Hoe weer motivatie/lekker ritme vinden in het leven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sychess

Hoe weer motivatie/lekker ritme vinden in het leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 10:53

Het is een beetje een luxeprobleem, maar ik wil het toch even van mij afschrijven en om tips/ervaringen vragen.

Vorig jaar augustus ben ik gestopt met mijn kantoorbaan, werk dat ik bij wisselende werkgevers al ongeveer 10 jaar deed en waarvan ik eigenlijk doodongelukkig werd. Heel erg eng om die stap te zetten zonder een andere baan achter de hand. Want wat wilde ik dan eigenlijk wel?

Eerste maanden vooral veel geslapen. Was gesloopt. Had ook geen zin in de leuke dingen; afspreken met vrienden of familie, uitjes, zelfs wandelen met mijn honden deed ik nauwelijks (ja, ik weet, arme honden... schaamte...).

Toen besloten: ik ga de opleiding doen tot hondentrimmer. En een thuisstudie Dierenartsassistente erbij voor de theorie en kennis.

Inmiddels loop ik stage bij een hele leuke en vooral goede trimsalon. Het klikt, ik heb het naar mijn zin. Ik kreeg weer energie. Ik pak veel dingen ook goed op.

Alleen... Ik merk dat mijn energiepeil de laatste weken weer achteruit gaat. Mijn vader is op oudjaarsdag 2024 overleden. Mijn moeder ruimt het huis zeer rigoureus op, ik heb er moeite mee. We zijn al ... (denk, denk) anderhalf jaar (?) niet op vakantie geweest (ook geen vrij). Die thuisstudie schuift elke week weer op. Elke week denk ik: chips, weer een week verder, nu moet ik ECHT de studie oppakken. Heb ik het boek voor me: geen concentratie.

Ik heb natuurlijk ook nog studiemateriaal voor de trimopleiding zelf. Plus de stagedagen, en de lesdagen, de verplichte bezoek-demo's-en-vakdagen, de examendagen. Ik probeer regelmatig te sporten (wat er laatste tijd ook bij in schiet, ook demotiverend...) en ik ben sinds kort gestart met af en toe western lessen (af en toe, want duur, en ww, die binnenkort eindigt). Om van het huishouden (ik kan me slecht concentreren als het thuis een troep is) en sociale dingen nog maar niet te spreken. En we spreken nu extra veel af met mijn moeder, omdat ze nu alleen is... Plus het opruimen en regelen van dingen voor mijn vader.

Ik merk dat ik opsta en al last heb van de onderrug en nek/schouders, waar bij mij altijd snel de stress gaat zitten.

Maar als ik het van de andere kant bekijk, denk ik: ik mag niet klagen. We wonen fijn, hebben 2 super leuke honden, ik heb een lieve vriend, ondanks dat ik zelf nu heel weinig inkomen heb, komen we absoluut niks tekort.

Wat is het waardoor ik geen energie heb en het lesmateriaal maar niet kan oppakken? Hoe kom ik weer in mijn lekkere ritme?

Overigens weet ik dat ik heel streng ben voor mezelf, alles moet perfect... Ook best lastig soms. Om te leren moet je fouten maken, maar als ik op stage een fout maak, dan baal ik zo enorm en denk ik direct: is dit wel het beroep voor mij?

Anyhow... Bedankt voor het volledig lezen van mijn klaagzang :') Weet eigenlijk niet goed of mensen me hiermee kunnen helpen, werkt voor iedereen weer anders... Misschien heeft er iemand een hele fijne tip of ervaring die hen heeft geholpen, misschien wel oefeningen qua hoe je je eigen denken kunt veranderen, wat dan ook: ik hoor het graag! :wave:

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 11:15

Sychess schreef:
Overigens weet ik dat ik heel streng ben voor mezelf, alles moet perfect... Ook best lastig soms.

Ik denk dat je hier al iets heel goeds te pakken hebt.
Perfect willen zijn en doen is slopend, daar gaat zoveel energie in zitten.

Verder klinkt het alsof je heel veel 'moetjes' hebt. Maar wat wil je zelf?
Wil je nu een studie doen? Wil je je moeder zo vaak zien? Waar laad je zelf van op?

