Hoe eet ik mijn pindakaas?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sodera

Hoe eet ik mijn pindakaas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 18:03

Ik ben een beetje ten einde raad…
In het kader van minder troep, geen palmolie, etc probeer ik al een tijdje om 100% pindakaas te gebruiken.

Maar al mijn potten zien er zo uit en ik krijg ze niet fatsoenlijk gemengd.
Ik woon in Ierland dus Meridian en Whole Earth zijn denk ik de enige opties.

Instagram liet mij laatst iets zien met de pot op de kop zetten: heb ik een week gedaan maar er is 0,0 gebeurd in die week…

Er zit dus, heel logisch, een laag(je) olie op de pindakaas maar ik krijg het niet gemengd. Het begin van de pot is dus meer olie dan pindakaas en het einde is heel dik en onsmeerbaar..

Wie helpt mij genieten van mijn bammetje pindakaas???

Afbeelding

Afbeelding

marleen_88

Re: Hoe eet ik mijn pindakaas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:06

Roeren met een lepeltje werkt niet?

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:06

Ik denk als je ‘m koopt zo snel mogelijk mengen en dan in de koelkast zetten. Dan stolt het en komt de olie niet meer bovenop te liggen. Om te smeren dan een flinke lepel eruit halen ‘s avonds of ‘s ochtends even in de magnetron?

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 18:08

marleen_88 schreef:

De eerste paar keer nog wel maar na ongeveer een kwart pot is het overgebleven deel daar te dik voor…

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:09

Als hij al zo extreem ontmengd is, is op de kop niet genoeg.
Eerst goed doorroeren, echt tot de bodem, en dan op de kop zetten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:11

Gaabje schreef:
Ik denk als je ‘m koopt zo snel mogelijk mengen en dan in de koelkast zetten. Dan stolt het en komt de olie niet meer bovenop te liggen. Om te smeren dan een flinke lepel eruit halen ‘s avonds of ‘s ochtends even in de magnetron?

Ik heb zelf de ervaring die zoveel olie bevat zelfs smeerbaar blijft rechtstreeks uit de koelkast.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:12

Ik zou alles uit de pot in een kom doen, echt goed mengen en dan weer terug in de pot. Maar dat is veel moeite, dus ik zou misschien nog eerder mn principes aan de kant zetten en normale pindakaas kopen _O-

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:13

secricible schreef:

Jup en als de pot nog aardig vol zit is dat een rotkarwei waar je behoorlijk vieze handen van krijgt. Echt van de boven afschrapen en de olie naar onder werken.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:13

Sodera schreef:
marleen_88 schreef:

De eerste paar keer nog wel maar na ongeveer een kwart pot is het overgebleven deel daar te dik voor…

Dus als ik het goed begrijp mengt het het ook niet lekker? Lastig zeg.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:14

Die van de jumbo eigen merk blijft redelijk gemengd. Genoeg om met een mes door te kunnen roeren in ieder geval.
Hoe je een volle pot moet doorroeren als er een dikke laag olie novenop ligt en beton onderin blijft mij ook een raadsel verder, blij dat deze beter blijft.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:14

DuoPenotti schreef:
Gaabje schreef:

Ik heb zelf de ervaring die zoveel olie bevat zelfs smeerbaar blijft rechtstreeks uit de koelkast.

Oei ik heb van de lidl en die stolt wel aardig goed maar daar heeft ts niks aan -O-

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 18:15

Gaabje schreef:
secricible schreef:

Jup en als de pot nog aardig vol zit is dat een rotkarwei waar je behoorlijk vieze handen van krijgt. Echt van de boven afschrapen en de olie naar onder werken.

Nou dat dus.....

Iig bedankt voor alle tips...
Maar... Ben ik dan de enige die hier last van heeft? Want dan doe ik verder ook nog iets anders niet goed denk ik?!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 18:16

Gaabje schreef:
DuoPenotti schreef:

Oei ik heb van de lidl en die stolt wel aardig goed maar daar heeft ts niks aan -O-

Maar ontmengt die van de Lidl dan dus niet maar blijft wel smeerbaar??
Zo ja, kan iemand voor mij een foto van de NLe pot hier posten, dan kan ik kijken of onze Lidl die ook verkoopt. Veel eigen merk zijn nl hetzelfde in Nederland en Ierland qua samenstelling! Assortiment is dan meer de vraag.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:19

Sodera schreef:
Maar... Ben ik dan de enige die hier last van heeft? Want dan doe ik verder ook nog iets anders niet goed denk ik?!

