Welke drinkfles en lunchbox voor een kind?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joosie

Welke drinkfles en lunchbox voor een kind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 12:39

Hoihoi,

Per het nieuwe schooljaar gaat onze school over op een continurooster. Heel fijn, maar nu ben ik aan het rond kijken naar praktische drinkflessen en lunchboxen.

Drinkfles:
-vaatwasserbestendig en makkelijk schoon te maken
-lekvrij
-handig te gebruiken door kinderen
-inhoud 400-500ml

Lunchbox:
-vaatwasserbestendig
-lekvrij
-handig te gebruiken door kinderen
-inhoud: moeten 2 boterhammen in kunnen + fruit/iets extra’s.

Mepal hebben we op dit moment maar daar zijn al meerdere drinkflessen van gesneuveld. In de zin van scheur in de dop, drinktuit niet omhoog krijgen. Bij de lunchbox van Mepal laat 1 sluiting steeds los en ook zijn ze niet lekvrij.

Ook kambukka flessen geprobeerd maar daar laat de rubberring van los en hierdoor gaan deze flessen ook lekker.

Kinderen van 4 en 6 jaar moeten de drinkfles en lunchbox open kunnen maken.

Alvast bedankt voor het mee denken!

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:44

chilly's bottle zijn fijne flessen om mee te nemen, kunnen tegen een stootje en lekken niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:45

Als fles een metalen dopper, als ze besluiten er mee te willen voetballen krijg je hem nog heel thuis. :=

En als iemand ze lastig valt dan is het een prima wapen. :j

manonutjuh

Re: Welke drinkfles en lunchbox voor een kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:48

Ion8 voor de de drinkflessen. Zijn lekvrij en bevallen ons heel goed.

Ze hebben een mepal lunchbox en krijgen een apart bakje mee voor hun fruit (lock&lock)

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:58

Van die Mepal lunchboxen kun je onderdelen vervangen, mocht er een sluiting oid stuk zijn.
Met drinkflessen inderdaad opletten met vaatwasserbestendigheid. Wij hebben een fijne maar moeten hem dus wel met de hand afwassen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:01

Wat betreft drinkflessen. Moeten ze drinken meenemen of kunnen ze drinken op school krijgen? En wat moet er aan drinken mee? Water, sap, melkachtig spul? Dat laatste met warmer weer in een tas, geen idee of dat zo lekker blijft smaken. :n ik heb daarin niet de beste ervaring op vakantie en proberen toen iets melkachtigs mee te nemen. %)

Als ze water op school kunnen pakken maar er moet een smaakje aanzijn kun je misschien en kleine verpakking siroop meegeven dat ter plekke wordt aangelengd.

Kwa lunchbox een simpele voedsel diepvries bak is misschien groot genoeg, saai kwa kleur maar meestal sterk makkelijk te openen en goed afwasbaar

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:43

De enige tip die ik heb voor een Drinkfles is dat ze niet van binnen van plastic moeten zijn. Er zitten weekmakers in. En doe zijn niet goed voor kinderen niet een voor volwassen niet.
Dus kies voor metaal en geen plastic en geen rietjes.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:45

Hier de ranja flessen van sistema( draaidop) en yoghurt beker gewoon de draaidop van mepal ze gaan beide in de afwasmachine elkedag ja van de beker gaat de print af en na3 school jaar vervangen ivm lekkage verder nóóit problemen mee tot nu

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:59

Drinkfles: de nieuwe generatie Tupperware.
De oude fliptop doppen lekten, maar de nieuwe zijn wel lekvrij. De flipdop is makkelijk te openen en Tupperware is BPA vrij, dus geen weekmakers. Ik heb de oude flessen met schroefdop in plaats van flipdop en sommige gaan al 10 jaar mee, dat spul is niet te slopen. Als het om water gaat is op school vullen trouwens een prima tip, scheelt gewicht zeulen.

Dit is dat nieuwe model, waarbij de fles en dop even breed zijn. Als de dop meer op een hoedje lijkt is het een oud type.
https://www.kruidvat.nl/tupperware-esse ... /p/6172976

Tupperware heeft ook trommeltjes, maar daarmee heb ik zelf geen ervaring. Ik neem brood mee in een zakje (niet erg milieubewust, maar het past beter in de vriezer).

