Sociale "controles", hoe ga jij ermee om?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Sociale "controles", hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-25 22:11

Nadat recent een collega van mij is overleden in zijn slaap en ik op TikTok een filmpje tegenkwam van een persoon die 3,5 jaar lang in zijn huis dood heeft gelegen ben ik mijzelf gaan afvragen hoe het zit met de sociale controles rond mijn huis en bij die persoon. Werd deze persoon niet gemist door zijn omgeving?
Zelf woon ik in een portiek waar we elkaar wel allemaal kennen. Ik weet van 8 van de 9 woningen wie er in wonen.
Van de andere personen weet ik niet wie ze zijn.
Dus er is redelijk veel sociale controle. Ik laat weten wanneer ik op vakantie ga en zo houdt de buurvrouw mijn post in de gaten.
Mijn onderbuurvrouw daarin tegen hebben we al een lange tijd niet gezien en de post lijkt zich op te stapelen in de brievenbus.

Nu is tegenwoordig iedereen wel druk bezig en lijkt het alsof we elkaar vergeten.

Hoe zit het met jouw sociale "controle"? Geef jij bijvoorbeeld door aan je buren wanneer je met vakantie gaat?
Hoe ga jij om met wanneer de brievenbus lange tijd niet wordt geleegd?

Ik hoop met dit topic dat er meer mensen zijn die hier bij stil gaan staan zodat ernstige gevallen minder voor gaan komen. En dat we wat minder aan onszelf gaan denken.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:21

Vanuit mijn werk weet ik helaas dat er met grote regelmaat mensen in hun woning worden gevonden, veel vaker dan je eigenlijk denkt. Met regelmaat is er dan door een kennis/bewindvoerder/hulpverlener/buren een melding gemaakt bij de politie waarbij er dan eventueel met een woningbouw corporatie wordt geschakeld om de woning te openen en de politie deze ook opent bij acute situaties/particulieren. In sommige gevallen wordt iemand nog levend maar onwel geworden aangetroffen, maar in veel gevallen is de persoon overleden. Toen ik hier kwam werken schrok ik van de aantallen. In de meeste gevallen is het een natuurlijke oorzaak geloof ik, een aantal andere gevallen met een verslaving. Maar dan kloppen hulpverleners vaak wel aan.

Niet iedereen heeft een betrokken omgeving. Ik probeer altijd op te letten op de buurtgenoten of alleenwonende tantes etc, of vriendinnen die alleen wonen. Met mijn oma had iemand in de familie altijd een bel momentje savonds en werd dat gedeeld in de familie app, toen zij er zeer slecht aan toe was. Zo hoefde niet iedereen te bellen (wat ook vermoeiend voor haar was) maar wist iedereen dat alles oké was.

Als de post zich echt opstapelt zou ik altijd even aanbellen of kloppen. Better safe than sorry. Mocht iemand onwel op de vloer liggen dan kan je er wellicht een leven mee redden.

Rocamor

Re: Sociale "controles", hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:43

Ik de omgeving hier niet. Maar ik heb, nav een post ergens op bokt, wel met mijn moeder de afspraak dat ze me elke ochtend een berichtje stuurt. Maakt niet uit wat.

Dan is er teken van leven en mocht ze in haar slaap overlijden, wordt ze niet pas na een week of zo gevonden

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:45

Nou toevallig zat ik hier pas aan te denken. Er staat al 10 weken een auto op de parkeerplaats. Nog geen meter verplaatst. Dus ik heb dan wel even gedacht. Wat als diegene dood in z’n appartement ligt?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:51

Mijn zus woonde jaar geleden in een hele kleine flat , was veel omloop van verschillende soorten mensen dus weinig sociale controle. Ze zag de buren zelden, tot ze in de zomer enorm last kreeg van vliegen en uiteindelijk ook stank, hebben toen de woningbouw gebeld maar het heeft nog zeker drie dagen geduurd voor ze overtuigd genoeg waren om eens te gaan kijken . Deed natuurlijk niemand open en dag later zijn ze alsnog naar binnen gegaan, bleek dat haar jonge buurman een drugs overdosis had gehad meer dan een week geleden . Was nog best een ding ook met schoonmaken, omdat er geen familie bekend was .