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 11:21

Goof schreef:
Ik denk dat je hier al iets heel goeds te pakken hebt.
Perfect willen zijn en doen is slopend, daar gaat zoveel energie in zitten.

Verder klinkt het alsof je heel veel 'moetjes' hebt. Maar wat wil je zelf?
Wil je nu een studie doen? Wil je je moeder zo vaak zien? Waar laad je zelf van op?

Ik ben dus voor anderen helemaal niet zo streng. Maar op de een of andere manier voel ik me zelf direct heel slecht als iets niet heel erg goed gaat. Of als ik iets op stage na 3x doen "nog steeds" niet perfect kan. En wat is perfect?

Verder laad ik dus heel erg op van de western lessen, als ik na die lessen na afloop naar huis rijd voel ik me gewoon een soort van verliefd, dat gevoel van diepe-zucht-van-geluk. Dus die wil ik er wel echt in houden. Ik ben er wel direct een halve dag aan kwijt en daardoor voel ik me soms schuldig. Ook omdat ik op dit moment niet altijd volledig mijn afgesproken bijdrage kan doen aan het huishouden qua geld, en dan wel geld uitgeef aan de lessen... (overigens vindt mijn vriend het absoluut geen probleem en stimuleert hij mij om leuke dingen te blijven doen, en steunt me zo goed als kan :) )

Mijn moeder zien vind ik fijn. En familie zal bij mij altijd voor gaan. Maar het voelt op dit moment wel vaak alsof ik vlucht voor de dingen die ik eigenlijk had moeten doen (leren, opruimen/schoonmaken).. en dat 'iemand' mij daarop afkeurt (dat ben ik dus eigenlijk alleen maar zelf)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 11:30

Misschien klopt het niet, maar tussen de regels door lees ik heel veel:
'Ik zou genoeg ... (vul maar in) moeten hebben, maar het voelt niet zo'.

Ja waarschijnlijk omdat je niet genoeg oplaadt tussendoor. Ook al heb je dan 'tijd', als je gestresst die tijd doorbrengt, voelt het nog niet als tijd gehad hebben.

Zelf loop ik hier ook tegenaan, werk thuis en dus loopt het huishouden altijd door voor je gevoel en het werk ook. Maar pas heb ik ('onder werktijd') 1,5 uur heel bewust niet gewerkt en geen huishouden. Ik had erna veel meer energie waardoor ik de overblijvende tijd veel efficiënter heb gewerkt en met minder stress.

Was voor mij wel een eye opener en ik ben nog zoekende in hoe dit goed verwerken in mijn week/planning/leven. Maar bewúst opladen is zoveel waard.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 11:31

Je bent nog in een rouw proces door het overlijden van je vader
Dat duurt best een tijdje. Alles daar omheen is ook best zwaar. Je moet daar nog een weg in vinden.
Het is dus normaal dat je mentaal niet fit bent en dat mag ook.
Wees niet streng voor jezelf nu en geef het de tijd.

Sychess

Re: Hoe weer motivatie/lekker ritme vinden in het leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 11:38

Dat klopt helemaal wat je zegt Douce. Ik heb best veel 'vrije' dagen (ik heb 2 stagedagen in de week, soms 3 of 4, en vanaf juni ga ik een dag erbij werken dus dan standaard 3 dagen). Maar de vrije dagen voelen absoluut niet als vrij. Het voelt meer als dagen waarop ik dan ALLE andere dingen moet zien te doen, de klusjes, de afspraken, het huis, etc etc. Ontspannen kan ik niet echt. Of ik probeer bewust niks te doen, maar de ontspanning komt dan niet, en 's avonds denk ik: nou had ik beter dit en dit kunnen doen... maar nu ligt dat ook nog...

Popstra, klopt ook.. De meeste tijd gaat het oke. En soms ineens weer heel verdrietig. Vind het soms alleen lastig om het tijd te geven, want van huilen/emotioneel zijn word ik altijd enorm moe (wie niet?) en het is fijn als dat weer even eruit is gekomen, dat lucht altijd wel op.. maar het zijn geen productieve dagen.. en ik heb simpelweg de tijd niet om veel onproductieve dagen te hebben, maar die zijn er wel steeds meer.

