Electrische fiets kopen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sabri

Electrische fiets kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 21:37

Omdat ik hier nu 3 gewone fietsen heb en nergens goed op kan fietsen, zonder steeds pijn in mijn knie te krijgen ivm een chronische kniepeesblessure, overweeg ik nu om een electrische fiets aan te schaffen. Waar begin je met zoeken? Zijn alleen dure electrische fietsen goed of kun je ook vooruit met de goedkopere electrische fietsen? En waar schaffen mensen tegenwoordig hun fiets aan? Online of gewoon bij een fietsenzaak ergens in de buurt?
Ik woon in een grote stad en wil op zich ook graag wat langere fietstochten maken, en liefst ook gewoon voor een boodschap naar de supermarkt, waar begin ik met mijn zoektocht?
Hoe zit het met het opladen van de accu, als de accu vol is, moet je dan de stekker er weer uitdoen gelijk of kan dat ook de volgende dag?
Ik ben echt helemaal leek in electrische fietsen en weet niet goed waar ik op moet letten bij aanschaf

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:55

Wat je van te voren kunt bedenken, is welke foetushouding je prettig vindt.
Ik zelf zit graag een beetje sportief en heb een touring model van Cube.
Maar als je liever echt rechtop zit (zoals model oma-fiets, bijvoorbeeld) dan moet je als e-bike niet mijn fiets kopen.

Verder is een paar keer proefrijden op verschillende typen fietsen ook nog wel aan te raden.

Onze eerste kennismaking was op een huurfiets op Schiermonnikoog met voorwielmotor en dat vond ik echt verschrikkelijk. Je stuur wordt er zwaar van en de fiets heeft de neiging onder je kont vandaan te willen.

Mijn Cube heeft een middenmotor en dat vind ik erg fijn fietsen.

Verder vind ik een fiets met een (uitneembare) accu in het frame kwa gewichtsverdeling en daardoor balans fijner dan de accu onder de bagagedrager.

Een uitneembare accu heeft als voordeel dat je hem ook binnen kunt laden en het is voor elke accu beter om de stekker te verwijderen zodra de accu vol is (en opladen bij kamertemperatuur is voor de (levensduur van de) accu beter dan bij lage temperaturen in je schuur).

Ik heb mijn ebike bij een fysieke winkel gekocht, waar ik kon proefrijden en waar men bij afleveren helpt met het afstellen van je stuur en zadel.

Ikzelf zou een fiets om die reden al niet snel online kopen.

Maar wat anderen daarin doen? Geen idee.

boemel

Re: Electrische fiets kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 22:02

Ik heb recent een hoop e bikes getest. De verschillen qua houding zijn groot en voelde echt wel verschil in kwaliteit.
Neem er 1 met goede accu en verder lekker gaan testfietsen. Er zijn zat tweedehands goede fietsen via fietswinkel te koop waar je nog garantie op krijgt.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 22:03

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 22:04

over voorwielmotoren en dat de fiets "onder je vandaan schiet". Dat ligt echt aan het systeem.

Ik heb een Sparta met voorwielmotor en die doet dat dus niet. De motor schakelt wat later in als je begint te fietsen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 00:11

Bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik dan inderdaad eens wat fietsenwinkels afga binnenkort en ga testen. Eerlijk gezegd heb ik nooit op een electrische fiets gezeten. Ik zit wel liever rechtop weet ik. Dat eerdere topic ga ik ook even lezen, ik had gezocht en het zelf niet gevonden een eerdere topic over dit onderwerp.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 00:27

Voor rechtop vind ik Gazelle fijn. Stuur kan zelfs nog wat hoger door er een buisje tussen te zetten.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 08:02

Ik ben ook op zoek naar een electrische fiets. Heb afgelopen week op een Sparta gefietst. Ik was fan! Maar het ding kost €3000.. Pff, daar moet ik echt goed over nadenken.. Ik zoek eigenlijk een goedkopere.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 08:05

De keus is heel persoonlijk, wij zijn naar de fietsenzaak hier (in Duiven) gegaan. Die is heel groot en heeft veel keus. Toen een ochtend een aantal fietsen geprobeerd en het is voor mijn vriend en ik een RIH geworden met voormotor (2800 euro). Die vonden wij het lichtst fietsen.
Nog steeds blij mee. Ik heb er 5500km mee gefietst en mijn vriend 6500km. Vooral woon-werk, maar we gaan in de lente en zomer ook graag een eind fietsen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 08:18

Ik heb een paar jaar geleden ook een elektrische fiets gekocht toen ik voor mijn werk dagelijks een flink eind heen en weer ging. Wat een verademing was dat zeg.

