Brandveiligheid, doorgeslagen of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Handhaving doorgeslagen of goed dat alles weg moet

Handhaving gaat te ver
39 (43%)
Goed dat alles weg moet
50 (56%)

Totaal aantal stemmen: 89

karuna
Drukke kabouter

Brandveiligheid, doorgeslagen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 11:47

Naar aanleiding van het zoveelste artikel van een volledige kaalslag in vooral senioren complexen vraag ik me af. Is de handhaving doorgeslagen of niet?

https://www.ad.nl/binnenland/ga-maar-ve ... a5f14fdb8/

Artikel is helaas premium maar het leesbare stukje zegt al genoeg. Eerder al biljart en stoeltjes weg elders uit een enorme hal, geen dingen aan een deur.

Kortom overal in nederland wordt opeens bloedfanatiek alles gecheckt en verwijderd waardoor voor ouderen hun leefomgeving langzaam verandert in een kale gevangenis. Hulpmiddelen die niet meer in de buurt mogen staan maar meest ook niet binnen kan staan. Elkaar ontmoeten of samen ergens zitten kan niet meer als er geen speciale ontmoetingsruimte meer is. Die dan ook vaak geen kerstboom of zo meer mag bevatten. -O-

De aanleiding was de gruwelijke brand in een gedumpt bankstel in een hal die daarna door een paar idioten in brand is gestoken na een paar dagen.

In mijn ogen is de handhaving volledig doorgeslagen nu en is het woongenot daarvan de dupe.
Laatst bijgewerkt door karuna op 26-05-25 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 11:50

Ik hoor mijn geweldige oma van 90 jaar hier al langere tijd over klagen.
Haar gezellig ingerichte gang, met planten, kunstbloemen, souvenirs e.d is veranderd in een kale industriële bedoeling.

Ik begrijp het punt wel, maar doorslaan hoeft nu ook weer niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 11:59

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 12:07

Dubbel... Ik snap dat je een gezellige hal of gang wilt hebben, maar als er wel wat gebeurt moet je veilig weg kunnen komen. Die wetgeving is er niets voor niets en bestaat al lang.

Dat geldt voor iedereen, ook de 30-jarigen in een appartementencomplex... Maar ook absoluut voor de ouderen. En net die doelgroep is kwetsbaarder. Bijvoorbeeld omdat ze slechter ter been kunnen zijn. Dan wil je op de vluchtroute niet nog meer obstakels, dat zorgt ervoor dat er nog meer tijd verloren gaat in de ontruiming.

Wat betreft scootmobielen. Die zijn groot, zwaar (succes met sjouwen brandweer!) en... Daar zit een accu in. 3x raden wat een accu doet bij brand? Juist ja.

Edit: ik lees in het artikel dat de wetgeving zou zijn aangescherpt. Dat was mij niet bekend.
Laatst bijgewerkt door Kookaburra op 26-05-25 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 12:08

De enigste oplossing is dus de scootmobiel midden in je woonkamer zetten,gezellig.Maar een flat vol bejaarden moet natuurlijk wel zo brandveilig mogelijk zijn.Moeilijk zoiets.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 26-05-25 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 12:09

Wat hier denk ik achter zit is dat het steeds moeilijker wordt voor woningcorporaties om een brandverzekering af te sluiten. De risico's zijn zo groot dat er bijna geen verzekeraars zijn die daar nog aan wil beginnen. Men is dus wel genoodzaakt om dit soort maatregelen te nemen om überhaupt nog een verzekering af te kunnen sluiten.

Daarnaast weten mensen steeds beter hoe zij een schadevergoeding moeten claimen. Als er wel brand ontstaat en de schade blijkt verergert doordat er niet goed wordt gehandhaafd op brandveiligheid, of iemand loopt daardoor letsel op, dan lopen de kosten snel op. Naast het feit dat het natuurlijk sowieso verschrikkelijk is als dat soort dingen gebeuren

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 12:14

Moeilijk, ik sta er ook wel dubbel in. Kleedjes en schilderijtjes aan de muur moet m.i. gewoon kunnen. Scootmobiels vind ik weer een ander verhaal. Die gangen zijn vaak niet super breed en als de scootmobiel er staat is het looppad vaak aardig versperd, zeker met het oog op panieksituaties. En inderdaad, als dat ding in brand vliegt heb je de poppen behoorlijk aan het dansen.
Maar dat dat totaal onpraktisch is omdat je je rollator moeilijk beneden in de parkeergarage kan parkeren, dat snap ik dan wel weer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 12:16

Het probleem is vaak dat als de 1 een dingetje neerzet, de volgende 2 dingen, weer de volgende iets groters en zo door.

