Welke boom voor kleinere tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Welke boom voor kleinere tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 10:05

Wij hebben nu een eucalyptus staan, maar die wordt inmiddels zo groot dat we hem gaan kappen.
Op die plek wil ik straks een andere boom die wat kleiner te houden is en niet het hele jaar door blad verliezen is ook een pre.
Ben zelf al op onderzoek uit geweest, maar ik heb niet veel verstand van bomen.
Ben iig op zoek naar iets wat max 5 a 6 meter hoog wordt, een gewone boomvorm heeft (dus geen bol/zuil oid) en een niet al te dikke stam krijgt. Ook geen fruitbomen (daar hebben we er al een aantal van) en doel is met name schaduw creëren
Iemand ideetjes?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:08

Een catalpa!
Fijne boom. Wordt niet te groot. 1 x per jaar knippen (knotten eigenlijk). Verliest zijn blad in het najaar.
Wordt een heel mooi bolletje. Ik heb een kleine tuin en hij is perfect.

Welke ook superleuk is is een bonte wilg. Mijn moeder heeft hem en ik ben wel beetje jaloers. De flamingo is het dacht ik.

Liselot

Re: Welke boom voor kleinere tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 10:11

Ik wil graag een gewone boomvorm, dus niet hoeven knotten, leiden oid

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:17

Zoek eens in de hoek van de Japanse esdoorn. Wel bladverliezend, maar dat zijn alle loofbomen nou eenmaal, en een conifeer heeft geen gewone boomvorm.
Er zijn echt honderden cultivars, ik kan je Esveld in Boskoop aanraden voor goed advies welke cultivar voor jouw situatie goed zou passen. https://esveld.nl/

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:19

Als je Engels goed is, zou ik kijken op de site van de RHS, sectie bomen.:https://www.rhs.org.uk/plants/types/trees

Hier kun je bomen kiezen geschikt voor jouw type tuin. De RHS test jaarlijks heel veel planten in hun tuinen, en hun adviezen zijn niet gekoppeld aan verkoop. Mijn ervaring is dat hun adviezen eigenlijk altijd goed zijn.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 10:21

Ibbel schreef:
Zoek eens in de hoek van de Japanse esdoorn. Wel bladverliezend, maar dat zijn alle loofbomen nou eenmaal, en een conifeer heeft geen gewone boomvorm.
Er zijn echt honderden cultivars, ik kan je Esveld in Boskoop aanraden voor goed advies welke cultivar voor jouw situatie goed zou passen. https://esveld.nl/

Bladverliezend wil ik juist! Word er nu met de eucalyptus gek van dat die elke dag van het jaar blad verliest omdat het een groenblijvende boom is

Het vervelende van de meeste bomen sites is dat je niet kunt filteren op de uiteindelijke maat

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:25

Oh, dat was me niet duidelijk - verliest de eucalyptus echt het hele jaar door blad? Dat zou niet moeten mogen eigenlijk. Maar goed, je gaat 'm toch kappen. Die dingen groeien idd makkelijk een meter per jaar en worden uiteindelijk 30 meter hoog.

Bij Esveld kan je op zo ongeveer iedere eigenschap zoeken in de webshop. Hier de resultaten met criteria hoogte 3/4 meter en bladverliezend:
https://esveld.nl/a/winkel/?swoof=1&pro ... ot-4-meter

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:28

Een krentenboom (amelanchier)? Bloeit prachtig in het voorjaar en in het najaar kleurt het blad heel mooi geel. Volgens mij wordt deze boom niet ontzettend groot en blijft hij luchtig, dus dat maakt 'm geschikt voor een kleine tuin.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 10:29

Ja ik moet als het zwembad staat nagenoeg elke dag blaadjes er uit halen. Dat vind ik wel een beetje irritant. Maar grootste motivatie om hem te kappen is omdat hij nu echt enorm wordt

Krentenboom lijkt mij ook mooi! Maar een boom zonder vruchten zou ik nog fijner vinden

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:53

Onze laurierstruiken zijn zo ongelofelijk groot geworden dat het vrijwel bomen zijn van 4 meter hoog. Blijven groen, hebben ook echt een stam. Erg mooi. :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:59