Het is een vicieuze cirkel (moet hier altijd een beetje om grinniken omdat ik veel mensen ken die 'visuele cirkel' zeggen)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 11:40

Heel veel sterkte met alles! Als het het zo uitschrijft en terugleest is het niet niks hè. Zeker het overlijden van je vader wat echt nog kort geleden is.

Ik sla heel erg aan op het stukje waarin je schrijft: 'Ik mag niet klagen. We wonen fijn, hebben 2 super leuke honden, ik heb een lieve vriend, ondanks dat ik zelf nu heel weinig inkomen heb, komen we absoluut niks tekort.'

Het is onwijs fijn dat je situatie op die punten zo goed en fijn is, maar dat neemt niet weg dat je met andere dingen worstelt. En ook al best een tijd als je kijkt hoe je uit je vorige baan kwam. Dat stukje overbelasting op langere termijn moet je niet onderschatten hoor.

Ik heb hier mijn werk van gemaakt en kom dit soort situaties regelmatig tegen. Zeker onder paardenmensen, wij zijn toch in zekere mate harde werkers en doorpakkers, maar juist daardoor kunnen dit soort signalen langere tijd naar de achtergrond geduwd worden.

Mocht je het fijn vinden mag je me altijd een priveberichtje sturen. Niet zodat ik mijn diensten bij je aan kan prijzen, maar gewoon voor een luisterend oor. Wellicht kan ik je na wat sparren meteen een fijne tip/oefening mee geven waar je wat aan hebt.

:knuffel:

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 11:42

Celebi, wat ontzettend lief :)

Klopt, toen ik nog met dat kantoorwerk zat heb ik een periode gehad dat ik elke dag huilend thuis kwam. Dan was het vrijdagmiddag, en keek ik al op tegen de maandag. Mijn vriend zei dan ook: je hebt NU weekend, geniet daarvan!

Dat ging dan echt niet, had al buikpijn voor de maandag... Dat ik dat toen nog zo lang heb gerekt, verbaast me nu achteraf ook. Want toen deed ik écht tienduizend dingen op een dag, en als ik nu 2 afspraken heb staan op een dag denk ik al: pffft... veel, moe. Wat ik dan aanstellerig vind, want voorheen kon ik veeeeeel meer en ging ik maar door (wat dus echt niet goed is he.. maar toch.. voel me nu zo'n slapperd af en toe).

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 11:53

Wat vervelend voor je!

Wel gaaf dat je de trim opleiding doet! Zegt hier iemand die al bijna 10 jaar voor zichzelf werkt.

Is het een idee om dingen stap voor stap te doen,. Eerst de tuin opleiding, dan de thuis studie?? Een momentje voor jezelf plannen en niks doen is soms ook goed.

Ik denk dat het verwerken van het overlijden van je vader ook een nasleep is. Heel veel sterkte :(:)

Ik heb niet veel tips maar ik hoop wel dat je snel weer wat ritme hebt zodat je ook kunt genieten van de leuke dingen, beetje ontspannend. En rouwen kost veel tijd en energie :knuffel:

Toevoeging, zelf ook perfectionistisch en ik loop mezelf daardoor zelf voorbij, goede grenzen kiezen en er moet ook tijd zijn voor je emoties, leuke dingen, vrienden, rust en regelmaat

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 11:59

Wat leuk RanjaRietje, ik wil ook voor mezelf starten. Al maak ik me soms wel zorgen of ik dit elke dag leuk ga vinden (komt ook voornamelijk omdat het dus nog niet zo heeeeel erg goed gaat.. Maar goed ik heb 44 dagen stage gehad, wat wil ik haha)

Wat vind jij leuk aan het beroep? En waar loop je tegen aan? Ben wel heel benieuwd!

De thuisstudie moet in oktober afgerond zijn, anders moet ik het bedrag terugbetalen (is via het stap budget) dus tja dat moet wel.

Rouw is inderdaad een lastig iets. We gaan in juni een feestje voor hem geven, dat wilde hij graag. Kijk ik met dubbele gevoelens naar uit / tegen op.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 12:03

Heb je het termijn van het stap budget al een keer laten verlengen? Een belletje met het UWV en soms een kleine extra betaling bij de opleider maken dat je vaak meer tijd krijgt. Heb ik vanwege medische redenen toen ook moeten doen, maar de reden hoef je niet eens op te geven. Ze kunnen je een eenmalige verlenging gewoon geven werd me verteld.