Kort daarna is ze verhuisd en hier is de controle veel beter. Buren staan soms letterlijk met de neus tegen het raam :')

Ik woon zelf in een woonwijk en daar zien we elkaar wel dagelijks maar stel dat ik mijn moeder en mijn zus tegelijk omkomen door koolmonoxide denk ik dat het minstens een week duurt. Heb niet dagelijks contact met de rest van de familie ,sterker nog soms maar 3 keer per jaar. Ik de buurt let ik nu wel op , maar vind het soms best lastig inschatten of mensen wel zitten te wachten op die controle.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 23:00

Ik woon in een flat en de sociale controle met mijn directe buren is prima, mijn buurvrouw is mijn beste vriendin :D doordat we beide honden hebben wandelen we elke dag samen dus als ze mij een dag niet zou zien (en ik zou me niet “afgemeld” hebben) gaat ze wel op onderzoek uit haha. En andersom ook. We hebben ook elkaars sleutel.

De andere buurvrouw heb ik ook een telefoonnummer van en we maken regelmatig even een praatje. Zij hebben ook een hondje en wij slapen aan de galerij kant dus ik hoor hun wel regelmatig naar buiten gaan, als ik dat niet meer zou horen zou ik ook wel aan de bel trekken.

Maar tegelijk weet ik niet precies wie er boven en onder me wonen. Al hoor ik wel regelmatig onze bovenbuurvrouw hard en vals zingen, als ik dat helemaal niet meer zou horen zou ik wel vragen gaan stellen denk ik :D

M’n moeder heb ik ook dagelijks contact mee. Als die niet meer zou reageren op appjes zou ik dezelfde dag nog langsgaan!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 23:05

We hebben 26 appartementen. Ik ken iedereen wel en zij mij ook. We hebben zelfs een borrel iedere maand. Maar toch geloof ik niet dat er iemand aan de bel zou trekken als ze me een tijdje niet zien. Ik werk veel thuis, en dat weten ze. Dus als mijn auto niet van zijn plek komt zegt dat niets. Ik denk er wel eens over na en als ik geen werkafspraken zou hebben kan ik hier zo maar 4 dagen liggen. Dat zou ik eigenlijk voor mijn katten nog het ergste vinden. Zelf merk ik er toch niets meer van.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 23:11

Hmm ja ik heb er mixed feelings bij en word erg ongelukkig als ik me dagelijks moet melden of erg door de buren in de gaten wordt gehouden.

Zolang je een vaste baan hebt, zal er snel alarm worden geslagen. Voor mensen die dat niet (meer) hebben, is het wel handig om erover na te denken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 23:11

Mijn moeder zal ook na een lange tijd gevonden worden in haar "woning", of wat daarvan over is..

Mijn moeder is een zwaar alcoholist met ongediagnosticeerde psychische problematiek, omdat ze zelf ontkent dat ze problemen heeft..

We hebben haar met de hele familie "gedragen" tot drie jaar geleden.. Financieel, emotioneel.. Maar we waren stuk voor stuk op..

En na de zoveelste vreselijke verwensingen van haar kant, (omdat we haar zoveelste shoppong spree van geld dat ze niet had, geweigerd hadden) hebben we unaniem de handen ervanaf getrokken..

Ik weet alleen van de vreselijke mailtjes/appjes die diverse familieleden (waaronder ikzelf ook) zo nu en dan krijgen, dst ze nog leeft.. Maar hoe ze verder leeft, ik heb geen idee.. Ik hoef het ook niet te weten.. Ik wil het ook niet weten..