Geen idee of we iets niet goed doen, maar hier net zulke ellende met 100% pindakaas. Dus weer mooi aan de Calvé, ik blijf niet aan de gang :Y)

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:19

Je bent niet de enige die er last van heeft, om deze reden ben ik weer terug naar normale pindakaas.
Je zou het nog zelf kunnen maken, pinda's blenderen tot het pindakaas is. Maar voor die maximaal 4 keer in de maand dat ik pindakaas eet vind ik het allemaal teveel gedoe.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:20

Sodera schreef:
Gaabje schreef:

Maar ontmengt die van de Lidl dan dus niet maar blijft wel smeerbaar??
Zo ja, kan iemand voor mij een foto van de NLe pot hier posten, dan kan ik kijken of onze Lidl die ook verkoopt. Veel eigen merk zijn nl hetzelfde in Nederland en Ierland qua samenstelling! Assortiment is dan meer de vraag.

Nee die van de lidl ontmengt wel maar als je die gemengd in de koelkast stopt blijft ie goed.

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:24

Je hebt van die aparte langwerpige wokkels voor aan je handmixer (kneed/deeg haken?), als je er eentje op je mixer zet en hier op een lage stand de pindakaas mee doormixt in de pot, is hij helemaal smeerbaar/homogeen.

100% pindakaas is gewoon super lekker, als je de pot eenmalig doormixt zoals hierboven beschreven, is 'het probleem' opgelost. Bonus: de deeghaak aflikken is ook geen straf O:)
Laatst bijgewerkt door Biscuitje op 04-03-25 18:35, in het totaal 2 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:31

Ik eet hierom weer gewone pindakaas. Ik weet het dat je er niets aan hebt, maar het was 1 groot drama zoals bij jou.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:33

Hier ook gewone pindakaas om deze reden. Vind 'm niet te pruimen half geroerd ofzo..

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:35

Biscuitje schreef:
Je hebt van die aparte langwerpige wokkels voor aan je handmixer (kneed/deeg haken?), als je er eentje op je mixer zet en hier op een lage stand de pindakaas mee doormixt in de pot, is hij helemaal smeerbaar zonder een laag olie op de top.

Dat heb ik een keer geprobeerd maar standje 1 was al voldoende om de pot ongecontroleerd te laten spinnen :') Het hielp wel goed voor het eerste beetje harde werk, daarna was het makkelijker door te roeren.
Ik denk dat deze tip wel de beste is, maar dan eerst alle pindakaas inclusief olie uit de pot halen en even in een grotere mengkom doen. Dan kan je het makkelijk met zo'n elektrische handmixer even homogeniseren en met een goede flexibele spatel alles terug in de pot scheppen.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:35

Sodera schreef:
Iig bedankt voor alle tips...

Hetzelfde probleem hier, al zijn er wel merken (hier in Canada) die dat minder doen en ook zeggen "100%" pindakaas te zijn. Nu twijfel ik er een beetje aan, omdat een pot uit de bio-winkel hetzelfde doet als op de foto's, maar de 100% pindakaas huismerk dat veel minder doet.

Hier doe ik ook roeren en dan in de koelkast. Gaat redelijk goed! En is ook uit de koelkast nog goed smeerbaar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:37

Gaabje schreef:
Nee die van de lidl ontmengt wel maar als je die gemengd in de koelkast stopt blijft ie goed.

Hier ook van de lidl.
Op het laatst werd hij wel wat dikker maar wel nog smeerbaar.

Is hier nu op dus kan geen foto maken.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:39

Nee je bent niet de enige . Ik roer het met een vork. Het blijft gedoe. Maar vergeleken met de ellende die gewone pindakaas veroorzaakt neem ik het er maar bij :)

ahhh ik lees de handmixer tip, niet slecht, die ga ik proberen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:41

Ik heb hier op insta een keer een hulpstukje voor gezien.
Maar zie dat maar eens terug te vinden... :')

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:44

Je kunt deze ook gaan gebruiken voor satesaus. Mengen met melk, sojasaus en wat zout/kruiden naar smaak.