Mijn moeder woonde ergens op de begane grond en er was 1 verdieping boven. Voor had ze een soort galerij.
Het was echt een hele net complex met ook veel regels over het uiterlijk en de buitenkant.

Bij de parkeerplaats was ook een plek voor fietsen. De mensen uit het hogere deel aan de andere kant hadden boxen.

Maar aan de galerij begon het met 2 plantjes. Dat had mijn moeder ook.

Toen werden er boven kinderen geboren en begonnen mensen even makkelijk hun fietsen te laten staan. De bovenverdieping had wel een halletje beneden.
Met enige regelmaat gingen ze vuilniszakken buiten zetten om niet gelijk naar de ondergrondse te hoeven lopen.........

Mijn broer zat in een elektrische rolstoel en kon er normaal prima doorheen, maar met de fietsen, grotere bloempotten en soms vuilniszakken werd dat toch echt een serieus probleem.

Mensen verknallen het dan voor zichzelf, want 1 of 2 leuke plantenpotten had eigenlijk niemand last van.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Brandveiligheid, doorgeslagen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 12:31

Appartementencomplex van mijn moeder is inderdaad ook volslagen kaal geworden. En in sommige gevallen begrijp ik het wel, als die bank in jouw enige vluchtroute staat, is die een gevaar. Maar in het geval bij mijn moeder, betreft het een zeer ruime, royale hal. Zelfs mét bank, bleef er gerust 6 meter breedte aan vluchtroute over. Plus aan beide zijden van de bank was een uitgang, met dan aan 3 andere kanten ook nog nooduitgangen. Dus als die bank in de brand vliegt, zijn er vluchtmogelijkheden genoeg.
Min of meer hetzelfde geld voor de scootmobielen. Ja, ze nemen ruimte is, maar er bleef genoeg ruimte over om, met rollator, rolstoel of andere scootmobiel, royaal langs te kunnen in geval van nood. En aan beide uiteinde nooduitgangen, dus ook hier, als de scootmobiel zelf brandt, kan je er alsnog weg komen. Maar het mag niet meer...... En ja, wat mij betreft slaan we dan door. Het gebouw is gemaakt voor 65+-ers, waarvan je kan verwachten dat er scootmobielen komen. En dan zitplaatsen in de hal nodig zijn, als mensen op hun taxi en dergelijke moeten wachten. Maar het mag dus niet meer.....

Aan de andere kant, als je ziet hoe gangen soms met extreem brandbaar materiaal volgebouwd worden door bewoners, snap ik wel dat er paal en perk aan gesteld moet worden. En met de mondigheid van de mensheid tegenwoordig, heb je zwart witte grenzen nodig, grijs is niet goed genoeg. In overleg of per situatie bekijken kan gewoon niet meer, want hij heeft wel een schilderijtje hangen, waarom mag mijn spandoek dan niet? Bij wijze van spreken. Dus we hebben het er met zijn allen wel een beetje naar gemaakt dat het tegenwoordig alles of niks is...... Helaas.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 12:43

ik snap zeker dat het voor de bewoners niet leuk is, ik hou zelf ook wel van tierlantijntjes en gezelligheid, maar aan de andere kant moet je in een dergelijk complex ook denken aan de veiligheid.
In mijn carriere ben ik 2x bij een brand geweest in een ouderencomplex en evacueren is echt niet grappig als je bv met 2 man iemand moet tillen en je kan niet eens knap de gang over (en dan hebben we het nog niet eens over in de woning).

Niet alleen voor het evacueren is het belangrijk maar ook in medische noodsituaties zijn al die spulletjes niet altijd handig. Heb weleens een reanimatie gehad in een woning waar niet eens de ruimte was om iemand knap op de vloer te leggen met een beetje werkruimte eromheen, meubels wegschuiven was al helemaal geen optie want het was gewoon te vol.
En dan is je reanimatie geslaagd en dan kan je met de brancard er niet bij komen omdat de galerij ook vol staat met stoeltjes, planten en weet ik het wat.

Dus hoewel ik het privé zeker snap ben ik professioneel heel blij met de extra regels.

