Hoe stank uit was en machine krijgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Hoe stank uit was en machine krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 12:47

Hi! :wave:

Ik ben een kluns geweest.
Een kaasdoek van de mozzarella die iets te lang had gelegen zonder uitspoelen is meegedraaid met een gewone heet bonte was.

De machine en de was ruiken nu dus naar een Frans kaasplankje, en ondanks dat ik best van kaas houd Y)(^) vind ik het als wasparfum toch niet zo wenselijk.

De was is na mijn ontdekking opnieuw op 60 met voorwas gewassen. De voorwas met Robijntje vloeibaar, hoofdwas met Omo poeder, spoelen met azijn. Daarna nog een keer gespoeld met azijn. Dat haalde het ergste eraf, maar je ruikt nog steeds kaas. :=
Het hangt nu buiten te wapperen, hopelijk helpt dat ook, daarna wil ik het graag opnieuw wassen, maar waarmee doe ik dat? En hoe krijg ik de walm uit de machine?

Alle tips zijn welkom!

Mirjam79

Re: Hoe stank uit was en machine krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:49

Puur uit interesse, ik volg even mee :j

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:49

Wasmachine op 90 graden met afwasblokje laten draaien
Kleren toch wel tijdje in flink azijn laten liggen

Edit tikfout
Laatst bijgewerkt door Echwel op 15-05-25 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:50

Oh man die lucht moet verschrikkelijk zijn...

Was vooral buiten in de zon laten hangen. Machine zou ik heet aanzetten met een vaatwasblokje in de trommel. En vooral daarna deur open en goed laten drogen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:50

Misschien helpen geurparels, die dingen schijnen behoorlijk te ruiken maar ik heb ze zelf nooit geprobeerd :)
Sterkte met je 'kaasplankje'... :D

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:51

Misschien een product van HG gebruiken? Zal vast iets van een wasmachine reiniger tussen zitten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:51

Echte wasparfum gebruiken, dan gaat het vast wel weg. Misschien de machine eerst een kookwas met handdoeken ofzo. Die ook met wasparfum. En daarna je andere was voor de derde keer

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:53

Heb je de mogelijkheid om de wasmachine een programma te laten draaien zoals 'machine clean' van 90 graden? Dat doen wij (al heb ik geen ervaring met kaaslucht, haha) eens per maand + wasmachine zout en een tablet voor de vaatwasser in de trommel. Ook de wasmachine open laten staan om te drogen?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:56

Hier ook het advies kookwasje draaien. Badhanddoeken kunnen er dan in. Desnoods zonder lading.

Flink veel azijn er in. En daarna even laten staan (desnoods keer halverwege programma wasmachine uitzetten.

Daarna opnieuw aanzetten en wasprogramma kookwas hervatten of opnieuw. Deurtje dus niet opendoen.

Dan was eruit. Deur en wasmiddellaatje open laten om te drogen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 12:57

Weken in azijn, goeie tip Echwel! Dat heb ik ook in huis. Moet ik het dan eerst laten drogen, of juist niet?

Vaatwasblokjes heb ik gelukkig ook in huis.

Tink89: het is onvoorstelbaar :+
Gelukkig staat de wasmachine apart in een goed afgesloten ruimte, dus ook open laten staan kan gelukkig. Anders zou ik dat echt niet willen

Wasparfum heb ik niet, maar kan ik wel in huis halen als dit niet werkt.
Zo'n HG flesje moet ik nog wel ergens hebben, zou dat beter werken dat een vaatwasblokje?

Ik heb het filter trouwens al uit de machine gehad om echt al het stinkwater eruit te krijgen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:57

90 graden draaien met azijn.
Vaatwastablet op hoge temperatuur
Bakingsoda met azijn op hoge temperatuur
Dat is de volgorde waarin ik het altijd probeer :Y)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 12:59

Bedankt voor alle opties, ik zet gewoon alles klaar en probeer het achter elkaar!
Gelukkig hebben we zonnepanelen, dus het kost me geen stroom :')

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:15

ff je noodknopje open maken beneden in de rand zit dat vaak, daar zit ook een filtertje, als daar veel haren restjes stof oid inzitten houdt dat ook de geur vast wat weer naar boven de trommel in trekt

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 13:18

Oh, daar moet ik nog even naar kijken dan, ik heb al wel via zo'n slangetje alles laten weglopen.
Hij staat nu aan met schoonmaakmiddel, daarna zal ik dit even bekijken. Bedankt!

