Do's and dont's, tips gezocht na knie-operatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Do's and dont's, tips gezocht na knie-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 14:13

Ik 'krijg' een halve knie prothese binnenkort en zoek wat tips en trics voor na de operatie.
Al in huis: zacht knieholte kussen voor in bed, rollator met zitje, krukken, grijpertje op stok.
Ik woon alleen en heb 5 katten die graag op bed slapen.

Heb al laptop en schermen etc om thuis te kunnen werken incl zadelstoel om op te zitten.

Traplopen is lastig dus ik slaap even een poosje beneden.

Familie en kennissen willen wel helpen maar het is dan precies vakantietijd. Ik ben aardig zelfredzaam en de vriezer zit vol. Boodschappen kunnen bezorgd.

Maar ik heb geen idee wat je zoal wel/niet kan na de operatie. Douchen zal een dingetje worden.
Eten maken en bij de tafel krijgen op krukken is ook lastig, vandaar die rollator.

Ik zoek ervaringsverhalen, wat moet ik nog regelen of zijn er nog handigheidjes?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 14:32

cissy schreef:
Ik 'krijg' een halve knie prothese binnenkort en zoek wat tips en trics voor na de operatie.
Al in huis: zacht knieholte kussen voor in bed, rollator met zitje, krukken, grijpertje op stok.
Ik woon alleen en heb 5 katten die graag op bed slapen.

Heb al laptop en schermen etc om thuis te kunnen werken incl zadelstoel om op te zitten.

Traplopen is lastig dus ik slaap even een poosje beneden.

Familie en kennissen willen wel helpen maar het is dan precies vakantietijd. Ik ben aardig zelfredzaam en de vriezer zit vol. Boodschappen kunnen bezorgd.

Maar ik heb geen idee wat je zoal wel/niet kan na de operatie. Douchen zal een dingetje worden.
Eten maken en bij de tafel krijgen op krukken is ook lastig, vandaar die rollator.

Ik zoek ervaringsverhalen, wat moet ik nog regelen of zijn er nog handigheidjes?

Mijn partner is 6 weken geleden geopereerd, ook een halve knie. Herstel is heel snel gegaan, alleen de eerste dag viel tegen qua pijn. Hij heeft de eerste 2 weken beneden geslapen, en geeneens zozeer vanwege de trappen maar omdat hij erg lastig lekker lag, bed van de thuiszorg dat op alle mogelijke manieren verstelbaar is was een stuk comfortabeler.

Fysio aan huis geregeld voor de eerste weken?

Voor het douchen ging dat met een douche stoel na een paar dagen best goed, wel voor de zekerheid iemand in de buurt.

Mocht je nog specifieke vragen hebben verder laat maar weten, er schiet mij zo even verder niets specifieks te binnen.

anjali

Re: Do's and dont's, tips gezocht na knie-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 14:58

Ik heb een knieoperatie gehad, na een gebroken knie. Er zijn allerlei titanium schroeven, platen en staven ingezet. Ik heb 3 dagen in het ziekenhuis gelegen, toen naar huis wat een gelijkvloerse woning is .Ik mocht de eerste weken alleen m.b.v. krukken lopen van bed naar bank naar toilet, en mocht niet douchen. Dus wassen aan de wastafel. Ik kreeg in het begin thuiszorg alleen voor het aan-en uittrekken van steunkousen die ik moest dragen toen. Dat heb ik zo snel mogelijk weten te verminderen want je zit er steeds op te wachten. Voor kleine huishoudelijke zaken kwam er een vriendin want ik mocht mezelf nog niet door het huis bewegen. Na weken kreeg ik steeds meer groen licht om zelf dingen te doen, ook om zonder die krukken te gaan lopen. Het heeft wel een half jaar geduurd voor ik alles weer kon, ook fietsen- je moet het langzaam opbouwen.Fysio heb ik afgeslagen want slechte ervaringen mee- daarom kreeg ik een papier mee waarop oefeningen stonden die ik zelf thuis moest doen en die werkten goed. Je moet dan de discipline hebben om ze ook echt te doen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 16:46

Dank jullie!

