ZZPer naast een vaste baan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

ZZPer naast een vaste baan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 11:43

Hoi,

Ik heb een aanbod gekregen om naast mijn vaste baan (24 uur per week) als ZZP'er aan de slag te gaan bij een bedrijf wat ik ken. Er is totaal geen sprake van concurrentiebeding gezien het een andere tak van sport is. Alleen ik heb geen enkel idee van hoe dit werkt. Vooral omdat ik wel mijn vaste baan wil behouden en dit er puur naast zou bestaan. Maar kan dat wel? Ergens gaat er bij mij een belletje dat je als ZZP meerdere werkgevers per jaar moet kunnen aantonen maar geldt dat ook naast een baan in loondienst?
En hoe zit het met afdragen, belasting snap ik, maar ik wil niet perse pensioen e.d. opbouwen als ZZP.
Het zou dus puur voor erbij zijn, er is een constructie nodig om te kunnen/mogen ondersteunen. Ik sta zeker ook open voor andere clausules, loondienst wordt hem echter niet.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 11:54

Afhankelijk van voor hoe lang dit zou zijn is het waarschijnlijk voor jou het meest eenvoudig als je of van hun een arbeidsovereenkomst krijgt (voor bepaalde tijd) of dat je inschrijft bij een uitzendbureau en ze je via het uitzendbureau inhuren.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:10

De vraag is even of er sprake is van schijnzelfstandigheid, als ik het zo lees niet. Bepaal jezelf het tarief, je klus, word je gezien als 'normale' werknemer?

En om hoeveel uren gaat het ongeveer?

Daarnaast moet je ook zelf administratie voeren (of laten doen). Als je daar handig in bent dan scheelt dat ook een kostenpost.

Via een freelance bedrijf of payrolling kun je jezelf ook laten verhuren. Alleen zelf vind ik het zonde om aan dat soort partijen geld te betalen voor iets wat ik zelf in principe ook kan.

Volgens mij hoef je geen verzekeringen af te sluiten (AOV), maar dat moet je wel even navragen. Wellicht wel een bedrijfsaansprakelijkheid. Pensioen mag jezelf bepalen of je daarvoor geld opzij zet. Per betaalde factuur stort ik altijd een deel naar een BTW rekening, een deel naar een belastingrekening en een deel naar een pensioenpotje. De rest betaal ik mezelf salaris van uit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 14:54

Beginnen als ZZP-er naast een betaalde baan doen wel meer mensen. Maar dan is het wél de bedoeling dat je idd meerdere opdrachtgevers hebt/probeert te verkrijgen.

Doe je dit alleen maar tijdelijk voor deze ene werkgever, en stop je daarna weer als 'ZZP-er' dan klopt de belastingdienst gegarandeerd bij jou én bij het bedrijf aan. Ook nog na 5 jaar.
Doe je dit langdurig voor die ene werkgver, dan ben je sowieso de sjaak. En het bedrijf ook. Loondienst baan ernaast of niet.

Maw, je moet dus echt van plan zijn als ZZP-er aan de slag te gaan. Ook na deze klus. En dat lees ik niet in je verhaal.

_Carien

Re: ZZPer naast een vaste baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:06

De vraag is inderdaad in hoeverre verschil je van een reguliere werknemer in dienst? En wordt de kern van het werk wat jij gaat doen ook door iemand in loondienst gedaan? Dan is er vrijwel zeker sprake van schijnzelfstandigheid in het kader van de DBA wetgeving. Vanuit het Deliveroo arrest wordt er wel een holistische toets gedaan. Er is ook een recente uitspraak geweest over een zzp-er die één klant had en de rechter dit wel zag als rechtmatige zelfstandigheid. Laat je goed adviseren in ieder geval. Er is ook veel paniek en die is niet altijd terrecht. Het is per constructie, werkveld e.d. weer anders.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 16:36

En mag het van je huidige werkgever? Werkgevers zijn er niet altijd van gediend dat je een "baan" naast je baan hebt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 16:51

Steppe, in de OP staat dat er geen concurrentie is met huidige baan. TS werkt maar 24 uur per week. Zou wat zijn als je werkgever gaat bepalen wat jij wel/niet met je vrije tijd doet, dat mag niet zomaar.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 17:34

cissy schreef:
Steppe, in de OP staat dat er geen concurrentie is met huidige baan. TS werkt maar 24 uur per week. Zou wat zijn als je werkgever gaat bepalen wat jij wel/niet met je vrije tijd doet, dat mag niet zomaar.