Ik ben naar de fietsenwinkel in het dorp gegaan en heb om advies gevraagd. Kreeg uiteindelijk een Sparta onder mijn kont en na een klein stukje fietsen heb ik deze genomen. Was geen goedkope fiets, maar ook zeker niet de duurste gelukkig.

Qua opladen zou ik dat ding alleen overdag opladen als je er zelf bij aanwezig bent. Het komt namelijk heel sporadisch nog wel eens voor dat er toch iets mis gaat met die accu's en dan ben je er maar liever bij en wakker. Zou zo'n ding dus niet onbeheerd de hele nacht aan de lader zetten.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 08:26

Hier een sparta met voormotor gehad, topfiets behalve motor aan voorkant, over een wildrooster uitglijden en dan gaat je wiel gewoon nog ff door. Dus voorzichtig fietsen 10 jaar mee gedaan. Nu een amslod, dure fiets 2600 eu kon m via werk met verkoop van wat uren wat makkelijker aanschaffen. Gaan ze failliet...zucht , weg garantie.
Dus voor nu zou ik altijd kopen bij een winkel waar meerdere merken verkocht worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:26

Tegenwoordig wordt een middenmotor toch wel als het beste gezien.
Soms kun je met schakelen doortrappen, maar ook net zo vaak moet je even je benen stilhouden met schakelen. Wel iets om rekening mee te houden welk systeem het is.
En ik merk dat mensen vaak op een te hoog afgestelde fiets zitten. Voor mijn lengte zou ik een 52 cm frame moeten hebben, maar ik fiets veel fijner op een 49 cm.
Afneembare batterij is handig als je schuur geen stroom heeft of niet direct bij de voordeur is, zeker in de winter heb je met binnen bewaren minder stroomverlies.
Sommige merken zijn bij dieven duidelijk favoriet en ondanks een goede verzekering ben je dan alsnog je fiets kwijt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:41

Ik heb een kalkhoff van ondertussen 13 jaar oud en die doet het nog steeds prima. Mijn man heeft ook een nieuwe kalkhoff gekocht.

Het belangrijkste is, hoe vind je het fietsen. En bij twijfel verder zoeken.

Tweedehands kan ook prima als het verder een goed onderhouden fiets is.

Mijn man heeft ook een Stromer gehad (speedpedelec), ik ga die nu gebruiken voor woon werk want hij kon er maar niet aan wennen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:53

boemel schreef:
Ik heb recent een hoop e bikes getest. De verschillen qua houding zijn groot en voelde echt wel verschil in kwaliteit.
Neem er 1 met goede accu en verder lekker gaan testfietsen. Er zijn zat tweedehands goede fietsen via fietswinkel te koop waar je nog garantie op krijgt.

Dit inderdaad, de accu is iets waarom ik niet snel voor een tweedehands ebike ga. Accu's lopen na verloop van tijd sneller leeg. Dat zie je b.v. ook bij telefoons en tablets.
Nieuwe accu kan, maar is vaak duur. Dan kan je beter de prijs van een tweedehands fiets en accu optellen en iets meer uitgeven.
Zelf al enkele jaren een Batavus met middenmotor waar ik erg tevreden over ben. Had hiervoor een ebike met motor in het voorwiel, dus toen ik het eerste stuk op mijn (toen) nieuwe fiets reed ben ik afgestapt om te controleren of de fiets wat deed. Merkte niets van de ondersteuning, hoorde het ook een stuk minder. Maar het verschil zonder ondersteuning of met is echt enorm.
Mijn vriend kocht tegelijk hetzelfde model ebike met het idee dat hij de kleine stukjes nog op zijn gewonen fiets zou rijden. Daar is nooit wat van terecht gekomen.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:55

Ik ben zelf uiteindelijk bij Stella uitgekomen, ook veel fietsen getest maar fysiek ging het voor mij het beste op een Stella Livorno, met voorwielmotor, deze start pas na 2 omwentelingen met de trappers/wiel dus moet wel altijd even terugschakelen bij een stoplicht _O- . Heb hem nu 5 jaar en hij doet het nog top. Ik ben ook niet zo groot - dus een klein frame nodig, en dan nog zo rechtop mogelijk zitten. Heb geloof ik naast de Stella ook nog Amslod, een Sparta en een Qwic getest :j

Was wel even knijpen met het faillisement, maar er is een doorstart geweest en de stella werkplaats hier in het dorp is weer geopend nu + ze zijn bezig met een programma / bedrijf voor tweedehands fietsen (incl revisie van accus) en zijn bezig met onderhandelingen om hun fietsen nu ook via lokale fietsenwinkels gaan aanbieden.
Laatst bijgewerkt door Unwritten op 13-03-25 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 11:26

Ik ga altijd naar een fysieke winkel, want ik wil uitproberen, goed advies en service.