Wel hoop ik dat ze ook regels gaan stellen (of controleren) aan het bouwen van dergelijke complexen.
Niet heel lang geleden zijn er in onze regio 2 of 3 woontorens met appartementen gebouwd met het oog op ouderen, 8 hoog en met een lift waar dus geen brancard in past, echt heel erg handig is dat.
Als je op de 8e zit komt er ook geen brandweer bij dus moet je iemand in een rolstoel verplaatsen wat in sommige situaties niet echt gewenst is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 12:44

Juist scootmobiel, rollator of een stoel om te zitten wachten dichtbij is gewoon een noodzaak voor velen om mobiel en zelfstandig te blijven. Dat weghalen daarmee druk je mensen in een isolement of onzelfstandigheid,

Neem bv een scootmobiel, als deze verder weg staat of je moet heel veel moeite doen hem te kunnen pakken denk je veel sneller laat maar -O- . Ik heb hem eerder met een rottigere achteruit gang gehad, rottige krappe draai en schuttingpoort waar wat extra moeite gedaan moest worden hem dicht te krijgen. Zeker bij slapte en vermoeidheid dacht ik. Laat maar ik blijf wel thuis %) nu had ik gelukkig nog een andere vervoersmogelijkheid maar als je niks anders hebt wordt dat toch wel problematisch :(:)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 12:53

Zeker, helemaal mee eens. Veel complexen zijn ook wat ouder en niet helemaal gemaakt met het idee dat iedereen zo'n ding heeft.
Ook hebben we een wat nieuwer complex in de regio waar er naast elke voordeur een plek is waar zo'n scoot kan staan, echt heel vriendelijk voor de bewoners want die kunnen de voordeur uit en rollend weg

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 13:17

Helemaal mee eens.
Als oud ploegleider BHV weet ik te goed wat er allemaal in de weg kan staan.

En er valt niet te handhaven als een stoel voor naar het toilet gaan wel mag, of dat ene bloembakje van 10x10.

Want voor je het weet worden het 5 stoelen, dan is het drinken zonder tafel ook onhandig enz.
En de ene houd zich er wel aan, de ander niet.
Dus gewoon niets. Duidelijkste regel.
Want er word zo enorm onderschat hoeveel die obstakels een veilige vluchtroute versperren.

Ik verbaas mij ook nog elke keer van de meuk bij mijn moeder in het appartement.
Zal eerdaags ook wel geëist worden dat weg te halen.
En voorzie mijn moeder ook al zeiken :P

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 13:32

Weg met al die meuk
Besef dat als je een ambulance nodig hebt er zoveel zooi in de weg staat
Hier scootmobiel buurman bijna 15 jaar oud hele nacht op de lader
Levensgevaarlijk
Rolstoel.midden in het pad dag en nacht
Je komt er af en toe niet eens meer langs
Een andere ster hier beneden scootmobiel tegen de brandtrap aan
Afbeelding

Gewoon alles weg
Als we willen zitten met elkaar stoeltje mee en klaptafel

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 13:36

Hier mag het ook niet maar doen ze het toch.Boven buurvrouw heeft schuurtje met licht en elektriciteit maar zet haar scootmobiel toch in gezamenlijk halletje wat dus brandgevaar oplevert. Vervolgens ontvangt ze vaak (overnachtende) bezoekers met fietsen die dan ook in het piepkleine halletje erbij gezet worden. Vlak voor mijn deur zodat mijn uitgang geblokkeerd werd. Ik heb er tegen haar wat van gezegd en nu houdt ze zelf, en haar bezoekers, meer afstand van mijn voordeur. Het is nog steeds illegaal wat ze doet maar aangezien ze verder een heel goede buurvrouw is ga ik er niet over klagen bij de verhuurder. Dat alle schilderijtjes etc. wegmoesten uit het halletje vond ik onnodig, het is nu kaal en grijs, maar ja dan hang ik het wel binnen!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 13:49

Echwel schreef:
Weg met al die meuk
Besef dat als je een ambulance nodig hebt er zoveel zooi in de weg staat
Hier scootmobiel buurman bijna 15 jaar oud hele nacht op de lader
Levensgevaarlijk
Rolstoel.midden in het pad dag en nacht
Je komt er af en toe niet eens meer langs
Een andere ster hier beneden scootmobiel tegen de brandtrap aan
[ Afbeelding ]

Gewoon alles weg
Als we willen zitten met elkaar stoeltje mee en klaptafel

In deze doorgang snap ik het, absoluut, volkomen :j.

