Nefit cv ketel Proline of Trendline?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Nefit cv ketel Proline of Trendline?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 12:31

Ik ben voor iemand aan het uitzoeken welke nieuwe cv ketel de geschiktste is. Er zijn al twee ketels afgevallen omdat die gewoon te veel lawaai maken en de plaatsing alleen maar pal naast een slaapkamer kan zijn.

Een aantal eisen zijn hybride klaar dus geschikt om er een warmtepomp naast te zetten. Bij voorkeur ook geschikt voor andere gassoorten mocht dat ooit het geval zijn. Stil is de allerbelangrijkste eis en bij voorkeur kan hij communiceren met al een bestaande thermostaat. En wat betreft warm water afgifte er is geen bad en ook geen groot huishouden maar een eeuwigheid wachten op warm water is niet ideaal maar het is fijn als het sneller zou kunnen, maar geen harde eis.

Na wat zoekwerk blijven er voor nu twee cv ketels over.

De Nefit proline en de Nefit trendline.

De proline is goedkoper, maar de trendline is misschien wat efficiënter in zijn warmte ontwikkeling en misschien wat zuiniger.

Wie heeft een van deze twee ketels en kan vooral wat zeggen over hoeveel het geluid die er geproduceerd wordt?

c_alsemgeest

Re: Nefit cv ketel Proline of Trendline?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 12:35

Wij hadden in ons vorige huis de proline.
En het was een hele stille ketel, op soms een tikje na als hij aansloeg.
De ketel die er voor hing, was een stuk ouder, maar maakte veel meer geluid qua zoemen en tikken. Bij de proline vond ik het erg meevallen.
Ik woon nu in een ander huis, maar misschien kan een bokker die hem heeft een filmpje maken draaiend? En als je bv warm water aan zet? Dan kan je goed het geluid horen die ze maken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 12:45

Dat zou een super oplossing zijn. Twee remehas zijn om die reden al afgevallen ivm veel geluid. Ik begreep dat de monteur die de oude ketel kwam checken alleen om die reden remeha al afraadde ook al is voor het bedrijf dat het voorkeur merk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 17:26

Ik heb een Trendline. Ja ik hoor hem wel maar niet overdreven. Hij hangt op zolder bij mij.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 18:32

karuna schreef:
Dat zou een super oplossing zijn. Twee remehas zijn om die reden al afgevallen ivm veel geluid. Ik begreep dat de monteur die de oude ketel kwam checken alleen om die reden remeha al afraadde ook al is voor het bedrijf dat het voorkeur merk.

Gek, wij hebben een Remeha, vlak naast een slaapvertrek en dat ding is zo ontzettend stil dat je je soms afvraagt of hij het überhaupt nog wel doet. Als ik in dezelfde ruimte sta hoor ik hem zelfs niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 18:50

Welke remeha? Er hangt nu ook een hoogbejaarde remeha zonder al te veel geluidsproblemen. Maar meerdere monteurs van het bedrijf geven aan dat de nieuwe ketels veel meer geluid maken dan de oude. Zij doen ook woningbouw en daar was ook hier en daar al melding van lawaaimakers. Bij deze huizen zitten de meeste ketels uitermate ongelukkig geplaatst naast of in een slaapkamer. -O-

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:19

Klinkt mij ook gek in de oren, hier een Remeha Calenta ACE CW5.
Die hadden wij nodig ivm afmetingen van het huis en de benodigde hoeveelheid liters/seconde.
En die hoor je ook niet eerlijk gezegd.
Nu hangt deze wel op zolder, maar meteen boven de slaapkamers.
https://welke-kiezen-kopen.nl/centrale- ... ce-40c-cw5

Deze Remeha produceert 47db, de Nefit Proline (ook een CW5) van wat ik kon vinden binnen 53db.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:24

Ik heb een proline, en hij is echt dóódstil. Hier hangt hij ook naast de slaapkamer (en ik slaap met de deur open) en ik hoor hem nooit. Zelfs bij het inschakelen, waar ik bij mijn vorige ketel nog weleens een 'woesh' wilde horen, hoor ik deze nooit.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:13

