Vastloper in tuinontwerp. Creatieve meedenkers gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annepaardoes

Vastloper in tuinontwerp. Creatieve meedenkers gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 12:08

Hoi Bokkers,

Dit jaar gaan we eindelijk onze achtertuin aanpakken.
7 jaar naar uit gekeken dus er zijn al vele ontwerpen de revue gepasseerd. Nu heb ik eindelijk een ontwerp waar ik blij mee ben.

Afbeelding

Afbeelding

De tuin is bijna 10 meter breed en 12,5 meter lang.

Gisteren hebben we een prachtige grote bolcatalpa opgehaald.
Deze zou in de rechter border tussen het ronde terras en het gras komen. Alleen nu hebben onze buren, die rechts van ons wonen, terecht aangegeven dat ze graag willen dat de boom 2 meter uit de erfgrens wordt geplant.

Afbeelding

Waar de stip nu staat is op twee meter van de erfafscheiding. Dat betekend dat de borderbak aangepast moet worden. Één grote, lange bak vind het ik niet mooi. Het liefst wil ik de boom niet veel verder naar links, want dan geeft hij in de ochtend te veel schaduw op het terras. Plus dat de buren links van ons hele grote bomen in de tuin hebben die veel schaduw geven. Dan zou de bolcatapla te weinig zon krijgen.

Mijn creativiteit raakt een beetje op.
Afbeelding
voornamelijk voor dit gedeelte zoeken we een ander idee. De rest zijn we blij mee.

Wie wil er met ons meedenken?

Femke_Tweety

Re: Vastloper in tuinontwerp. Creatieve meedenkers gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 12:10

Hoe hoog is de bolcatalpa die jullie hebben en hoe handig zijn jullie zelf met in vorm snoeien en in vorm houden?

Is in het midden van de cirkel een optie?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 12:12

En anders eventueel de bol in het midden van de achterste border.

Maar dat hangt af van of dat aan andere buren grenst of aan de straat.

Dan verder het ontwerp gewoon gelijk houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 12:30

Je zou de bolcatalpa ook in de andere hoge bak kunnen zetten (de linker).
Overigens als een bolcatalpa goed gesnoeid wordt heb je er zeer weinig last van.
Dit is de onze die jaarlijks gesnoeid wordt (nu nog niet gedaan). Hij staat nu al haast 10 jaar.
De hoge takken erboven zijn van de boom bij de buren.
Afbeelding

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 12:34

Je zou inderdaad de boom in het midden van de cirkel kunnen zetten, en dan zoiets maken:

Afbeelding

Of je koopt nog een bolcatalpa en doet ze op de plek in het grind waar je nu twee andere boompjes in de planning had staan? En dan een mooie heester of laagstam boompje die niet boven de schutting uit komt op de plek waar je oorspronkelijk de bolcatalpa wilde.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:21

xLoki schreef:
Je zou inderdaad de boom in het midden van de cirkel kunnen zetten, en dan zoiets maken:

[ Afbeelding ]

Of je koopt nog een bolcatalpa en doet ze op de plek in het grind waar je nu twee andere boompjes in de planning had staan? En dan een mooie heester of laagstam boompje die niet boven de schutting uit komt op de plek waar je oorspronkelijk de bolcatalpa wilde.

Hoe krijgt de boom dan voldoende water?
En door de wortels komt het terras op een gegeven moment toch omhoog?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:54

En als je eronder zit te eten valt er vanalles in je eten :D

Op de plek van die 'vierkante' boompjes is ook wel een optie.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 14:09

Als je die bolcatalpa precies in het midden zet, van wat nu het pad is. En dan de borderbakken kleiner maakt, zodat er links en rechts een pad is. Dan heb je nog de symmetrie, en de catalpa op een plek waar de buren het prettiger vinden

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 14:13

Wellicht is het een optie om de border waar eerst de boom zou komem net zo groot te maken als de linker. Dan de border langs het gras iets langer maken en dan eventueel ook aan de linkerkant van het gras nog een border. De boom zou dan midden in het gras kunnen staan. Zo behoud je symmetrie in je ontwerp.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 14:27

Dank jullie voor het meedenken allemaal!

De boom op het terras is geen optie. We hebben veel schaduw van de bomen links van onze tuin dus het terras is een van de weinige zo’n plekken. Daarnaast is de tuinset al aangeschaft

Symmetrie hoeft wat ons betreft niet perse.

