Heb jij jouw uitvaartwensen vastgelegd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij je uitvaartwensen vastgelegd?

Ja
58 (26%)
Nog niet, maar wil ik wel doen
96 (44%)
Nee en ga ik ook niet doen
63 (29%)

Totaal aantal stemmen: 217

Plukje

Heb jij jouw uitvaartwensen vastgelegd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 22:13

Mijn omgeving maakt me belachelijk, dus ik wil graag weten of er meer gelijkgestemden zijn...

Ik ben van mening dat we nu eenmaal niet in de hand hebben wanneer het leven plots voorbij is en je je nabestaanden een enorme gunst doet door alvast wat op papier te zetten over je uitvaartwensen. Dit geeft nabestaanden een hoop houvast bij de 1001 vragen die op hen afkomen nadat ze net een enorme klap te verwerken hebben gekregen.

Het gaat mij dus niet eens zozeer om wat ik wil, maar ik wil vooral dat zij hier niet over na hoeven te denken.

Maar goed, ik predik deze gedachtengang al jaren en moest bekennen dat ik zelf bar weinig op papier had staan. Afgelopen week had ik vakantie, dus ik ben van alles gaan uitzoeken voor mijn uitvaart. Zul je net zien dat bij Monuta de module eruit ligt waar je dit kan vastleggen, dus ik heb het in een gedeelde notitie op mijn telefoon verwerkt.

Wat ik nu heb:
- Kist en urn
- Tekst voor op gedenkplaatje oid
- Tekst voor op kaart
- Namen op kaart (anders dan de standaard)
- Sprekers op de uitvaart
- Muziek
- Bloemen
- Ontwerp van een tatoeage voor mijn kind

Ik ben benieuwd. Wie heeft het nog meer zijn/haar ideeën of wensen vastgelegd?

Goof

Re: Heb jij jouw uitvaartwensen vastgelegd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:18

Nee.
Mijn man en ik hebben alleen wel afgesproken dat van beiden de uitvaart zo goedkoop mogelijk mag, zonde van het geld, doe er liever iets leuks mee.
Ik ben er dan niet meer, het interesseert me echt niet wat er verder gebeurt.

Wat bedoel je met een 'ontwerp van een tattoo voor je kind'??

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:20

Ja. Maar ik heb het erg kort en krachtig

Cremeren, rest maakt me niet uit.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:24

Mijn partner weet wel in grote lijnen wat ik wil.

Ik vind vastleggen wat er op kaart etc moet en wie er moet spreken wat ver gaan. Zoals een begrafenisondernemer zei tegen iemand die ging sterven en alsvast eea voorbereidde; 'hoe de uitvaart er uit komt te zien is niet echt aan jou maar aan de nabestaanden. Zij moeten verder en moeten het afscheid kunnen nemen zoals zij dat willen'.

Wat echt superhandig is, is als er een goede adressenlijst beschikbaar is en als het duidelijk is wie er uitgenodigd moet worden.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:25

Ja. Er is maar 1 zekerheid. Dat je ooit gaat. En als mijn broer mijn nabestaande is... die kan dat niet handelen.. dus alles staat al vast

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:29

Nou niet zo uitgebreid als jij.
Ik heb dat ik gecremeerd wil worden. Iedereen iets van roze aandoet en welke nummers ik wil.
De rest maakt me echt niet uit.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 22:30

Goof schreef:
Nee.
Mijn man en ik hebben alleen wel afgesproken dat van beiden de uitvaart zo goedkoop mogelijk mag, zonde van het geld, doe er liever iets leuks mee.
Los van de kosten zal de uitvaartverzorger wel die 1001 vragen op één van jullie afvuren als de ander er niet meer is. Ook in het goedkopere segment zullen er keuzes gemaakt moeten worden. Ik kan me bij mijn man helemaal voorstellen hoe hij op al die vragen gaat reageren. Wil je dat gedoe niet voor elkaar voorkomen?

Goof schreef:
Wat bedoel je met een 'ontwerp van een tattoo voor je kind'??

Kind en ik hebben een onderonsje met elkaar en we hebben ooit afgesproken het symbool daarvan te laten tatoeëren als de ander dood is. Ik had daarvoor een specifieke stijl in gedachten, dus dat ontwerp heb ik nu gemaakt.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:30

Ik heb toevallig laatst een boekje aangeschaft, waarin ik alles opschrijf.
Mijn enige erfgenaam is mijn zoon, die weet bij wijze van spreken niets van paarden, laat staan wat ie ermee moet, als ik plots neerval.
Ook informatie over verzekeringen, bankrekeningen, e-mailadressen, abonnementen etc.
Ik hoor(de) ineens iets te vaak om me heen, dat iemand plots overleed en dat de nabestaanden werkelijk niets wisten.