Ik loop al een half jaar bij de fysio voor medische fitness/kracht training en hij komt straks ook aan huis. Stofzuigen wilde hij ook nog wel indien nodig _O- hij weet nog niet hoe groot mijn huis is.

De orthopeed had bij diagnose al gezegd dat ik die fitness moest gaan doen want soms verbeteren de klachten na training. Dat is echter helaas niet zo.

Douchestoel heb ik ook al.

Ik zie wel wat op tegen de krammen in mijn knie en als ze er weer uit moeten.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 18:10

Beendouchehoes is ook wel fijn als het nog niet nat mag worden.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 18:32

Via je zorgverzekering kan je een hoog-laag bed lenen.
Daardoor stap je makkelijker uit bed.
Wellicht is dat handig?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 18:40

Rolstoel regelen. Ik vond dat ideaal ook al stak m’n been uit. Kon makkelijk kopje thee halen en voor aan tafel werken ook super .

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 19:04

Zelf geen ervaring, gelukkig.

Mijn man heeft anderhalf jaar geleden zijn benen gebroken, mocht/ kon stuks met krukken lopen.

Een tas die je in je nek kan hangen met bv brood in broodtrommel, flesjes/pakjes drinken of water kun je daarin meenemen naar tafel of bank tel je beide handen vrij hebt voor de rollator / krukken.

Iemand een emmer met warm water en een washandje laten brengen om je te wassen. Tandenpoetsen met behulp van bv schaaltje en een glas water.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 19:11

Petpa schreef:
Via je zorgverzekering kan je een hoog-laag bed lenen.
Daardoor stap je makkelijker uit bed.
Wellicht is dat handig?

Dat wou ik ook net zeggen. Ook andere hulpmiddelen zoals een douchestoel of douchkrukje etc.

Kost je alleen je eigen risico maar die zal toch al op zijn als je geopereerd wordt. De spullen worden gebracht en gehaald dus heel makkelijk, bij voorbeeld via medipoint.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 19:23

Toen mijn moeder een knieprothese kreeg , 2x, moest ze vrij vlot toch weer dingen gaan doen. Ze moest al heel snel er weer voorzichtig op lopen na de eerste dag eigenlijk al. Douche stoel is misschien handig. Ice pack is ook wel fijn voor eventuele zwelling. Kan je via gemeente niet tijdelijk hulp aan huis krijgen?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 19:41

Je kunt eigenlijk dezelfde dag wel weer lopen, met krukken weliswaar, maar voor het idee.
- genoeg paracetamol in huis. Meestal mag je er de eerste tijd 8 per dag. Handig omvast genoeg te hebben
- iets als huidvriendelijke pleisters, beetje lang model 20 bij 10 cm of zo. Vaak krijg je een pleister erop waar je mee kunt douchen. Afhankelijk van het ziekenhuis mag die nog 3 tot 7 dagen blijven zitten. De wond lekt dan niet meer, maar soms is het met de nietjes fijner als er wat op zit. Kruidvat is wat goedkoper dan via de apotheek.
Nietjes verwijderen gaat met een tangetje. Ik heb het vaak gedaan en het doet weinig pijn. Ik denk dat hechtingen verwijderen vervelender is, dan moet je echt een knoopje zoeken, doorsnijden en trek je een stukje touw onder je wond door. Nu blijft het bovenop de wond zeg maar en trek je niets los. Ik hoor eigenlijk nooit dat het pijnlijk is :o.
Een aantal coldpacks in de vriezer zodat je kunt koelen.
Flesjes water of ander drinken en een thermoskannetje voor koffie of thee. Dat vervoert makkelijker dan een beker.
De rest heb je volgens mij aardig onder controle hoor, moet goed komen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 20:19

Coldpacks heb ik nog, moeten nog in vriezer, check!
Paracetamol bijhalen, check!
Lange pleisters halen, check!
Beendouchehoes ga ik even opzoeken.