Polly schreef:
Zeker, helemaal mee eens. Veel complexen zijn ook wat ouder en niet helemaal gemaakt met het idee dat iedereen zo'n ding heeft.
Ook hebben we een wat nieuwer complex in de regio waar er naast elke voordeur een plek is waar zo'n scoot kan staan, echt heel vriendelijk voor de bewoners want die kunnen de voordeur uit en rollend weg

Maar hier hebben we dat dus ook, en vervolgens mogen de scootmobielen daar dus niet staan. Want dát is nu dus de regelgeving. En dan slaan we dus een beetje door..... Overigens pas in het appartementengebouw van mijn moeder dus ook geen brancard in de lift, heb ik me ook al serieus over verbaast. Naast zware branddeuren die verplicht dicht moeten zijn, maar die door de ouderen, voor wie dat complex toch bedoeld is, niet open te krijgen zijn. En dus open gezet en vastgezet worden. Dus ik denk dat er veel meer winst te behalen is met regelgeving voor hoeveel meter ruimte er moet zijn en verplichtingen voor als er nieuw gebouwd wordt, dan met nu alles overal maar verbieden. Want, zoals gezegd, dan is er in de bouw wel rekening mee gehouden en ruimte voor gemaakt, en vervolgens mag het dus nog niet.

En ja, beroepsmatig weet ik ook het een en ander van ontruimingen en wat voor drama's dat door gebrek aan ruimte kunnen zijn. Dus ook ik snap dat er extra regelgeving nodig is. Alleen de manier waarop het nu gedaan wordt, is zoals gewoonlijk weer eens niet echt goed over nagedacht.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 13:54

Het gaat ook om de rookontwikkeling, mensen raken daardoor gedesoriënteerd en kunnen niet meer vluchten.
Een houten bankje met kussens is natuurlijk heel brandbaar.
Op deze galerij zoals bij mij, staat boven ook nog een grote houten bank
Als er voor de buren een ambulance met brancard is, moet ze de bank naar binnen tillen, lukt niet alleen want te zwaar..

Dus gewoon alles weg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 13:58

Lalidan schreef:
Maar hier hebben we dat dus ook, en vervolgens mogen de scootmobielen daar dus niet staan. Want dát is nu dus de regelgeving. En dan slaan we dus een beetje door..... Overigens pas in het appartementengebouw van mijn moeder dus ook geen brancard in de lift, heb ik me ook al serieus over verbaast. Naast zware branddeuren die verplicht dicht moeten zijn, maar die door de ouderen, voor wie dat complex toch bedoeld is, niet open te krijgen zijn. En dus open gezet en vastgezet worden. Dus ik denk dat er veel meer winst te behalen is met regelgeving voor hoeveel meter ruimte er moet zijn en verplichtingen voor als er nieuw gebouwd wordt, dan met nu alles overal maar verbieden. Want, zoals gezegd, dan is er in de bouw wel rekening mee gehouden en ruimte voor gemaakt, en vervolgens mag het dus nog niet.

En ja, beroepsmatig weet ik ook het een en ander van ontruimingen en wat voor drama's dat door gebrek aan ruimte kunnen zijn. Dus ook ik snap dat er extra regelgeving nodig is. Alleen de manier waarop het nu gedaan wordt, is zoals gewoonlijk weer eens niet echt goed over nagedacht.

Waarom zitten die niet gewoon op een magneet die de deuren loslaat bij een brandmelding?

Kan dat niet aangepast worden?
Dan gaan ze dicht wanneer het nodig is.
En de bewoners hebben er zo geen last van en gaan ze ook niet vaszetten.

Dat zou ik toch eens bij de beheerder na gaan.

dit dus
https://www.bintz.be/nl/automatiserings ... neten.html

en als ze zeuren we kunnen dit niet meer aansluiten op het brandmeldpaneel:
https://brandveilig-nederland.nl/produc ... efmagneet/

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 15:31

Bij mijn moeder was het ook zo smal als op bovenstaande foto. Daar kan je echt niet iets laten staan. En imo kan je wel verwachten dat ouderen of mensen die slecht ter been zijn, eerder voor een begane grond appartement kiezen. Dan zou er een bredere galerij moeten zijn of iets met een inham.

Maar je geeft mensen 1 vinger en ze nemen een hele hand. Ook daar begon het met 1 plantje en werd het steeds meer en groter.

Mijn oma woonde ooit in een zorgflat op 5 hoog. Ze had een klein balkon met een soort kast naar een brandtrap die je deelde met de buren. Die hadden daar hun opslag van rommel in. Dan begrijpen mensen ook gewoon het gevaar echt niet.

En bij het voorbeeld van mn moeder. Die kwam daar wonen toen het nieuw was en is naar alle info avonden geweest, kreeg folders en in het begin werd er ook aardig opgelet. Na x aantal jaren was er wel roulatie en de nieuwe mensen deden veel meer waar ze zin in hadden.

