Woning accepteren of niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gwenvd

Woning accepteren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 10:31

Wat vindt bokt? Altijd benieuwd naar andere meningen en ideeën.

Ik lig op het moment in scheiding, ik heb 2 kinderen van 7 en 4 en we zullen een co ouderschap aangaan. Dus de kinderen zijn de helft van de week bij mij en om en om het weekend.

Nu sta ik via de woningbouw op nummer 1 bij een huisje. Super spannend maar er zitten een paar nadelen aan.
Ben ik in de positie om daar over te vallen of moet ik deze kans met 2 handen aangrijpen en er wat moois van maken.

De voor en nadelen op een rijtje:
Voordelen:
- dichtbij ons andere huis, voor de kinderen verandert er daardoor qua omgeving weinig, geen nieuw dorp etc.
- een tuin
- überhaupt een huisje!!
- betaalbaar
- ik kan er snel in

Nadelen:
- het is klein, 2 slaapkamers dus de kinderen moeten een kamer delen, en het is echt klein.
- spoorweg grenzend aan de achtertuin
- gehorig

Ik ben benieuwd!

Change03

Re: Woning accepteren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:33

In deze tijd, in de situatie waarin je ziet icm de voordelen zou ik hier niet eens over twijfelen….. succes

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:35

Hoe klein is klein en om wat voor spoorweg gaat het? Is het acht keer per uur een intercity of twee keer per uur een boemeltje?

Maar wat Change03 zegt, in deze tijd zou ik vooral pakken wat je kunt. Een tuin, betaalbaar en dichtbij zijn echt heel grote voordelen, voor mij zouden de nadelen er iig niet tegenop wegen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:37

Ik zou het accepteren.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:38

Spoor wen je aan, ik heb er ook vlak naast gewoond. Grootste nadeel is 1 slaapkamer voor beide kinderen als ze ouder worden denk ik. Tuin is wel weer heel fijn!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:39

Enige wat ik kan zeggen je went aan het treinverkeer. Ik woon ook dichtbij het spoor en ik hoor ze niet en wordt er ook niet wakker van en hier rijd zwaar materieel richting Venlo

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:40

Aan onze tuin grenst ook een spoorlijn (tussen Zutphen en Arnhem) en ik merkte het na een paar weken al niet meer. Het kan per situatie verschillen natuurlijk, maar ik zou er geen huis om laten lopen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:41

Hou je je inschrijfduur of een stukje van je inschrijfduur als je nu accepteert?
Dan kan je accepteren en eventueel later verder kijken voor een andere woning.

Op het moment zijn betaalbare woningen erg schaars.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:42

fjordjes schreef:
Enige wat ik kan zeggen je went aan het treinverkeer. Ik woon ook dichtbij het spoor en ik hoor ze niet en wordt er ook niet wakker van en hier rijd zwaar materieel richting Venlo

Dat geldt voor sommige misschien, ik woonde ook dichtbij het spoor en oke je hoort het na een tijd wel minder, ik schrok er niet wakker van, maar vond het geluid wel heel erg vervelend. Vooral als er een enorm lange goederentrein voorbij kwam.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:43

Ik denk dat ik met een spoor in de achtertuin geen oog meer dicht zou doen. Ken een hoop huizen die zo gebouwd zijn maar zelf denk ik dat ik gillend gek zou worden. Na 20 jaar in een huis in de regio van een spoor hoorde ik ze 's nachts nog langs razen. Niet iedereen went er helaas aan. Dat werd me ook altijd verteld maar helaas.. Dus misschien daar goed over nadenken bij jezelf en je kinderen of jullie daar gevoelig voor kunnen zijn. Het delen van een kamer met 4 en 7 jaar lijkt me ook niet ideaal natuurlijk dus ik snap je overwegingen.

Maar goed het afwijzen is ook weer zo wat. Hoeveel haast heb je? Want als je nu op nummer één staat biedt dat ook perspectieven voor het volgende aanbod denk ik?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:43

In jou situatie zou ik denk ik ook niet twijfelen ervoor gaan.
Tenzij.