Met buikpijn afwachten op je werkdag is echt wel een pittige waarschuwing dat je iets aan het doen bent wat niet gaat. Goed dat je uiteindelijk uit die situatie gestapt bent en hebt gezocht naar iets wat beter bij je past!

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 12:17

Yes, ik heb al een jaartje kosteloos verlengd :)

Begin vorig jaar kreeg mijn vader namelijk een herseninfarct, wat ook een hele enge periode was. Mede door die reden + het nog bij moeten komen van de vorige baan heb ik toen al verlengd..

Wel lief dat je zo meedenkt! <3

Ik heb inderdaad nog geen dag spijt gehad dat ik het kantoorleven vaarwel heb gezegd.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 12:26

Zo te horen zit je nog steeds een beetje in een burnout. Niet gek met het overlijden van je vader.
Dus wordt het tijd om goed voor jezelf te gaan zorgen. Niet alles maar moeten, maar kijken wat je nu wilt en wat je nu kunt. Ik weet niet hoe het zit bij Stap maar kun je niet het gesprek aan gaan over de situatie? Want dit lijkt me wel een situatie waarin ze schappelijk zouden zijn toch?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 12:26

Misschien kun je een weekplanning maken, waarin je tijd inplant voor dingen die je uitstelt en klusjes, maar je ook bewust momenten van ontspanning inplant.
Als je het wat meer ordent krijg je misschien ook wat meer rust in je hoofd. Je kunt niet alles en je kunt ook niet alles perfect doen.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 12:35

Earth, ik kan altijd eens kijken of ze hiervoor open staan inderdaad.. Niet geschoten is altijd mis.

Supervixen, jaa ik ben wel dol op dingen afvinken en duidelijke planningen.. maar nu al een poos niet gedaan, omdat er telkens wel iets bij of tussen kwam wat je nu eenmaal niet in kan plannen. Heb verschillende printjes van planningen die inmiddels alweer outdated zijn.. Alles omtrent het overlijden plan je natuurlijk ook niet echt in. Gisteren wilde ik leren - viel ik in slaap :') Maarja in plaats van dat ik denk: heh lekker dat had ik nodig, denk ik: bah weer niet gegaan zoals ik wilde / niet zoveel gedaan als ik wilde -zuuuhuucht

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 13:06

Sychess schreef:
Wat leuk RanjaRietje, ik wil ook voor mezelf starten. Al maak ik me soms wel zorgen of ik dit elke dag leuk ga vinden (komt ook voornamelijk omdat het dus nog niet zo heeeeel erg goed gaat.. Maar goed ik heb 44 dagen stage gehad, wat wil ik haha)

Wat vind jij leuk aan het beroep? En waar loop je tegen aan? Ben wel heel benieuwd!

De thuisstudie moet in oktober afgerond zijn, anders moet ik het bedrag terugbetalen (is via het stap budget) dus tja dat moet wel.

Rouw is inderdaad een lastig iets. We gaan in juni een feestje voor hem geven, dat wilde hij graag. Kijk ik met dubbele gevoelens naar uit / tegen op.

Je hoeft dit beroep niet elke dag te doen, ik doe het toevallig fulltime en heb al een poos een klanten stop het is gewoon druk, maaar als jij eerst opstart met een x aantal honden per week of per dag dan vind je je weg daarin wel, en let op, ook nee durven zeggen, het is verder ook heel fijn je eigen agenda bij te houden en de boekhouding valt allemaal heel erg mee :D

Ik loop er zelf alleen tegenaan dat ik mezelf af en toe ook een moment vrij geef :') maargoed eigen baas en eigen agenda maar plannen kan soms iets beter ik wil vaak teveel

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 13:08

Heb je wel tijd gehad om te rouwen en het verlies een plek te geven. Rouwen kost zowel voor je hoofd als voor je lijf ontzettend veel. Klachten lijken op burn out en depressie. Maar wellicht kan je het beter in de rouw zoeken qua oplossing.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 13:13

RanjaRietje, eigen agenda beheren bedoel je dan zelf afspraken aannemen en inplannen? Ik zat te denken over een online agenda waar mensen zelf kunnen inplannen om iets te automatiseren en tijd te besparen. Maar dat is dus geen aanrader?