Als dat in jou contract staat mag je geen andere werkzaamheden verrichten. Dat had ik er wel in staan met een flinke boete clausule. Voorwaarde was gewoon dat je het moest melden en de werkgever het moest goedkeuren.

Dus wel even kijken wat hierover in je contract staat.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 19:38

carika schreef:
cissy schreef:

Als dat in jou contract staat mag je geen andere werkzaamheden verrichten. Dat had ik er wel in staan met een flinke boete clausule. Voorwaarde was gewoon dat je het moest melden en de werkgever het moest goedkeuren.

Precies dit, bij mijn werkgever is het ook niet zomaar toegestaan. Er waren bij ons veel mensen die een 2e baan hadden of idd ZZP'er erbij waren, dit heeft geleid tot problemen vandaar dat je het moet melden/aanvragen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 19:50

Ik blijf het ergens bizar vinden dat je werkgever iets mag vinden van nevenactiviteiten, maar ja, dat is vaak wel zo.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 19:53

Steppe schreef:
En mag het van je huidige werkgever? Werkgevers zijn er niet altijd van gediend dat je een "baan" naast je baan hebt.

Dit is ook een belangrijk punt. Vergeet niet om met je werkgever af te stemmen of je nevenwerkzaamheden mag uitvoeren naast je vaste baan. En laat dat vastleggen.
En wat er verder wordt gezegd: zoek uit of je echt als zzp-er aan de slag gaat. Dus meerdere klanten/opdrachtegevers, eigen tarieven, etc.

cissy schreef:

Steppe schreef:
carika schreef:

Precies dit, bij mijn werkgever is het ook niet zomaar toegestaan. Er waren bij ons veel mensen die een 2e baan hadden of idd ZZP'er erbij waren, dit heeft geleid tot problemen vandaar dat je het moet melden/aanvragen.

Ik had het andersom: werkte als zzp-er in een compleet andere branche en solliciteerde op een functie waar ik in het verleden veel ervarIng had opgedaan. Bij mijn sollicitatie ben ik daar open over geweest en werd er geen probleem van gemaakt, maar in de arbeidsovereenkomst die ik kreeg toegestuurd werd gemeld dat ik zonder toestemming geen nevenactiviteiten mocht hebben omdat die qua tijd mijn werk konden hinderen. Ik heb daarom gevraagd om dit in mijn contract te laten aanpassen en heb een verklaring ontvangen dat ik mijn nevenwerkzaamheden mocht blijven uitvoeren. Dit was ook geen probleem omdat ik dat werk vooral buiten kantooruren doe en mijn tijd zelf kan inplannen, en mijn vaste baan werk is tijdens kantooruren.

Century schreef:
Ik blijf het ergens bizar vinden dat je werkgever iets mag vinden van nevenactiviteiten, maar ja, dat is vaak wel zo.

Het is niet bizar. Nevenfuncties kunnen je werk beïnvloeden. B.v. omdat je qua tijd niet meer flexibel inzetbaar bent. Dat is b.v. in mijn werk belangrijk omdat ik werk in de detachering. De ene opdrachtgever kan andere werkdagen vragen dan een ander. Als je door nevenwerkzaamheden niet die flexibiliteit kan bieden botst de nevenactiviteit met je vaste baan.

