Kind van vriend gaat niet goed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chickyy

Kind van vriend gaat niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 16:57

Even een korte situatieschets
-Vriend heeft kind van 13
-Vriend en ex zijn al sinds kort na de geboorte uit elkaar
-Vriend heeft geen gezag (destijds was het, komt nog wel, nooit geregeld)
-Vriend betaalt wel de onderling afgesproken alimentatie (niet officieel vastgesteld, geen rechtszaak oid geweest)
-Kind heeft zijn achternaam
-Contact met vriend en ex is goed, ze zijn het alleen niet eens over de opvoeding, maar als er iets is dan hebben ze wel goed contact

Een paar voorbeelden:
Van moeder mag kind tot laat op straat rondhangen en ook buiten eigen dorp, doordeweeks half 10, weekend 23 uur. Kind heeft sowieso nooit bedtijd gehad bij moeders. Kind hangt daar rond met verkeerde en oudere jeugd (slopen vanalles en drugsgebruik van sowieso één jongen), hier wordt vriend al sinds december regelmatig op gewezen door verschillende mensen uit zijn omgeving. Als hij dit bij ex aangeeft praat ze alles goed, ze zegt dingen als moeten erop vertrouwen dat kind verstandig is, kunnen kind niks verbieden, enz. Kind komt vaak te laat op school en spijbelt, moeder geeft hier altijd wel redenen voor aan school, zoals tandarts of ziek (wat dan niet zo is)
Kind is al betrapt op vapen, kreeg een week huisarrest nadat kind ook net een PS5 gekregen had. 2e keer huisarrest (ivm liegen) mislukte omdat kind gewoon bij moeder wegliep en dit werd niet bestraft. Eigenlijk mag kind alles en hoeft kind niks. Bij vriend komt kind al een poos niet meer, want daar is het stom en saai omdat wij wel enkele regels hadden, zoals bedtijd als kind volgende dag moet sporten.

Probleem is dat vriend veel dingen achteraf hoort en dus niet meteen kan ingrijpen, zoals kind ophalen als het is weggelopen. Als vriend kind zou ophalen is hij sowieso de boeman, want van mama mag kind wel alles. Hij zit dus enorm in een spagaat en staat best wel met zijn rug tegen de muur.

Nu las ik dat je via school wel eea kan proberen, bijvoorbeeld leerplicht ambtenaar inschakelen, maar wat gebeurt er dan? Ik lees ook wel melding bij Veilig thuis, maar dat lijkt me sowieso nog een stap te ver.. Maakt het hierin ook nog uit dat hij geen gezag heeft?

Earth

Re: Kind van vriend gaat niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:04

Ik zou wel een melding maken bij veilig thuis. Het gaat hier niet per se om mishandeling, maar imo wel om verwaarlozing. Je kunt aantonen dat hij verkeerde dingen doet en dat moeder niet ingrijpt.
Maar wel onwijs lastig hoor, en eigenlijk sneu voor het kind, geen begrenzing is echt funest voor de opvoeding...

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:04

Chickyy schreef:
Even een korte situatieschets
-Vriend heeft kind van 13
-Vriend en ex zijn al sinds kort na de geboorte uit elkaar
-Vriend heeft geen gezag (destijds was het, komt nog wel, nooit geregeld)
-Vriend betaalt wel de onderling afgesproken alimentatie (niet officieel vastgesteld, geen rechtszaak oid geweest)
-Kind heeft zijn achternaam
-Contact met vriend en ex is goed, ze zijn het alleen niet eens over de opvoeding, maar als er iets is dan hebben ze wel goed contact