Belle_boef, ja goeie vraag. Het afscheid zelf van m'n vader was in mijn ogen uniek en heel bijzonder, en hoewel ik hem natuurlijk nog liever hier had, koester ik wel het feit dat wij afscheid hebben kunnen nemen. We hebben heb nog kunnen vertellen wat we wilden, bedankt voor de tijd samen, bedankt voor de mooie herinneringen en fijne opvoeding. Gezegd dat ik trots op hem ben. Hij heeft nog geantwoord dat hij ook trots op ons is.

Op zijn crematie heb ik een mooie toespraak gehouden. Ik haat "presenteren" maar wist dat ik spijt zou krijgen als ik geen laatste woorden zou uitspreken naar hem. Dus trots dat ik dat heb gedaan. Ondanks dat ik stond te trillen als een rietje.

Maar al snel daarna is mn moeder begonnen met opruimen. Dat zit me wel dwars. Zij ziet liever niet elke dag dingen die haar aan hem herinneren. En dat kan ik begrijpen. Maar straks is ons huis alsof hij nooit bestaan heeft.. dat doet me zeer.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 13:19

De crematie is afscheid. Maar rouw gaat daarna gewoon door. Dat zit in je lijf en in je hoofd. Dat vraagt veel meer tijd.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 13:38

Sychess schreef:
RanjaRietje, eigen agenda beheren bedoel je dan zelf afspraken aannemen en inplannen? Ik zat te denken over een online agenda waar mensen zelf kunnen inplannen om iets te automatiseren en tijd te besparen. Maar dat is dus geen aanrader?

Belle_boef, ja goeie vraag. Het afscheid zelf van m'n vader was in mijn ogen uniek en heel bijzonder, en hoewel ik hem natuurlijk nog liever hier had, koester ik wel het feit dat wij afscheid hebben kunnen nemen. We hebben heb nog kunnen vertellen wat we wilden, bedankt voor de tijd samen, bedankt voor de mooie herinneringen en fijne opvoeding. Gezegd dat ik trots op hem ben. Hij heeft nog geantwoord dat hij ook trots op ons is.

Op zijn crematie heb ik een mooie toespraak gehouden. Ik haat "presenteren" maar wist dat ik spijt zou krijgen als ik geen laatste woorden zou uitspreken naar hem. Dus trots dat ik dat heb gedaan. Ondanks dat ik stond te trillen als een rietje.

Maar al snel daarna is mn moeder begonnen met opruimen. Dat zit me wel dwars. Zij ziet liever niet elke dag dingen die haar aan hem herinneren. En dat kan ik begrijpen. Maar straks is ons huis alsof hij nooit bestaan heeft.. dat doet me zeer.

Ik doe alles zelf plannen, als de hond opgehaald word plan ik gelijk door, online agenda lijkt me niks, een soort grip op de planning is dan gewoon anders :o maar anders stuur je me maar een keer een pb :o

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 16:39

Rouw kan jaren duren.
Ik heb er 3 jaar over gedaan toen mijn vader was overleden.
Ik heb het idee als ik jouw berichten lees je jezelf best wel voorbij loopt daarin. Het ontwijkt zeg maar en de rouw geen ruimte geeft. Nu gaat je lichaam in protest door pijn hier en daar te tonen ( je onderrug) Die geeft het seintje dat je echt wat stappen terug moet doen. Ook dat klinkt mij bekend. Bij mij schoot het toen letterlijk in mijn onderrug waar ik tevoren nooit last van had. Ik moest maar de chiropractor daarvoor.

Je moeder rouwt op een andere manier. Je moet dat ook accepteren.
Mijn moeder liet het huis na de dood van mijn vader bijv compleet verbouwen.
Zij wonen daar dus ze willen het naar hun zin.

Je kunt ook zelf wat spullen van je vader bewaren in een doos om af en toe even te bekijken en mooie herinneringen bij op te halen die je dierbaar zijn.

Alles word met de tijd weer beter...