Qua wensen voor uitvaart ben ik simpel. Cremeren en uitstrooien, zo goedkoop mogelijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:31

Ooit vastgelegd, maar nu na overlijden oom en regelen van die uitvaart (anders dan standaard) moet ik daar ook eens een nieuwe versie voor schrijven.
Afhankelijk van hoeveel mensen er zijn voor uitvaart ouders (naar logische verwachting de volgenden en die komen grotendeels tot geheel op mijn schouders neer) gaat heel waarschijnlijk net zo iets worden. In elk geval qua rouwkaarten (zelf maken op basis blanco kaarten met mooie natuurfoto en tekst op etiket printen en er in plakken ipv die klinische zwart wit depressie van een drukkerij vandaan). Bij kleine groep rouwenden zal de hele aula toestand niet gebeuren en gaat schilletje in lijkwade zo de oven in zonder ons. Wij zijn voor herdenking oom met die paar mensen in een restaurant gaan lunchen. Is heel goed bevallen ook qua tijdpad (wat later ipv alles binnen 1 week) en door weinig energie nodig voor allerlei dingen regelen en keuzes maken ook veel meer ruimte voor emoties en herinneringen.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 22:33

Ir111 schreef:
Ik vind vastleggen wat er op kaart etc moet en wie er moet spreken wat ver gaan. Zoals een begrafenisondernemer zei tegen iemand die ging sterven en alsvast eea voorbereidde; 'hoe de uitvaart er uit komt te zien is niet echt aan jou maar aan de nabestaanden. Zij moeten verder en moeten het afscheid kunnen nemen zoals zij dat willen'.

Mijn lijstje is ook geen eisenlijstje, maar een hulpmiddel om ze te ontzorgen. Willen ze het helemaal anders doen als het moment daar is, dan is dat wat mij betreft helemaal prima. Ik zal ze er niet over komen lastigvallen :D .

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:33

Das lief van je! :D

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:35

Ik kreeg laatst de rouwkaart via PDF in de mail.
Vond ik eigenlijk ook wel een goed idee.
Bij de crematie waren wel fysieke kaarten aanwezig, voor wie dat fijn vond.
Moet wel zeggen dat de familie overal verspreid in Europa woont...

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:37

Ik heb een uitvaartverzekering en daar houdt het op....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:37

Jij kunt toch niet bepalen wie er op jouw uitvaart spreekt? Dat moet iedereen zelf bepalen of ze er op dat moment behoefte of kracht voor hebben?
Als je dat wel vastlegt, legt dat ook druk op diegene?

Als ik wensen door zou geven, zou dat alleen de wens cremeren danwel begraven zijn. Verder is het denk ik handig als je adressen en andere regeldingen ergens hebt liggen zoals bij welke uitvaartverzekeraar je zit, evt wachtwoorden enz. Of liedjes zodat daar niet over nagedacht hoeft te worden.
Hoewel ik dat proces met mijn moeder en zus vorig jaar ook mooi vond om te doen voor mijn vader, die geen wensen behalve crematie had genoemd.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:46

Ja, ik heb in de uitvaart gewerkt en ben “nogal typisch”.

Ik ben jong en mijn ouders leven nog. Mocht ik onverwacht komen te overlijden zou ik niet willen dat ik op de mantel van mijn ouders zou komen tot hun overlijden. Dus ik heb voor het moment staan dat ik binnen de 2 weken na overdracht as dien te worden verstrooid.

In principe is stap 1, donatie aan de wetenschap. Maar zij krijgen zoveel lichamen aangeboden dat het soms niet mogelijk is om ze aan te nemen dus ik houd er rekening mee dat dit mogelijk niet zal gebeuren.

Een begrafenis wil ik specifiek niet en dit staat ook vastgelegd. Geen uitvaart in de authentieke zin. Wel de mogelijkheid een bbq/feestje te geven. Daarnaast heb ik een “overlijden” document met alle belangrijke praktische informatie. (Denk aan gas/water leverancier, hypotheek, notaris etc).

Mijn ouders zouden de enige zijn die de mogelijkheid mij opgebaren te kunnen zien.