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:11

karuna schreef:
Wat betreft drinkflessen. Moeten ze drinken meenemen of kunnen ze drinken op school krijgen? En wat moet er aan drinken mee? Water, sap, melkachtig spul? Dat laatste met warmer weer in een tas, geen idee of dat zo lekker blijft smaken. :n ik heb daarin niet de beste ervaring op vakantie en proberen toen iets melkachtigs mee te nemen. %)

Als ze water op school kunnen pakken maar er moet een smaakje aanzijn kun je misschien en kleine verpakking siroop meegeven dat ter plekke wordt aangelengd.

Kwa lunchbox een simpele voedsel diepvries bak is misschien groot genoeg, saai kwa kleur maar meestal sterk makkelijk te openen en goed afwasbaar

Er is geen juf of meester die op school met ranja en water gaat lopen aanlengen voor 25+ kinderen in een klas.

Hier hebben ze:
- Simpele goedkope broodtrommels: https://www.action.com/nl-nl/p/3014697/lunchbox/
- Aparte bakjes voor fruit: https://www.action.com/nl-nl/p/3013380/ ... cktrommel/ Geen losse deksels, omdat mijn 4-jarige die meestal niet zelf weer goed erop krijgt. Deze zijn niet perfect lekdicht bij bijvoorbeeld een heel erg sappige peer, maar mijn kinderen eten eigenlijk altijd komkommer, tomaatjes, appel, mango en andere niet-zo-natte dingen.
- flessen van camelbak (de Eddy +) of deze: https://www.kidsdeco.nl/drinkfles-roars ... M8QAvD_BwE en dan in de variant waar 440 ofzo ml in past. Die hervullen ze vaak gedurende de dag op school of bij de bso nog eens.

Gaan volledig uit elkaar in de vaatwasser.
Daar gaat bij ons alleen water in, ze krijgen een apart pakje met dubbelfriss mee naar school.

MarlindeRooz schreef:
Als fles een metalen dopper, als ze besluiten er mee te willen voetballen krijg je hem nog heel thuis. :=

En als iemand ze lastig valt dan is het een prima wapen. :j

Deze raad ik af btw. Voor jonge kinderen is een dopper goed dichtdraaien nog best een kunst. Mijn neefje en neefje (beide 8 jaar) hebben regelmatig hun tassen nog omdat het dopje toch scheef bleek te zitten na de kleine pauze.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:37

Ik ben overgestapt op metalen flessen en broodbakken van Trixie.

Zien er heel leuk uit, zijn makkelijk te hanteren door kinderen en sluiten goed, dus geen lekkage. Nadeel: ze zijn niet vaatwasbestendig, maar ik (notoir pleur-maar-in-de-vaatwasser-type) moet zeggen dat het niet heel veel extra moeite kost om er even een afwasborstel doorheen te halen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 19:08

qua broodtrommels heb ik mijn kinderen altijd zelf laten kiezen. En dan niet de hele dure mepal, maar gewoon de trommels van de action oid. De smaak verandert nog wel eens en dan willen ze graag wat anders, we hebben pony's, trolzz, winxclub, katten etc gehad. Af en toe wisselen is leuker.
Hier doen ze al vanaf groep 2/3 met een dopper, dat werkt op zich goed, die gaan niet stuk in ieder geval, maar de dop zit inderdaad wel eens scheef, en dat zijn dan natte spullen in de tas. Maar die ervaring heb ik ook wel met de meeste drinkflessen met ingebouwde rietjes en uitklapbare drinktuiten.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 19:21

Wij hebben bekers van blafre en broodtrommels en een fruitbakje van rubytec. Ben daar heel blij mee. Brood en fruitbak kan je goed vacuüm afsluiten. Kunnen in de vaatwasser en geen plastic.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 19:49

Hier toch altijd mepal met met de gewone draaidop zonder teut of eender wat gedoe.
Heel degelijk en gaan hier al 10+ jaren mee.
Broodtrommels ook mepal, deze:
https://www.mepal.com/be-nl/lunchbox-ca ... gJbzfD_BwE

Er zit een verdeelbakje in die of er uit of mee gaat, al te zien wat ze meenemen.
Er zat ook een klein vorkje in, dat is al heel lang kwijt.

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 20:22

Dankjewel allemaal voor jullie reacties!
Ik ga ze allemaal even bekijken.