Een paadje links en recht van de boom zou kunnen. Alleen hoe doe je dat dan met de border die rond het terras zit?

De catalpa in het gras heb ik ook aan zitten denken, maar al je dan een zwembad neer wil zetten staat de boom in de weg :')

Het liefst hebben we de catalpa in de buurt van de plek die we nu in gedachte hebben. Alleen ik zit vooral te stoeien met de vormen van de borders.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 14:38

Ik zou 1 (schuin/diagonaal) paadje naar het terras maken ipv 2, en het paadje komt dan op de plek van de kleine rechthoekige border. De kleine rechthoekige border vervalt daarmee.

De plekken waar nu paadjes zitten, zou ik opnemen in de border rondom het terras. De border waar de catalpa staat, kun je evt dan nog iets vergroten.

Optie 2: Je kunt ook nog werken met een hoge border voor de catalpa, en die andere border dan iets lager maken. Zodat je geen lange rechte border krijgt.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 14:42

Origineel geplande plek van de boom was dan ongeveer 1 m uit erfgrens? Hoe groot is de kroon van de boom op zijn grootst? Zou hij dan overhangen bij de buren?
En wat zegt de apv over locaties v bomen tov erfgrensen?

Wat is de reden dat de buren hem verder van de grens willen hebben? Schaduw? Blad in tuin?

Als je zo lang hebt gedaan over je ontwerp, zou ik namelijk niet na 1 opmerking van je buren meteen je ontwerp omgooien, maar eerst kijken in hoeverre dat wat jij gepland had binnen de regels valt, en overleggen met buren over het hoe en wat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 15:02

Die bomen van buren waar je veel schaduw van hebt, staan die binnen 2 meter van de erfgrens?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 15:08

Over een andere boeg,

Kan de bolcatalpa eventueel nog geruild worden voor een andere leiboom?

Smal geleid, bijvoorbeeld een mooie oude, smal geleide peer,
Smal geleide liquidambar
Etc.

Dan heb je wel je blikvanger, die ook wat korter op de grens kan want niet overhangend etc.

Peer zou fruit geven, liquidambar fantastische herfstkleuren en zo zijn er natuurlijk tig andere bomen die super smal gehouden kunnen worden (niet breder dan een heg) en die ieder hun eigen bijzonderheid hebben.

Dan hoeft het ontwerp niet per se veel aangepaste te worden

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 15:18

En nóg een ander idee,

Catalpa komt exact op plek stip, paadjes blijven waar ze zijn

Maar je herhaalt de exact zelfde cirkel van het terras aan de rechterkant.

Zoals dit.

Het gras is dan niet vierkant maar 1 kant rechthoekig andere kant ovaal.
Zwembad nog steeds een optie,
Catalpa op de goede plek, paadjes op de gewenste plek,

En toch redelijk passend binnen het huidige ontwerp.

Dit idee;

Afbeelding

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 17:09

Volgens je profiel woon je in “omgeving Apeldoorn”. Als dit betekent dat je onder de gemeente Apeldoorn valt dan mag je die boom gewoon planten waar je hem wilde want vanaf september 2024 mag je in de gemeente Apeldoorn bomen planten op 50 cm vanaf de erfgrens.

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 17:17

Leuk ontwerp!
En bovenstaande optie met de ronding bij het gras vind ik heel mooi.
Je noemt het onderwerp zwembad al. Deze wil je op het gras zetten? Weet niet of je kids hebt en of deze veel en vaak staat? Hier hebben we met het ontwerpen van de tuin rekening gehouden met een stuk bestrating voor het zwembad (Incl buitenstopcontact voor de pomp). Ben er heel blij mee. In onze vorige tuin stond hij ook op het gras (kleinere versie) maar dat vindt het gras niet leuk. En ik vind het water elke dag verversen niet leuk, haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 17:26

Melzazu schreef:
Volgens je profiel woon je in “omgeving Apeldoorn”. Als dit betekent dat je onder de gemeente Apeldoorn valt dan mag je die boom gewoon planten waar je hem wilde want vanaf september 2024 mag je in de gemeente Apeldoorn bomen planten op 50 cm vanaf de erfgrens.