Maar zie het in gebouwen ook dat vluchtroutes zijn afgesloten of belemmerd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 15:41

Aanrijtijden brandweer, ambu. politie worden ook nog eens steeds langer (verkeer, minder kazernes, etc.). Tel dat op bij (mogelijk brandgevaarlijke) obstakels op de vluchtroutes en mensen die minder mobiel zijn ...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 15:49

Maar bij de bouw wordt er ook niet echt goed rekening mee gehouden overal. Mijn moeder woonde in nieuwbouw en tuintje/plaatsje had hoog stenen muurtje, dus kon je wel naar buiten, maar niet echt weg. Wij wel, want wij zijn jong, maar zij en mijn broer in rolstoel hadden nooit die kant weg kunnen komen. Dan ben je dus 100% afhankelijk van de galerij waar brand kan zijn, rook en al die obstakels.

Waar ze nu woont, is een woonhuis en had ze eerst een tuintje. Nu alleen een plaatsje en daar mag in principe niks de vluchtroute belemmeren. Wij hadden dus alles meegenomen en had ze alleen nog 1 lekkere stoel. Maar iemand verder zet rustig een tuinset neer en je kan er ook prima over het gras weg.

Aan de andere kant, zelfde situatie, maar wel allemaal tuintjes en hek erom, totaal niet logisch qua brandveiligheid, maar wordt regelmatig gekeurd, dus zal wel goed zijn.

Maar kijk je bij veel particulieren thuis, zijn er wel meer problemen met brandveiligheid. Wij hebben wel een voordeur, achterdeur, kunnen voor en achter via de garage, hebben nog deurtjes in aanbouw en slaapkamer en tussendeuren.
Maar als ik kijk naar hoeveel voordeuren hier niet gebruikt worden en er ook iets voor staat. En dan moesten wij met verbouwen een deur die naar binnen open gaat en meterkast binnen 3 meter.............

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 15:50

Ik vind het logisch dat alles weg moet. Nog afgezien van of iedereen de gezelligheid in de gezamenlijke gangen wel zo gezellig vindt of dat er ook mensen zijn die zich storen aan alle "troep" in de gangen; heel veel van dat soort pruttel is brandbaar, of kan omvallen en daarmee vluchtwegen versperren juist voor hen die minder mobiel zijn. Een kleedje of een schilderijtje wat vlam vat produceert ladingen rook, en kan dan ook nog eens brandend naar beneden komen zetten. Daarnaast is inderdaad wat er hier al genoemd wordt; één stoeltje worden er twee, twee stoeltjes krijgen een tafeltje, het tafeltje krijgt een bloemetje, het bloemetje wordt een bloembak, een bloembak wordt een lading kunstgras en voor je het weet staat alles vol.

Ik denk dat uitbaters van dit soort complexen beter kunnen kijken naar andere manieren va het opleuken van dit soort algemene ruimtes, bijvoorbeeld door deuren te personaliseren (ik heb ooit een gaaf voorbeeld gezien van een huis waar mensen op hun voordeur/kamerdeur een foto kregen van hun oude voordeur, zo groot als de deur, waardoor alle deurtjes uniek werden), of muurschilderingen of weet ik het wat...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 15:54

Of je maakt overal 1 plantenbak naast de deur en een hangbak aan balkon of bij galerij en dan kunnen ze de maten en het materiaal en uiterlijk bepalen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:20

Wat hierboven wordt gezegd, mensen zien het gevaar niet. Neem mijn ouders: die doen uit angst voor inbrekers de deur naar de (inpandige) garage op slot 's nachts. De sleutel? Ligt ergens op een tafeltje in de hal. Dat is al één vluchtroute weg. In het (krappe) halletje naar de voordeur staat ook een tafeltje waar je je nek over breekt, en er staan vaker wel dan niet dozen/pakketjes/stapels spullen die 'nog even weg moeten' voor de deur want ja, ze gebruiken die voordeur niet dus het ligt daar niet in de weg.

Echt, ik vind het doodeng. Doe mij dan maar wat minder gezellig maar wel veilig :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:23

Maar als er wel iets is, kunnen mensen vrij heftig reageren.

Wij waren ooit in Ikea toen er een melding kwam. Meeste mensen blijven rustig, maar het is echt wel druk bij de nooduitgangen en ze begeleiden het goed, maar er zijn altijd mensen die wel gaan rennen of duwen.

Te weinig mensen zijn ook voorbereid. Op de middelbare krijg je bijv weleens een melding om te oefenen, maar iedereen weet dat het nep is en gebruikt het om even lol te trappen, stiekem ene sigaretje te roken etc.