werk op een andere locatie en een camper etc. Wat maakt dat je dit op deze manier zou willen?

Eigenlijk zijn dit soort ideeën altijd uit nood geboren en niet uit een soort droombeeld. Ik denk dat de praktijk nog eens vies tegen kan vallen. De regio die je hebt aangeduid is én enorm duur in aankoop en de grond is erg bewerkelijk en eigenlijk niet geschikt om paarden op te houden. Daardoor heeft de grond veel investering nodig om geschikt te worden voor paarden en ook veel onderhoud. De meeste veengrond is daarbij erg vruchtbaar en het gras wat er groeit niet geschikt voor paarden. Als je niet met regelmaat veel gif gebruikt (wat wij niet doen) schiet het onkruid overal uit de grond in het voorjaar. Valt niet tegenop te trekken.

Als je dan toch ver van huis gaat zitten zou ik een regio kiezen die qua grondsoort wat minder bewerkelijk is voor het houden van paarden.

Wat mij haalbaarder lijkt is een droom pensionplek zoeken voor je paarden en daar vlakbij bijv een seizoensplek op een camping om met je camper (heb je die al?) in de buurt te kunnen logeren.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 08:37

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 08:42

Lastig te krijgen, zeker omdat je er ook voorzieningen op wil hebben. Ik zou zelf mijn paarden ook niet op een plek willen houden waar geen zicht op is. Dus niet te afgelegen.

Wat kopen betreft denk ik dat je het meer via, via moet hebben. In mijn omgeving zit er een gunfactor op bij buren bijvoorbeeld. Of het wordt voor veel geld verkocht aan een makelaar projectontwikkelaar omdat er nu steeds vaker wel op gebouwd mag worden. Misschien kun je wat oproepjes of advertenties plaatsen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 09:22

Ik denk ook dat je het te rooskleurig inziet. Mooie droom maar niet heel realistisch. De grond is megaduur en mensen vergeten de investeringen die je moet doen om het perceel geschikt te maken en te houden voor paarden. Zowel qua omheiningen als grondbewerking. Dat is klei/veengrond als ik me niet vergis. Dat is dramatisch vanaf oktober t/m maart. Schuur erop betekent een bouwblok en dus heel duur maar ook onderhoud aan de schuur. Hoe beveilig je alles? Waar sla je je voer op? Waar voer je je mest af? Wie houdt toezicht? Ben je er snel genoeg als er iets is?
Ik snap dat je in je hoofd zoekt naar een soort middenoplossing maar je kan beter doorsparen en ooit eens richting het noorden verhuizen en daar wat kopen. Ik droom ook nog steeds van een vrijstaand huisje met wat grond maar meer dan sparen zit er voorlopig niet in.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 09:33

Je mag zelfs geeneens zo maar met een camper op een stuk eigen grond wonen. Als dat wel zou mogen hadden wel meer dat gedaan.
Het mag hooguit tijdelijk als je bijv een huis er op laat bouwen.
Nederland loopt over van de regels.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 09:36

Bos is (gelukkig) steeds vaker beschermd dus een bosperceel kopen en dan vervolgens leeg kappen of paarden erop zetten gaat hem waarschijnlijk ook niet worden.
Ik denk ook dat je het te rooskleurig ziet. De kale grond is al peperduur en dan moet je er nog voorzieningen op krijgen. Om van de regels en wetten nog maar niet te spreken.
Je zoekt ook nog eens in een dure omgeving. Ik weet niet wat je budget is, maar het lijkt me heel lastig om iets betaalbaars te vinden wat aan jouw eisen voldoet.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 09:56

En wie gaat ze verzorgen als je er zelf niet overnacht met de camper. Ik vind het eigenlijk een heel bijzonder idee..
Als je dat geld over hebt en je verkoopt je huidige huis kun je er vast iets moois voor terug kopen in de omgeving en een mooie pensionstal huren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 10:00

Wat is je budget?
Ik weet bijvoorbeeld dat er ergens grond te koop komt. Moet rond de € 900.000,— gaan opbrengen. Ik ga er van uit dat dat je budget niet is.
Als je serieus wil zoeken zal je een agrarisch makkelijk moeten inschakelen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 10:08

Kun je niet beter kijken of je je leven dichter bij huis kunt halen? Werk en paarden naar jou toe ipv jij richting de randstad. Het is hier vol, duur en nat, niet ideaal om paarden te houden.

Hoe wil je wat trouwens gaan doen stel je hebt een plek gevonden die aan je eisen voldoet? Staan je paarden dan zonder toezicht op de dagen dat je in je huis zou wonen en jij niet kampeert bij je paarden?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 10:28

Bedankt voor alle reacties al!

Kijken naar een bosperceel is ook een goede optie, al is er in deze omgeving weinig bos.

Ik ben me er uiteraard van bewust dat ik in een hele dure omgeving zoek. Ik hoef dan ook geen hectares, maar begrijp wel dat ik voor 25.000€ niet klaar ben.

Ik heb ervaring met paarden in eigen beheer houden op kleigrond. Heb jarenlang m’n eigen stukje grond gehad, echter was dat huur. Dat is ook de reden dat ik er uiteindelijk mee gestopt ben. Ik zoek eigenlijk precies hetzelfde alleen dan te koop en niet te huur.