Ik verwacht niet op korte termijn dood te gaan. Maar het geeft mij rust dat mocht het gebeuren alles geregeld is en men niet op zoek hoeft in mijn persoonlijke spullen om basis informatie te achterhalen.

De dood is een deel van het leven en het kan 100 jaar weg zijn, maar ook vanavond nog gebeuren. Dus ik ben liever voorbereid.
Laatst bijgewerkt door Cubone op 10-05-25 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 22:49

opisop_shop schreef:
Jij kunt toch niet bepalen wie er op jouw uitvaart spreekt? Dat moet iedereen zelf bepalen of ze er op dat moment behoefte of kracht voor hebben?
Als je dat wel vastlegt, legt dat ook druk op diegene?

Het gaat bij mij om twee mensen met wie dit al besproken is. Voor mijn man fijn te weten dat hij ze kan vragen of ze dit nog steeds willen. Uiteraard is 'nee' dan ook een antwoord. Ik heb wel een duidelijke anti-wens: mensen waarvan ik echt niet wil dat zij spreken. Ook fijn als dat gewoon op papier staat, zodat ikzelf de boodschapper ben en mijn man de boeman niet hoeft te zijn.

Overigens is het in mijn omgeving bij mensen die wisten dat zij kwamen te overlijden door ziekte heel gebruikelijk dat zij zelf hun complete uitvaart tot in de puntjes regelden en dus ook zelf de sprekers hebben gevraagd.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 23:29

Ir111 schreef:
zoals een begrafenisondernemer zei tegen iemand die ging sterven en alsvast eea voorbereidde; 'hoe de uitvaart er uit komt te zien is niet echt aan jou maar aan de nabestaanden. Zij moeten verder en moeten het afscheid kunnen nemen zoals zij dat willen'.

Nou ja dat is maar hoe je het bekijkt... Bij ons wordt de uitvaart gezien als laatste eerbetoon aan de overledene en dus eer je die persoon zijn/haar wensen en probeer je de uitvaart zo prachtig mogelijk aan te laten sluiten bij wat die persoon zelf had gewenst.

Dat is voor ons als dierbaren dan een grote steun om die laatste wensen te kunnen eren en te hebben kunnen waarmaken.

Ik vind het dus eigenlijk best een gewaagde en ongepaste uitspraak van een begrafenisondernemer. Een uitspraak waar die eigenlijk ook niet om gevraagd wordt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 23:36

Ja zeker. Ik heb in mn testament vastgelegd dat ik gecremeerd wil worden, dat ik in een mooi gedenkhuis of soortgelijk wil verblijven tot mn crematie is zodat mn geliefden die willen afscheid kunnen nemen en dat ik geen uitvaart wil en ook geen dure kist.
Ik heb ook zoon boek van 'f*ck im dead. Its your problem now'. Met daarin waar alle verzekeringen lopen, wie contact personen zijn waarvoor etc. Hierin staan ook mijn uitvaartswensen. We hebben zelfs laten opnemen dat de dierenbescherming erft als onze directe erfgenamen niet meer kunnen erven en we gelijktijdig komen te overlijden. Zij nemen dan ook direct de zorg voor de dieren over.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 00:08

De 'F*ck i'm dead' heb ik ook als werktitel en leidraad aangehouden. :+
Mn ouders weten dit bestand te vinden. Staat cremeren in, welke muziek ze uit kunnen kiezen, welke bloemen ik mooi vind. En bij uitstrooien graag op ruiterpad hierzo. Verder vooral wat te doen met de dieren, en wat te doen met mijn spullen. Wie heeft waar een spreekwoordelijk stickertje op geplakt. En waar moeten ze niet moeilijk over doen, maar gewoon weg gooien/ geven. Welke abonomenten enz opgezegd moeten worden.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 00:22

niet echt. het enige wat mijn familie weet is dat ik echt absoluut geen bloemen wil, en dat ik graag begraven wil worden op een natuurbegraafplaats.
verder maakt het mij eigenlijk niet uit. mijn geliefden zouden met mijn dood moeten dealen, en zij kunnen heel best inschatten wat ze zelf het fijnste vinden om het afscheid zo goed mogelijk te maken voor hen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 01:00

Ja ik heb online bij Monuta een lijst ingevuld. Ook bij een aantal punten ingevuld dat de nabestaanden daarover mogen beslissen omdat het me niet uitmaakt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 01:10