Ze drinken gewoon water dus dat is makkelijk en ik hoop dat ze de spullen nooit nodig hebben om van zich af te meppen :')

Varenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 21:24

Wij hebben Mepal drinkbekers, dus de bekers met draaidop, geen drinktuitje. Daarin gaat de melk voor de lunch, in de zomer wordt dat in de koelkast bewaard op school. Daarbij dan de mepal broodtrommel, de sluitingen zijn los te bestellen op de website van Mepal. Heel handig!

Bij ons eten ze fruit in de eerste pauze. Dus dat zit in een apart bakje. Daarvoor hebben we ook bakjes van Mepal, maar die zijn vaak eigenlijk net te klein. Dan worden allerlei andere bakjes gebruikt. (Druiven, kiwi, meloen, aardbei etc past wel. Maar een appel of peer niet.) Als drinkbeker hebben we dan die van Tupperware voor water. Die gaan goed in de vaatwasser en zijn lekdicht, ook voor kinderen.

De oudste bakjes gaan inmiddels al 4 jaar mee. Er is nog niets stuk.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 21:43

Wij hebben het brood doosje in een geinsuleerde (is dat het goede woord?) lunchzak. Kun je het fruit en snack er gewoon naast doen en blijft alles koeler. Ik vind drinkflessen fijn die het water koud houden al hoeft dat niet per se want beide kinderen hebben een koelkast in het klas lokaal waar ze hun lunch in kunnen doen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 21:50

Wij hebben hier de Camelbak Eddy als bekers, de middelste wil nog wel eens melk mee en dat doe ik in de Waterdrop kids.

Qua broodbakjes gebruik ik het liefst de Schmatzfatz, hoewel we nu drie versies van Jarlson hebben met print. De buitenbak doe ik niet in de vaatwasser, maar die komt ook niet met voedsel in aanraking.
Hele fijne, stevige bakken, met een perfect formaat en indeling voor ons.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 21:51

Ervaringen van een schooljuf die de jaren heel wat voorbij heeft zien komen: mepal broodtrommel en Blumtal thermosfles.
Degelijk, hufterproof en niet kapot te krijgen.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 21:57

Onze favoriete drinkflessen zij die van de HEMA. Het gaat dan om de volgende;
https://www.hema.nl/koken-tafelen/meene ... p8QAvD_BwE

Dit is de enige fles die bij ons al meerdere jaren mee gaan en lekvrij blijven.
Heb meerdere flessen van verschillende dure merken geprobeerd. Altijd lekkerij. Behalve bij deze van de HEMA. Nog nooit problemen mee gehad. Ze zijn in verschillende kleuren en formaten te verkrijgen.
Ook de bekers met rietje zijn geweldig en blijven lek vrij. Zijn ook goed schoon te maken.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:04

Ion8 drinkflessen! Via Amazon te verkrijgen
En als broodtrommel de lunchbox midi. En dat het liefst eentje met een bakje erin. Degene met een verplaatsbare afscheiding geeft hier klachten als ‘de komkommer heeft het brood natgemaakt.’
Zit al een jaar te wachten totdat ie kapot gaat omdat hij er versleten uit ziet. Maar ding is vooralsnog onverwoestbaar

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:59

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 00:03

Nadat ik het eerste schooljaar drie drinkflessen van mepal heb versleten althans, kind. Ben ik overgegaan op de stalen flessen (350ml) van dopper. Ik geef er twee mee, één voor de lunch en één voor bij de boterham.

Deze flessen gaan inmiddels al drie jaar mee.
Makkelijk schoon te maken, geen tig onderdelen en hop zo de vaatwasser in.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 00:38

Hier ook mepal lunchtrommels, de sluitingen sneuvelen wel echt heel snel maar ook zonder sluiting werken ze prima. Ik ga geen nieuwe sluitingen kopen als ze binnen no time weer stuk zijn. :+

Gaan er altijd 2 mee naar school (ook continurooster), eentje met fruit + koekje voor 10 uur en eentje met heel veel boterhammen voor lunch :')

Qua drinken hebben wij sinds een paar jaar de air up die mee naar school gaat. Genoeg water voor de hele dag, al geloof ik dat hij ook nog eens bijgevuld wordt. En als die goed dichtgedraaid is lekt hij ook niet.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 00:41

Hier een Dopper fles voor drinken en inderdaad ook goede ervaring met Mepal lunchtrommel.