Ik heb zelf net een nieuwe gekocht. Ik wist wel wat ik ongeveer wilde.
Fiets met een Middenmotor
Zwaardere motor als mijn vorige fiets
Accu in het frame (ivm gewichtsverdeling omdat mijn werklaptop tas meegaat achterop)
Rechtop zitten (Was een grote eis, want bij voorover zitten krijg ik last van mijn handen/polsen)

ivm mijn lengte (bijna 1,80) moest het een grote fiets zijn.

Ik heb de Gazelle Grenoble C5 2025. 61cm frame; 75nm motor, 5 versnellingen, geveerde voorvork en zadelpen. Belt aangedreven.

Belangrijk zijn:
-Zithouding
-Plaats motor
-Plaats accu
-Grote van de accu (aantal KW)
-Vermogen motor
-maat fiets

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 11:51

Ik woon ook in de stad en heb geen schuur, de fiets staat bij ons op straat.
Daarom vond ik het belangrijk dat het bedieningskastje eraf kon, de batterij ook en dat een en ander wel weer-bestendig was. Je hebt ook merken waarbij als je de batterij eruit haalt er een gat in het frame zit.....maar ook daarin zijn ondertussen wel weer ontwikkelingen.

Paar (totaal 3) echt goede sloten (beter als bij de buren) en hij staat er al 2,5 jaar. Ook nog met een tracker erop ook. Zo'n kale e-fiets is ook minder interessant om mee te nemen.

Ik ben ook uitgekomen op een Sparta met midden-motor en batterij onder bagagedrager. Ik kan niet traploos schakelen (dus benen moeten even stil) maar vind dat geen probleem. Traploos was meteen stuk duurder weer. Ga gewoon proefritten maken. Ik ben erg voor plaatselijk kopen bij fysieke winkel, i.v.m. service en om plaatselijke ondernemers te steunen.

Batterij opladen doe ik binnen en alleen als ik thuis/overdag ben. Via ANWB en brandwondenstichting zijn er nu ook speciale brandvertragende zakken te koop, die ga ik ook nog aanschaffen. De oplader schakelt wel vanzelf uit als batterij vol is, maar toch.... (haal wel stekker meteen uit stopcontact en ben ook voorzichtig met de batterij) Ik kreeg gelukkig via mijn werkgever nog een bijdrage, maar ik ben er echt zó blij mee.... met 10 locaties in de stad (verpleeghuiszorg) rij ik overal heen....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:01

In principe kan je het beste bij je lokale fietsenwinkel kijken in de hoop dat het dan ook makkelijk geregeld is qua garantie en onderhoud. En inderdaad vooral proefrijden :j

Ik vind veel elektrische fietsen echt niet fijn rijden. Sommige fietsen ondersteunen heel raar schokkerig, gooien ineens een anker uit gevoelsmatig of trekken op op rare momenten. Ik heb zelf nog nooit een fijne voorwielaandrijving gevoeld.

Heb de fout gemaakt een keer een Stella te kopen. Toevallig mijn ouders ook, zelfde model. Mijn moeder was er heel blij mee....maar had dan ook nooit een andere elektrische fiets gevoeld. Ik wel.... en vond het echt een vreselijk vervelend ding. Precies bij het omhoog rijden van een heuveltje ineens stoppen met ondersteuning, nog even gas geven voor een stoplicht....echt een super irritante fiets.

Batavus met middenmotor was daarentegen wel gewoon superfijn. Dat voelde gewoon als altijd voor de wind fietsen zonder raar schokkerig in en uitschakelen. Bakfiets met Befang middenmotor is ook echt goud!! Super motortje, fietst als de brandweer :=

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 14:36

Nou hier eens een Stella, nooit meer Stella.
We hadden 2 nieuwe Stella’s en hebben welgeteld het eerste jaar 6x een monteur over de vloer gehad en uiteindelijk zijn beide fietsen terug naar de fabriek gegaan.

Inmiddels functioneren de fietsen, maar voel ik toch echt wel dat Gazelle en Batavus e.d. vele malen fijner fietsen.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 14:40

Ik heb een Cube elektrische mountainbike. Dat vind ik het fijnste fietsen. Middelmotor en goede accu vind ik heel belangrijk. En de actieradius. Dus ook daar heb ik op gelet. En ook ik koop echt alleen een fiets in een fysieke winkel en merken als Stelle en Amslod vermijd ik graag.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 14:45

Ja, de reviews van Stella en Amslod waren al ruk toen wij voor een elektrische fiets gingen kijken.