Ik heb nu meerdere malen een uitvaart mee gemaakt/ geregeld van dichtbij. Maar heb vooral meegekregen dat de uitvaart er toch echt is voor de nabestaanden. Het is hun manier van afscheid nemen, de overledene is er immers niet en heeft aan de hele uitvaart niets.
We hanteren hier inmiddels enkel hoofdlijnen, wil je begraven of gecremeerd, kaart/ geen kaart, open kist of niet en verder is het aan de nabestaanden wat zij het meest fijn vinden, zij moeten immers verder. Dus ik vind altijd dat de nabestaanden achter zaken moeten kunnen staan, anders kan de rouwverwerking nog wel eens in de knel komen.
Wij hebben inmiddels enkele crematies gehad met uitvaartverzorger en de laatste zonder en ook met een technische crematie.
Waar we achter zijn gekomen, is dat er een enorme winst vooral wordt gemaakt op werkelijk alles. Daar waren we al achter en de laatste persoon wilde dan ook geen uitvaartverzorger.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 01:14

Little_Gift schreef:
Ir111 schreef:
zoals een begrafenisondernemer zei tegen iemand die ging sterven en alsvast eea voorbereidde; 'hoe de uitvaart er uit komt te zien is niet echt aan jou maar aan de nabestaanden. Zij moeten verder en moeten het afscheid kunnen nemen zoals zij dat willen'.

Nou ja dat is maar hoe je het bekijkt... Bij ons wordt de uitvaart gezien als laatste eerbetoon aan de overledene en dus eer je die persoon zijn/haar wensen en probeer je de uitvaart zo prachtig mogelijk aan te laten sluiten bij wat die persoon zelf had gewenst.

Dat is voor ons als dierbaren dan een grote steun om die laatste wensen te kunnen eren en te hebben kunnen waarmaken.

Ik vind het dus eigenlijk best een gewaagde en ongepaste uitspraak van een begrafenisondernemer. Een uitspraak waar die eigenlijk ook niet om gevraagd wordt.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens en zeker is het geen ongepaste uitspraak. Je kunt in zoverre mee gaan in besluiten rondom de wensen van de overledene. Maar als je echt niet overweg kunt met bepaalde wensen, dan kan je daar jaren last van hebben. Heel zakelijk gezegd, de overledene heeft dat niet. Dus als een uitvaartverzorger eigenlijk aangeeft dat je jezelf ook een beetje in acht moet houden, vind ik dat niet ongepast, maar meer een uitspraak vanuit ervaring.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 03:20

Ik heb de boel niet vast-vast gelegd maar ik heb enkel mijn moeder en stiefvader als nabestaanden waar contact mee is, als die er tenminste nog zijn wanneer ik kom te overlijden.
Ze weten dat ze mijn huisdieren moeten opvangen, wat ze er vervolgens mee doen mogen ze naar eigen inzicht beslissen maar mochten ze besluiten mijn reutje te herplaatsen dan weten ze ook dat mijn ex hem heel graag wil hebben.
Verder staat er via de uitvaartverzekering een begrafenis geregeld, maar mijn moeder krijgt de vrijheid om een crematie te regelen en urn uit te zoeken mocht ze dat liever willen. :)
Mijn enige wens is dat ze nadien ergens met zijn allen (of iig de dichtstbijstaanden) gaan lunchen of een drankje doen ofzo, weg vd uitvaartgelegenheid bijvoorbeeld in een cafeetje of hotelbar ofzo.
Ik heb inmiddels een paar uitvaarten meegemaakt waar ze dat deden en vond dat erg prettig.

We hebben het er samen weleens over, ook omdat ik single ben en mijn gezondheid niet heel geweldig is.
Het enige waar ik een keiharde streep trek is de aanwezigheid van mijn moeders andere dochter.
Gewoon omdat als iemand er bij leven niet is, diegene wat mij betreft ook niet op mijn uitvaart hoeft te verschijnen. :o
Maar als mijn moeder er toch voor kiest haar uit te nodigen is er verrekt weing wat ik kan doen om dat te stoppen. :+

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 05:56

Eigenlijk heb ik maar een harde eis, en dat is: cremeren. Niet begraven. Het liefst ook geen kist, gooi mij maar in een doek o.i.d. in de oven, maar dat zal wel niet mogen. Dit weten al mijn geliefden.

Wat ik wel op papier wil hebben (en gewoon een keer moet doen) is wat er met mijn dieren moet gebeuren. Wil dat ook financieel regelen, dus dat wordt waarschijnlijk iets testaments-achtig. Dat stel ik dus de hele tijd uit, iets meer gedoe dan een word-documentje :o .