Overigens zijn heel veel werknemers zich niet bewust hoeveel ze eigenlijk verplicht zijn aan hun werkgever. Zo ben je ook verplicht alles te doen om gezond te blijven zodat je de verplichting die je bent aangegaan (arbeidsovereenkomst) goed uit te voeren. Gevaarlijke sporten zou een werkgever daarom zelfs mogen verbieden. Gelukkig gebeuren dat soort dingen zelden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:11

Century schreef:

Er is volgens mij aardig wat jurisprudentie die zegt dat een werkgever dat zeker niet altijd of automatisch mag weigeren, en dat de werkgever hard moet kunnen maken waarom iemand geen nevenactiviteiten zou kunnen hebben.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:18

Century schreef:

Dat mag ook niet zomaar. Die regels zijn ook recent veranderd in het voordeel van de werknemer, dus goed om even na te lezen.
Mogelijk zijn oude contracten niet meer rechtsgeldig.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:28

Als je maar 1 opdrachtgever hebt is het verkapt dienstverband en kun je dat niet doen
Ik werk ook 24 uur en ernaast als zzp, totaal andere dingen
KOR regeling is vaak ook interessant , scheelt een hoop in de boekhouding, ik doe alles zelf, tel geen btw, kan ook niet aftrekken maar een boekhouder is duurder met wat ik aan btw zou besparen

Je winst gaat wel 34% belasting vanaf , houd daar ook rekening mee met je uurloon en geld apart zetten.

In mijn geval zorg ik dat mijn inkomsten weer terug gestoken worden in het bedrijf en maak ik zo min mogelijk winst maar betaal ik geen 34 % over dat bedrag

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:30

Dat is incorrect Lynn, ligt volledig per casus/sector anders. Laat je alsjeblieft goed adviseren TS.
En inderdaad nevendienstverband houdt geen stand vaak meer, enkel bij hoge uitzonderingen als bijvoorbeeld de arbeidstijdenwet in het gedrang komt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:31

Hier ook, naast de zorg, geef ik paardrijles.
Braaf met kvk, onder de kor.
Geen probleem!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:35

Ibbel schreef:
Beginnen als ZZP-er naast een betaalde baan doen wel meer mensen. Maar dan is het wél de bedoeling dat je idd meerdere opdrachtgevers hebt/probeert te verkrijgen.

Doe je dit alleen maar tijdelijk voor deze ene werkgever, en stop je daarna weer als 'ZZP-er' dan klopt de belastingdienst gegarandeerd bij jou én bij het bedrijf aan. Ook nog na 5 jaar.
Doe je dit langdurig voor die ene werkgver, dan ben je sowieso de sjaak. En het bedrijf ook. Loondienst baan ernaast of niet.

Maw, je moet dus echt van plan zijn als ZZP-er aan de slag te gaan. Ook na deze klus. En dat lees ik niet in je verhaal.

Dit klopt dus niet en daar is ook al jurisprudentie over zelfs.

Wel zou het zonde zijn ts als je alleen gaat zzp’er voor deze ene opdrachtgever en je daarna weer zou uitschrijven als ondernemer. Bedenk dus goed of je hierna door gaat als zzp’er.

Er zijn ook al uitspraken en jurisprudentie dus over zzp’ers die jaren voor een opdrachtgever werken en waarbij de functie ook door een vaste medewerker gedaan kon worden ( dus niet perse ingehuurd voor een bepaalde expertise ) en door de overeenkomst en nog een aantal andere afspraken ( sales persoon dus bijvoorbeeld geen bonus en geen auto van de zaak - km’s door belasten etc ) bleek dat er gewoon sprake was van een relatie opdrachtgever en opdrachtnemer . Oftewel zzp’er in het gelijk gesteld.