Een paar voorbeelden:
Van moeder mag kind tot laat op straat rondhangen en ook buiten eigen dorp, doordeweeks half 10, weekend 23 uur. Kind heeft sowieso nooit bedtijd gehad bij moeders. Kind hangt daar rond met verkeerde en oudere jeugd (slopen vanalles en drugsgebruik van sowieso één jongen), hier wordt vriend al sinds december regelmatig op gewezen door verschillende mensen uit zijn omgeving. Als hij dit bij ex aangeeft praat ze alles goed, ze zegt dingen als moeten erop vertrouwen dat kind verstandig is, kunnen kind niks verbieden, enz. Kind komt vaak te laat op school en spijbelt, moeder geeft hier altijd wel redenen voor aan school, zoals tandarts of ziek (wat dan niet zo is)
Kind is al betrapt op vapen, kreeg een week huisarrest nadat kind ook net een PS5 gekregen had. 2e keer huisarrest (ivm liegen) mislukte omdat kind gewoon bij moeder wegliep en dit werd niet bestraft. Eigenlijk mag kind alles en hoeft kind niks. Bij vriend komt kind al een poos niet meer, want daar is het stom en saai omdat wij wel enkele regels hadden, zoals bedtijd als kind volgende dag moet sporten.

Probleem is dat vriend veel dingen achteraf hoort en dus niet meteen kan ingrijpen, zoals kind ophalen als het is weggelopen. Als vriend kind zou ophalen is hij sowieso de boeman, want van mama mag kind wel alles. Hij zit dus enorm in een spagaat en staat best wel met zijn rug tegen de muur.

Nu las ik dat je via school wel eea kan proberen, bijvoorbeeld leerplicht ambtenaar inschakelen, maar wat gebeurt er dan? Ik lees ook wel melding bij Veilig thuis, maar dat lijkt me sowieso nog een stap te ver.. Maakt het hierin ook nog uit dat hij geen gezag heeft?

Welke acties zijn er al in gang gezet om wel gezag te krijgen? Of wil hij geen gezag?
Is kind regelmatig bij de vader? En met welke regelmaat? En hoe lang?
Hoe gaat dat?

Waarom gaat veilig thuis te ver?
Kind zit duidelijk in de knoop als het dit soort dingen uithaalt en moeders lijkt niks te doen om er verandering in te brengen. Klinkt mij geen veilige omgeving om in op te groeien

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:10

Veilig thuis vind ik ook wel een grote stap.

Zou moeder openstaan voor een gesprek met eventueel een derde partij erbij, een wij team bijvoorbeeld.

Je vriend zou sowieso de situatie daar eens kunnen voorleggen om te kijken wat zij adviseren.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 17:17

fleurtjeuh schreef:
Welke acties zijn er al in gang gezet om wel gezag te krijgen? Of wil hij geen gezag?
Is kind regelmatig bij de vader? En met welke regelmaat? En hoe lang?
Hoe gaat dat?

Waarom gaat veilig thuis te ver?
Kind zit duidelijk in de knoop als het dit soort dingen uithaalt en moeders lijkt niks te doen om er verandering in te brengen. Klinkt mij geen veilige omgeving om in op te groeien

Qua gezag weet ik eigenlijk niet hoe het destijds is gegaan, ik weet wel dat moeders er nu niks van wil weten. Dus ze laten het er maar bij en het is goed zo, het contact is nu goed en dat is het belangrijkste. Het contact is er ook een poos niet geweest en hij is allang blij dat er nu wel goed contact is. Wel is het vervelend dat kind dit tegen hem gebruikt, "Jij bent niet de baas over mij"
Kind was om het weekend bij hem van vrijdagavond tot zondagavond, nu al een hele tijd niet meer.

Wat zou ouderlijk gezag in deze situatie voor verschil kunnen maken? Ik ben daar zelf eigenlijk amper in thuis..

O ja, nog vergeten te vermelden. Kind gaat al sinds vorig jaar naar SWW om te praten, vriend is daarin wel gehoord, maar over de inhoud van de gesprekken mogen ze niks delen.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 17:18

Kimbers schreef:

Zou moeder openstaan voor een gesprek met eventueel een derde partij erbij, een wij team bijvoorbeeld.

Je vriend zou sowieso de situatie daar eens kunnen voorleggen om te kijken wat zij adviseren.

Wat voor team is dit en wat doen zij?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:20

Welke leeftijd heeft het kind?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:22

Benzz schreef:
Welke leeftijd heeft het kind?

