Elektrische auto maar geen laadpaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dee_Es

Berichten: 3843
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Elektrische auto maar geen laadpaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 20:36

Hallo,

Ik heb de mogelijkheid om (redelijk) voordelig elektrisch te gaan rijden. Wij hebben alleen zelf geen laadpaal en er zit ook geen laadpaal in de straat. Thuis een paal is nog geen optie ivm een oude stoppenkast die eerst vernieuwd moet worden. In de toekomst is dit wel een optie. Op het werk laden kan maar dan moet er natuurlijk wel 1 vrij zijn.

Heeft iemand ervaring met elektrisch rijden zonder eigen laadmogelijkheid en ook geen paal om de hoek? Is dat te doen? We hebben overigens ook nog een benzine auto dus ik ben niet 100% afhankelijk dan van de EV.

Paardennamen
Berichten: 2197
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Elektrische auto maar geen laadpaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 20:39

Werk je op locatie? Heb je de mogelijkheid om daar te laden?

En hoever is thuis de dichtstbijzijnde laadpaal?

Wij hebben ook een EV, maar wel een laadpaal om de hoek (2, maar de ene doet het al een poosje niet).

VillaNeusjes

Berichten: 6289
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 20:40

Een vriendin hebben geen eigen laadpaal omdat ze die wensen bij hun nieuwe woning te plaatsen, maar parkeren nu de auto 2 straten verderop. Dat wilde prima in het begin maar nu zijn ze er wel een beetje klaar mee dat ze overwegen toch de paal bij huidige woning te plaatsen

Suzanne F.

Berichten: 53268
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 20:40

Zou voor mij geen optie zijn. Ik wil wel gewoon kunnen laden. Je kan toch ook met een speciaal tussenstuk gewoon op een normaal stopcontact laden? Dan kan je hem wel voor de deur zetten met een snoer.

daantjuhhhJarig

Berichten: 28192
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 20:45

Suzanne F. schreef:
Zou voor mij geen optie zijn. Ik wil wel gewoon kunnen laden. Je kan toch ook met een speciaal tussenstuk gewoon op een normaal stopcontact laden? Dan kan je hem wel voor de deur zetten met een snoer.

Volgens mij kan dat niet op een normaal stopcontact. Tenminste niet volledig EV.
Daarnaast heb je een nieuwe groep nodig in de meterkast en daar heb je ook ruimte voor nodig.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 06-05-25 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Konstantine
Berichten: 11792
Geregistreerd: 19-04-09
Woonplaats: Dat witte huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 20:45

Ik zou alleen een EV willen als ik op eigen terrein aan mijn eigen paal kon laden.

Momenteel wonen wij in een woning zonder eigen parkeerplaats en ik baal al als ik mijn benzineauto niet op een vak dichtbij kwijt kan en om de hoek moet staan. Laat staan als je een EV hebt, er 3 straten verderop welgeteld 1 paal is en daar staat zo'n klever, of het stortregent en je loopt met je boodschappen en je baby.

Ook op het werk laden is niet zaligmakend.
Op mijn oude werk hadden we 2 palen en op een zeker moment 12 collega's die die wilden gebruiken. Wat een stoelendans krijg je dan.

Marije_jiplover

Berichten: 26387
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 20:49

Ik had op 700 m de dichtstbijzijnde laadpaal toen ik mijn elektrische lease auto kreeg.
En 700 m de andere kant op stond er nog een.
Ik heb het nooit als probleem ervaren.
Inmiddels is de dichtsbijzijnde paal op 200 m en binnen de 500 m zijn er nog 2 palen bij gekomen. En die 2 op 700 m iedere kant op zijn er ook nog.
En als ik eens een kantoordag heb, zet ik m daar ook standaard aan de laadpaal.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen flauw idee heb van wat ik betaal voor op straat laden, ik heb een laadpas van het werk en ik heb inzicht in verbruik gevraagd, maar dat kon niet gegeven worden.

Ik laad dus tijdens de buitendienst ook tijdens de lunch of anderszins wel eens bij een snellader, zodat ik dan thuis nog genoeg in de accu heb zitten voor de volgende dag en ik hem niet ergens een straat of wat verderop aan de lader hoef te zetten en weer op te halen.

Inmiddels rijd ik nu bijna 4 jaar elektrisch, zonder eigen laadpaal. En het bevalt mij meer dan uitstekend.

Captain

Berichten: 22352
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 20:50

Wij laden op 2 minuten lopen, en als die bezet is op 5 minuten lopen. Is prima te doen. En anders op je werk of onderweg als je bijna thuis bent bij een snellader? Kost wat meer planning, een thuislader zou handiger zijn maar het is geen must.

