Zelfscan supermarkt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nico12

Zelfscan supermarkt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 15:45

Af en toe doe ik boodschappen bij een supermarkt. De laatste keer kom ik met mijn mandje bij de kassa en daar stond een rij van ongeveer 6 personen. Maar ik zie ook maar liefst 6 stuks zelfscan waarvan 1 bezet. Dus ik probeer een zelfscan en dat ging super, snel klaar. Nieuwsgierige vraag, wat is er aan de hand, veel mensen met zwart geld of ???

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Zelfscan supermarkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 15:46

Huh? Misschien net toevallig veel mensen die liever bij een gewone kassa afrekenen?
Waarom zwart geld? :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 15:49

Denk dat ze bedoelt dat ze met zwart geld contant afrekenen bij de gewone kassa?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 15:50

ik denk zwart geld omdat dat meestal cash is?

Al kan je hier bij de zelfscan ook cash betalen tegenwoordig.

Ik vind het ideaal en ik rij graag naar een dorp verderop voor een winkel met een zelfscan (en dan het liefst met een handscanner zodat je onderweg vast de boel kan inpakken) en vermijd de winkel in het dorp waar altijd als ik er kom een rij staat van 12 km

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 15:51

Over het algemeen is het beeld wel andersom, vanuit mijn oude werk (hoofdkantoor supermarktketen) weet ik dat zelfscan gebruik echt hoger ligt dan het gebruik van de bandkassa. Helemaal nu er geen tabak meer wordt verkocht.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 15:51

Ik merk dat er veel mensen zijn die contant geld fijner vinden of voor zichzelf contant pinnen 1x per maand waar ze boodschappen van mogen doen om meer grip te hebben.
Ik heb ook heel veel oudere mensen die dat fijner vinden
Ook heel veel mensen met een “handicap”. En mensen die gewoon graag een praatje willen maken.

Aldus, o.a. medewerker kassa van de supermarkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 15:56

Ik ga echt gewoon liever naar een gewone kassa. Geen zwart geld maar meerdere redenen. Je houdt mensen aan het werk. Het is persoonlijker, prettiger dingen op een band leggen dan moeten rommelen met producten welke ik wel en niet heb gehad terwijl ik me met krukken probeer staande te houden. Om daarna te gaan lopen prutsen met een bonnetje om er uit te kunnen komen, terwijl ik liever geen papier verspil daaraan.

Gewoon rustig dingen op een band leggen wachten afrekenen met menselijke contact :j

En ja ik ben kassiere geweest een tijd dus zelfscan kan wel maar ik vertik het gewoon

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 15:57

Ik doe altijd zelfscan met een handscanner. Dan ben ik snel weer weg. :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:03

Nico12 schreef:
Af en toe doe ik boodschappen bij een supermarkt. De laatste keer kom ik met mijn mandje bij de kassa en daar stond een rij van ongeveer 6 personen. Maar ik zie ook maar liefst 6 stuks zelfscan waarvan 1 bezet. Dus ik probeer een zelfscan en dat ging super, snel klaar. Nieuwsgierige vraag, wat is er aan de hand, veel mensen met zwart geld of ???

Nee, ik boycot zelfscannen. Gewoon, uit principe. Pas als ik bij zelfscannen 10% korting krijg als ccompensatie voor het uitsparen van een cassiere ga ik het zelf doen :+

Ik vind het ook gewoon menselijker om bij een mens achter de kassa af te rekenen. Iedereen zit achter een schermpje tegenwoordig, nog even en niemand praat meer.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:06

Ik heb behalve een beleefd hoi-pinnen graag, dank je wel en een fijne dag - geen gesprekken bij de kassa. Dus daar hoef ik geen caissière voor.

Ben tegenwoordig zo gewend aan de zelfscan dat ik baal als ik in een rij moet staan of alles na de kassa met een noodvaart in mijn tassen moet proppen.

Nee hoor, love de zelfscan!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:07

ik ben echt zelfscan fan. zeker als je inderdaad met een handscanner door de winkel kan. heb ik alles gelijk al goed in mijn mandje en hoeft het er niet nog een keer uit.
als ik maar een paar dingen heb, dan scan ik het bij de zelfscanner.

wat betreft het mensen aan het werk houden tsja, volgens mij hebben ze juist moeite om mensen te vinden in de supermarkt. dat mensen een praatje willen, een vraag hebben of het fijner vinden. helemaal prima, mij niet gezien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:09

Ik vind de zelfscan ideaal :j Hoe vaak het niet fout gaat aan de gewone kassa := Bij de zelfscan kun je rustig controleren of ie alle aanbiedingen heeft gescand en de prijzen kloppen. En ben je nog sneller ook.

Ik zie in ons dorp meestal vooral de wat oudere mensen aan de gewone kassa staan, en de de zelfscan vooral de jongere klanten.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:11

Meer dan een vriendelijk ‘goedemorgen’ en ‘dank je, tot ziens’ komt er bij mij niet uit bij een caissière. Dus voor het menselijk contact heb ik het niet nodig. Ik vind zelfscannen een zegen. Begrijp alleen niet goed waarom iedere supermarkt een ander systeem moet hebben. Die van de Lidl heb ik na vier keer pas echt helemaal door en dat door trail and error. 8)7

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:18

Mijn supermarkt hier in het dorp heeft de liefste, vrolijkste en grappigste dames (en soms ook heren) achter de kassa zitten die je maar kunt wensen. Het is zo veel gezelliger om bij de gewone kassa af te rekenen.

