Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
cissy schreef:Steppe, in de OP staat dat er geen concurrentie is met huidige baan. TS werkt maar 24 uur per week. Zou wat zijn als je werkgever gaat bepalen wat jij wel/niet met je vrije tijd doet, dat mag niet zomaar.
carika schreef:cissy schreef:Steppe, in de OP staat dat er geen concurrentie is met huidige baan. TS werkt maar 24 uur per week. Zou wat zijn als je werkgever gaat bepalen wat jij wel/niet met je vrije tijd doet, dat mag niet zomaar.
Als dat in jou contract staat mag je geen andere werkzaamheden verrichten. Dat had ik er wel in staan met een flinke boete clausule. Voorwaarde was gewoon dat je het moest melden en de werkgever het moest goedkeuren.
Dus wel even kijken wat hierover in je contract staat.
Steppe schreef:En mag het van je huidige werkgever? Werkgevers zijn er niet altijd van gediend dat je een "baan" naast je baan hebt.
cissy schreef:Steppe, in de OP staat dat er geen concurrentie is met huidige baan. TS werkt maar 24 uur per week. Zou wat zijn als je werkgever gaat bepalen wat jij wel/niet met je vrije tijd doet, dat mag niet zomaar.
Steppe schreef:carika schreef:Als dat in jou contract staat mag je geen andere werkzaamheden verrichten. Dat had ik er wel in staan met een flinke boete clausule. Voorwaarde was gewoon dat je het moest melden en de werkgever het moest goedkeuren.
Dus wel even kijken wat hierover in je contract staat.
Precies dit, bij mijn werkgever is het ook niet zomaar toegestaan. Er waren bij ons veel mensen die een 2e baan hadden of idd ZZP'er erbij waren, dit heeft geleid tot problemen vandaar dat je het moet melden/aanvragen.
Century schreef:Ik blijf het ergens bizar vinden dat je werkgever iets mag vinden van nevenactiviteiten, maar ja, dat is vaak wel zo.
Century schreef:Ik blijf het ergens bizar vinden dat je werkgever iets mag vinden van nevenactiviteiten, maar ja, dat is vaak wel zo.
Ibbel schreef:Beginnen als ZZP-er naast een betaalde baan doen wel meer mensen. Maar dan is het wél de bedoeling dat je idd meerdere opdrachtgevers hebt/probeert te verkrijgen.
Doe je dit alleen maar tijdelijk voor deze ene werkgever, en stop je daarna weer als 'ZZP-er' dan klopt de belastingdienst gegarandeerd bij jou én bij het bedrijf aan. Ook nog na 5 jaar.
Doe je dit langdurig voor die ene werkgver, dan ben je sowieso de sjaak. En het bedrijf ook. Loondienst baan ernaast of niet.
Maw, je moet dus echt van plan zijn als ZZP-er aan de slag te gaan. Ook na deze klus. En dat lees ik niet in je verhaal.
Roodvos schreef:Afhankelijk van voor hoe lang dit zou zijn is het waarschijnlijk voor jou het meest eenvoudig als je of van hun een arbeidsovereenkomst krijgt (voor bepaalde tijd) of dat je inschrijft bij een uitzendbureau en ze je via het uitzendbureau inhuren.
Sakura789 schreef:De vraag is even of er sprake is van schijnzelfstandigheid, als ik het zo lees niet. Bepaal jezelf het tarief, je klus, word je gezien als 'normale' werknemer?
En om hoeveel uren gaat het ongeveer?
Daarnaast moet je ook zelf administratie voeren (of laten doen). Als je daar handig in bent dan scheelt dat ook een kostenpost.
Via een freelance bedrijf of payrolling kun je jezelf ook laten verhuren. Alleen zelf vind ik het zonde om aan dat soort partijen geld te betalen voor iets wat ik zelf in principe ook kan.
Volgens mij hoef je geen verzekeringen af te sluiten (AOV), maar dat moet je wel even navragen. Wellicht wel een bedrijfsaansprakelijkheid. Pensioen mag jezelf bepalen of je daarvoor geld opzij zet. Per betaalde factuur stort ik altijd een deel naar een BTW rekening, een deel naar een belastingrekening en een deel naar een pensioenpotje. De rest betaal ik mezelf salaris van uit.
