Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Chickyy schreef:Even een korte situatieschets
-Vriend heeft kind van 13
-Vriend en ex zijn al sinds kort na de geboorte uit elkaar
-Vriend heeft geen gezag (destijds was het, komt nog wel, nooit geregeld)
-Vriend betaalt wel de onderling afgesproken alimentatie (niet officieel vastgesteld, geen rechtszaak oid geweest)
-Kind heeft zijn achternaam
-Contact met vriend en ex is goed, ze zijn het alleen niet eens over de opvoeding, maar als er iets is dan hebben ze wel goed contact
Een paar voorbeelden:
Van moeder mag kind tot laat op straat rondhangen en ook buiten eigen dorp, doordeweeks half 10, weekend 23 uur. Kind heeft sowieso nooit bedtijd gehad bij moeders. Kind hangt daar rond met verkeerde en oudere jeugd (slopen vanalles en drugsgebruik van sowieso één jongen), hier wordt vriend al sinds december regelmatig op gewezen door verschillende mensen uit zijn omgeving. Als hij dit bij ex aangeeft praat ze alles goed, ze zegt dingen als moeten erop vertrouwen dat kind verstandig is, kunnen kind niks verbieden, enz. Kind komt vaak te laat op school en spijbelt, moeder geeft hier altijd wel redenen voor aan school, zoals tandarts of ziek (wat dan niet zo is)
Kind is al betrapt op vapen, kreeg een week huisarrest nadat kind ook net een PS5 gekregen had. 2e keer huisarrest (ivm liegen) mislukte omdat kind gewoon bij moeder wegliep en dit werd niet bestraft. Eigenlijk mag kind alles en hoeft kind niks. Bij vriend komt kind al een poos niet meer, want daar is het stom en saai omdat wij wel enkele regels hadden, zoals bedtijd als kind volgende dag moet sporten.
Probleem is dat vriend veel dingen achteraf hoort en dus niet meteen kan ingrijpen, zoals kind ophalen als het is weggelopen. Als vriend kind zou ophalen is hij sowieso de boeman, want van mama mag kind wel alles. Hij zit dus enorm in een spagaat en staat best wel met zijn rug tegen de muur.
Nu las ik dat je via school wel eea kan proberen, bijvoorbeeld leerplicht ambtenaar inschakelen, maar wat gebeurt er dan? Ik lees ook wel melding bij Veilig thuis, maar dat lijkt me sowieso nog een stap te ver.. Maakt het hierin ook nog uit dat hij geen gezag heeft?
fleurtjeuh schreef:Welke acties zijn er al in gang gezet om wel gezag te krijgen? Of wil hij geen gezag?
Is kind regelmatig bij de vader? En met welke regelmaat? En hoe lang?
Hoe gaat dat?
Waarom gaat veilig thuis te ver?
Kind zit duidelijk in de knoop als het dit soort dingen uithaalt en moeders lijkt niks te doen om er verandering in te brengen. Klinkt mij geen veilige omgeving om in op te groeien
verootjoo schreef:Waarom heeft je vriend geen gezag?
Normaal krijgen beide ouders gezag en moet je via de rechter regelen dat een ouder geen gezag meer heeft, maar dat is zo in bijzondere gevallen.
Chickyy schreef:Kimbers schreef:Veilig thuis vind ik ook wel een grote stap.
Zou moeder openstaan voor een gesprek met eventueel een derde partij erbij, een wij team bijvoorbeeld.
Je vriend zou sowieso de situatie daar eens kunnen voorleggen om te kijken wat zij adviseren.
Wat voor team is dit en wat doen zij?
Olle schreef:verootjoo schreef:Waarom heeft je vriend geen gezag?
Normaal krijgen beide ouders gezag en moet je via de rechter regelen dat een ouder geen gezag meer heeft, maar dat is zo in bijzondere gevallen.
Als je kinderen kreeg voor 2023 en niet getrouwd moest je je kind als vader erkennen, maar ook ouderlijk gezag aanvragen.
Dat laatste werd vaak vergeten.
GDG schreef:Hele vervelende situatie voor het kind zeg en dat is natuurlijk ook moeilijk om te zien als naaste. Ik weet niet of je echt nog veel kunt nu, het is een beetje laat zeg maar om echt nog invloed uit te kunnen oefenen. Nooit gezag geregeld, nooit meer dan om-het-weekend-vader geweest en zelfs (al) een tijd helemaal geen zorg geleverd en kind is nu puber (en is zich zeer bewust van de weinige zorg die vader heeft geleverd en neemt dan ook weinig van hem aan).