Ramen wassen- groot huis, veel ramen, wat gebruiken jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Ramen wassen- groot huis, veel ramen, wat gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 10:48

Ik moet echt moed verzamelen om met de ramen aan de slag te gaan.
Ons huis telt 19 ramen en 3 buitendeuren en oja, de benedenverdieping heeft ook nog eens houten luiken om schoon te maken, dus ga er maar aan staan :D

Ik kan natuurlijk een glazenwasser laten komen, maar die mag in de zomer iedere 3 weken wel komen, dat wordt een duur grapje.

Nu doe ik het met een ramenwas doek, maar ja hoge ramen en het is ladder op, ladder af. Ik ben dus aan het kijken naar handigere oplossingen.

Wie heeft goede tips? :D

zonnebloem18

Re: Ramen wassen- groot huis, veel ramen, wat gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:51

Telescoopsteel helpt sowieso, maar kost wel wat oefenen. Maar was je echt elke 3 weken de ramen? Dat lijkt me niet nodig toch?

Onze glazenwasser komt alleen voor de ramen aan de voorkant elke maand omdat ze niet minder willen komen, maar de rest van de ramen zijn draai/kiepwagen die ik vanaf binnen kan doen. Die was ik hooguit 2 keer per jaar.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 10:56

Ha ha nee, ik was ze zeker niet zo vaak, maar dat zou hier ivm stof in de droge periodes eigenlijk wel moeten.

Omdat het nú zo’n klus is, doe ik het veel te weinig, dus zoek naar handige tools :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:58

Hier ramen die naar binnen open gaan, dus gewoon vanuit de (slaap)kamer kunnen doen.

In ons vorige huis had ik er een lange steel voor.
Nee mooi streeploos was het niet, zuiver wel.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:59

De Gamma heeft een handige telescoopwasser van 6,5 meter. Ik zou daar even naar kijken of dat wat voor je is. Sterk ding, incl een reservoir die je kunt vullen met zeep, borstel is zacht en er zit ook een wisser en microvezel bij.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:00

Ik heb vanalles; jemako doeken, Kärcher, old school zeem en trekker, telescoopsteel voor hoge ramen.
Het is allemaal niks.

Gewoon een ramenwasser. Om de drie weken is echt niet nodig. Alleen als de zon schijnt zie je hoe vies ze zijn maar dan doe ik de screens dicht :')

Het enige jammere aan glazenwassers is dat ze ineens zonder iets te laten weten niet meer komen :?
Dan worden je ramen ineens heel vies en moet je weer op zoek naar een ander.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 11:27

DuoPenotti schreef:
Hier ramen die naar binnen open gaan, dus gewoon vanuit de (slaap)kamer kunnen doen.

In ons vorige huis had ik er een lange steel voor.
Nee mooi streeploos was het niet, zuiver wel.

Die hebben wij ook, maar met horren ervoor die ik niet heel gemakkelijk verwijder :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:36

Ik had het voornemen het zelf te doen, goede telescoop set gekocht... uiteindelijk laat ik toch een glazenwasser komen :') het is echt zwaar werk met het hoeveelheid glas en de hoogte van sommige ramen. De langste ramen zijn 3 meter hoog en het huis zelf is ook hoog.
Kreeg het nooit zo mooi streeploos als de wasser ze nu krijgt :')

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:59

hier ook een telescoopsteel. Dat werkt op zich prima. Ik lap alleen de ramen als ik écht verschil zie haha. Een keer in het kwartaal ofzo. Of als de zon zo gemeen laag schijnt dat het wel moet.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:59

Ik heb geen groot huis, maar wel 25 ramen.. buiten laat ik alles door glazenwasser meenemen, ik begin er niet eens aan

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:32

Wat wij gebruiken? Een mannetje dat eens in de twee weken zijn laddertje op klimt en alles keurig schoonmaakt.
Ik heb echt zo'n hekel aan ramen lappen dat ik daar graag iemand voor betaal en voorzie van bakjes koffie en koekjes. :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 12:36

Ha ha ik lees al dat ik misschien toch wat minder afkerig moet zijn van de glazenwasser.

Ik heb er gewoon niet zulke goede ervaringen mee.
Niet komen als je er om vraagt, wel komen als je er niet om vraagt en geld innen voor werk dat niet gedaan is. :D

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:42

Hier een woning met ca. 25 ramen... Heb heel even overwogen het zelf te doen, maar voor €30 komen de glazenwassers vanuit een professioneel schoonmaakbedrijf en die zijn met een kwartier klaar. Zelf ben ik gerust een halve dag bezig en moet ik ook op ladders enz. staan.

Ze komen hier 4x per jaar en doen alleen de buitenkant. Nemen dan ook de kozijnen mee. We deden eerst 6x per jaar, maar nadat de prijzen omhoog gingen en wij ons niet vreselijk storen aan wat vuilere ruiten heb ik de frequentie omlaag gebracht. Als het erg vuil is kan ik altijd vragen of ze een keer extra komen, maar dat is me nog niet overkomen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:52

jullie lappen de ramen vaak! Hier eens per jaar, met het uitkomen van de lente/zomer :+.

En ik heb eigenlijk maar twee grote ramen in de woonkamer, eentje in de keuken, badkamerraam en boven twee kleine veluxen (die doe ik wel vaker, kan ik naar binnen draaien en vangt meer viezigheid.)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:00

Sinds vorig jaar gebruiken wij de Karcher Windowvac en dat bevalt uitstekend. We lappen hooguit 3 x per jaar. Het gedoe met emmer, wisser en zeem waren we helemaal beu en dit ding doet het veel netter dan wij het zelf kunnen.
Echt een aanrader.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:06

Lindsey_99 schreef:
Sinds vorig jaar gebruiken wij de Karcher Windowvac en dat bevalt uitstekend. We lappen hooguit 3 x per jaar. Het gedoe met emmer, wisser en zeem waren we helemaal beu en dit ding doet het veel netter dan wij het zelf kunnen.
Echt een aanrader.