Soms is sociale controle onmogelijk, hoe graag je ook zou willen helpen..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 23:14

Ik denk dat de telefoon roodgloeiend staat als ik dood ga op een door de weekse dag omdat ik niet op afspraken ben komen opdagen. Mijn moeder zal na n weekje ook wel even aan de bel trekken (en ik woon samen met mn man dus iemand merkt vast wel iets :Y) )

Maar qua omgeving zijn ze niet zo bemoeierig. Wellicht wel als de gezondheid minder is en dat is bij ze bekend dan houden ze wss wel een oogje in het zeil af en toe maar als ik spontaan doodga zal niemand mij snel missen i guess. Mijn man is het sociale vogeltje van ons en ik ben altijd bij de paarden achter ons huis als hij loopt te buurten.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 23:18

Niet per se buurtcontacten, maar dat komt omdat ik hier niet heel lang woon, ruim 2 jaar. De onderbuurvrouw ken ik wel, maar die zou ook niet doorhebben denk ik als ik een week mezelf niet zou vertonen. Ik werk onregelmatig dus ben soms een aantal dagen helemaal vrij en zie er soms een poos niet, zij is ook nog weleens uit huis.

Wel zou ik direct gevonden worden, wanneer ik 2 dagen niet op whatsapp online zou zijn zou iedereen op de stoep staan denk :+
Daarnaast heb ik m’n vriend natuurlijk ook, we wonen nog niet samen.

Ik moet zeggen dat ik wel op de onderbuurvrouw let, als ik die een poos niet zie zou ik haar wel even een appje doen denk. Tot nu toe meldt ze wanneer ze een poosje uit huis is. Ik ben wel blij dat hier niet iedereen met twee dagen niet zien op de stoep staat. Zou wel een beetje bekeken voelen dan

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 23:31

Soms denk ik, ik zal het verschil niet merken of ik er een of 30 dagen lig. Ik hoop vooral dat niemand zich schuldig zal voelen als dat zo zou zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 07:22

Ladyson schreef:
Hmm ja ik heb er mixed feelings bij en word erg ongelukkig als ik me dagelijks moet melden of erg door de buren in de gaten wordt gehouden.

Zolang je een vaste baan hebt, zal er snel alarm worden geslagen. Voor mensen die dat niet (meer) hebben, is het wel handig om erover na te denken.

Het gaat er niet om dat je je elke dag moet melden, het gaat er meer om dat wanneer je bepaalde mensen een lange tijd niet ziet er iets van een belletje naar de woningbouw of politie gepleegd wordt. Of dat je buren weten dat je op vakantie gaat.
Dit omdat sommige mensen maanden of zelfs jaren dood in hun woning liggen.

Ze hebben hier in de wijk ooit eens de deur ingebeukt, bewoner was ook al een aantal dagen niet gezien.
Maar die kwam later aangelopen.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 07:47

Opzich leef ik in een fijne buurt maar we leven wel op ons zelf met hier en daar een praatje pot om het zomaar te zeggen. Van 1 heb ik een telefoonnummer en omgedraaid, maar melden wanneer op vakantie doen we eigenlijk nooit. Ondertussen weet ik wie welke wagen heeft dus als die te lang weg blijft, kan je er altijd wat meedoen zeg maar. Ik kan wel bij de buren langs mocht ik wat hebben en hun hulp nodig hebben. Zo heb ik iemand zelf al eens geholpen de auto aan de praat te krijgen met startkabels bijvoorbeeld.

Mocht ik niet op werk verschijnen zonder afmelding, dan weet ik dat zij wel aan de bel trekken. Ze zijn vast patroon van mij gewend.xD en mijn ouders ook,net als vrienden dus dat zit hier goed.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 07:51

Bij een buurvrouw die je al langere tijd niet meer gezien hebt (waarvan je evt ook nog weet dat ze oud en/of ziek is) en de post puilt uit de brievenbus zou ik zéker actie ondernemen. Aanbellen, een blik naar binnen werpen als dat lukt, bij een rijtjeshuis even achterom lopen naar de keukendeur/tuindeur. Levert dat niets op, dan zou ik de politie bellen.

Een (onbekende) auto die al 10 dagen ergens geparkeerd staat zou ik de politie voor bellen. Ding kan ook gestolen en achtergelaten zijn bv.