Inmiddels ook al bijna 5 jaar en nooit als vervelend ervaren.
Laatst bijgewerkt door Captain op 06-05-25 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

higgins

Berichten: 1241
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 20:50

Oei lastig
Ik vind electrisch rijden echt top, maar we hebben wel 4 laadpalen in de buurt...
En eigenlijk laden wij daar altijd
Ik denk dat het een beetje afhanklijk is 'hoe vaak denk je te moeten laden'
En is de gemeente bereid om ergens een paal neer te zetten?

Laden kan idd met een speciale strekker voor thuis, maar naar wat ik begreep, moet je voorzichtig zijn. Aansprakelijkheid als iemand over je draad heen valt etc

8nnemiek

Berichten: 44967
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 20:56

Als tweede auto is het sowieso goed te doen.
Wij hebben een EV als enige auto, en het eerste jaar ook geen eigen laadpaal. De eerste en enige paal in het dorp staat een halve kilometer verderop. Dus wij reden/liepen drie keer per week naar die paal om te laden. Voor noodgevallen hadden we nog een 220V stekker, dat duurt wel heel lang, maar fijn om te hebben. Die hebben we overigens nooit nodig gehad.
Het is in dat jaar tijd één keer gebeurd dat de paal in het dorp bezet was en we de auto echt wat bij moesten laden diezelfde dag. Toen zijn we naar het volgende dorp gereden, en daar een lange wandeling gemaakt met de hond.
En mijn vriend heeft tijdens die periode ook vaak bij het werk geladen. Dat was zelfs nog goedkoper dan thuis destijds.
Onze auto kan alleen langzaam laden, maar de meeste moderne auto's kun je in noodgevallen ook prima even aan een snellader hangen die je op steeds meer plekken hebt staan, zoals bij supermarkten en in de buurt van snelwegen.

Het enige waar ik even op zou letten is de laadkosten bij de palen in jouw buurt en bij je werk. De tarieven gaan alle kanten op. Als je een Vattenfall paal in de buurt hebt dan betaal je vaak bv maar 33 cent per kWh, terwijl er ook palen zijn die zelfs 70ct/kWh vragen. En dan moet je ook de juiste laadpas gebruiken.
Dat is nog allemaal wat onhandig, maar dat krijg je vanzelf onder de knie.

Wij hebben uiteindelijk een laadpaal geplaatst icm een dynamisch contract, en dan kun je, zeker 's zomers, zo enorm goedkoop laden dat je de prijs voor die laadpaal (en evt de nieuwe stoppenkast) er echt snel uit hebt als je veel kilometers maakt.

Ik ben in ieder geval echt heel blij met onze EV. Het rijdt heerlijk, ik heb nog nooit problemen gehad met laden, en het scheelt ons, zelfs toen we niet thuis konden laden, duizenden euro's per jaar tov onze vorige auto's. Het is even wennen, vooral het vooruit plannen, maar uiteindelijk wijst alles zich redelijk vanzelf.

8nnemiek

Berichten: 44967
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 20:59

daantjuhhh schreef:
Suzanne F. schreef:
Zou voor mij geen optie zijn. Ik wil wel gewoon kunnen laden. Je kan toch ook met een speciaal tussenstuk gewoon op een normaal stopcontact laden? Dan kan je hem wel voor de deur zetten met een snoer.

Volgens mij kan dat niet op een normaal stopcontact. Tenminste niet volledig EV.
Daarnaast heb je een nieuwe groep nodig in de meterkast en daar heb je ook ruimte voor nodig.

Je kan een EV zonder problemen op een normaal stopcontact laden :j Alleen werkt dat niet met een tussenstuk, maar met een aparte kabel. Die kabels kosten rond de 200 euro, en je kan dan instellen hoe veel vermogen de auto vraagt. Het laden gaat dan heel traag, je hebt bij een gemiddelde accu al gauw 12 uur nodig om hem te vullen, maar wel ideaal voor bepaalde situaties en bij nood.

higgins

Berichten: 1241
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:25

Wij hebben 2 kabels bij onze auto, dat is standaard bij die van ons, maar blijkbaar is dat dus niet bij elke auto zo...?
1 voor gewoon opladen bij de paal, 1 voor laden aan huis.
De kabel voor het snelladen zit gewoon aan de paal zelf vast
Even voor anderen die meelezen en het interessant vinden

Wij hebben meerdere soorten pasjes maar gebruiken die van de ANWB (druppel) eigenlijk altijd
Mijn man betaald daar elke maand een klein bedrag voor waardoor je alleen het laden betaald.
Het meest ideale is een eigen parkeerplek, zonnepanelen en laden maar
Helaas is dat geen optie bij ons

Doubtless

Berichten: 8820
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Elektrische auto maar geen laadpaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:33

Voor mij zou het geen optie zijn. We gooien de auto altijd aan de lader als we parkeren, want een bereik van 250km daar zit je gewoon gauw aan. Zou het ook irritant vinden om m’n auto te moeten verplaatsen wanneer ‘ie geladen is.