Wij hebben een Proline in de garage/werkplaats en een Topline in huis. Die in huis staat op zolder (vlizotrap) en zou niet durven zeggen of deze echt lawaai maakt. De Proline is niet heel luidruchtig.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:56

karuna schreef:
Welke remeha? Er hangt nu ook een hoogbejaarde remeha zonder al te veel geluidsproblemen. Maar meerdere monteurs van het bedrijf geven aan dat de nieuwe ketels veel meer geluid maken dan de oude. Zij doen ook woningbouw en daar was ook hier en daar al melding van lawaaimakers. Bij deze huizen zitten de meeste ketels uitermate ongelukkig geplaatst naast of in een slaapkamer. -O-

Volgens mij een Elga Ace, zeer recent opgehangen. Ik weet wel dat woningbouwverenigingen niet de beste ketels ophangen dus dat daar lawaaimakers tussen zitten verbaasd me dan weer niets.
Onze ketel is echt doodstil, en hij is hier ook op een vrij ongelukkige plaats opgehangen omdat het helaas niet anders kon. Wij hebben een ouder huis waar niet zomaar van alles aan veranderd mag worden. In het verleden hadden we een Intergas ketel en daar kon je echt niet omheen, die maakt zoveel lawaai dat het wel een stoomtrein leek. De Remeha die we nu hebben hoor je totaal niet, daarom ben ik ook zo verbaasd dat een bedrijf het merk afraadt ivm lawaai.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 13:33

Hier ook een Remeha, doodstil, maar de vloek van menig loodgieter heb ik me laten vertellen :'). Ik snap het afraden om geluid idd ook niet.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 13:45

karuna schreef:

Misschien verdienen ze meer centjes aan een Nefit dan aan een Remeha?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 13:46

Wij hebben een Remeha sinds een jaar of 11. Het hangt achter een deur op de overloop. Ik heb 'm nog nooit gehoord, realiseer ik me nu. Ook nog nooit storing gehad trouwens en we waren in het verleden niet zo precies met het laten onderhouden.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 23:47

Ik heb even gekeken bij de recente test van de consumentenbond.

Nefit proline op de 16de en 17de plaats. Geluid: een 6,3 en een 6,6.

Nefit trendline op de 20ste en 21ste plaats. Geluid: 7,4 en 7,2.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 23:59

De Vaillant Eco Tec lijn lijkt passend en is goed uit de test gekomen. Ik stuur je een pb.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 01:18

_San87_ schreef:
Hier ook een Remeha, doodstil, maar de vloek van menig loodgieter heb ik me laten vertellen :'). Ik snap het afraden om geluid idd ook niet.

De meeste installatiemonteurs die ik ken zijn ruist pro Remeha

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 05:27

Radiostilte schreef:
_San87_ schreef:

De Consumentenbond ook. Merk scoort in de testen goed op o.a. betrouwbaarheid.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 07:05

Radiostilte schreef:
_San87_ schreef:

Ja, installatie is top en ze werken fantastisch, maar kennelijk is het type dat wij hebben een draak in onderhoud.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 09:33

Ik had de consumentenbond al gevonden mijn papa is daar lid van.

Vaillant had de grootste voorkeur ook. En had ik ook geadviseerd er blijkt alleen een maar te zijn die ik daarna hoorde. Het betreft een kleine woonplaats met maar 1 installateur die met storingen goede vlotte service levert. En onderdelen van remeha en Nefit standaard op voorraad heeft liggen. Vaillant moet besteld worden en dan zit de persoon langer in de kou. En wil graag bij deze installateur blijven. Een goed recht natuurlijk

De Remeha tzerra schijnt heel vaak na een jaar of drie problemen te geven met een onderdeel dat buiten de garantie valt. En een trage met warm water afgeven. De ace of hoe dat ding ook heet. Een stap onder de tzerre is te lawaaierig. De calenta kwamen ze later mee aanzetten na afwijzing van de eerste twee remehas. Dat was een optie geweest ook. De trendline valt af ivm formaat en tragere waterlevering ook.

Bleven over de calenta en proline nxt. De verrassende uiteindelijke keuze vanmorgen vroeg ivm nu toch serieuze problemen is de opvolger van de proline nxt. De eco geloof ik. Stiller zuiniger en beter presterend dan de proline nxtVergelijkbaar aan de Vaillant en calenta maar kwa maat net iets beter passend uit voor plaatsing.