Is letterlijk de 2e zin van de openings post :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:22

Een leerplichtambtenaar inschakelen kan alleen als het op school mis gaat en kind is veel ongeoorloofd aanwezig.
Hoe gaat het op school?

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:25

Oei, vervelende situatie. Je kunt voor dit soort situaties contact opnemen met Buurtzorg jong of vergelijkbare wijkzorg. Die ondersteunen/ adviseren, volgens mij net een stap voor jeugdzorg omdat ze meer samen met ouders en kind aaneen oplossing helpen, voornamelijk via gesprekken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:32

Waarom heeft je vriend geen gezag?
Normaal krijgen beide ouders gezag en moet je via de rechter regelen dat een ouder geen gezag meer heeft, maar dat is zo in bijzondere gevallen.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:43

verootjoo schreef:
Normaal krijgen beide ouders gezag en moet je via de rechter regelen dat een ouder geen gezag meer heeft, maar dat is zo in bijzondere gevallen.

Als je kinderen kreeg voor 2023 en niet getrouwd moest je je kind als vader erkennen, maar ook ouderlijk gezag aanvragen.
Dat laatste werd vaak vergeten.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:43

Een vader heeft niet standaard gezag als je niet getrouwd bent hoor.
Daar moet de vader het kind voor erkennen en hier is toestemming van de moeder van nodig.
Als moeder dit niet wil dan kan het ouderlijk gezag ook via de rechter geregeld worden.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:45

Chickyy schreef:
Kimbers schreef:

Wat voor team is dit en wat doen zij?

Een wij team heeft vele functies. Via google kan je wel vinden waar er bij jullie in de buurt 1 zit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:50

Olle schreef:
verootjoo schreef:

Als je kinderen kreeg voor 2023 en niet getrouwd moest je je kind als vader erkennen, maar ook ouderlijk gezag aanvragen.
Dat laatste werd vaak vergeten.

Ah ja, dit is ook zo :)*
Ik ging er even voor het gemak van uit dat iedereen zijn zaken goed regelt als er kinderen komen.

Als dit de reden is, ben ik oprecht verbaasd en in droevig gestemd voor dit kind -O-

Maar ontopic; ik zou idd melding maken bij veilig thuis of ex een voorstel doen voor therapie om samen als ouders de verantwoordelijkheid te nemen om voor het kind te zorgen.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:03

Pedagogische verwaarlozing is ook iets voor veilig thuis.
Je kan in elk geval een melding doen.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:10

Als je veilig thuis te ver vind gaan, heb je misschien aan maatschappelijk zorg gedacht?

Overigens is veilig thuis niet alleen voor mishandeling he. Veilig thuis is er om een gezin te helpen en ondersteunen waar nodig.

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:32

Heeft jouw dorp/stad/wijk een wijkteam? Zij kunnen je mogelijk ook begeleiden en kijken welke hulp passend is (en je kunt ze er gelijk op attenderen wat er speelt, met jonge tieners met drugs etcetera).

Ik vind Veilig Thuis ook een heftige stap, ik zou eerst kijken naar wat er anders mogelijk is (zoals bovenstaande). Houd er rekening mee dat wanneer je wel Veilig Thuis inschakelt de relatie tussen jullie en de moeder van het kind ook even een flinke optater krijgt en dat heeft ook gevolgen voor de verdere relatie met jullie (stief)kind. Dus ik zou eerst andere stappen ondernemen, om te kijken of jullie via die weg ook de hulp kunnen krijgen die er nodig is