De technologie is vandaag de dag gelukkig heel ver. In het verleden woonde ik er ook niet bij, goede cameras ophangen en je kunt alles volgen.
Uiteraard ben ik er wel elke dag, vandaar ook dat ik er af en toe wil kunnen overnachten.

@mce: die tweede link is inderdaad precies wat ik zoek, in een perfecte omgeving! Ik heb meteen de makelaar een mail gestuurd. Maar 3 hectare… ik vrees dat ik dat toch echt niet kan betalen. Wie weet willen ze een kleiner deel verkopen.
Laatst bijgewerkt door _suus19_ op 01-06-25 11:07, in het totaal 2 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 10:41

Maar wat is dan wel je budget? 1 ton? 2, 5?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 10:44

Als er een schuur op staat met nutsvoorzieningen rond de €200.000-€250.000.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 11:08

Bosperceel? Geen optie hoor, daar mag je geen paarden houden. Op natuurgrond ook niet.

Dus je zult echt moeten kijken naar agrarische grond mét bouwblok. Dat er een schuur op staat zegt helaas ook niets, als dat zonder vergunning/bouwblok is dan mag je er niets aan opknappen, dus zodra het voorbij z'n levensduur is ben je je schuur gewoon kwijt.
Een camper gewoon plaatsen op agrarische grond wordt echt maar zelden gedoogd (of het moet op dat bouwblok/in de schuur zijn), dus die zul je elders moeten stallen en telkens heen en weer rijden.

Zoek op funda, op agrarische sites en beste is nog om een agrarisch makelaar in te schakelen voor deze minispeld in de hooiberg.

Oh, veengrond? Geen optie tenzij je ze minimaal de helft van het jaar op een paddock wil houden die je compleet op moet laten bouwen (en die mag je dan waarschijnlijk officieel niet eens maken, dus dan ben je pas echt het haasje).

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 11:14

_suus19_ schreef:
Als er een schuur op staat met nutsvoorzieningen rond de €200.000-€250.000.

Wil je het in een buiten rij gebied? Of ga je een rijbaan aanleggen? Hoeveel grond wil je?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 11:18

Cayenne schreef:
Bos is (gelukkig) steeds vaker beschermd dus een bosperceel kopen en dan vervolgens leeg kappen of paarden erop zetten gaat hem waarschijnlijk ook niet worden.
Ik denk ook dat je het te rooskleurig ziet. De kale grond is al peperduur en dan moet je er nog voorzieningen op krijgen. Om van de regels en wetten nog maar niet te spreken.
Je zoekt ook nog eens in een dure omgeving. Ik weet niet wat je budget is, maar het lijkt me heel lastig om iets betaalbaars te vinden wat aan jouw eisen voldoet.

Je hoeft niet persé een stuk bos te kappen. Paarden kunnen ook in een bos leven. Hier in de buurt heeft iemand dat gedaan. Bos is wel uitgedund, er staan schuilstallen en voerplekken met ruiven (want gras is er natuurlijk niet beschikbaar).
Boskavel stond al lang te koop omdat het bos moest blijven als bestemming. Paarden doen het er goed voor zover ik het kan zien. Scharrelen mooi door het bos met altijd beschutting.
Maar de eigenaar woont er niet.

Wat betreft de wens van de ts twijfel ik of wat ze wil mogelijk is gezien de regio waar ze zoekt. Dat is zo’n beetje de duurste en dichtstbevolkte regio van ons land.
En er moet wel toestemming komen om er te verblijven.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 11:19

Bovenstaande link van het perceel in Mijdrecht heeft een bouwblok van 1700m2 en bestrating. Een heel bestraat pad door de wei heen, daar kunnen ze mooi op lopen in de winter. Tevens een uit elkaar gevallen kas/schuur. Als dat enigszins opgeknapt mag worden zou dat super zijn.

Een bak zal niet altijd mogen ben ik bang. misschien is het een mogelijkheid om grastegels in de wei te leggen en daar weer gras in te laten groeien? Dan valt het niet zo op. En is het toch stevig genoeg om op te rijden.

Als dit nu aangeboden wordt zal zoiets vast wel vaker langskomen, misschien ook met iets minder grond. Ideaal zou zijn als ik een bouwblok zou kunnen kopen met schuurtje (2000-3000m2) en meer land bij zou kunnen pachten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 11:23

Grastegels? Die beton tegels met gaten? Daar kan je niet op rijden.
Wat zijn eigenlijk je plannen Met de paarden qua rijden? Springen, dressuur, buitenrijden, western? Ook iets om rekening mee te houden. Als je iets leuks vind met 0 buitenrij mogelijkheden en daar ligt je harts, is t ook weer lastig.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 01-06-25 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 11:25

Als je er zoveel geld voor over hebt kan je een pareltje kopen in Duitsland, met huis erop. Wellicht iets oostelijker gaan werken of deels thuiswerken? Wel een hele verandering natuurlijk, maar wel meer zekerheid en een vaste plek voor je hele hebben en houden.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 11:27

Jaa dat is waar, maar ik wil niet naar Duitsland :+

Nee ik bedoel die zwarte plastic dingen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 11:29

_suus19_ schreef:
Jaa dat is waar, maar ik wil niet naar Duitsland :+

Nee ik bedoel die zwarte plastic dingen.

Kan je ook niet op rijden. Is niet bedoeld als rij-ondergrond (demping etc).