Je kunt wachten, er geen haast bij is.

Woon je nu nog bij ex in? Ik woon ook in woning van ex dus beetje in zelfde schuitje alleen heb ik geen kinderen en hij verblijft tijdelijk ergens anders.

Maargoed als er haast bij is gewoon doen en dan kun je van daaruit iets beters zoeken ;) . Maar een tuintje klinkt al leuk en misschien vinden de kinderen het wel leuk om in een stapelbed te slapen. En een tuintje is ook wel leuk. Gehorig kan idd wel heel vervelend zijn en zie ik als het grootste probleem, maar hoevaak komen er treinen? Hoe klein is klein? 30m2 of 60m2 of ertussenin?

Het valt en staat dus een beetje met de tijd die je zelf hebt. Maar ik zou zeggen, doen!
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 22-03-25 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:45

Moeilijk. Je weet dat je hier op lange termijn niet kunt blijven - de kinderen kunnen geen kamer blijven delen, toch? Ik weet niet of ik zin zou hebben in nu verhuizen, en over 5 jaar nog eens.

Wat gebeurt als je niet accepteert, sta je dan nog steeds nr 1 op de lijst? (Ik woon in BE, geen idee of het in NL hetzelfde werkt als hier)

De spoorweg zou mij persoonlijk niet storen - daar wen je best snel aan hoor.
Maar klein = klein, en de kinderen gaan alleen maar groter worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:49

Treinverkeer wen je idd aan, maar het ligt ook wel gedeeltelijk aan de isolatie van het huis
Je merkt het vaak vooral wanneer ze opeens niet rijden :+ Dan is het opeens lange tijd stil en dat is vreemd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:52

Een kennis heeft het opgelost met een goede slaapbank in de woonkamer. Daar slaapt zij als de kinderen er zijn.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:57

Zijn er ook andere woningen beschikbaar en hoe hoog sta je daar? Vaak raak je namelijk je inschrijftijd kwijt als je accepteert (niet overal, dus even goed uitzoeken).

Als je bij andere woningen 4-5 staat en de situatie is zo dat het nog wel houdbaar is, dan zou ik wachten denk ik. Is dit niet het geval, ja dan kun je het beste hiervoor gaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:02

Travel_me schreef:
Zijn er ook andere woningen beschikbaar en hoe hoog sta je daar? Vaak raak je namelijk je inschrijftijd kwijt als je accepteert (niet overal, dus even goed uitzoeken).

Als je bij andere woningen 4-5 staat en de situatie is zo dat het nog wel houdbaar is, dan zou ik wachten denk ik. Is dit niet het geval, ja dan kun je het beste hiervoor gaan.

Dat is ook wat ik zelfde denk.

Succes!

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:03

Ik ga er vanuit dat bij het aannemen van dit huisje de inschrijftijd vervalt? En je weer (minimaal?) zo'n 10 jaar inschrijftijd moet gaan opbouwen en daarmee 10 jaar in deze woning moet blijven? Als er geen haast bij de verhuizing is dan zou ik zelf denk ik wachten... dat staat (voor mij) los van het spoor, maar is meer in reactie op dat het een kleine woning betreft. Het is natuurlijk wel super dat het in de omgeving is, zodat er weinig voor de kinderen veranderd en hen minder belast. Ik weet natuurlijk niet in welke omgeving je woont, dus misschien zou je nog kunnen onderzoeken wat de gemiddelde doorstroomtijd van woningen in die omgeving is? En dat mee laten wegen in jouw besluit? Vaak vinden kinderen privacy rond pubertijd echt wel fijn en dat valt voor jouw kind van 7 al wel binnen de 10 jaar..

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:05

troi schreef:
Een kennis heeft het opgelost met een goede slaapbank in de woonkamer. Daar slaapt zij als de kinderen er zijn.