En laat je goed informeren door juristen die er echt verstand van hebben.
Belangrijkste is dat je overeenkomst met de opdrachtgever heel duidelijk is en dat je daarmee / daarin bepaalde onderwerpen laat terug komen waaruit blijkt dat je ondernemer bent. Oa zelf uren bepalen, je krijgt geen instructies hoe eea op te leveren , geen beoordelingsgesprekken , je kan en mag je tijd zelf invullen , je krijgt geen spullen van de opdrachtgever om je opdracht uit te voeren - indien wel dan een goede clausule opnemen.
Laatst bijgewerkt door Attitude op 22-02-25 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:41

Is die jurisprudentie die er beschikbaar is ontstaan onder de oude of onder de nieuwe wetgeving die op 1 januari is ingegaan? Want daardoor lijkt mij wel heel wat eerdere jurisprudentie niet meer van toepassing.
Laatst bijgewerkt door BrankaZ op 22-02-25 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:42

BrankaZ schreef:
Is die jurisprudentie die er beschikbaar is ontstaan onder de oude of onder de nieuwe wetgeving die op 1 januari is ingegaan?

Er is geen nieuwe wetgeving.
Ze gaan nu alleen handhaven.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:14

Hoeveel uren per week ga je maken? Kan je de inkomsten niet gewoon opgeven bij je IB als ‘overige inkomsten’?
Dan hoef je je niet bij de KVK in te schrijven etc

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 12:36

Roodvos schreef:
Afhankelijk van voor hoe lang dit zou zijn is het waarschijnlijk voor jou het meest eenvoudig als je of van hun een arbeidsovereenkomst krijgt (voor bepaalde tijd) of dat je inschrijft bij een uitzendbureau en ze je via het uitzendbureau inhuren.

Tijdelijk hoeft het niet te zijn, in de zorg zijn altijd tekorten dus in principe is het op basis van inspringen bij tekorten. Via uitzendbureaus is nog een idee, ga ik eens navragen.

Sakura789 schreef:
De vraag is even of er sprake is van schijnzelfstandigheid, als ik het zo lees niet. Bepaal jezelf het tarief, je klus, word je gezien als 'normale' werknemer?

En om hoeveel uren gaat het ongeveer?

Daarnaast moet je ook zelf administratie voeren (of laten doen). Als je daar handig in bent dan scheelt dat ook een kostenpost.

Via een freelance bedrijf of payrolling kun je jezelf ook laten verhuren. Alleen zelf vind ik het zonde om aan dat soort partijen geld te betalen voor iets wat ik zelf in principe ook kan.

Volgens mij hoef je geen verzekeringen af te sluiten (AOV), maar dat moet je wel even navragen. Wellicht wel een bedrijfsaansprakelijkheid. Pensioen mag jezelf bepalen of je daarvoor geld opzij zet. Per betaalde factuur stort ik altijd een deel naar een BTW rekening, een deel naar een belastingrekening en een deel naar een pensioenpotje. De rest betaal ik mezelf salaris van uit.

Ik bepaal zelf mijn tarief en uren, ik spring in wanneer ik kan, max 16 uur per week, meer red ik zelf niet. Administratie moet haast zelf lukken. Payroll vind ik inderdaad ook zonde. Duidelijk verhaal, dank je!

Ibbel schreef:

Nee dat klopt, de bedoeling zou zijn dat ik dit ga doen om het bedrijf te ondersteunen, ik zit ook echt niet te wachten op meer opdrachtgevers eigenlijk. Dus als dat moet dan houdt het op.

_Carien schreef:
De vraag is inderdaad in hoeverre verschil je van een reguliere werknemer in dienst? En wordt de kern van het werk wat jij gaat doen ook door iemand in loondienst gedaan? Dan is er vrijwel zeker sprake van schijnzelfstandigheid in het kader van de DBA wetgeving. Vanuit het Deliveroo arrest wordt er wel een holistische toets gedaan. Er is ook een recente uitspraak geweest over een zzp-er die één klant had en de rechter dit wel zag als rechtmatige zelfstandigheid. Laat je goed adviseren in ieder geval. Er is ook veel paniek en die is niet altijd terrecht. Het is per constructie, werkveld e.d. weer anders.

In principe doe ik hetzelfde als een werknemer in dienst maar dan alleen bij tekorten door ziekte of vakantie o.i.d.

Steppe schreef:

Dat is geen probleem, hele andere tak van sport. In mijn contract staat niets over andere werkzaamheden, er zijn meer collega's die er bijvoorbeeld iets naast doen. Wel goed dat je dit meld want anders kan het rot verlopen!