Ik ben benieuwd of deze gaat bevallen. Ik begreep dat hij al binnen een week geïnstalleerd kan worden op de huidige thermostaat ook.

Ik zal wel terugkoppeling geven over geluid en gebruik als ik er wat over hoor weer.

Er hangt nu ook een remeha. Redelijk stil maar idd niet de gemakkelijkste onderhoud. Met nu opeens aan alle kanten serieuze kuren. Slaat aan zonder reden of blijft verwarmen terwijl het warm genoeg is. En warm water schijnt steeds langer te duren voor het er is. Het opeens verdubbelde gasverbruik van januari met daarna de inspectie met allerhande mankementen is de doorslag voor vervanging. En vanmorgen hoorde ik dat het 19 graden was in huis terwijl de vraag 15 graden was.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 09:53

Heb je zelf ervaring met deze ketels?
Ik heb namelijk net even voor je gekeken. Wij hadden de Ace en nu een Tzerra, ik was even in de war en had ze omgewisseld.
De Ace hebben we vervangen omdat we een ketel met een te kleine capaciteit hadden gekocht voor ons grote bubbelbad.
De Tzerra die we nu hebben heeft die capaciteit wel.

Zowel de Ace als de Tzerra zijn doodstil, die hoor je echt totaal niet. Als je niet beter zou weten dan zou je denken dat hij uit staat, ook als je het bad vol laat lopen of de verwarming flink omhoog gooit.
Ik heb een familielid die jarenlang in de CV-ketels heeft gezeten en die heb ik jouw verhaal eens voorgelegd, hij herkent beide ketels totaal niet in jouw verhaal. Zijn reactie, en ik quote "Nou, wat een onzin zeg!" Ze zijn niet lawaaierig en de Tzerra is een heel betrouwbare ketel.

Onze Remehas hebben altijd netjes hun jaarlijkse onderhoud gehad en daar zijn nooit rare dingen uitgekomen en ook zijn ze niet moeilijk in het onderhoud.
Ik denk dat je een mooi verhaaltje is voorgeschoteld van iemand die graag een ander merk wil verkopen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 10:05

Hun voorkeur was juist remeha. Maar bij prive navraag bij monteurs bij dat bedrijf en bij anderen en zelf luisteren op plekken waar er een was gemonteerd kwam de ace er juist uit als teveel lawaai. De tzerra geeft veel problemen op een onderdeel buiten de garantie en in die plaatsings situatie heel traag met warm water. Veel huurhuizen met dezelfde bouw hebben of de oude die nu aan vervanging toe is. Of de ace of de tzerra. Dus er is bij best wat huizen langsgegaan begrijp ik om ketels te luisteren zelf ook. En tot de conclusie gekomen dat die twee niet gewenst zijn.

Daarop bij mij ook navraag gedaan zoek eens uit wat opties zijn ook (onder het mom ik heb toch niks beters te doen) en de installeur weer aan de jas getrokken over offertes van ketels die ze zelf kennen en die via mij aangedragen zijn. Ik heb afgelopen weken tussen alles door heel wat ketelspecificaties op een rij gezet :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:09

Wij hebben een Vaillant vorig jaar laten installeren, juist omdat hij stil zou zijn.
Ik word gestoord van het getik van dat ding. We hadden een prehistorische ketel van 20 jaar oud, dus had veel verbetering verwacht, maar ik mis dat ding zelfs.
Binnenkort maar weer eens een monteur laten komen kijken in de hoop dat het verholpen kan worden, maar anders ben ik in staat om weer een nieuwe te kopen als dit zo blijft :=

De Remeha Calenta had ik in vorig huis en vond ik erg brommen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:12

Nou dan ben ik benieuwd wat je gaat laten ophangen en hoe stil dat dan wel niet moet zijn. :o Aangezien je die Ace en Tzerra bij ons, en onze buren, echt niet hoort. Een ketel die traag is met warm water is gewoon verkeerd gekozen. Dat probleem hadden wij met de Ace, onze eigen schuld, geen rekening gehouden met een groot bad. Nu een Tzerra voor een groter huis dan dat we hebben maar mijn bad is binnen no-time vol én warm zonder dat er een F16 afgaat in huis. :D

Huurwoningen zijn vaak een ander verhaal, die hebben vaak de wat goedkopere en inderdaad meer lawaaierige ketels.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 10:22

Het zijn simpele flink oudere huurwoningen met dunne binnenwanden waarvan een aantal verkocht zijn. Deze woningen zijn naoorlogs in grote hoeveelheden gebouwd in die regio en vindt je eigenlijk in meerdere plaatsen terug. En nagenoeg allemaal ook van dezelfde woningbouw. Voldoende vergelijkingsmateriaal dus.