Pallatin

Berichten: 2898
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Elektrische auto maar geen laadpaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 22:06

Wij rijden elektrisch en hebben alleen openbare parkeerplekken voor de deur. Toch kunnen we meestal gewoon thuis laden op het stopcontact. Dat gaat idd niet snel maar is wel stukken goedkoper dan aan de laadpaal. We hebben een lading zonnepanelen en proberen zo alvast te wennen voor als de salderings regeling stopt. In ons dorp heb je op elke straathoek een laadpaal dus we hoefden al nooit ver te lopen. Toen we nog niet aan huis laadden en we hadden veel boodschappen oid zetten we die thuis af eerst en dan de auto aan de lader. Wij rijden al jaren elektrisch dus zijn daar ook aan gewend

xTammyy

Berichten: 4499
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 22:11

Wij hebben een elektrische auto en geen eigen laadpaal of mogelijkheid om met een normale stekker thuis op te laden.
Echter kunnen wij op kantoor opladen en hebben we 4 laadpalen binnen 400m van onze voordeur.
Het is tot nu toe in meer dan 3 jaar tijd 1x voorgenomen dat we niet konden laden in de avond toen dat echt nodig was: toen hebben we de dag erna een snellader opgezocht.
Maar, we hebben ook een 2e benzine auto (elektrische is een lease wagen).
Moet daar wel bij zeggen, als mijn vriend ook de optie krijgt om te gaan leasen denk ik dat ook dat een elektrische auto wordt. We zijn het er beide over eens dat we een EV veel fijner vinden rijden dan een brandstof auto, en het laden went heel snel. Momenteel vinden we het juist allebei irritant als we met de benzine auto naar de pomp moeten _O-

Maris_

Berichten: 1466
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 22:38

Ik heb sinds januari een Volvo hybrid (2017). Diesel in combinatie met elektrisch. Range is niet heel ver (50km)

Ik heb ook geen elektrische laadpaal thuis, sterker nog woon in een appartement. Maar ik heb een kabel aangeschaft die je in kan pluggen in een gewoon stopcontact en het uiteinde is de plug die je in je (elektrische) auto kan stoppen :j . Dus ik kan daarmee thuis opladen vanuit het app. Complex en uiteraard bij laadpalen vlakbij mijn werk.

Eleeke

Berichten: 2291
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Elektrische auto maar geen laadpaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 22:59

Bij veel gemeentes kun je een openbare laadpaal aanvragen als je er geen in de buurt hebt. Dat hebben wij ooit ook gedaan en die kwam er toen ook ( duurde een maand of 4 als ik het me goed herinner) inmiddels hebben we er meer dan 10 in een straal van 300 meter.

paars

Berichten: 6432
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Elektrische auto maar geen laadpaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 23:07

Zakelijke lease, geen eigen laadpaal en bevalt prima. Laad in de wijk (90:100 keer plek vrij) of op de werkplek. Nooit een probleem. Doe het al 2,5 jaar op deze manier. Maak toch heel wat km’s.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2714
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Elektrische auto maar geen laadpaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 23:13

Hier laad ik met een 220 stekker. Gewoon in t stopcontact. Maar nu staat hij wel gewoon op de dam, en via de garage de stekker erin. Geen idee of dat voor jou mogelijk is

Azmay
Berichten: 18125
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Elektrische auto maar geen laadpaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 23:20

Ik zou een elektrische auto dan weer nooit tegen mijn huis geparkeerd willen, als hij om welke rede dan ook in brand gaat zijn ze niet te blussen namelijk en ze branden enorm heet.

Captain

Berichten: 22352
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:26

Azmay schreef:
Ik zou een elektrische auto dan weer nooit tegen mijn huis geparkeerd willen, als hij om welke rede dan ook in brand gaat zijn ze niet te blussen namelijk en ze branden enorm heet.


:')

ChatGPT:

Het idee dat elektrische auto’s vaker in brand vliegen dan brandstofauto’s wordt vaak overdreven. Feitelijk blijkt uit diverse onderzoeken dat elektrische auto’s juist minder vaak in brand vliegen dan brandstofauto’s, al is het belangrijk de cijfers goed te begrijpen.

