Oplichting of veilig? PayPal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Oplichting of veilig? PayPal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 16:09

Hoi,
Via mijn fb pagina gecontacteerd geweest.
Desbetreffende persoon wil iets kopen maar alleen via PayPal betalen en staat erop dat ik PayPal installeer.

Moet ik dit zaakje vertrouwen of beter niet? Aangezien ik gevonden heb dat ze een claim kunnen indienen en geld terugeisen.

Is iemand uit Duitsland, zegt hij, z'n fb profiel geeft namelijk wat anders aan. Dat maakt mij ook achterdochtig.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 16:10

Omdat dit topic beter op LZP past ga ik het daarheen verplaatsen.

VMR --> LZP

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 16:12

Zou het zeker niet doen als het niet goed voelt. Dat zal niet voor niets zo zijn ;)

Als iemand iets tweedehands bij mij wilt kopen, kan dat via facebook met direct overmaken, via marktplaats eventueel met koperbescherming of via vinted en dat is ook met kopersbescherming.

Als je onderbuik gevoel zegt dat dit gek is en niet helemaal vertrouwd is, dan gewoon niet doen.
Iemand anders koopt het vast wel :)

BrankaZ

Re: Oplichting of veilig? PayPal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 16:14

Als iemand mij gaat vertellen hoe er wordt betaald en ik mij daar ongemakkelijk bij voel, haakik af. Dan duurt het (helaas) iets langer voor ik het kwijt ben.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 16:24

Het voelt idd niet goed, ik betaal zelf nooit via PayPal of 2dehands ik stort altijd via overschrijving.
Heb ook gemeld het te willen brengen, maar dan blijft hij aandringen voor PayPal.

Dus nee ik vertrouw het niet.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 16:27

Paypal is normaal gesproken juist heel veilig, maar als je het niet vertrouwd kun je het beter niet doen.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 16:28

Paypall zelf is hartstikke veilig maar als het niet goed voelt dan gewoon niet doen toch? Of is het iets wat je onmogelijk kwijt raakt?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 16:31

Het vreemdste is dat het 2 tekeningen zijn en deze ook niet actief te koop aangeboden worden. Ik ben zelfs maanden niet meer op mijn pagina geweest.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 16:37

Overschrijving moet altijd kunnen toch? Waarom dan per se met paypal werken? Geeft de koper daar een reden voor?

Met paypal heb je wel kopersbescherming dacht ik, maar ik ben er niet meer 100% van op de hoogte.

Ik gebruik het alleen om buitenlandse valuta te betalen, daarvoor is het wel rete-handig

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 16:42

Paypal is een prima systeem, gebruik het al jaren regelmatig (meerdere keren per maand) en nooit iets raars mee voorgehad.

Maar inderdaad, als je je bij deze koper of de manier waarop diegene aandringt niet prettig voelt dan inderdaad niet doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 16:43

foxy80 schreef:
Overschrijving moet altijd kunnen toch? Waarom dan per se met paypal werken? Geeft de koper daar een reden voor?

Met paypal heb je wel kopersbescherming dacht ik, maar ik ben er niet meer 100% van op de hoogte.

Ik gebruik het alleen om buitenlandse valuta te betalen, daarvoor is het wel rete-handig

Ja en ik kan me voorstellen dat het de persoon daar om te doen is.

Maar goed, als het niet goed voelt en je geen PayPal hebt, dan houdt t gewoon op toch?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 16:45

Ik ga voor een koper niets installeren.
Ik zou zonder moeite iets wat op facebook of mp staat op vinted willen zetten als ze liever via daar kopen. Omdat ik dat al heb.
Maar iets aanschaffen voor een ander niet.

En zeker als brengen genegeerd word zou ik het dus laten.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 16:48

Je intuïtie zegt dat er iets niet pluis is. Het maakt niet uit hoe veilig of onveilig een betaalmethode is, als iets niet goed voelt, luister er vooral na, want 99 van de 100 keer klopt die. Iemand die jou eigenlijk paypal probeert op te dringen, komt voor mij over als iemand die later ook problemen kan veroorzaken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 17:24

_San87_ schreef:
foxy80 schreef:

Ja en ik kan me voorstellen dat het de persoon daar om te doen is.

Maar goed, als het niet goed voelt en je geen PayPal hebt, dan houdt t gewoon op toch?

Ze kunnen daar toch ook misbruik van maken?

Ik vond dit:
En hij geeft een adres in Duitsland op terwijl z'n profiel volledig Hongaars is (werkplaats, waar hij woont) daarom vertrouw ik het niet.

Hij zegt dat hij het geld zal storten via friends & family en ik dan het bedrag direct kan opnemen. Maar toch...
Afbeelding

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 17:25

We zijn weer wat wijzer. Niet aan beginnen dus.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 17:25

Klopt. Heel makkelijk zelfs.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 18:21

Paypal vind ik top! Je kunt zelfs je geld laten terug halen als iets niet in de haak is. Kopers bescherming.
En echt veilig.
Maar als iets niet goed voelt ben je niks verplicht he

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 18:28

Popstra schreef:
Paypal vind ik top! Je kunt zelfs je geld laten terug halen als iets niet in de haak is. Kopers bescherming.
En echt veilig.
Maar als iets niet goed voelt ben je niks verplicht he

Voor kopers super veilig dus, maar ts is in dit geval de verkoper. Daar hoor ik minder goede verhalen over.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 18:29

Met Friends and Family kan er in principe weinig mis gaan. Het kan alleen vrij lang duren voor je er over kunt beschikken omdat je een nieuwe gebruiker bent.

Maar als het niet goed voelt, niet doen. :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 18:31

Maar ik ben ook niet zeker dat hij het werkelijk met die optie doet.
Hij reageert ook niet meer dat zegt voor mij ook al genoeg.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 18:32

Ik zou het niet doen. Ik vertrouw het niet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 18:33

Heel simpel, als je er geen goed gevoel over hebt, niet speciaal een PayPal account aanmaken voor dit.

Ik vind het een fijne betaaloptie, maar dat is wel vanuit de kopers-kant, met verkoop heb ik geen ervaring.

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 18:38

Via friends & family kan hij het geld niet terug halen volgens mij. Er is dan namelijk geen kopersbescherming. Vooral als ik wat koop online in Duitsland gebruik ik eigenlijk alleen maar friends en family paypal, werkt prima.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 19:40

Ik werd wat maanden geleden ook benaderd door een koper die via paypal wilde betalen.
Ik dat aangemaakt want wist dat paypal an sich wel veilig was. Koper wist dat ik het niet gebruikte dus niet wist hoe of wat.
Was allemaal geen probleem, hij had alleen een emailadres nodig. Deal gesloten en ik kreeg een mail dat er een bedrag gereserveerd was voor mij. Dus ik zei af te wachten tot ik het geld had voor ik zou opsturen, "ja dat komt pas vrij als je een T&T hebt etc" Aangegeven dat ik wilde wachten..
om de paar uur kreeg ik bericht; "heb je het al weggebracht? Je krijgt echt je geld als er een tracknr is".

Inmiddels had ik de app gedownload en daar zag ik geen reservering.. Hij had dus een valse mail gestuurd en hoopte dat ik zijn verhaal trapte. Kreeg ook geen verzendverzoeken meer. Ik ben hem toen meermaals per dag gaan vragen of het al overgemaakt was :+ .

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 19:45

Ja deze bood ook aan mij te helpen met aanmaken van een account. Hij zou zogezegd voor PayPal gewerkt hebben.

Ik zie eigenlijk meer en meer rode vlaggen nu ik dit allemaal op een rij zet.