Ibbel schreef:Beginnen als ZZP-er naast een betaalde baan doen wel meer mensen. Maar dan is het wél de bedoeling dat je idd meerdere opdrachtgevers hebt/probeert te verkrijgen.
Doe je dit alleen maar tijdelijk voor deze ene werkgever, en stop je daarna weer als 'ZZP-er' dan klopt de belastingdienst gegarandeerd bij jou én bij het bedrijf aan. Ook nog na 5 jaar.
Doe je dit langdurig voor die ene werkgver, dan ben je sowieso de sjaak. En het bedrijf ook. Loondienst baan ernaast of niet.
Maw, je moet dus echt van plan zijn als ZZP-er aan de slag te gaan. Ook na deze klus. En dat lees ik niet in je verhaal.
_Carien schreef:De vraag is inderdaad in hoeverre verschil je van een reguliere werknemer in dienst? En wordt de kern van het werk wat jij gaat doen ook door iemand in loondienst gedaan? Dan is er vrijwel zeker sprake van schijnzelfstandigheid in het kader van de DBA wetgeving. Vanuit het Deliveroo arrest wordt er wel een holistische toets gedaan. Er is ook een recente uitspraak geweest over een zzp-er die één klant had en de rechter dit wel zag als rechtmatige zelfstandigheid. Laat je goed adviseren in ieder geval. Er is ook veel paniek en die is niet altijd terrecht. Het is per constructie, werkveld e.d. weer anders.
Steppe schreef:En mag het van je huidige werkgever? Werkgevers zijn er niet altijd van gediend dat je een "baan" naast je baan hebt.
Lynn_Nikita schreef:Als je maar 1 opdrachtgever hebt is het verkapt dienstverband en kun je dat niet doen
Ik werk ook 24 uur en ernaast als zzp, totaal andere dingen
KOR regeling is vaak ook interessant , scheelt een hoop in de boekhouding, ik doe alles zelf, tel geen btw, kan ook niet aftrekken maar een boekhouder is duurder met wat ik aan btw zou besparen
Je winst gaat wel 34% belasting vanaf , houd daar ook rekening mee met je uurloon en geld apart zetten.
In mijn geval zorg ik dat mijn inkomsten weer terug gestoken worden in het bedrijf en maak ik zo min mogelijk winst maar betaal ik geen 34 % over dat bedrag
Attitude schreef:Ibbel schreef:Beginnen als ZZP-er naast een betaalde baan doen wel meer mensen. Maar dan is het wél de bedoeling dat je idd meerdere opdrachtgevers hebt/probeert te verkrijgen.
Dit klopt dus niet en daar is ook al jurisprudentie over zelfs.
Wel zou het zonde zijn ts als je alleen gaat zzp’er voor deze ene opdrachtgever en je daarna weer zou uitschrijven als ondernemer. Bedenk dus goed of je hierna door gaat als zzp’er.
Er zijn ook al uitspraken en jurisprudentie dus over zzp’ers die jaren voor een opdrachtgever werken en waarbij de functie ook door een vaste medewerker gedaan kon worden ( dus niet perse ingehuurd voor een bepaalde expertise ) en door de overeenkomst en nog een aantal andere afspraken ( sales persoon dus bijvoorbeeld geen bonus en geen auto van de zaak - km’s door belasten etc ) bleek dat er gewoon sprake was van een relatie opdrachtgever en opdrachtnemer . Oftewel zzp’er in het gelijk gesteld.
En laat je goed informeren door juristen die er echt verstand van hebben.
Belangrijkste is dat je overeenkomst met de opdrachtgever heel duidelijk is en dat je daarmee / daarin bepaalde onderwerpen laat terug komen waaruit blijkt dat je ondernemer bent. Oa zelf uren bepalen, je krijgt geen instructies hoe eea op te leveren , geen beoordelingsgesprekken , je kan en mag je tijd zelf invullen , je krijgt geen spullen van de opdrachtgever om je opdracht uit te voeren - indien wel dan een goede clausule opnemen.
Booooo schreef:Hoeveel uren per week ga je maken? Kan je de inkomsten niet gewoon opgeven bij je IB als ‘overige inkomsten’?
Dan hoef je je niet bij de KVK in te schrijven etc