Lynn_Nikita schreef:
Als je maar 1 opdrachtgever hebt is het verkapt dienstverband en kun je dat niet doen
Ik werk ook 24 uur en ernaast als zzp, totaal andere dingen
KOR regeling is vaak ook interessant , scheelt een hoop in de boekhouding, ik doe alles zelf, tel geen btw, kan ook niet aftrekken maar een boekhouder is duurder met wat ik aan btw zou besparen

Je winst gaat wel 34% belasting vanaf , houd daar ook rekening mee met je uurloon en geld apart zetten.

In mijn geval zorg ik dat mijn inkomsten weer terug gestoken worden in het bedrijf en maak ik zo min mogelijk winst maar betaal ik geen 34 % over dat bedrag

KOR had ik ook over gelezen, dat is ook een goede! In principe is het geld een leuk extratje en gaat het mij ook vooral om goed indekken wat ik zou gaan doen zeg maar. En ik ben niet zo sterk op dit vlak dus vandaar mijn vraag, wel fijn al deze reacties!

Attitude schreef:
Ibbel schreef:

Dit klopt dus niet en daar is ook al jurisprudentie over zelfs.

Wel zou het zonde zijn ts als je alleen gaat zzp’er voor deze ene opdrachtgever en je daarna weer zou uitschrijven als ondernemer. Bedenk dus goed of je hierna door gaat als zzp’er.

Er zijn ook al uitspraken en jurisprudentie dus over zzp’ers die jaren voor een opdrachtgever werken en waarbij de functie ook door een vaste medewerker gedaan kon worden ( dus niet perse ingehuurd voor een bepaalde expertise ) en door de overeenkomst en nog een aantal andere afspraken ( sales persoon dus bijvoorbeeld geen bonus en geen auto van de zaak - km’s door belasten etc ) bleek dat er gewoon sprake was van een relatie opdrachtgever en opdrachtnemer . Oftewel zzp’er in het gelijk gesteld.

En laat je goed informeren door juristen die er echt verstand van hebben.
Belangrijkste is dat je overeenkomst met de opdrachtgever heel duidelijk is en dat je daarmee / daarin bepaalde onderwerpen laat terug komen waaruit blijkt dat je ondernemer bent. Oa zelf uren bepalen, je krijgt geen instructies hoe eea op te leveren , geen beoordelingsgesprekken , je kan en mag je tijd zelf invullen , je krijgt geen spullen van de opdrachtgever om je opdracht uit te voeren - indien wel dan een goede clausule opnemen.

Dit is ook een hele mooie reactie, heb ik veel aan, dank je!
Er is wel een plan om iets in de ZZP hoek te doen maar dan wel andere werkrichting zeg maar. Maakt an sich ook niet veel uit natuurlijk.

Booooo schreef:
Hoeveel uren per week ga je maken? Kan je de inkomsten niet gewoon opgeven bij je IB als ‘overige inkomsten’?
Dan hoef je je niet bij de KVK in te schrijven etc

Max, en dat is echt max, 16 uur per week maar dat zal ook echt niet elke week zijn zeg maar.

Hele fijne reacties dit!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 12:58

Kun je dan niet beter in dienst op basis van een 0-urencontract?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 12:59

Dat klinkt juist als iets wat wél onder een verkapt dienstverband valt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 13:02

TS, dit is een handige check: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nbelasting

Edit, voor de info zelf even deze check gedaan, ik ben GEEN ondernemer volgens die check. Nou, echt wel, al 25 jaar. Veel opdracht gevers, zelf aansprakelijk, zelf verantwoordelijk. Raar hoor.
Dus al informatie best handig, deze link, maar ik zou er geen gif op innemen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 13:50

Pallatin schreef:
Kun je dan niet beter in dienst op basis van een 0-urencontract?

Daar zat ik ook aan te denken, want dat lijkt me het beste aansluiten op de situatie?