Maar je wilt ook nog een beetje leuk met je buren om kunnen gaan ;)
Overigens als het past in de bak/ontwerp zou ik kijken of een meter of 1.50 met de buren ook accoord is, zéker als ze zien hoe klein de bol van een bolcatalpa maar is.

Die ronding in het gras vind ik dus niets; teveel verstoring in de balans van het ontwerp.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 17:34

Ja en dat kan andersom ook. ;)
Zoals ik van de tekening denk te zien dan zou de boom in het midden van dat stukje waar ze hem wil op 1 meter staan. Even gezien vanaf de stip wat 2 meter is.

Dat zou toch een fijn compromis zijn. Het is geen eik of zo die een mega dikke stam krijgt en 15 meter hoog wordt.

Maar goed, het is nog steeds afhankelijk van de plaatselijke verordening natuurlijk. Het was meer dat ik dacht: misschien hoeft dat plan niet rigoureus anders.

Het was maar een tip.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 22:26

Ik vind het echt fijn dat jullie zo meedenken. Dat geeft weer inzichten.

Het schuine paadje is ook nog geen gek idee. Maar eens meenemen in de opties om even uit te tekenen.
De bak toch doortrekken, maar met verschillende hoogtes werken gaan we ook uittekenen.

De bomen van de andere buren staan binnen 2 meter van de erfgrens. Maar die zijn erg groot en oud. Die hoeven (en mogen) ook niet weg.

We kiezen voor een goede verstandhouding met onze buren. Het probleem is vooral het blad dat in de tuin zou komen.
We hebben een hele oude bolcatalpa opgehaald. Echt een plaatje! Ik ben er helemaal verliefd op. Wel heeft die een behoorlijke kroon. Die zal ergens tussen de 2 en 2,5 meter diameter zijn.

Wij vallen onder de gemeente Epe. Officieel moeten nieuwe bomen 2 meter uit de erfgrens staan, tenzij goedkeuring van de buren. (Officieel eigenlijk via de notaris, maar die gok nemen we).
De achterste bomen komen ook dichter bij de erfgrens, maar dat is geen probleem.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 23:02

Hoe staat de zon in je tuin en waar wil je schaduw en waar niet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 07:29

Is het niet gewoon een optie om het hele zaakje een beetje op te schuiven?

De linkerbak draai je een kwart slag. Zodat de korte kant "beneden" komt op de tekening.
De rechterbak verleng je een stukje zodat je boompje er mooi in past.
En je houdt nog steeds een paadje er tussen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 08:58

Ons huis staat aan de oostkant. De zon gaat langs de grote bomen van de buren links en gaat onder aan de korte zijde bij de achterburen.

pmarena schreef:
Is het niet gewoon een optie om het hele zaakje een beetje op te schuiven?

De linkerbak draai je een kwart slag. Zodat de korte kant "beneden" komt op de tekening.
De rechterbak verleng je een stukje zodat je boompje er mooi in past.
En je houdt nog steeds een paadje er tussen.

Ook niet gek. Alleen hoe doe je dat dan met de border rond het ronde terras?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 09:02

We zijn al een beetje gaan tekenen. Ook hebben we fysiek in de tuin het een en ander geprobeerd.

Afbeelding
Het idee van een lange bak maar dan verschillende hoogtes en ook een verspringing in breedte.

Vee benoemde ook de boom in het midden. Dat heeft mij op dit idee gebracht:
Afbeelding
Bank links en recht van de boom. En de boom in een stukje grind. Het wordt dan niet echt een paadje, want de boom is te groot om onderdoor te lopen, maar je hebt toch een opbreking van het geheel. (Even het rondje om de boom wegdenken. De border rond het terras blijft behouden)

Het idee van het schuine paadje hebben we ook geprobeerd uit te tekenen maar dat kwam toch raar uit met de borders. Kreeg dan niet kloppend.

We brainstormen nog rustig verder, dus spui vooral jullie ideeën.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 09:35

En als je nou die 2 “blok” boompjes rechts naast de schuur vervangt door de bolcatalpa en die dan daar gewoon in het midden zet?
En dat je dan bij het ronde terras de bakken zo laat en in beide bakken dan iets symmetrisch plaatst wat toegestaan is op die afstand?

Dan hou je ook de symmetrie.

Die lange bak vind ik leuk bedacht maar niet zo mooi passen dan bij de rest van je ontwerp.

Boompje gewoon in het midden tussen de bakken vind ik wel erg mooi ook!