Had Gemeente gebeld voor hulp maar kwam niet in aanmerking, te korte tijd, moest maar familie regelen werd er gezegd.

Maar redelijk snel weer op de been begrijp ik, dat scheelt.

Mag 6 wkn geen auto rijden zeggen ze, zit ik daar net in mijn vakantie, kan ik nergens heen, gezellig! _O-
Heb genoeg boeken en videoland/sky showtime abo dus hopelijk niet stierlijk vervelen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 14:45

Heel veel succes en sterkte! Mijn moeder heeft 8 weken geleden een halve nieuwe knie gekregen en zij kreeg inderdaad ook geen hulp van de gemeente want de wachttijden zijn te lang en de operatie kwam te snel...

Vraag iemand die je kan helpen met de was (en bed verschonen) zeker als de wond wat lekt is het fijn dat je weer in een schoon bedje mag slapen. Mijn moeder had van die -ben even de naam kwijt- absorptiepads onder haar matrasovertrek gelegd dat in elk geval het matras schoon bleef.

Ook zij heeft katten die graag bij haar liggen en de eerste 2 weken heeft ze ze wel vervloekt.. en ook met regelmaat daardoor op de bank geslapen.

Veel paracetamol is inderdaad een goede tip, je krijgt maar voor een paar dagen medicatie mee namelijk.

Als je matten hebt liggen zou ik ze allemaal aan de kant leggen, en koop makkelijke instappers waar je zonder na te denken je voeten in kan schuiven maar die wel stevig genoeg zijn om op te lopen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 21:30

Kraamvrouwen onderleggers of doggy trainingspads bedoel je? :D dat lekken zou wel vervelend zijn ja.

Ik heb een 1 persoonsbed beneden en mijn bank slaapt ook prima!
Genoeg handdoeken in huis en ik heb een droger.

Zie je, zo komen er toch wel dingen waar je niet gelijk aan denkt. Top van jullie!

De katten wordt wel even vervelend, de grootste slaapt graag bovenop me en springt ook wel eens ietwat verkeerd.
Ik zat te denken om mijn douche stoeltje als soort tentje onder mijn dekens te doen.
Of de slaapkamerdeur dicht, maar dat wordt janken de hele nacht om erin te willen.

Kattenbakken kunnen niet omhoog, er zit een oudere poes bij die dan niet de bak in kan.
Maar middenin de ruimte neerzetten voor het scheppen kan wel, ze staan op wieltjes.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 23:04

Misschien van die wijde losse broeken om aan te trekken als je zou willen….
Er zijn van die speciale dekenboog om je been vrij te houden.
Succes met de operatie….

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 23:30

Ik heb 0 ervaring met knie operaties :o alleen met andere operaties. Wat ik prettig vond was om de nodige pijnstillers en een fles water alvast bij het bed klaar te hebben staan voor de nacht. Stel, als je dan wakker wordt met pijn, dan kan je de volgende dosis meteen pakken zonder dat je je bed uit hoeft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 02:12

Voor mij is het lang geleden, maar ik liep op krukken en kon zelf moeilijk drinken pakken of meenemen. Ik zou dus een drinkbeker met deksel en evt handvat of koord voor om je hals regelen. En als je een rollator gaat gebruiken zo een dienblad bovenop waar je wat op kan leggen.

Iets tegen doorliggen voor je hiel als je met je been gestrekt moet.

Voor mij was in een andere tijd en ging alles wat langzamer en duurde langer. Ik heb toen een half jaar op krukken gelopen en had fitness handschoentjes. Niet voor altijd, maar wel als ik wat groter stuk ging lopen.

Ook heb ik toen Nike Airmax gekocht. Het been dat goed is, moet best wat opvangen. Zorg dus voor echt fijne schoenen.

Ik heb toen wel 6 maanden moeten herstellen met in het begin 2x daags fysio. De ene keer moest ik op de hometrainer, dus die hebben mn ouders toen aangeschaft en dat scheelde me na een tijdje een keer gaan. Als je die hebt of kan lenen bijv en je mag of moet dat doen, is dat wel fijn.