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:43

Ik zou een volle fles schoonmaakazijn er in legen, was op 90 graden 4 uur laten draaien en daarna met deurtje open laten staan om te drogen. De was met van die geurparels wassen. Ben normaal voorzichtig met geurparels omdat deze behoorlijk geconcentreerd zijn maar als ik dit zo hoor zou ik ook hier niet te zuinig mee zijn :D
Als dit niet werkt dan weet ik het ook niet meer :')

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:47

Ik zou idd een 90 graden was met een beetje soda gebruiken dat ontvet enorm denk dat je de lucht dan wel kwijt bent zonder veel poespas...

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:01

Voor de wasmachine, kookwas draaien met 2 vaatwasser tabletten en geen was.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 14:03

Het eerste hete programma met schoonmaakmiddel is bijna klaar. Ik heb het idee dat ik het nog ruik zodra ik het washok in loop %) maar misschien moet ik ook gewoon even luchten.

De was droogt buiten als een tierelier en daar lijkt het een heel eind uit te zijn gewapperd, dus dat is positief!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:42

Ik zou aanraden om je machine zelf ook grondig onder handen te nemen:
- deurrubbers goed schoonmaken (meestal blijft er wat residu in kleven, zeker op het onderste punt)
- lade voor wasmiddel eruit nemen (dit is sowieso jaarlijks onderhoud, hierbij mijn voor en na foto:

Afbeelding
Na
Afbeelding

- idd de filter zelf reinigen (die moet je opendraaien, zit naast dat slangetje - dat slangetje dient alleen om het laatste water te laten weglopen zodat de filter er veilig uitkan - wel even dweil onder dat hoekje van de machine frotten want 100% leeg is je wasmachine nooit)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 14:52

Oh get, dat ziet er niet goed uit op de voor-foto. Ik heb nog wat te doen dus :')

Bedankt voor de tip! Dat ding naast het slangetje leek niet te kunnen bewegen, ik zal het straks even aan m'n vriend vragen. Die kan wat meer kracht zetten.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:02

Ik had pas ook een luchtje in de wasmachine. Geen kaas. Ik heb hem heet laten draaien met een schepje bakpoeder. Alle geur was weg en ik was blij dat ik geen azijn heb hoeven gebruiken. Lijkt me niet goed voor de rubbers.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 16:12

Is bakpoeder iets anders dan baking soda?

De machine staat nu open en de deur van het washok ook, dan kan ik straks even checken of de geur nog in de machine zit of gewoon nog in de kamer hing net.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:17

Konstantine schreef:
Oh get, dat ziet er niet goed uit op de voor-foto. Ik heb nog wat te doen dus :')

Bedankt voor de tip! Dat ding naast het slangetje leek niet te kunnen bewegen, ik zal het straks even aan m'n vriend vragen. Die kan wat meer kracht zetten.

Ja, dat durft soms wat vast zitten alvorens je het open gedraaid krijgt. Zit daar ook altijd even op te vloeken.

En wat dat zeepbakje betreft, in dat bakje kijk je in en ben je sneller geneigde dat schoon te houden, maar iedereen vergeet op de knieën te gaan en in die holte te kijken en dat moet dus ook schoon. Leuke collectie schimmel vind je daar, goor :r

Gewoon azijn in zeepbakje en keukenhanddoek erin en op 90° laten draaien, ik gebruik geen baking soda. Azijn doet niks aan de rubbers.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 17:16

Verschrikkelijk :=
Ik zou eerst de wasmachine laten draaien op 90gr met HG wasmachine reiniger en daarna je kleren wassen met flink wat wasparfum.
Dan stinken je kleren wel naar wasparfum maar dat lijkt me beter dan een Frans kaasplankje.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:43

Konstantine schreef:

Dat zeefje maakt je toch maanlijks of zo schoon.. :') of ik dan iets met buitenaf wonen denk ik en een broek van een timmerman waar wel eens een verdwaalde bitje of schroef stukje puin zit en ook vaak extra na een paarden/ honden was..