Wij houden hier ook onze alleenstaande buurvrouw die 600 meter verderop woont een beetje in het oog sinda haar man is overleden. Ik check dagelijks even wanneer je voor het laatst online is geweest op WA. Dat is minimaal invasief maar maakt wel dat ik een tweede keer check als de eerste check 'gisterenmiddag' was bv. Is ze na een dag nog niet online geweest, dan loop ik even naar haar huis toe.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 02-05-25 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 07:51

Hier is er veel sociale controle. Wij hebben bijvoorbeeld ook een poortje in de tuin naar de buren. Weten ook wanneer ze op vakantie zijn, voor de post en voor de kippen. De overbuurman is alleen en die heeft alarm in huis die detecteert als er lang geen beweging is. Wij zijn degenen waar de eerste melding naar toe gaat.
Sinds kort ook een nieuwe alleenstaande oudere overbuurvrouw, die houden we ook wel in de gaten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 07:53

Ergens vind ik het wel prettig, zolang het bij die sociale controle blijft zeg maar.
Jaren geleden heb ik een ongeluk gehad, daardoor best een poosje in het ziekenhuis gelegen. Omdat wij honden hebben zien de mensen je veel buiten. Ook omdat ik vanuit huis werk stond mijn auto ook veel thuis geparkeerd. Ineens zagen de mensen mij niet meer met de honden lopen, mijn auto was ineens elke dag weg ( mijn man had de zijne uitgeleend en reed daarom in de mijne). Na een aantal dagen gingen mensen zich afvragen waar ik was, ze zagen mij niet meer lopen. Dus werd er navraag gedaan bij de directe buren of er iets met mij was.
Nu wij buitenaf wonen is dat toch wel anders. Als ik weet van de overburen dat ze op vakantie zijn houd ik het huis extra in de gaten. Toen bij een andere buurvrouw de hond anders dan anders blafte en ik haar enorm hoorde huilen ben ik ook direct gaan kijken, bleek dat de buurman was overleden in zijn slaap, buurvrouw was helemaal van de kaart. Gedaan wat ik moest doen, haar broer gebeld en de huisarts en gewacht tot deze er waren en weer naar huis gegaan.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 08:13

Qua buurt:
ik woon in een flat, heb amper contact met de buren en denk niet dat ze het doorhebben als ik ze een week niet zo, andersom is dat ook zo.
1 keer heb ik gevraagd aan de buurman onder me of alles oke was omdat zijn auto onder de blaadjes lag en niet bewoog. Bleek met vakantie te zijn....

Ik woon alleen. mijn moeder is overleden en pap heeft dementie, dus daar verwacht ik niet veel van als ik opeen niet kom opdagen, zusje spreek ik wel bijna dagelijks op de app ( ook over pap) dus wanneer ik niet reageer zal ze wel komen kijken.

Mijn werk daarentegen hangt direct aan de lijn als ik er niet ben zonder reden!
Ik heb ook gezegd dat wanneer ik een keer niet kom opdagen dat er iets loos is.
We zijn zelf al 2x bij collega's gaan kijken die niet op kwamen dagen en niet bereikbaar waren...
nadat 112 gebeld was bleken ze opgepakt te zijn.... :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 08:21

ElCamino schreef:
Qua buurt:
ik woon in een flat, heb amper contact met de buren en denk niet dat ze het doorhebben als ik ze een week niet zo, andersom is dat ook zo.
1 keer heb ik gevraagd aan de buurman onder me of alles oke was omdat zijn auto onder de blaadjes lag en niet bewoog. Bleek met vakantie te zijn....

Ik woon alleen. mijn moeder is overleden en pap heeft dementie, dus daar verwacht ik niet veel van als ik opeen niet kom opdagen, zusje spreek ik wel bijna dagelijks op de app ( ook over pap) dus wanneer ik niet reageer zal ze wel komen kijken.