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:54

Als je Veilig thuis inschakelt dan jaag je moeders tegen je in het harnas en dan ben je nog veel verder van huis. Gezag gaat hier ook geen verschil in maken en afdwingen geeft hetzelfde resultaat, namelijk een boze moeder en een nog moeilijkere verstandhouding, ook met kind. Dit is serieus echt een hele lastige situatie. Er zijn denk ik voor nu maar 2 dingen die je kan doen. Met het kind gaan praten en dan niet belerend maar echt vanuit een open gesprek vanuit je eigen gevoel. Dus niet ‘ik wil dat je dit’, maar meer ‘ik zie dat dit en dit gebeurt en ik maak me zorgen’. Vertel je zorgen en dat je bang bent dat hij de verkeerde kant opgaat. Dat je weet dat het een slimme jongen is en dat je erop vertrouwt dat hij weet waar de grenzen liggen. Dat je hoopt dat hij zijn verstand erbij houdt.
En apart toch nog een keer met moeder praten en aangeven dat je je zorgen maakt en wat jouw kijk hierop is. Meer kan je niet doen. Pas als hij echt wordt opgepakt door de politie kan je meer. Dan komt Veilig thuis wel om de hoek kijken, maar je hoopt natuurlijk dat dit niet gebeurt. Pas als het echt uit de klauwen loopt en zoon ontspoort en moeders verzaakt ernstig, dan kan je gezag afdwingen en zelfs eventueel eisen dat zoon bij jou komt wonen. Maar dit is allemaal niet in het belang van het kind.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 19:21

Veilig thuis kun je ook altijd bellen voor advies, je hoeft dan niet meteen een melding te doen.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 19:28

Je kan anoniem melden bij VT. Anders dit op school uitleggen ook zij kunnen een melding maken of het eerst via de leerplichtambtenaar spelen. Als een kind spijbelt en moeders liegt over absentie kan daar zeker een dossier mee opgebouwd worden.

Lastige situatie

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 19:30

Hele vervelende situatie voor het kind zeg en dat is natuurlijk ook moeilijk om te zien als naaste. Ik weet niet of je echt nog veel kunt nu, het is een beetje laat zeg maar om echt nog invloed uit te kunnen oefenen. Nooit gezag geregeld, nooit meer dan om-het-weekend-vader geweest en zelfs (al) een tijd helemaal geen zorg geleverd en kind is nu puber (en is zich zeer bewust van de weinige zorg die vader heeft geleverd en neemt dan ook weinig van hem aan).

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 20:10

Vanavond samen even weer over gehad en veilig thuis gaan we sowieso niet doen.. hij wil idd zijn ex en kind niet nog meer tegen zich in het harnas jagen. Het liefst laat hij het nu even helemaal los en maar zien wat er gebeurt, maar dat gaat ook volledig tegen zijn natuur in, dus moeilijk. Hij kan er gelukkig wel op vertrouwen dat als er wat gebeurt hij het wel hoort. Zijn familie houdt de boel ook wel in de gaten en kind hangt ook veel in dat dorp rond.. dus dat vertrouwen moeten we voor nu maar hebben.

Wat hij nog wel wil doen is met sww bellen waar kind als tijdje gaat praten, misschien dat ie daar zijn verhaal kwijt kan en dat zij dat mee kunnen nemen.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:14

Ik zou zo snel mogelijk het proces regelen dat hij gezag krijgt, dat er een ouderschapregeling op papier komt en alle legale zaken regelen. Ik begrijp echt niet dat je dit niet goed regelt. We hebben het over je eigen kind en dan heb je niets geregeld onder de noemer ik wil niet dat het contact verslechterd. Als het kind straks verder in de problemen raakt heb je als vader helemaal geen poot om op te staan. Prio lijkt mij dit soort zaken goed te regelen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:59

GDG schreef:
Hele vervelende situatie voor het kind zeg en dat is natuurlijk ook moeilijk om te zien als naaste. Ik weet niet of je echt nog veel kunt nu, het is een beetje laat zeg maar om echt nog invloed uit te kunnen oefenen. Nooit gezag geregeld, nooit meer dan om-het-weekend-vader geweest en zelfs (al) een tijd helemaal geen zorg geleverd en kind is nu puber (en is zich zeer bewust van de weinige zorg die vader heeft geleverd en neemt dan ook weinig van hem aan).

Ik vind het ook wel laat om in te grijpen. Waarom was het kind zo weinig bij vader? Waarom zo laks met het gezag regelen?