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 16:51

voor mezelf merk ik dat ik s’ochtends energie heb om te concentreren. dat is dan ook het moment dat ik studeer. dan kort en met aandacht. ik leg mijn weekendstudie vast in flashcards, die ik door de week review. ik heb er niet altijd zin in maar doe het wel. een gewoonte van een paar minuten flash cards reviewen werkt beter dan helemaal niets.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 16:59

Het is heel herkenbaar. Ik heb sws moeite met ritme en nog meer met rust vinden.

Maar toen mijn broer overleed heb ik in een soort roes geleefd met heel veel ups and downs. Ik uit me normaal niet snel, maar toen liet ik het wel gaan. Het was ook wel aan me te zien en kon mezelf niet eens in de spiegel bekijken.

Je gaat wel door en denkt soms dat je functioneert, maar achteraf is heel veel een grote waas.

Ik had al een auto immuun ziekte en na zijn dood kreeg ik steeds meer last en kreeg ik ook de diagnose Bechterew.
De eerste 2 jaar waren een ramp. Daarna kochten we een huis en kwam er een grote verbouwing en kwamen ook de paarden aan huis. Ondanks dat we veel om handen hadden en we voor eigen geluk kozen, heb ik vreselijk moeten wennen aan het nieuwe leven. Mijn broer was gehandicapt, dus er viel ook veel zorgen voor weg en dat voelde heel vreemd, alsof je steeds iets vergeet. En ik wist ook niet hoe om te gaan met alleen ons eigen leven.

Vrij kort daarop werd mn moeder ziek en daar zijn we nu al 2,5 jaar mee bezig.

Ik kan zelf vrij goed tegen stress en altijd wel doorgaan, maar merk ook wel dat je hoofd soms wat vol zit. Ik kan me nu moeilijker concentreren op dingen die eigenlijk ontspannend horen te zijn. Had een boek gekregen over rouw en ben zeker 6x aan de eerste pagina begonnen, maar het dringt niet tot me door wat ik lees.

Ik heb wel een online agenda, maar schrijf ook alles op. Ik vind het overzicht in tijdvakken toch wel prettig en overzichtelijk. Dan zie ik toch in 1keer en in het groot waar ruimte is.

Mijn struikelblok is wel om waar ruimte is nog meer ritme te verliezen. Maar als ik bijv een afspraak midden op de dag heb, kan ik ook niet goed omgaan met de tijd ervoor.

Met je moeder zou ik wel in gesprek blijven en proberen elkaar niks te verwijten. Mijn broer woonde bij mijn moeder en natuurlijk was zijn kamer met zijn spullen wel heel confronterend voor haar. Dat leegmaken en veranderen is op haar tempo gegaan.
Je kan niet alles bewaren, maar het mooiste is wel als je samen de keuzes kan maken wat weg kan. Dan kan je daar ook nooit achteraf gedoe om krijgen.

Nu leeft mijn moeder nog, maar die is al 2x verhuisd afgelopen 2jr en steeds kleiner gegaan. Wij hebben haar spullen en kleding steeds meegenomen, maar wegdoen als iemand nog leeft is ook wel echt pittig. Dat doe ik stukje bij beetje en sorteer dan vooral in weggooien, bewaren, verkopen of naar een kringloop. Kan dat niet echt meer met mijn moeder overleggen en anderen laten het allemaal aan mij wat ik wil.

Ritme oppakken en weer echt voor jezelf kiezen mag gewoon. Als ouder zou ik niet willen dat mijn zoon het te moeilijk zou hebben met mijn overlijden. Dat neemt zijn verdriet en gemis niet weg, maar hij weet wel dat alles wat hij doet, dat goed is. Al zou hij de meeste lol hebben op de dag van mijn overlijden of de uitvaart, weet hij dat ik hem dat gun en hij het nooit fout kan doen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 17:14

Rouwen is topsport. Het kost enorm veel energie. Misschien is dat in combinatie met een opleiding gewoon even te veel.
Is het een idee om een heel ruime dagplanning te maken, om wat houvast te hebben? Dus sochtends wandelen met de hond, lunchen, s middags iets voor je studie en dan s avonds tv kijken of een spelletje.
Dag erop, in de middag schoonmaken etc.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 08:14

belle_boef schreef:
De crematie is afscheid. Maar rouw gaat daarna gewoon door. Dat zit in je lijf en in je hoofd. Dat vraagt veel meer tijd.

Ja.. daar zeg je wat. Klopt als een bus.