Het betreft een van die verkochte woningen waarvan de ketel nu dus op eigen kosten moet worden vervangen. Het warm water traag als in het duurt een eeuwigheid voor warm water op de bestemming is. Wat er gezegd werd door diegenen die eerder dezelfde oude ketel hadden maar nu een tijdje tzerra of ace hebben dat waar voorheen het warm water al wat langzamer ter plekke was is dat met die twee nog veel trager. Geen plek voor een bad of zo. Allemaal mini doucheruimtes. Het zijn heel kleine huizen met twee verdiepingen.

Een vaillant met getik. Dat klinkt erg ergerlijk -O- dat lijkt me ook best een gok, veel geld en je weet vaak niet wat je krijgt tot het er is en in gebruik is. "Even" omruilen kan ook niet :n vandaar dus de vraag aan mij.

Ik ga even opzoeken welke het gaat zijn, even gekopieerd waar een wat leesbaardere text is dan de taaie technische info van nefit zelf. Dit betreft niet de installateur overigens. :P

Citaat:
Nefit ProLine Eco hr-ketel: uiterst efficiënt en energiezuinig
Een extreem energiezuinige hr-ketel waarmee u een extra stap richting een duurzaam leven zet? ** laat u graag kennismaken met de Nefit ProLine Eco hr-ketel! Deze hr-ketel scoort extreem hoog op energiezuinigheid en is perfecte oplossing om uw woning te verduurzamen en om geld te besparen.

Hr-ketel met de beste prijs-prestatieverhouding
De Nefit ProLine Eco hr-ketel is een upgrade van de ketels uit de huidige ProLine NxT-serie. Het grootste verschil zit in de energiezuinigheid. Door de combinatie van geoptimaliseerde onderdelen en vernieuwde software ligt de energiebesparing een stuk hoger dan bij andere vergelijkbare hr-ketels. Dankzij de gunstige prijsstelling biedt de ProLine Eco hr-ketel hiermee de beste prijs-prestatieverhouding in de markt.

Nefit ProLine Eco hr-ketel: meest kostenefficiënte optie
In veel gevallen is de cv-ketel de beslissende factor voor het energieverbruik van een woning. Niet alleen het rendement op centrale verwarming en het elektrisch energieverbruik speelt hierin een rol, maar ook het kraanwater is hierop van invloed. De opgevoerde energieprestaties maken de Nefit ProLine Eco hr-ketel de meest eenvoudige en kostenefficiënte optie voor het realiseren van energielabel B in de bestaande bouw.

Energie besparen met de ProLine Eco hr-ketel
De Total Cost of Ownership komt voor de Nefit ProLine Eco hr-ketel nog lager uit dan dat van de bekende ProLine NxT-toestellen. Als voorbeeld: bij een gasverbruik van 1.250 m3 bespaart de Nefit ProLine Eco hr-ketel tot wel € 210,- op jaarbasis ten opzichte van een hr-toestel van de vorige generatie.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:36

Fijn dat er een keuze is gemaakt waar men achter kan staan.

Je moet qua betrouwbaarheid ook gewoon een beetje geluk hebben met specifiek jouw ketel.

Ik hoop wel dat het geluidsniveau aanvaardbaar zal blijken. Daar scoort deze lijn van nefit maar net voldoende op. Al kon ik geen test vinden van het gekozen model uit deze lijn. Misschien bestaat er geen test van bij de consumentenbond, omdat deze ketel door de fabrikant in de markt wordt gezet als geschikt voor grote woningrenovatieprojecten.
Laatst bijgewerkt door Boras op 26-02-25 10:46, in het totaal 2 keer bewerkt