Mijn werk daarentegen hangt direct aan de lijn als ik er niet ben zonder reden!
Ik heb ook gezegd dat wanneer ik een keer niet kom opdagen dat er iets loos is.
We zijn zelf al 2x bij collega's gaan kijken die niet op kwamen dagen en niet bereikbaar waren...
nadat 112 gebeld was bleken ze opgepakt te zijn.... :D

2x één opgepakt? _O-

Waar werk jij? _O-

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 08:26

Op dit moment ben ik niet bang dat ik niet gevonden word. Ik woon samen. We vertellen de buren meestal als we op vakantie gaan. (Tevens omdat er dan door mijn zus voor de katten gezorgd word)
Ik heb meerdere keren per week contact met mijn zus.

Maar ik ben wel bang voor later.
We hebben geen kinderen, wel een neefje en 2 nichtjes, dus ik hoop dat die later af en toe bij hun tante komen kijken.

We hebben vorig jaar mijn schoonmoeder overleden gevonden. Dat was gelukkig maar enkele uren na haar overlijden. De thuiszorg kreeg geen contact.
Verder had zij wel veel sociale contacten met de buren, dus die hadden hoogstwaarschijnlijk de volgende dag aan de bel getrokken dat ze haar nog niet gezien hadden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 08:30

Hier ook een goede sociale controle. Bij mij (ook door werk natuurlijk) maar ook bij mijn moeder en 2 oudere personen waar we beiden goed contact mee hebben. Mijn moeder belt iedere avond even kort met de ene meneer.
Op het werk zijn we weleens bij iemand langsgegaan omdat hij niet op het werk verscheen en we geen contact kregen. Hij bleek erg ziek te zijn, blijkbaar te ziek om zich ziek te melden.

3,5 jaar is wel bizar lang. Waarom wordt zo iemand door niemand gemist? Eigenlijk zouden de nutsbedrijven dan ook aan de bel moeten trekken. Of zou er iets ingesteld moeten worden dat als er langere tijd geen water wordt verbruikt, er even een check wordt gedaan. Ja iemand kan op reis zijn, maar even een check kan geen kwaad denk ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 08:34

En hoe erg is het als je pas na een week of langer dood gevonden wordt? Je merkt er zelf toch niets meer van. Dus ik vind dat niet iets om me druk over te maken. Ik verwacht dat ik binnen een week gevonden word. Niet dat ik veel bezoek krijg ofzo, maar ik werk natuurlijk fulltime, dus dan missen collega's me wel. En anders wel een duikmaatje waar ik wekelijks mee duik.

Maar voor de overleden persoon maakt het niet uit wanneer die gevonden wordt, het zijn hooguit nabestaanden die het erger vinden, maar als je pas na een maand ergens achter komt, dan ben je al niet close met de persoon lijkt mij.

Ik heb geen idee hoe veel sociale controle er in de straat is. Vaak vertel ik iemand wel dat ik op vakantie ga, maar als ik er opeens niet meer zou zijn weet ik niet of dat opvalt.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 08:36

In onze straat wordt wel op elkaar gelet. Wanneer wij op vakantie gaan weet onze directe buurman dat en andersom laat hij het ook weten.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 08:36

Bij mij in de familie zijn er een aantal personen die hier ook bang voor zijn. Dit is door hun uitgesproken en sindsdien app ik iedere ochtend "Goede morgen!" Vaak heb ik binnen een half uur reactie. Geeft mij ook een rustiger gevoel.
Tijdje terug was iemands telefoon vergeten en naar het werk. Ik ben langs het huis gereden diezelfde ochtend, om te checken... gelukkig niks aan de hand.

Ik probeer het wel bespreekbaar te houden/maken met mensen die alleen wonen. Het idee, dat je zo lang in je woning ligt...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 08:44

Mijn broer is erg op zichzelf, heeft niet-standaard werktijden en we spreken hem eens in de zoveel maanden. Hij leest dan ook geen whatsapp berichten in de tussentijd. Van hem zeggen we vaak dat niemand weet of er iets aan de hand is. We hopen maar dat zijn werkgever aan de bel trekt als hij onverwacht afwezig is...