Vergelijking: kans op brand bij EV’s vs. brandstofauto’s

Uit betrouwbare data (zoals van verzekeraars en overheidsinstanties in de VS en Europa) blijkt:

Brandstofauto’s (benzine/diesel): ongeveer 1 brand per 1.000 – 1.500 voertuigen per jaar. Elektrische auto’s: ongeveer 0,3 – 0,5 branden per 1.000 voertuigen per jaar.

Dit betekent dat elektrische auto's 2 tot 5 keer minder vaak in brand vliegen dan brandstofauto’s.

Waarom denken mensen dan anders? Media-aandacht: Als een elektrische auto brandt, wordt dat vaak breed uitgemeten in het nieuws. Nieuwe technologie: Mensen zijn wantrouwiger tegenover nieuwe technologieën, zeker als er incidenten met accu’s zijn (zoals thermal runaway). Spectaculaire branden: EV-branden zijn vaak moeilijker te blussen en spectaculairder vanwege de lithium-ion batterijen.

In absolute cijfers zijn EV’s juist veiliger qua brandrisico dan traditionele auto’s. Wel blijven de risico’s anders (bijv. moeilijker blussen), wat andere veiligheidsmaatregelen vereist.

Cemlys

Berichten: 15226
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Elektrische auto maar geen laadpaal

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:36

Hoeveel km rij je per dag en wat is de range van de auto? Wat is de dichtstbijzijnde laadpaal en is dat een gewone lader of snellader? Ik denk dat dat belangrijke zaken zijn. Je hebt een kabel die in een gewoon stopcontact kan, maar die gaat zo traag. Ik rij weinig km's, we hebben wel zelf een laadpaal en laad eigenlijk zelden buiten de deur. Meestal ook nog 'gratis' ivm zonnepannelen. Afwegen dus of het voor jou allemaal haalbaar is.

8nnemiek

Berichten: 44967
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:51

Azmay schreef:
Ik zou een elektrische auto dan weer nooit tegen mijn huis geparkeerd willen, als hij om welke rede dan ook in brand gaat zijn ze niet te blussen namelijk en ze branden enorm heet.

De kans op brand is juist veel kleiner, zoals al gezegd werd.
Daarnaast is het lang niet altijd de batterij die brand. Dat is maar bij een klein deel van de EV branden. Bij een brand aan een laadpaal zit de brand vaak bij de omvormer en bekabeling, waardoor het gewoon geblust kan worden.
En áls de lithium batterij dan zou branden, dan kan die óók gewoon geblust worden. Alleen kan een lithium accu opnieuw gaan branden. Zo’n auto wordt dan dus weggesleept en in een bad getakeld voordat die opnieuw kan gaan branden.
Daarnaast hebben veel nieuwe auto’s een LFP accu in plaats van lithium-ion. Dat wordt snel de standaard. En die roken alleen bij kortsluiting, en zijn verder ook veel minder brandgevaarlijk.

Al met al valt het dus enorm mee en moet je niet op de clickbait titels van de media af gaan.

Azmay
Berichten: 18125
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:55

8nnemiek schreef:
Azmay schreef:
Ik zou een elektrische auto dan weer nooit tegen mijn huis geparkeerd willen, als hij om welke rede dan ook in brand gaat zijn ze niet te blussen namelijk en ze branden enorm heet.

De kans op brand is juist veel kleiner, zoals al gezegd werd.
Daarnaast is het lang niet altijd de batterij die brand. Dat is maar bij een klein deel van de EV branden. Bij een brand aan een laadpaal zit de brand vaak bij de omvormer en bekabeling, waardoor het gewoon geblust kan worden.
En áls de lithium batterij dan zou branden, dan kan die óók gewoon geblust worden. Alleen kan een lithium accu opnieuw gaan branden. Zo’n auto wordt dan dus weggesleept en in een bad getakeld voordat die opnieuw kan gaan branden.
Daarnaast hebben veel nieuwe auto’s een LFP accu in plaats van lithium-ion. Dat wordt snel de standaard. En die roken alleen bij kortsluiting, en zijn verder ook veel minder brandgevaarlijk.

Al met al valt het dus enorm mee en moet je niet op de clickbait titels van de media af gaan.


Click bait titels ken ik niet, wel dat ze autos hebben moeten laten uitbranden. Hier worden ze in de fik gestoken, dus dat is niet helemaal eerlijk maar het feit blijft dat als het eenmaal brand het een ellende is.

Miesemuisje

Berichten: 3279
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Elektrische auto maar geen laadpaal

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:01

Wij hebben al een paar jaar een elektrische auto (via private lease) zonder laadpaal! Wij laden hem idd ook via een gewoon buitenstopcontact op. Duurt wat langer, maar een nachtje er aan en je kunt alweer aardig wat km maken! Zo vaak gebruiken wij hem niet voor hele grote afstanden.