En een weegschaal. Geen idee of je dat ook moet doen, maar ik moest belasting opbouwen aan de hand van mn gewicht en dan steeds ietsjes meer. Maar misschien is dat niet nodig of ouderwets.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 07:11

Telpeva, water in drinkfles staat al standaard naast mijn bed, ik leg de molly's er wel naast ;)

Ik heb diverse (grote) drinkflessen met fijne deksels en handvaten, dat komt goed.

Superpony, ik heb al eens op krukken gelopen na een auto ongeluk, zere handen en onhandig met spullen meenemen staan me nog levendig bij.

Fijne tips, ook via PB, thanks!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:46

Het advies dat mijn moeder alle keren kreeg ( die heeft in d'r rechterbeen nu de 3e hele prothese zitten) is nieuwe schoenen. Welke goed zitten, niet losjes. Maar wel dat je ze zelf makkelijk aan/uit kan doen.

Waarom nieuw? Die zijn namelijk niet ingelopen en mogelijk scheef gelopen.

Idd kleedjes bij bv tafel etc weg. Want soms kan je net even minder goed een stap nemen en zijn dingen waardoor je dan juist zou vallen.

Eventueel een barkruk voor bij het aanrecht. Kan je gewoon zitten terwijl je wat eten/drinken maakt.

Hometrainer, alle keren zat ze daar al redelijk snel op. En nee de eerste tijd krijg je het pedaal niet rond, is het meer laten hangen en wat zwengelen.

Ik las een tasje met lange hengsels. Dat is echt ideaal, kan je ook met krukken simpele dingen mee nemen als het om je nek hangt.

Ook broeken die op je knie ruim vallen. Want ga uit van zwelling.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:52

Water + pijnstilling naast je bed is al genoemd.
Ik zou ook een trommel met wat "eten" erbij zetten.
Eten in de zin van evergreens enzo.
Als je je dan niet zo lekker voelt of moe bent kan je zo wat pakken.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:41

Ik heb recent een paar weken op/met krukken gelopen.
De dingen die ik handig vond:

- een bureaustoel: ik ben de hele beneden verdieping op mijn bureaustoel door gecrossed: handig met dingen meenemen, maar ook handig bij het aanrecht: stoel even iets hoger zetten en ik kon bij het werkblad
- een extra paar krukken: ik ging op mn billen de trap op en af; en dan had ik boven een extra paar krukken staan, zodat ik die niet mee naar boven of beneden hoefde te slepen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 19:02

Hometrainer, mmmm, even op MP spieken dan want ik ga dat ding never meer gebruiken.

Extra krukken, ik heb een wandelstok indien nodig en hoef voorlopig niet naar boven.

Ik heb net nieuwe stevige instapgympen gekocht met een brede zool dus zouden goed moeten zijn. Ook heb ik een lange schoenlepel.

Diverse sport/pyama broeken met wijde pijpen zijn ook aanwezig.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 19:11

een verhoger voor je wc,dat is een soort hoge wc bril die je op je wc zet. Scheelt een stuk met opstaan en gaan zitten. Kan je gratis lenen voor een half jaar (ik heb hem uiteindelijk betaald aan Medipoint omdat mijn man inmiddels een ziekte heeft waarbij hij dat ding nodig heeft)

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 20:11

Een kussentje voor onder je knie kan je in ieder geval weg laten. Bij ons mag er niemand met een kussen onder de knie slapen of langdurig liggen omdat er dan een kans bestaat dat je dadelijk je been niet meer goed kan strekken.

En tegenwoordig krijgt iedereen douchepleisters, tenzij je daar overgevoelig voor bent, dus een douchehoes voor om je been is ook niet nodig.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 21:03

Klopt, mijn vriend moest inderdaad ook met knie gestrekt liggen, onderkant bed mocht wel omhoog als de knie maar gestrekt blijft.

Wij hebben van marktplaats zo'n bureau fietsje gehaald voor 5 euro, dat was echt prima.