Dit was ook mijn eerste gedachte, een slaapbank of een opklapbed.
Is je woonkamer bijvoorbeeld ook erg klein? Anders is er daar misschien een mogelijkheid om een tussenwandje of een mooie divider te plaatsen, zodat je op die manier een extra slaapplek creeërt voor jezelf.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:07

ik weet niet of er haast bij is voor je, of je nog even kan blijven waar je zit.
als er haast is heb je geen keuze, anders zou ik nog even afwachten. misschien volgt er over een maandje een huis wat beter passend is. als je dit accepteert en er niet naar je zin woont, kan je er zomaar 15 jaar "vast" zitten. je kan altijd gaan kijken natuurlijk en dan beslissen. is het gewoon via inschrijving woningbouw zonder urgentie? dan mag je gewoon alsnog afwijzen volgens mij.

ik werd gek van mijn vorige gehorige huis door de overmatige woongeluiden van de buren.
ook nog een spoor erlangs... als je de keuze hebt zou ik het niet doen.
Laatst bijgewerkt door veneri op 22-03-25 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:07

Indien de mogelijkheid tot een andere woning zich snel aan kan doen zou ik wachten.
De trein wen je wel aan, maar de ruimte is een dingetje.

Mij bekruipt namelijk het gevoel dat je kinderen alleen maar groter worden.
Bij pappa ieder een slaapkamer hebben en op een bepaald moment ervoor kiezen om daar te gaan wonen.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 11:10

Bedankt voor alle reacties.

Als ik het huis accepteer ben ik mijn inschrijftijd kwijt.
Ik heb verschillende voorrang punten waardoor ik wel hoger kom.
Tot nu toe is er in onze woonplaats en de plek waar ik nu op nummer 1 sta (dit is een mini dorpje naast onze woonplaats) nog geen andere woning voorbij gekomen. Er is hier weinig aanbod.
Ze gaan wel een aantal woningen renoveren maar ik weet die prijsklasse niet.
In omliggende plekken sta ik in dorpen ver weg van hier wel op nummers 1 t/m 5 maar in de aanliggende populaire steden op ongeveer nummer 15.

Indd is het zo dat de jongens niet voor altijd op 1 kamer kunnen blijven, dit is gelukkig wel nog ver weg. Kans bestaat ook dat ze dan meer bij hun vader zullen zijn of in ieder geval is die mogelijkheid er wel.

Het is 60m2 geloof ik, zit wel een bijkeukentje bij wat fijn is voor wasmachine ed.

Qua haast, die is er wel degelijk. Ik zit nu steeds op andere plekken, ik heb nu voor 3 maanden nog een plek om te verblijven maar daarna nog niks. Bij mijn ex blijven is geen optie, we gaan nog oké met elkaar maar voor hem en de kinderen is het niet goed. De hoop dat ik blijf is dan te groot en te verwarrend.

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:12

Met bovenstaande in ogenschouw zou ik dan zeker de woning accepteren; in deze markt is de kans op iets geschikts inderdaad heel klein, zeker als je ook wil dat het betaalbaar blijft. Meer oppervlakte betekent natuurlijk vaak ook gelijk hogere maandlasten.

Er zijn overigens best veel slimme interieurideeën voor kleinere woningen, waardoor je relatief veel ruimte bespaart. Daar misschien ook eens naar kijken (en investeren)? :)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:14

Ik zou het accepteren.

Het is echt heel onhandig als je verder weg komt te wonen. Dat is ook een grotere omslag voor de kinderen. Daarnaast is het in deze tijd sowieso een wonder als je ergens een plek hebt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:16

Uit ervaring van familie weet ik hoe fijn het is voor kinderen dat ouders dichtbij/ op loopafstand wonen. Dan heb je veel meer mogelijkheden tot contact.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 11:20

Dank jullie wel voor alle berichten. Het grappige vind ik dat de verhouding precies is hoe ik me voel en hoe ik er in sta.

Het grote gedeelte zegt: doen!! En dat kleine stemmetje zegt: ja maar dit en dat.

Heel fijn om jullie meningen te lezen!