Als je wilt filteren op maat ect de site van van den berk bomen heel veel filters.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:08

Ik dacht ook nog aan de prunus (sierkers). Prachtige bloesem in het voorjaar, maar geen vruchten.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:15

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:17

Ik heb zelf trouwens een heel mooi (maar zeldzaam) boompje in de tuin staan, Maackia amurensis. Prachtige vorm, geveerd blad, bloeit met kleine witgroenige pluimpjes die eigenlijk niet erg opvallen maar ontzettend veel bijen aantrekken.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:34

Mijn vlinderstruik is intussen meer een boom dan een struik. Makkelijk te snoeien en met twee keer bloeien twee keer plezier.
Een Japanse kers. Wordt niet groter dan 5-6 meter. Mooie bloesem.

Niet doen: plataan. Kunnen erg groot worden (>10 m). Trekt je hele tuin krom.
Ook niet doen: eik, den, berk.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 12:00

Heb inmiddels op de site van Van den berk een aantal kleinere bomen gevonden die me wel wat lijken;

- roodbladige walnoot (Juglans regia purpurea)
- Tamme kastanje dwerg (castanea sativa Lyon)
- vogelkers (prunus paus colorata)

Meer zoals deze mogen altijd geopperd worden, dan kijk ik daar ook nog even naar!
Vlinderstruik hebben we al (die wordt idd ook goed groot, maar snoeien we altijd ver terug) en een bolesdoorn hebben we ook al

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 12:07

Wij hebben een perzische slaapboom in de tuin staan, dat is ook een prachtige boom <3

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 12:10

Hou er rekening mee dat een walnoot, ook een roodbladige, in tegenstelling tot wat er op de site van vd Berk staat, gewoon 10 meter hoog wordt. Dat is echt een boom van de eerste orde, bladkleur maakt echt niet uit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 12:19

De walnoot hier is een joekel met een volle brede kroon. Wel fijne schaduw en groeit in het begin niet snel. Kastanjes zijn grote bomen en gevoelig voor een ziekte en droogte.

Voor vervanging zijn er een aantal dingen belangrijk. Grondsoort ligging droog of nat overige planten. Daarnaast bij weghalen van de eucalyptus zal het plantgat goed genoeg moeten zijn voor de nieuwe boom.

En wat betreft schaduw mag je wel voor jaren een parasol neerzetten of een snelle groeier neerzetten of een volwassen dure boom planten.

Kortom niet elke boom past in elke situatie. En voor het leveren van schaduw is het lang geduld hebben

Heb je wat fotos van de eucalyptus en de plek? Ik ben wel jaloers op je grote eucalyptus trouwens. Hier willen ze niet groeien -O-

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 12:26

Wij hebben achter een Prunus autumalis. Een winterbloeier. Als alles kaal is begint deze te bloeien. Behalve bij vooreerst. In de lente nog een keer. En verliest in 1x zijn blad. Wordt niet heel groot.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 12:51

Mijn man heeft de vogelkers gevetood, die schijnt nogal zwaar te ruiken/stinken

De dwerg kastanje heeft mijn voorkeur

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 13:00

8nnemiek schreef:
Wij hebben een perzische slaapboom in de tuin staan, dat is ook een prachtige boom <3

Deze, onze sprookjes boom noem ik hem, groeit ook een beetje als een paraplu dus voor schaduw ook super

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 13:02

Volwassen is de kastanje nog best een boom op Google even Ravensepark Hellevoetsluis opzoeken daar staan er een stuk of 200. Wel hele leuke bomen

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 13:02

vogelkers is een "onkruid"boom, dat ding woekert als de ziekte en neemt zo je hele tuin over :o

japanse bloesem werd al genoemd of eventueel een vlinderstruik, ook erg mooi maa ook wel snoei/knipwerk

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 13:08

butengeweun schreef:
Volwassen is de kastanje nog best een boom op Google even Ravensepark Hellevoetsluis opzoeken daar staan er een stuk of 200. Wel hele leuke bomen

De variant die ik noemde wordt max 8 meter hoog. Dat is nog prima te doen hier

Die slaapboom is ook mooi!