We hebben op Schiermonnikoog wel eens Sparta's gehuurd, prima fietsen, maar voor ons pasten de Cubes beter.

Inmiddels is mijn man trouwens terug naar een niet e-bike, ook van Cube, hij is gelukkig weer helemaal opgeknapt van zijn periode post-covid, wat de directe aanleiding voor het kopen van ebikes was.

Ik ben voor een nieuwe ebike gegaan toen hij voor een nieuwe gewone fiets ging, omdat ik merk dat ik echt heel veel meer fiets, ook afstanden van 25 km enkele reis naar een kantoordag, waar ik anders steevast in de lease-auto stapte.

Voor mij betekent de e dat ik altijd thuis kom, ook als ik moe ben, maar ik fiets het meest in de lichtste ondersteuning.

Maar als ik moe ben, of de bult op moet, schakel ik de ondersteuning een beetje op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 14:50

Oh man ik vind het echt heerlijk om op van die lange rechte stukken gewoon lekker vol gas stevig te trappen, maar dan een soort van te vliegen ook *\o/*

Dat stond me bij de Stella ook tegen, dat je er niet mee in die flow kon komen van wel lekker wat weerstand dat je echt lekker sportief goed door aan het trappen bent, en gewoon een fijne constante ondersteuning hebt =:)

Het was dan zo'n zeikerige trapweerstand (alsof je een slap handje schudt.....) en fluctueren in ondersteuning. Echt niet fijn. Ik wil gewoon dat het voelt als normaal fietsen, maar dan met altijd een goeie meewind die je in kan stellen op kracht zeg maar :)

Als je begint met trappen moet hij beginnen met ondersteunen en als je stopt met trappen moet dat ding ook stoppen met ondersteunen.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 14:53

Ik heb die ervaring helemaal niet met Stella en mijn man ook niet, maar wij zijn natuurlijk maar 2 mensen :j maar zo is het ook ieder zn eigen voorkeur natuurlijk!

Ik denk oprecht dat het goed is voor Stella dat ze nu een kleinere doorstart maken, met geen webshop / centrale delivery meer maar 12 winkels en een samenwerking met fietsenmakers :j

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 14:56

Weet niet eens of ze nog gemaakt worden. Maar Koga Miyata is hier (ouders) 30.000 km lang meegegaan! En stevige fijne fietsen. (Tour fietsen, hoog en rechtop zitten).
Ik heb de damesvariant ervan de laatste 2 jaar (de laatste 6000 km) gehad. Laatst stopte de accu er definitief mee. Het bereik was tot die tijd 45km bij max windkracht 3 tegen. Bij streepje 1 van 3 dus minimale ondersteuning.
Ik had de lader vaak mee om onderweg bij te laden al ging dat wel erg traag vind ik.

Nu, omdat deze stuk is heb ik een gewone fiets en dat valt me nog alles mee, zolang mijn knie niet weer begint te zeuren houdt ik het maar even zo. Wel zo fijn om niet de hele tijd te hoeven kijken hoeveel batterij je nog hebt en ik fiets nog steeds even grote afstanden. Die Koga heeft een inframe accu en met lege accu fietst die ook veel te zwaar dus eenmaal leeg heb je er niks meer aan. Het zou fijn zijn als 1 fiets zowel met als zonder accu kon worden gebruikt.
Maar een nieuwe is me nu even te duur, ik wou alleen maar even zeggen dat die Koga’s erg robuust zijn!
Laatst bijgewerkt door Marigold op 13-03-25 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 14:57

Unwritten: Het was ook wel een jaar of 7-10 geleden hoor bij ons. Toen hadden ze vooral die voorwielmotoren maar volgens mij kwamen daar later ook meer middenmotors bij...? Of achter. Die voelen ook wel okee vind ik :)

Maar ligt natuurlijk ook helemaal aan de afstelling van het geheel. En wat je fijn vindt en wat je gewend bent. Als ik niet eerst al een poosje op een Batavus Padova had gefietst en niet beter had geweten, dan had ik het misschien wel fijn gevonden net als mijn moeder :)

Marigold: ja het is echt super jammer dat accu fietsen zo zwaar zijn en je kapot gaat als de accu leeg is :=

Ik heb nu die elektrische bakfiets en een Woom 6. Eigenlijk een kinderfiets maar super fijn fietsje, lekker licht en je trapt er zó lekker op door. Kleine heeft de Woom 5 en als hij daar uitgegroeid is dan is het idee dat hij de 6 krijgt. En ik de bakfiets en zijn 5 ga verkopen en daarvan een nieuwe (of tweedehandse) elektrische fiets voor mezelf terug koop. Maar weet ook nog niet welke.