Daarnaast ben ik niet persé tegen de zelfscan maar met een aantal punten die worden aangehaald ben ik het wel eens. Dus voor mij ook liever de gewone kassa, ook als ik pin.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:28

Veel mensen met cash doen boodschappen voor iemand anders of willen zich aan hun budget houden. Daarbij worden mensen soms nog contant betaald zoals bijv een hoefsmid en dat hoeft helemaal niet zwart te zijn.

Ik ga liever aan de band staan, maar bij de Jumbo is vaak alleen de kletstkassa open en dan zit daar een heel chagrijnig meisje. Niet dat ik wil kletsen, maar zie dan wel mensen die ook echt daarvoor daar komen staan.
Ik ben lang daar gaan staan uit principe, maar scan tegenwoordig, want het gaat gewoon snel en werkt prima verder.

Bij de Lidl is nog geen scan en daar zijn meestal meerdere kassa's open en meeste zijn erg aardig.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:29

Bij onze Lidl zijn sindskort wel scans, ideaal!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:32

Ik houd graag overzicht over mijn boodschappen budget door maandelijks contant te pinnen. Niks zwart geld, gewoon eerlijk verdiend. Ik kan de snelheid van de zelfscan ook wel waarderen, maar doe dat eigenlijk alleen voor een kleine boodschap. Tegenwoordig bied onze AH ook een zelfscan waar je contant kan betalen, maar als er niemand aan de kassa staat dan ga ik daar wel heen ook al is de contant zelfscan beschikbaar. Dat persoonlijk contact is ook erg fijn.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:38

De meeste mensen die ik ken waarvan ik weet dat ze geen gebruik maken van de zelfscan, daarbij komt het omdat ze niet begrijpen hoe.

Ik vind het nogal een aanname om er van uit te gaan dat zwart geld een grote rol speelt, waarom zou dat? Ze zijn er hoor daar niet van, maar om kopen aan een kassa daar meteen aan te linken vind ik erg ver gaan. Dan denk ik dat de oorzaken eerder liggen bij de vergrijzing + dat niet iedereen handig genoeg is om zulke dingen op te (willen) pakken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:39

superpony schreef:
Veel mensen met cash doen boodschappen voor iemand anders of willen zich aan hun budget houden. Daarbij worden mensen soms nog contant betaald zoals bijv een hoefsmid en dat hoeft helemaal niet zwart te zijn.

Ik ga liever aan de band staan, maar bij de Jumbo is vaak alleen de kletstkassa open en dan zit daar een heel chagrijnig meisje. Niet dat ik wil kletsen, maar zie dan wel mensen die ook echt daarvoor daar komen staan.
Ik ben lang daar gaan staan uit principe, maar scan tegenwoordig, want het gaat gewoon snel en werkt prima verder.

Bij de Lidl is nog geen scan en daar zijn meestal meerdere kassa's open en meeste zijn erg aardig.

De kletskassa? :') zijn daar speciale kassa’s voor?

Antwoord op de topicvraag:
Als ik al in de supermarkt kom, kom ik daar niet voor mijn lol of sociale contacten dus neem ik de zelfscan :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:41

Ik gooi er een andere vraag tussendoor. Bestellen jullie dan ergens waar je bv eten of drinken kunt bestellen ook liever met een qr code of scherm dan bij een echt mens?

En wat is de reden van zo erg menselijk contact ontwijken?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:42

Ibbel schreef:
Nico12 schreef:

Nee, ik boycot zelfscannen. Gewoon, uit principe. Pas als ik bij zelfscannen 10% korting krijg als ccompensatie voor het uitsparen van een cassiere ga ik het zelf doen :+

Ik vind het ook gewoon menselijker om bij een mens achter de kassa af te rekenen. Iedereen zit achter een schermpje tegenwoordig, nog even en niemand praat meer.

Hier exact hetzelfde. Je doet met de zelfscankassa het werk van een medewerker en krijgt geen korting. Dus ik probeer een zelfscan ook echt te vermijden.
En als je dan controle krijgt, dan mag je langer wachten dan bij een gewone kassa, plus het voelt aan alsof je een crimineel bent. Het vertrouwen in je klanten is ook nog eens weg kennelijk.

Heeft dus niets met zwart geld of het niet begrijpen hoe zo'n kassa werkt te maken, maar puur met persoonlijkheid. En dat is niet dat ik nu klets ofzo, maar een hallo, en pinnen graag, en dan fijne werkdag nog vind ik wel fijn.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:43

karuna schreef:
Ik gooi er een andere vraag tussendoor. Bestellen jullie dan ergens waar je bv eten of drinken kunt bestellen ook liever met een qr code of scherm dan bij een echt mens?

Ik wel. Ik ben slechthorend, dus ik lees liever dan dat ik dingen moet horen. Dat is voor mij de reden om mensen zo veel als mogelijk te vermijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:45

verootjoo schreef:
De kletskassa? :') zijn daar speciale kassa’s voor?

Ja. De Jumbo heeft daar in sommige filialen een aparte kassa voor.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:48

Ik vind de zelfscan echt zalig. Alles meteen in je mandje of tas gooien, geen geklungel met in- en uitpakken en alles op die band leggen, terwijl je aan het shoppen bent kun je zien hoeveel geld je nu weer uit moet gaan geven, en als je aankomt, tsjoep scannen, betallen, bonnetje en weg. Super efficient, ik heb echt totaal geen behoefte aan persoonlijk contact of een kletsje in de supermarkt. Ik wil boodschappen halen en er niet meer tijd doorbrengen dan strikt noodzakelijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:50

karuna schreef:

Dat heb ik alleen bij de McD meegemaakt maar daar kom ik zelden.
Als ik uit eten ga bestel ik dus bij een echt mens :) maar dat vind ik ook prima.
Maar niet in een supermarkt, ik heb al van kinds af aan een hekel aan supermarkten.