Maakt zo een windowvac het nu ook echt mooi streeploos schoon en droog? Ik heb er ooit naar gekeken maar ik snapte niet hoe het werkte en heb het toen maar weer opgegeven.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:07

Als je er op staat om zelf je ramen schoon te maken dan kan ik je aanraden osmosewater te gebruiken. Doordat er geen kalk in zit zie je geen druppels ed als het opdroogt en kun je dus de stap van het drogen helemaal overslaan.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:09

Onze glazenwasser komt altijd keurig op tijd. Ze zijn ook gevoelig voor omkoping hè! Bakkies koffie in de koude periode met een lekker koekje en koude drankjes, ijsjes en koele snacks doen het goed in de warme periode. :D

Ik zag de Karcher Windowvac voorbijkomen. Dat is een goud ding. Wij hebben hem ook, en als de glazenwasser met vakantie is of tussendoor is er een ruit erg vies dan gebruiken we die. Het wordt keurig streeploos schoon. Wij gebruiken hem ook in de badkamer, wij hebben een enorme spiegel en na het douchen of badderen is die binnen no-time schoon met die Windowvac.
Let er wel op dat je het rubber vaak even eruit trekt om goed schoon te maken.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:12

Hier ook veel ramen met mijn kantoorruimte aan huis. Emile de glazenwasser, 1 x in de 2 maanden, € 100 per keer. En eens per jaar doet hij voor het dubbele ook de dakramen en zonnepanelen er bij.

1 x in de 2 maanden is meer dan genoeg. En ligt ook aan het weer/saharazand etc. Soms zijn ze na 2 maanden nog amper vies en soms na 3 dagen al weer. Jammer dan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:18

Wispeltuur schreef:
Lindsey_99 schreef:
Echt een aanrader.

Maakt zo een windowvac het nu ook echt mooi streeploos schoon en droog? Ik heb er ooit naar gekeken maar ik snapte niet hoe het werkte en heb het toen maar weer opgegeven.

Bij mij niet, echt een onding. Gaat ook megatraag.

Wispeltuur schreef:
Als je er op staat om zelf je ramen schoon te maken dan kan ik je aanraden osmosewater te gebruiken. Doordat er geen kalk in zit zie je geen druppels ed als het opdroogt en kun je dus de stap van het drogen helemaal overslaan.

Dit trekt mij wel. Dat doet het bedrijf op m’n werk ook denk ik. Die doen met een borstel boenen en dan droogt het perfect op.
Is dat ws osmosewater?
Waar haal je dat in grote hoeveelheden?

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:22

De glazenwasser die hier twee keer geweest is, werkt(e) ook met osmosewater. Maar als hij geweest was, kon ik daarna zelf nog eens alle ramen bij langs om ze te ontdoen van druppels en strepen. Ik was er dus niet zo enthousiast over :+ Nu was ik de ramen dus weer gewoon zelf. Niet zo vaak als velen hier schrijven trouwens, met 2 of 3 keer per jaar houdt het wel op.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:24

Ik was zo’n 2 a 4x per jaar mijn ramen. Met HaRa. Ik wil nooit meer anders. Echt een feestje om te doen en vind het zelfs leuk :+

Ik pak een sopje, doe het kozijn met water en een doek. Dan pak ik de hara en maak ik het raam schoon. Per raam 2 a 5 minuten werk

https://www.ha-ra.nl/original/ramen

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:26

Wispeltuur schreef:
Echt een aanrader.

Maakt zo een windowvac het nu ook echt mooi streeploos schoon en droog? Ik heb er ooit naar gekeken maar ik snapte niet hoe het werkte en heb het toen maar weer opgegeven.[/quote]

Ik had er ook niet zoveel fiducie in maar als je de slag eenmaal te pakken hebt, dus de zuiger het werk laten doen ipv hard op het rubber drukken, vinden wij het ideaal.
Hij zuigt onder het rubber het water gelijk weg, inclusief pröttel.
Manlief gaat voor mij uit rond met een microvezelwasser, en ik ga erachteraan met dat ding. Ook andere gladde oppervlakken, douche, aanrecht etc. gaat prima, je hoeft 'm niet rechtop te houden, hij werkt ook horizontaal.
We hadden eerst een ander merk besteld maar die werkte niet goed; er zullen best mensen zijn die er sws niet mee kunnen omgaan en het een onding vinden.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:30

Many schreef:
De glazenwasser die hier twee keer geweest is, werkt(e) ook met osmosewater. Maar als hij geweest was, kon ik daarna zelf nog eens alle ramen bij langs om ze te ontdoen van druppels en strepen. Ik was er dus niet zo enthousiast over :+ Nu was ik de ramen dus weer gewoon zelf. Niet zo vaak als velen hier schrijven trouwens, met 2 of 3 keer per jaar houdt het wel op.

Wij hebben ook een glazenwasser gehad die met osmose water werkte. En dat werkt echt totaal niet. De ramen waren altijd vol met strepen en druppels. Toen hebben we een andere glazenwasser gekregen die op dezelfde manier werkte maar ook daar waren we niet tevreden over. Nu dus een mannetje met een ladder die handmatig de ramen schoonmaakt en dat is altijd keurig.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:34

Ik heb zo'n speciale doeken, maar gebruik het liefst gewoon de leifheit raamwisser (met steel voor de hogere ramen) en dan was ik ze met warm water met een ui erin. Zelden strepen en ik vlieg er zo overheen.